Bachelor of Arts in de geschiedenis
De geschiedenisopleiding leidt historici op met een onderzoeksgerichte attitude en een brede blik op de wereld. Het gaat over veel meer dan louter geheugenwerk of de opsomming van historische feiten. Het vraagt een kritische houding ten opzichte van historische bronnen en een wetenschappelijk inzicht in het waarom en de samenhang van historische gebeurtenissen.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Jan Dumolyn
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Johan Braeckman
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Eric Vanhaute
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Bart Keunen
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Koenraad Jonckheere
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Thierry Oppeneer
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Jeroen Deploige
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
René Vermeir
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Bruno De Wever
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Margo De Koster
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Katrien De Graef
|
5
|
|
- 20 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie *,
- 10 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie k.
Het vak Tendenzen in de historiografie kan in jaar 2 of in jaar 3 opgenomen worden, zie Cluster: Wereldgeschiedenis en vergelijkende beschavingsgeschiedenis.
Referenties:
* = verplichte opleidingsonderdelen
k (of k+, k++, enz.) = cursussen die behoren tot een keuzeruimte, waaruit het aantal studiepunten moet worden opgenomen dat in de keuzeregel is gespecificeerd
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
*
|
1
|
sem 1
|
nl
|
René Vermeir
|
5
|
|
*
|
|
sem 1
|
nl
|
Frederik Buylaert
|
5
|
|
- 15 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie *,
- 5 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie k,
- 10 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie k+.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
*
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Anne-Laure Van Bruaene
|
5
|
|
k
|
1
|
jaar
|
nl
|
Thierry Oppeneer
|
5
|
|
k
|
1
|
jaar
|
nl
|
Steven Vanderputten
|
5
|
|
k
|
1
|
jaar
|
nl
|
Steven Vanden Broecke
|
5
|
|
k
|
1
|
jaar
|
nl
|
Gita Deneckere
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Eric Vanhaute
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl,en
|
Michael Limberger
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Ramses Delafontaine
|
5
|
|
- 20 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie *,
- 10 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie k.
Het vak Tendenzen in de historiografie kan in jaar 2 of in jaar 3 opgenomen worden, zie Cluster: Wereldgeschiedenis en vergelijkende beschavingsgeschiedenis.
Referenties:
* = verplichte opleidingsonderdelen
k (of k+, k++, enz.) = cursussen die behoren tot een keuzeruimte, waaruit het aantal studiepunten moet worden opgenomen dat in de keuzeregel is gespecificeerd
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
*
|
2
|
jaar
|
nl
|
Els De Paermentier
|
5
|
|
*
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Isabelle Devos
|
5
|
|
k
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Peter Van Nuffelen
|
5
|
|
k
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Steven Vanderputten
|
5
|
|
k
|
2
|
sem 1
|
nl
|
René Vermeir
|
5
|
|
k
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Karel Velle
|
5
|
|
*
|
|
sem 1
|
nl
|
Frederik Buylaert
|
5
|
|
- 15 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie *,
- 5 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie k,
- 10 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie k+.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
k+
|
2
|
jaar
|
nl
|
Thierry Oppeneer
|
5
|
|
k+
|
2
|
jaar
|
nl
|
Jan Dumolyn
|
5
|
|
k+
|
2
|
jaar
|
nl
|
Isabelle Devos
|
5
|
|
k+
|
2
|
jaar
|
nl
|
Antoon Vrints
|
5
|
|
k+
|
2
|
jaar
|
nl
|
Jan Vandersmissen
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Bruno Merlevede
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Carl Devos
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Bart Van de Putte
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Wim Notebaert
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Carine Plancke
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Koenraad Stroeken
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Pieter Cannoot
|
5
|
|
- minstens 5 studiepunten in jaar 2,
- hoogstens 6 studiepunten in jaar 3.
Studenten die Tendenzen in de historiografie in jaar 2 opnemen, nemen 5 SP uit de cluster Wereldgeschiedenis en vergelijkende beschavingsgeschiedenis in jaar 2 op.
