Bachelor of Arts in de archeologie
De opleiding Archeologie leert je het verleden van de mens in al diens aspecten te reconstrueren en belichten. Bij je afstuderen heb je niet allen de praktische vaardigheden in de vingers voor het archeologische terreinwerk, maar beschik je ook over de uitgelezen wetenschappelijke en methodologische kennis om archeologische bronnen op te sporen, te onderzoeken en kritisch te beoordelen.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Johan Braeckman
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Jan Dumolyn
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Eric Vanhaute
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Hugo DeBlock
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Koenraad Jonckheere
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Guy De Mulder
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Wim De Clercq
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Frank Vermeulen
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Joachim Bretschneider
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Philippe Crombé
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Joachim Bretschneider
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Frank Vermeulen
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Peter Vandenabeele
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Roald Docter
|
3
|
|
Hou bij het maken van je keuze rekening met de begincompetenties die vermeld staan in de studiefiches.
Studenten die in de master het keuzevak '3D archeologische acquisitie' willen opnemen, nemen bij voorkeur het vak op met een *.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
*
|
|
sem 2
|
nl
|
Rudi Goossens
|
5
|
|
UKV
|
|
sem 2
sem 1
|
en
en
|
Geert Jacobs
|
3
|
|
UKV
|
|
sem 1
sem 2
|
en
en
|
Geert Jacobs
|
3
|
|
UKV
|
|
sem 1
|
nl
|
Yannick Dillen
|
3
|
|
UKV
|
|
jaar
|
nl
|
Elisabeth De Schauwer
|
3
|
|
UKV
|
|
jaar
|
nl
|
Thomas Block
|
5
|
|
UKV
|
|
jaar
|
nl,en
|
Jan Detand
|
6
|
|
UKV
|
|
sem 2
|
en
|
Tine Destrooper
|
5
|
|
UKV
|
|
sem 1
|
en
|
Peter Dawyndt
|
5
|
|
UKV
|
|
sem 1
|
nl
|
Benjamin Biebuyck
|
6
|
|
UKV
|
|
sem 1
|
nl
|
Philippe Smet
|
4
|
|
UKV
|
|
sem 2
|
nl
|
Sarne De Vliegher
|
3
|
|
UKV
|
|
sem 2
|
en
|
Ilse Derluyn
|
5
|
|
UKV
|
|
sem 2
|
nl
|
Veerle Segers
|
3
|
|
Te selecteren uit het aanbod van UGent of van een andere universiteit van de Vlaamse Gemeenschap.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Peter Finke
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Johan De Grave
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Jessica Palmer
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Roald Docter
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Wim De Clercq
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Philippe Crombé
|
5
|
|
Hou bij het maken van je keuze rekening met de begincompetenties die vermeld staan in de studiefiches.
Studenten die in de master het keuzevak '3D archeologische acquisitie' willen opnemen, nemen bij voorkeur het vak op met een *.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Amaury Frankl
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Valerie De Craene
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Freke Caset
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Veerle Van Eetvelde
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Veerle Van Eetvelde
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Stefaan Dondeyne
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl,en
|
Haosheng Huang
|
5
|
|
*
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Rudi Goossens
|
5
|
|
De minor Kunstwetenschappen bestaat uit opleidingsonderdelen van 5 en 6 SP waardoor er tot maximum 18 SP worden opgenomen.
Studenten die vakken opnemen uit deze minor met het oog op de Educatieve Master nemen bij voorkeur de vakken op met een *.
