Bachelor of Arts in de taal- en letterkunde (Nederlands - Engels)
Nu mensen mobieler worden en onze (virtuele) contacten steeds internationaler wordt het nog belangrijker om taalvaardig te zijn op hoog niveau en in meer dan één taal. Om doeltreffend te communiceren heb je niet alleen een uitmuntende taalbeheersing nodig, maar ook een brede, onbevangen blik op de cultureel-maatschappelijke context waarbinnen je communiceert. Die beide aspecten worden gecombineerd in de opleiding Taal- en Letterkunde.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Johan Braeckman
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Jan Dumolyn
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Bart Keunen
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Klaas Willems
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Koenraad Jonckheere
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Giovanbattista Galdi
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Timothy Colleman
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Ulrike Vogl
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Lars Bernaerts
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Youri Desplenter
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
en
|
Miriam Taverniers
|
5
|
|
|
1
|
jaar
|
en
|
Andrew Bricker
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Ellen Simon
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Gert Buelens
|
5
|
|
Studenten die het traject onderwijs gevolgd hebben, kunnen rechtstreeks instromen in de educatieve masteropleiding.
In het kader van aanpassingen ten gevolge van de corona-pandemie blijft de keuzeregel in 2020-21 beperkt tot: minstens 5 studiepunten met referentie k. De andere 10 studiepunten kunnen vrij worden gekozen.
Op te nemen: hoogstens 5 studiepunten te selecteren uit opleidingsonderdelen aangeboden door de Universiteit Gent. Na goedkeuring door de faculteit.
Op te nemen: hoogstens 10 studiepunten te selecteren uit opleidingsonderdelen aangeboden door de Universiteit Gent. Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Klaas Willems
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl,en
|
Koen De Temmerman
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Anne-Sophie Ghyselen
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Anne-Sophie Ghyselen
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Kornee van der Haven
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Yves T'Sjoen
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Margo De Koster
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
en
|
Ellen Simon
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Elly McCausland
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
en
|
Marco Caracciolo
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
en
|
Miriam Taverniers
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Ellen Simon
|
5
|
|
Studenten die het traject onderwijs gevolgd hebben, kunnen rechtstreeks instromen in de educatieve masteropleiding.
In het kader van aanpassingen ten gevolge van de corona-pandemie blijft de keuzeregel in 2020-21 beperkt tot: minstens 5 studiepunten met referentie k. De andere 10 studiepunten kunnen vrij worden gekozen.
Op te nemen: hoogstens 5 studiepunten te selecteren uit opleidingsonderdelen aangeboden door de Universiteit Gent. Na goedkeuring door de faculteit.
Op te nemen: hoogstens 10 studiepunten te selecteren uit opleidingsonderdelen aangeboden door de Universiteit Gent. Na goedkeuring door de faculteit.
- minstens 5 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie k (keuzeruimte taalkunde),
- minstens 5 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie ° (keuzeruimte letterkunde).
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
k
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Timothy Colleman
|
5
|
|
k
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Johan De Caluwe
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Yves T'Sjoen
|
5
|
|
°
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Lars Bernaerts
|
5
|
|
°
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Lars Bernaerts
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 2
|
en
|
Stef Slembrouck
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
en
|
Gert Buelens
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
en
|
Stef Slembrouck
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
en
|
Josh Pachter
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
en
|
Wibke Schniedermann
|
5
|
|
- 5 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie *,
- 5 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie °,
- 5 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie k.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
*
|
3
|
jaar
|
nl
|
Peter Lauwers
|
5
|
|
°
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Jurgen Pieters
|
5
|
|
°
|
3
|
sem 1
|
nl,en
|
Renata Enghels
|
5
|
|
k
|
3
|
jaar
|
nl
|
Kornee van der Haven
|
5
|
|
k
|
3
|
jaar
|
nl
|
Jurgen Pieters
|
5
|
|
k
|
3
|
jaar
|
en
|
Andrew Bricker
|
5
|
|
k
|
3
|
jaar
|
it,de,nl,en,sv,es,fr
|
Klaas Willems
|
5
|
|
Studenten die het traject onderwijs gevolgd hebben, kunnen rechtstreeks instromen in de educatieve masteropleiding.