Studenten die Tendenzen in de historiografie in jaar 3 opnemen, nemen 10 SP uit de cluster Wereldgeschiedenis en vergelijkende beschavingsgeschiedenis in jaar 2 op.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl
|
Ann Heirman
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Christian Uhl
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Michael Limberger
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Bruno De Cordier
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Jo Van Steenbergen
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Danny Praet
|
5
|
|
|
|
|
|
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Pieter Troch
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Ben Dhooge
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Mathieu Zana Etambala
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
nl,en
|
Eric Vanhaute
|
5
|
|
UKV
|
|
sem 1
|
nl
|
Benjamin Biebuyck
|
6
|
|
- 20 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie *,
- 10 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie k.
Het vak Tendenzen in de historiografie kan in jaar 2 of in jaar 3 opgenomen worden, zie Cluster: Wereldgeschiedenis en vergelijkende beschavingsgeschiedenis.
Referenties:
* = verplichte opleidingsonderdelen
k (of k+, k++, enz.) = cursussen die behoren tot een keuzeruimte, waaruit het aantal studiepunten moet worden opgenomen dat in de keuzeregel is gespecificeerd
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
*
|
|
sem 1
|
nl
|
Frederik Buylaert
|
5
|
|
- 15 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie *,
- 5 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie k,
- 10 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie k+.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
*
|
3
|
jaar
|
nl
|
Thierry Oppeneer
|
10
|
|
- minstens 5 studiepunten in jaar 2,
- hoogstens 6 studiepunten in jaar 3.
Studenten die Tendenzen in de historiografie in jaar 2 opnemen, nemen 5 SP uit de cluster Wereldgeschiedenis en vergelijkende beschavingsgeschiedenis in jaar 2 op.
Studenten die Tendenzen in de historiografie in jaar 3 opnemen, nemen 10 SP uit de cluster Wereldgeschiedenis en vergelijkende beschavingsgeschiedenis in jaar 2 op.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl
|
Ann Heirman
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Christian Uhl
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Michael Limberger
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Bruno De Cordier
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Jo Van Steenbergen
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Danny Praet
|
5
|
|
|
|
|
|
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Pieter Troch
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Ben Dhooge
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Mathieu Zana Etambala
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
nl,en
|
Eric Vanhaute
|
5
|
|
UKV
|
|
sem 1
|
nl
|
Benjamin Biebuyck
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Abigail Newman
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Margo De Koster
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Christophe Verbruggen
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Koen Aerts
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Thierry Oppeneer
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Els De Paermentier
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Michael Limberger
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Giovanbattista Galdi
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Christophe Verbruggen
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Antoon Vrints
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl,en
|
Steven Vanderputten
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Thijs Lambrecht
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Gita Deneckere
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
René Vermeir
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
en
|
Michael Limberger
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
en
|
Steven Vanden Broecke
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
en
|
Jeroen Wijnendaele
|
5
|
|
UKV
|
3
|
sem 2
|
en
|
Eric Vanhaute
|
5
|
|
De student kiest:
- 15 studiepunten uit één praktijktraject; ofwel
- 15 studiepunten uit één minor; ofwel
- 15 studiepunten uit de gemeenschappelijke clusters.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Berber Bevernage
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Bruno De Wever
|
5
|
|
|
3
|
|
|
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
en
|
Maude Bass-Krueger
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Karel Velle
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Joke Verfaillie
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Joke Verfaillie
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Philippe Crombé
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Joachim Bretschneider
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Peter Vandenabeele
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Frank Vermeulen
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Guy De Mulder
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Wim De Clercq
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Joachim Bretschneider
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Frank Vermeulen
|
5
|
|
Studenten die vakken opnemen uit deze minor met het oog op de Educatieve Master nemen bij voorkeur de vakken op met een *.