Opgelet: Opleidingsonderdelen die in het lichtgrijs staan in de studiekiezer, zijn alternerende opleidingsonderdelen en worden niet aangeboden in dit academiejaar.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
*
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Francis Maes
|
5
|
|
*
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Dirk De Meyer
|
6
|
|
*
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Maximiliaan Martens
|
6
|
|
*
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Marjan Sterckx
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Maximiliaan Martens
|
5
|
|
|
2
|
|
|
Marlise Rijks
|
5
|
|
|
2
|
|
|
Marjan Sterckx
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Marjan Sterckx
|
5
|
|
|
2
|
|
|
Wouter Davidts
|
5
|
|
*
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Francis Maes
|
6
|
|
*
|
2
|
|
|
Francis Maes
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Francis Maes
|
5
|
|
*
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Christel Stalpaert
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl,en
|
Christel Stalpaert
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Bart Vandenabeele
|
5
|
|
Studenten die vakken opnemen uit deze minor met het oog op de Educatieve Master nemen bij voorkeur vakken op met een *.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Thierry Oppeneer
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Jeroen Deploige
|
5
|
|
*
|
2
|
sem 1
|
nl
|
René Vermeir
|
5
|
|
*
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Bruno De Wever
|
5
|
|
*
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Margo De Koster
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Margo De Koster
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Frederik Buylaert
|
5
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Els De Paermentier
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Isabelle Devos
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl,en
|
Michael Limberger
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Eric Vanhaute
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Christophe Verbruggen
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Antoon Vrints
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl,en
|
Steven Vanderputten
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Thijs Lambrecht
|
5
|
|
*
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Berber Bevernage
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl,en
|
Koen De Temmerman
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Nadia Sels
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Kristoffel Demoen
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Marco Formisano
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Thierry Oppeneer
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Benjamin De Vos
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Steven Vanden Broecke
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Danny Praet
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Danny Praet
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Floris Bernard
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Giovanbattista Galdi
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Bram De Wever
|
6
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Christophe Verbruggen
|
6
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Bruno De Wever
|
3
|
|
- 10 studiepunten in jaar 2,
- 10 studiepunten in jaar 3.
Opgelet: Opleidingsonderdelen die in het lichtgrijs staan in de studiekiezer, zijn alternerende opleidingsonderdelen en worden niet aangeboden in dit academiejaar.
Studenten die in de master de cluster 'Archeologie van West-Europa' willen opnemen, nemen bij voorkeur vakken op met een *.
Studenten die in de master de cluster 'Archeologie van de Mediterrane wereld en het Oude Nabije Oosten' willen opnemen, nemen bij voorkeur vakken op met een **.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
*
|
|
|
|
Philippe Crombé
|
5
|
|
*
|
|
sem 1
|
nl
|
Guy De Mulder
|
5
|
|
*
|
|
|
|
Wim De Clercq
|
5
|
|
*
|
|
sem 2
|
nl
|
Wim De Clercq
|
5
|
|
**
|
|
|
|
Roald Docter
|
5
|
|
**
|
|
sem 1
|
nl
|
Frank Vermeulen
|
5
|
|
**
|
|
|
|
Joachim Bretschneider
|
5
|
|
**
|
|
sem 1
|
nl
|
Vanessa Boschloos
|
5
|
|
- 6 studiepunten in jaar 2,
- 6 studiepunten in jaar 3.
Opgelet: Opleidingsonderdelen die in het lichtgrijs staan in de online studiegids, zijn alternerende opleidingsonderdelen en worden niet aangeboden in dit academiejaar.
De praktijkvakken zijn gekoppeld aan de kennisvakken. De praktijkvakken kunnen enkel worden opgenomen als je het kennisvak gelijktijdig volgt of met succes gevolgd hebt.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
*
|
|
|
|
Philippe Crombé
|
3
|
|
*
|
|
sem 2
|
nl
|
Guy De Mulder
|
3
|
|
*
|
|
|
|
Wim De Clercq
|
3
|
|
*
|
|
sem 2
|
nl
|
Maxime Poulain
|
3
|
|
**
|
|
|
|
Roald Docter
|
3
|
|
**
|
|
sem 2
|
nl
|
Frank Vermeulen
|
3
|
|
**
|
|
|
|
Joachim Bretschneider
|
3
|
|
**
|
|
sem 2
|
nl
|
Vanessa Boschloos
|
3
|
|
Hou bij het maken van je keuze rekening met de begincompetenties die vermeld staan in de studiefiches.
Studenten die in de master het keuzevak '3D archeologische acquisitie' willen opnemen, nemen bij voorkeur het vak op met een *.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
*
|
|
sem 2
|
nl
|
Rudi Goossens
|
5
|
|
UKV
|
|
sem 2
sem 1
|
en
en
|
Geert Jacobs
|
3
|
|
UKV
|
|
sem 1
sem 2
|
en
en
|
Geert Jacobs
|
3
|
|
UKV
|
|
sem 1
|
nl
|
Yannick Dillen
|
3
|
|
UKV
|
|
jaar
|
nl
|
Elisabeth De Schauwer
|
3
|
|
UKV
|
|
jaar
|
nl
|
Thomas Block
|
5
|
|
UKV
|
|
jaar
|
nl,en
|
Jan Detand
|
6
|
|
UKV
|
|
sem 2
|
en
|
Tine Destrooper
|
5
|
|
UKV
|
|
sem 1
|
en
|
Peter Dawyndt
|
5
|
|
UKV
|
|
sem 1
|
nl
|
Benjamin Biebuyck
|
6
|
|
UKV
|
|
sem 1
|
nl
|
Philippe Smet
|
4
|
|
UKV
|
|
sem 2
|
nl
|
Sarne De Vliegher
|
3
|
|
UKV
|
|
sem 2
|
en
|
Ilse Derluyn
|
5
|
|
UKV
|
|
sem 2
|
nl
|
Veerle Segers
|
3
|
|
Te selecteren uit het aanbod van UGent of van een andere universiteit van de Vlaamse Gemeenschap.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Koen Deforce
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Dirk Verschuren
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
en
|
Philippe De Smedt
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Alain De Wulf
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Roald Docter
|
6
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Roald Docter
|
5
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Joachim Bretschneider
|
10
|
|
- 10 studiepunten in jaar 2,
- 10 studiepunten in jaar 3.
Opgelet: Opleidingsonderdelen die in het lichtgrijs staan in de studiekiezer, zijn alternerende opleidingsonderdelen en worden niet aangeboden in dit academiejaar.
Studenten die in de master de cluster 'Archeologie van West-Europa' willen opnemen, nemen bij voorkeur vakken op met een *.
Studenten die in de master de cluster 'Archeologie van de Mediterrane wereld en het Oude Nabije Oosten' willen opnemen, nemen bij voorkeur vakken op met een **.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
*
|
|
|
|
Philippe Crombé
|
5
|
|
*
|
|
sem 1
|
nl
|
Guy De Mulder
|
5
|
|
*
|
|
|
|
Wim De Clercq
|
5
|
|
*
|
|
sem 2
|
nl
|
Wim De Clercq
|
5
|
|
**
|
|
|
|
Roald Docter
|
5
|
|
**
|
|
sem 1
|
nl
|
Frank Vermeulen
|
5
|
|
**
|
|
|
|
Joachim Bretschneider
|
5
|
|
**
|
|
sem 1
|
nl
|
Vanessa Boschloos
|
5
|
|
- 6 studiepunten in jaar 2,
- 6 studiepunten in jaar 3.
Opgelet: Opleidingsonderdelen die in het lichtgrijs staan in de online studiegids, zijn alternerende opleidingsonderdelen en worden niet aangeboden in dit academiejaar.
De praktijkvakken zijn gekoppeld aan de kennisvakken. De praktijkvakken kunnen enkel worden opgenomen als je het kennisvak gelijktijdig volgt of met succes gevolgd hebt.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
*
|
|
|
|
Philippe Crombé
|
3
|
|
*
|
|
sem 2
|
nl
|
Guy De Mulder
|
3
|
|
*
|
|
|
|
Wim De Clercq
|
3
|
|
*
|
|
sem 2
|
nl
|
Maxime Poulain
|
3
|
|
**
|
|
|
|
Roald Docter
|
3
|
|
**
|
|
sem 2
|
nl
|
Frank Vermeulen
|
3
|
|
**
|
|
|
|
Joachim Bretschneider
|
3
|
|
**
|
|
sem 2
|
nl
|
Vanessa Boschloos
|
3
|
|
Hou bij het maken van je keuze rekening met de begincompetenties die vermeld staan in de studiefiches.