Opgelet: opleidingsonderdelen die in het lichtgrijs staan in de studiekiezer, zijn alternerende opleidingsonderdelen en worden niet aangeboden in dit academiejaar.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
*
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Francis Maes
|
5
|
|
*
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Dirk De Meyer
|
6
|
|
*
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Maximiliaan Martens
|
6
|
|
*
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Marjan Sterckx
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Maximiliaan Martens
|
5
|
|
|
3
|
|
|
Marlise Rijks
|
5
|
|
|
3
|
|
|
Marjan Sterckx
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Marjan Sterckx
|
5
|
|
|
3
|
|
|
Wouter Davidts
|
5
|
|
*
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Francis Maes
|
6
|
|
*
|
3
|
|
|
Francis Maes
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Francis Maes
|
5
|
|
*
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Christel Stalpaert
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl,en
|
Christel Stalpaert
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Bart Vandenabeele
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Kristoffel Demoen
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl,en
|
Koen De Temmerman
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Benjamin De Vos
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Nadia Sels
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Marco Formisano
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Frank Vermeulen
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Stijn Joye
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Bart Van de Putte
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Carl Devos
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Sami Zemni
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Herwig Reynaert
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Dries Lesage
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Hendrik Vos
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Tom Evens
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Dries Lesage
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Mattias Vermeiren
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Koenraad Bogaert
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Pieter Cannoot
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Toon Moonen
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Peter Van Elsuwege
|
4
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Jan Verplaetse
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Frederik Vandendriessche
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Tom Ruys
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Gerd Verschelden
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Ignace Claeys
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Yves Haeck
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Tom Vander Beken
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Marc Cools
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Bruno Merlevede
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Freddy Heylen
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Dirk Van de gaer
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Glenn Rayp
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Stijn Baert
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Glenn Rayp
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Carine Smolders
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Mirjam Knockaert
|
4
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Mattias Vermeiren
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
en
|
Bruno Merlevede
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl,en
|
Koen Bostoen
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl,en
|
Koen Bostoen
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
ln,nl
|
Michael Meeuwis
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
ln,nl
|
Michael Meeuwis
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Hilde Gunnink
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl,en
|
Gilles-Maurice de Schryver
|
5
|
|
|
3
|
|
|
Koen Bostoen
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
en
|
Mathieu Zana Etambala
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Gillian Mathys
|
5
|
|
|
3
|
|
|
Mathieu Zana Etambala
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Koenraad Stroeken
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl,en
|
Koenraad Stroeken
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Hugo DeBlock
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl,en
|
Rudi Goossens
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Inge Brinkman
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Inge Brinkman
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Inge Brinkman
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Michael Meeuwis
|
5
|
|
|
3
|
|
|
Inge Brinkman
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Yves T'Sjoen
|
5
|
|
Op te nemen: 5 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst.
Studenten die kiezen voor het Praktijktraject onderwijs, nemen verplicht het vak met referentie ° op.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Margo De Koster
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
en
|
Gert Buelens
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
de,nl,en
|
Torsten Leuschner
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Kicki Ingridsdotter
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Benjamin De Vos
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Danny Praet
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Emiliano Acosta
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Bart Vandenabeele
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Danny Praet
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Steven Vanden Broecke
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Marco Formisano
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Danny Praet
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Guy De Mulder
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Wim De Clercq
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Georges Martyn
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Frank Caestecker
|
5
|
|
°
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Berber Bevernage
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Bram De Wever
|
6
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Christophe Verbruggen
|
6
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Bruno De Wever
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Berber Bevernage
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Jan Dumolyn
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Johan Braeckman
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Eric Vanhaute
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Bart Keunen
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Koenraad Jonckheere
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Thierry Oppeneer
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Jeroen Deploige
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
René Vermeir
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Bruno De Wever
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Margo De Koster
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Katrien De Graef
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Eric Vanhaute
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl,en
|
Michael Limberger
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Ramses Delafontaine
|
5
|
|
- 20 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie *,
- 10 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie k.
Het vak Tendenzen in de historiografie kan in jaar 2 of in jaar 3 opgenomen worden, zie Cluster: Wereldgeschiedenis en vergelijkende beschavingsgeschiedenis.