Studenten die in de master het keuzevak '3D archeologische acquisitie' willen opnemen, nemen bij voorkeur het vak op met een *.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
*
|
|
sem 2
|
nl
|
Rudi Goossens
|
5
|
|
UKV
|
|
sem 2
sem 1
|
en
en
|
Geert Jacobs
|
3
|
|
UKV
|
|
sem 1
sem 2
|
en
en
|
Geert Jacobs
|
3
|
|
UKV
|
|
sem 1
|
nl
|
Yannick Dillen
|
3
|
|
UKV
|
|
jaar
|
nl
|
Elisabeth De Schauwer
|
3
|
|
UKV
|
|
jaar
|
nl
|
Thomas Block
|
5
|
|
UKV
|
|
jaar
|
nl,en
|
Jan Detand
|
6
|
|
UKV
|
|
sem 2
|
en
|
Tine Destrooper
|
5
|
|
UKV
|
|
sem 1
|
en
|
Peter Dawyndt
|
5
|
|
UKV
|
|
sem 1
|
nl
|
Benjamin Biebuyck
|
6
|
|
UKV
|
|
sem 1
|
nl
|
Philippe Smet
|
4
|
|
UKV
|
|
sem 2
|
nl
|
Sarne De Vliegher
|
3
|
|
UKV
|
|
sem 2
|
en
|
Ilse Derluyn
|
5
|
|
UKV
|
|
sem 2
|
nl
|
Veerle Segers
|
3
|
|
Te selecteren uit het aanbod van UGent of van een andere universiteit van de Vlaamse Gemeenschap.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Johan Braeckman
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Jan Dumolyn
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Eric Vanhaute
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Hugo DeBlock
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Koenraad Jonckheere
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Guy De Mulder
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Wim De Clercq
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Frank Vermeulen
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Joachim Bretschneider
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Philippe Crombé
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Joachim Bretschneider
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Frank Vermeulen
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Peter Vandenabeele
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Peter Finke
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Johan De Grave
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Jessica Palmer
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Koen Deforce
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Dirk Verschuren
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
en
|
Philippe De Smedt
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Alain De Wulf
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Roald Docter
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Roald Docter
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Wim De Clercq
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Philippe Crombé
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Roald Docter
|
6
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Roald Docter
|
5
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Joachim Bretschneider
|
10
|
|
Hou bij het maken van je keuze rekening met de begincompetenties die vermeld staan in de studiefiches.
Studenten die in de master het keuzevak '3D archeologische acquisitie' willen opnemen, nemen bij voorkeur het vak op met een *.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Amaury Frankl
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Valerie De Craene
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Freke Caset
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Veerle Van Eetvelde
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Veerle Van Eetvelde
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Stefaan Dondeyne
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl,en
|
Haosheng Huang
|
5
|
|
*
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Rudi Goossens
|
5
|
|
De minor Kunstwetenschappen bestaat uit opleidingsonderdelen van 5 en 6 SP waardoor er tot maximum 18 SP worden opgenomen.
Studenten die vakken opnemen uit deze minor met het oog op de Educatieve Master nemen bij voorkeur de vakken op met een *.
Opgelet: Opleidingsonderdelen die in het lichtgrijs staan in de studiekiezer, zijn alternerende opleidingsonderdelen en worden niet aangeboden in dit academiejaar.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
*
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Francis Maes
|
5
|
|
*
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Dirk De Meyer
|
6
|
|
*
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Maximiliaan Martens
|
6
|
|
*
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Marjan Sterckx
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Maximiliaan Martens
|
5
|
|
|
2
|
|
|
Marlise Rijks
|
5
|
|
|
2
|
|
|
Marjan Sterckx
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Marjan Sterckx
|
5
|
|
|
2
|
|
|
Wouter Davidts
|
5
|
|
*
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Francis Maes
|
6
|
|
*
|
2
|
|
|
Francis Maes
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Francis Maes
|
5
|
|
*
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Christel Stalpaert
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl,en
|
Christel Stalpaert
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Bart Vandenabeele
|
5
|
|
Studenten die vakken opnemen uit deze minor met het oog op de Educatieve Master nemen bij voorkeur vakken op met een *.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Thierry Oppeneer
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Jeroen Deploige
|
5
|
|
*
|
2
|
sem 1
|
nl
|
René Vermeir
|
5
|
|
*
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Bruno De Wever
|
5
|
|
*
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Margo De Koster
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Margo De Koster
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Frederik Buylaert
|
5
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Els De Paermentier
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Isabelle Devos
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl,en
|
Michael Limberger
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Eric Vanhaute
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Christophe Verbruggen
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Antoon Vrints
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl,en
|
Steven Vanderputten
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Thijs Lambrecht
|
5
|
|
*
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Berber Bevernage
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl,en
|
Koen De Temmerman
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Nadia Sels
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Kristoffel Demoen
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Marco Formisano
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Thierry Oppeneer
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Benjamin De Vos
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Steven Vanden Broecke
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Danny Praet
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Danny Praet
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Floris Bernard
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Giovanbattista Galdi
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Bram De Wever
|
6
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Christophe Verbruggen
|
6
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Bruno De Wever
|
3
|
|
- 10 studiepunten in jaar 2,
- 10 studiepunten in jaar 3.
Opgelet: Opleidingsonderdelen die in het lichtgrijs staan in de studiekiezer, zijn alternerende opleidingsonderdelen en worden niet aangeboden in dit academiejaar.
Studenten die in de master de cluster 'Archeologie van West-Europa' willen opnemen, nemen bij voorkeur vakken op met een *.
Studenten die in de master de cluster 'Archeologie van de Mediterrane wereld en het Oude Nabije Oosten' willen opnemen, nemen bij voorkeur vakken op met een **.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
*
|
|
|
|
Philippe Crombé
|
5
|
|
*
|
|
sem 1
|
nl
|
Guy De Mulder
|
5
|
|
*
|
|
|
|
Wim De Clercq
|
5
|
|
*
|
|
sem 2
|
nl
|
Wim De Clercq
|
5
|
|
**
|
|
|
|
Roald Docter
|
5
|
|
**
|
|
sem 1
|
nl
|
Frank Vermeulen
|
5
|
|
**
|
|
|
|
Joachim Bretschneider
|
5
|
|
**
|
|
sem 1
|
nl
|
Vanessa Boschloos
|
5
|
|
- 6 studiepunten in jaar 2,
- 6 studiepunten in jaar 3.
Opgelet: Opleidingsonderdelen die in het lichtgrijs staan in de online studiegids, zijn alternerende opleidingsonderdelen en worden niet aangeboden in dit academiejaar.
De praktijkvakken zijn gekoppeld aan de kennisvakken. De praktijkvakken kunnen enkel worden opgenomen als je het kennisvak gelijktijdig volgt of met succes gevolgd hebt.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
*
|
|
|
|
Philippe Crombé
|
3
|
|
*
|
|
sem 2
|
nl
|
Guy De Mulder
|
3
|
|
*
|
|
|
|
Wim De Clercq
|
3
|
|
*
|
|
sem 2
|
nl
|
Maxime Poulain
|
3
|
|
**
|
|
|
|
Roald Docter
|
3
|
|
**
|
|
sem 2
|
nl
|
Frank Vermeulen
|
3
|
|
**
|
|
|
|
Joachim Bretschneider
|
3
|
|
**
|
|
sem 2
|
nl
|
Vanessa Boschloos
|
3
|
|
Hou bij het maken van je keuze rekening met de begincompetenties die vermeld staan in de studiefiches.