Referenties:
* = verplichte opleidingsonderdelen
k (of k+, k++, enz.) = cursussen die behoren tot een keuzeruimte, waaruit het aantal studiepunten moet worden opgenomen dat in de keuzeregel is gespecificeerd
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
*
|
1
|
sem 1
|
nl
|
René Vermeir
|
5
|
|
*
|
2
|
jaar
|
nl
|
Els De Paermentier
|
5
|
|
*
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Isabelle Devos
|
5
|
|
k
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Peter Van Nuffelen
|
5
|
|
k
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Steven Vanderputten
|
5
|
|
k
|
2
|
sem 1
|
nl
|
René Vermeir
|
5
|
|
k
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Karel Velle
|
5
|
|
*
|
|
sem 1
|
nl
|
Frederik Buylaert
|
5
|
|
- 15 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie *,
- 5 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie k,
- 10 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie k+.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
*
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Anne-Laure Van Bruaene
|
5
|
|
k
|
1
|
jaar
|
nl
|
Thierry Oppeneer
|
5
|
|
k
|
1
|
jaar
|
nl
|
Steven Vanderputten
|
5
|
|
k
|
1
|
jaar
|
nl
|
Steven Vanden Broecke
|
5
|
|
k
|
1
|
jaar
|
nl
|
Gita Deneckere
|
5
|
|
k+
|
2
|
jaar
|
nl
|
Thierry Oppeneer
|
5
|
|
k+
|
2
|
jaar
|
nl
|
Jan Dumolyn
|
5
|
|
k+
|
2
|
jaar
|
nl
|
Isabelle Devos
|
5
|
|
k+
|
2
|
jaar
|
nl
|
Antoon Vrints
|
5
|
|
k+
|
2
|
jaar
|
nl
|
Jan Vandersmissen
|
5
|
|
*
|
3
|
jaar
|
nl
|
Thierry Oppeneer
|
10
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Bruno Merlevede
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Carl Devos
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Bart Van de Putte
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Wim Notebaert
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Carine Plancke
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Koenraad Stroeken
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Pieter Cannoot
|
5
|
|
- minstens 5 studiepunten in jaar 2,
- hoogstens 6 studiepunten in jaar 3.
Studenten die Tendenzen in de historiografie in jaar 2 opnemen, nemen 5 SP uit de cluster Wereldgeschiedenis en vergelijkende beschavingsgeschiedenis in jaar 2 op.
Studenten die Tendenzen in de historiografie in jaar 3 opnemen, nemen 10 SP uit de cluster Wereldgeschiedenis en vergelijkende beschavingsgeschiedenis in jaar 2 op.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl
|
Ann Heirman
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Christian Uhl
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Michael Limberger
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Bruno De Cordier
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Jo Van Steenbergen
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Danny Praet
|
5
|
|
|
|
|
|
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Pieter Troch
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Ben Dhooge
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Mathieu Zana Etambala
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
nl,en
|
Eric Vanhaute
|
5
|
|
UKV
|
|
sem 1
|
nl
|
Benjamin Biebuyck
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Abigail Newman
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Margo De Koster
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Christophe Verbruggen
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Koen Aerts
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Thierry Oppeneer
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Els De Paermentier
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Michael Limberger
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Giovanbattista Galdi
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Christophe Verbruggen
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Antoon Vrints
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl,en
|
Steven Vanderputten
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Thijs Lambrecht
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Gita Deneckere
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
René Vermeir
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
en
|
Michael Limberger
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
en
|
Steven Vanden Broecke
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
en
|
Jeroen Wijnendaele
|
5
|
|
UKV
|
3
|
sem 2
|
en
|
Eric Vanhaute
|
5
|
|
De student kiest:
- 15 studiepunten uit één praktijktraject; ofwel
- 15 studiepunten uit één minor; ofwel
- 15 studiepunten uit de gemeenschappelijke clusters.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Berber Bevernage
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Bruno De Wever
|
5
|
|
|
3
|
|
|
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
en
|
Maude Bass-Krueger
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Karel Velle
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Joke Verfaillie
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Joke Verfaillie
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Philippe Crombé
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Joachim Bretschneider
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Peter Vandenabeele
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Frank Vermeulen
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Guy De Mulder
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Wim De Clercq
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Joachim Bretschneider
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Frank Vermeulen
|
5
|
|
Studenten die vakken opnemen uit deze minor met het oog op de Educatieve Master nemen bij voorkeur de vakken op met een *.
Opgelet: opleidingsonderdelen die in het lichtgrijs staan in de studiekiezer, zijn alternerende opleidingsonderdelen en worden niet aangeboden in dit academiejaar.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
*
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Francis Maes
|
5
|
|
*
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Dirk De Meyer
|
6
|
|
*
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Maximiliaan Martens
|
6
|
|
*
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Marjan Sterckx
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Maximiliaan Martens
|
5
|
|
|
3
|
|
|
Marlise Rijks
|
5
|
|
|
3
|
|
|
Marjan Sterckx
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Marjan Sterckx
|
5
|
|
|
3
|
|
|
Wouter Davidts
|
5
|
|
*
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Francis Maes
|
6
|
|
*
|
3
|
|
|
Francis Maes
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Francis Maes
|
5
|
|
*
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Christel Stalpaert
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl,en
|
Christel Stalpaert
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Bart Vandenabeele
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Kristoffel Demoen
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl,en
|
Koen De Temmerman
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Benjamin De Vos
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Nadia Sels
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Marco Formisano
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Frank Vermeulen
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Stijn Joye
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Bart Van de Putte
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Carl Devos
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Sami Zemni
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Herwig Reynaert
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Dries Lesage
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Hendrik Vos
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Tom Evens
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Dries Lesage
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Mattias Vermeiren
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Koenraad Bogaert
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Pieter Cannoot
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Toon Moonen
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Peter Van Elsuwege
|
4
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Jan Verplaetse
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Frederik Vandendriessche
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Tom Ruys
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Gerd Verschelden
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Ignace Claeys
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Yves Haeck
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Tom Vander Beken
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Marc Cools
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Bruno Merlevede
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Freddy Heylen
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Dirk Van de gaer
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Glenn Rayp
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Stijn Baert
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Glenn Rayp
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Carine Smolders
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Mirjam Knockaert
|
4
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Mattias Vermeiren
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
en
|
Bruno Merlevede
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl,en
|
Koen Bostoen
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl,en
|
Koen Bostoen
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
ln,nl
|
Michael Meeuwis
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
ln,nl
|
Michael Meeuwis
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Hilde Gunnink
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl,en
|
Gilles-Maurice de Schryver
|
5
|
|
|
3
|
|
|
Koen Bostoen
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
en
|
Mathieu Zana Etambala
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Gillian Mathys
|
5
|
|
|
3
|
|
|
Mathieu Zana Etambala
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Koenraad Stroeken
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl,en
|
Koenraad Stroeken
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Hugo DeBlock
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl,en
|
Rudi Goossens
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Inge Brinkman
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Inge Brinkman
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Inge Brinkman
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Michael Meeuwis
|
5
|
|
|
3
|
|
|
Inge Brinkman
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Yves T'Sjoen
|
5
|
|
Op te nemen: 5 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst.
Studenten die kiezen voor het Praktijktraject onderwijs, nemen verplicht het vak met referentie ° op.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Margo De Koster
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
en
|
Gert Buelens
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
de,nl,en
|
Torsten Leuschner
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Kicki Ingridsdotter
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Benjamin De Vos
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Danny Praet
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Emiliano Acosta
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Bart Vandenabeele
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Danny Praet
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Steven Vanden Broecke
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Marco Formisano
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Danny Praet
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Guy De Mulder
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Wim De Clercq
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Georges Martyn
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Frank Caestecker
|
5
|
|
°
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Berber Bevernage
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Bram De Wever
|
6
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Christophe Verbruggen
|
6
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Bruno De Wever
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Berber Bevernage
|
5
|
|
Opleidingscompetenties
Competentiegebied 1: Competentie in één of meerdere wetenschappen
1 Parate kennis hebben van het historische begrippenkader en de belangrijkste historische feiten en historische verklaringen.