Studenten die in de master het keuzevak '3D archeologische acquisitie' willen opnemen, nemen bij voorkeur het vak op met een *.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
*
|
|
sem 2
|
nl
|
Rudi Goossens
|
5
|
|
UKV
|
|
sem 2
sem 1
|
en
en
|
Geert Jacobs
|
3
|
|
UKV
|
|
sem 1
sem 2
|
en
en
|
Geert Jacobs
|
3
|
|
UKV
|
|
sem 1
|
nl
|
Yannick Dillen
|
3
|
|
UKV
|
|
jaar
|
nl
|
Elisabeth De Schauwer
|
3
|
|
UKV
|
|
jaar
|
nl
|
Thomas Block
|
5
|
|
UKV
|
|
jaar
|
nl,en
|
Jan Detand
|
6
|
|
UKV
|
|
sem 2
|
en
|
Tine Destrooper
|
5
|
|
UKV
|
|
sem 1
|
en
|
Peter Dawyndt
|
5
|
|
UKV
|
|
sem 1
|
nl
|
Benjamin Biebuyck
|
6
|
|
UKV
|
|
sem 1
|
nl
|
Philippe Smet
|
4
|
|
UKV
|
|
sem 2
|
nl
|
Sarne De Vliegher
|
3
|
|
UKV
|
|
sem 2
|
en
|
Ilse Derluyn
|
5
|
|
UKV
|
|
sem 2
|
nl
|
Veerle Segers
|
3
|
|
Te selecteren uit het aanbod van UGent of van een andere universiteit van de Vlaamse Gemeenschap.
- Diverse periodes en onderzoeksgebieden (Pre- en protohistorie, Provinciaal-Romeins, en middeleeuwen en vroegmoderne tijd, Griekse en klassiek Romeinse archeologie, archeologie van het Oude Nabije Oosten, natuurwetenschappen) duiden.
- Kernbegrippen van de archeologie correct hanteren en de oorsprong en ontwikkeling van de archeologische discipline duiden.
- Actuele evoluties en recente theorievorming verbinden met de voornaamste archeologische verklaringsmodellen, culturele processen en historische ontwikkelingen.
- Inzicht hebben in de sociale, politieke en culturele context van de archeologische interpretatie, m.a.w. weten dat archeologische interpretatie samenhangt met de maatschappij waarin men vandaag beweegt.
- De relatie tussen de praktijk van het archeologisch onderzoek en de institutionele en beleidsmatige context begrijpen (ruimtelijke ordening, archeologische monumentenzorg).
- De voor de opleiding relevante basisbeginselen van de mens- en natuurwetenschappen (geologie, bodemkunde, antropologie...) kennen en hun relatie duiden.
- Methoden en technieken van archeologisch onderzoek beheersen en verantwoord wetenschappelijk omgaan met de archeologische resten (vondstenmateriaal en sporen).
- Methoden en technieken van wetenschappelijk onderzoek, data-analyse en theorievorming kennen en toepassen.
- Internationale vakliteratuur opsporen, identificeren, naar waarde schatten, begrijpen, correct hanteren en citeren.
- Een probleemstelling, onderzoeksvragen en hypotheses helder formuleren.
- De relevante analysetechnieken van de menswetenschappen adequaat toepassen en de resultaten ervan correct evalueren.
- Digitale methodes, hulpmiddelen en strategieën kunnen toepassen tijdens een onderzoeksproces.
- Analytisch en probleemoplossend denken over historische en archeologische problemen.
- Een gemotiveerde en kritische stellingname ontwikkelen op basis van bestaande theorieën uit het vakgebied.
- Een brede kritische houding hebben die getuigt van inlevingsvermogen en leergierigheid, een constructieve houding aannemen t.o.v. feedback en bereidheid hebben tot zelfstudie.
- Correct schriftelijk rapporteren over historisch-archeologische problemen, ideeën, standpunten en onderzoeksresultaten.
- Helder mondeling communiceren over een archeologisch onderwerp en constructief participeren aan wetenschappelijke discussies.
- Zelfstandig en in team kunnen werken.
- De maatschappelijke rol van archeologen onderkennen.
- Beleidsrelevantie en -implicaties van archeologische keuzen naar waarde schatten.
- De evolutie begrijpen en kunnen inschatten van de moderne archeologie en het veranderend professionele bestel.
- Wetenschappelijk correct uitvoeren van archeologisch veldwerk (prospectie, opgravingen) en van materiaalregistratie.
Stages en klinieken georganiseerd in het zomerreces voorafgaand aan start academiejaar
Stages kunnen georganiseerd worden in het zomerreces