2 Inzicht hebben in de epistemologie van de geschiedschrijving en de wetenschappelijke praktijk.
3 Een referentiekader hebben van de geschiedenis van de Nederlanden en België in een internationale context.
4 Een referentiekader bezitten van de diverse historische periodes: pre- en protohistorie, klassieke oudheid, middeleeuwen, vroegmoderne tijd, moderne en hedendaagse tijd.
5 Basiskennis hebben van modellen uit de sociale en historische wetenschappen met inbegrip van sociologie, filosofie, literatuurwetenschappen, recht, politieke wetenschappen,
communicatiewetenschappen en economie.
6 Inzicht hebben in de methodologie van de geschiedenis.
7 Basiskennis hebben van de diversiteit aan bronnen en wetenschappelijke literatuur voor een historisch onderzoek en de specifieke expertise vereist om bronnen te lezen en te interpreteren.
Competentiegebied 2: Wetenschappelijke competentie
1 Probleemgericht historisch onderzoek initiëren
2 Het resultaat van historisch onderzoek in de juiste nationale en internationale historiografische context plaatsen, naar waarde schatten en benutten
3 Een eenvoudige historische onderzoeksstrategie kunnen uitschrijven in de vorm van een stappenplan.
4 Kwantitatieve en kwalitatieve methoden en technieken kritisch kunnen toepassen.
5 In functie van een specifieke historische vraagstelling de meest geëigende brontypes kunnen aanwijzen
6 Een heuristische methode en historisch bibliografisch onderzoek kunnen verantwoorden aan de hand van wetenschappelijke criteria.
7 De resultaten van bestaand/eigen initieel onderzoek of ontwerp interpreteren, rapporteren en evalueren.
8 Zich bewust zijn van het belang van wetenschappelijke integriteit.
Competentiegebied 3: Intellectuele competentie
1 Kritisch kunnen reflecteren over de rol van het mondiale perspectief, de dynamiek van processen en patronen in historische situaties.
2 Historisch onderzoek en het eigen historisch handelen te contextualiseren en te interpreteren binnen een maatschappelijk referentiekader.
3 De evoluties in de geschiedschrijving op de voet volgen en de eigen competenties verder ontwikkelen.
4 Een onderzoekende houding met zin voor historische kritiek en creativiteit en met een ingesteldheid tot levenslang leren bezitten.
5 Een probleem benaderen vanuit meerdere perspectieven (multiperspectivisime).
Competentiegebied 4: Competentie in samenwerken en communiceren
1 Met een adequaat kritisch apparaat schriftelijk kunnen rapporteren (ook in een andere taal) over hangende wetenschappelijke discussies in de historiografie.
2 Mondeling (ook in een andere taal) kunnen communiceren over de resultaten van historisch onderzoek, met experts en niet-deskundigen.
3 Projectmatig kunnen samenwerken met vakgenoten.
Competentiegebied 5: Maatschappelijke competentie
1 Maatschappelijke problemen en hedendaagse opvattingen met de nodige kritische zin en historische achtergrond inschatten.
2 Eigentijdse ontwikkelingen interpreteren vanuit een historisch-comparatief perspectief.
3 Getuigen van cultuurgevoeligheid en reflectievermogen over continuïteit en verandering in een langetermijnperspectief.
4 Duurzame ontwikkeling onderzoeken vanuit een langetermijnperspectief.
5 Inzicht hebben in de plaats van geschiedenis en historici binnen de samenleving.
Competentiegebied 6: Beroepsspecifieke competentie
1 Inzicht hebben in de manier waarop historisch wetenschappelijk onderzoek functioneert en georganiseerd is.
2 Inzicht hebben in het functioneren van aanverwante humane en sociale wetenschappen.
3 Inzicht hebben in de werking van de archieven en erfgoedinstellingen.
4 Kennis hebben van actuele concepten en theorieën over de maatschappelijke betekenis van geschiedenis, de verwachtingen en maatschappelijk behoeften.