De twee vakdidactieken moeten aansluiten bij de gevolgde talen in de bacheloropleiding.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Bram De Wever
|
6
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Maribel Montero Perez
|
3
|
|
°
|
3
|
sem 1
sem 2
|
de,nl
de,nl
|
Benjamin Biebuyck
|
3
|
|
°
|
3
|
sem 2
sem 1
|
nl,en
nl,en
|
June Eyckmans
|
3
|
|
°
|
3
|
jaar
|
nl,fr
|
Pascale Hadermann
|
3
|
|
°
|
3
|
jaar
|
nl
|
Katja De Herdt
|
3
|
|
°
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Katja De Herdt
|
3
|
|
°
|
3
|
sem 2
sem 1
|
nl
nl
|
Youri Desplenter
|
3
|
|
°
|
3
|
jaar
|
nl,es
|
Maribel Montero Perez
|
3
|
|
°
|
3
|
jaar
sem 1
|
nl
nl
|
Maribel Montero Perez
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Bart Keunen
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
en
|
Nimrod Reitman
|
5
|
|
In het kader van aanpassingen ten gevolge van de corona-pandemie blijft de keuzeregel in 2020-21 beperkt tot: minstens 5 studiepunten met referentie k. De andere 10 studiepunten kunnen vrij worden gekozen.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
k
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Klaas Willems
|
5
|
|
k
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Peter Stevens
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Johan De Caluwe
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Beatrijs Wille
|
5
|
|
Op te nemen: hoogstens 5 studiepunten te selecteren uit opleidingsonderdelen aangeboden door de Universiteit Gent. Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
*
|
3
|
sem 1
|
nl,en
|
Koen De Temmerman
|
5
|
|
*
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Nadia Sels
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Kristoffel Demoen
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Benjamin De Vos
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Thierry Oppeneer
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Danny Praet
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Frank Vermeulen
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
en
|
Jeroen Wijnendaele
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Marco Formisano
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
jaar
|
nl,el
|
Katja De Herdt
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl,el
|
Katja De Herdt
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
pt
|
Renata Enghels
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
da
|
Johanna Barddal
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
no
|
Daan Vandenhaute
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
is
|
Johanna Barddal
|
5
|
|
Op te nemen: hoogstens 10 studiepunten te selecteren uit opleidingsonderdelen aangeboden door de Universiteit Gent. Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Johan Braeckman
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Jan Dumolyn
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Bart Keunen
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Klaas Willems
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Koenraad Jonckheere
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Giovanbattista Galdi
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Klaas Willems
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl,en
|
Koen De Temmerman
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Timothy Colleman
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Ulrike Vogl
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Lars Bernaerts
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Youri Desplenter
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Anne-Sophie Ghyselen
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Anne-Sophie Ghyselen
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Kornee van der Haven
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Yves T'Sjoen
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Margo De Koster
|
5
|
|
- minstens 5 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie k (keuzeruimte taalkunde),
- minstens 5 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie ° (keuzeruimte letterkunde).
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
k
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Timothy Colleman
|
5
|
|
k
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Johan De Caluwe
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Yves T'Sjoen
|
5
|
|
°
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Lars Bernaerts
|
5
|
|
°
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Lars Bernaerts
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
en
|
Miriam Taverniers
|
5
|
|
|
1
|
jaar
|
en
|
Andrew Bricker
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Ellen Simon
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Gert Buelens
|
5
|
|
|
2
|
jaar
|
en
|
Ellen Simon
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Elly McCausland
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
en
|
Marco Caracciolo
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
en
|
Miriam Taverniers
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Ellen Simon
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
en
|
Stef Slembrouck
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
en
|
Gert Buelens
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
en
|
Stef Slembrouck
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
en
|
Josh Pachter
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
en
|
Wibke Schniedermann
|
5
|
|
- 5 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie *,
- 5 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie °,
- 5 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie k.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
*
|
3
|
jaar
|
nl
|
Peter Lauwers
|
5
|
|
°
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Jurgen Pieters
|
5
|
|
°
|
3
|
sem 1
|
nl,en
|
Renata Enghels
|
5
|
|
k
|
3
|
jaar
|
nl
|
Kornee van der Haven
|
5
|
|
k
|
3
|
jaar
|
nl
|
Jurgen Pieters
|
5
|
|
k
|
3
|
jaar
|
en
|
Andrew Bricker
|
5
|
|
k
|
3
|
jaar
|
it,de,nl,en,sv,es,fr
|
Klaas Willems
|
5
|
|
Studenten die het traject onderwijs gevolgd hebben, kunnen rechtstreeks instromen in de educatieve masteropleiding.
De twee vakdidactieken moeten aansluiten bij de gevolgde talen in de bacheloropleiding.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Bram De Wever
|
6
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Maribel Montero Perez
|
3
|
|
°
|
3
|
sem 1
sem 2
|
de,nl
de,nl
|
Benjamin Biebuyck
|
3
|
|
°
|
3
|
sem 2
sem 1
|
nl,en
nl,en
|
June Eyckmans
|
3
|
|
°
|
3
|
jaar
|
nl,fr
|
Pascale Hadermann
|
3
|
|
°
|
3
|
jaar
|
nl
|
Katja De Herdt
|
3
|
|
°
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Katja De Herdt
|
3
|
|
°
|
3
|
sem 2
sem 1
|
nl
nl
|
Youri Desplenter
|
3
|
|
°
|
3
|
jaar
|
nl,es
|
Maribel Montero Perez
|
3
|
|
°
|
3
|
jaar
sem 1
|
nl
nl
|
Maribel Montero Perez
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Bart Keunen
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
en
|
Nimrod Reitman
|
5
|
|
In het kader van aanpassingen ten gevolge van de corona-pandemie blijft de keuzeregel in 2020-21 beperkt tot: minstens 5 studiepunten met referentie k. De andere 10 studiepunten kunnen vrij worden gekozen.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
k
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Klaas Willems
|
5
|
|
k
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Peter Stevens
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Johan De Caluwe
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Beatrijs Wille
|
5
|
|
Op te nemen: hoogstens 5 studiepunten te selecteren uit opleidingsonderdelen aangeboden door de Universiteit Gent. Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
*
|
3
|
sem 1
|
nl,en
|
Koen De Temmerman
|
5
|
|
*
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Nadia Sels
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Kristoffel Demoen
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Benjamin De Vos
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Thierry Oppeneer
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Danny Praet
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Frank Vermeulen
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
en
|
Jeroen Wijnendaele
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Marco Formisano
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
jaar
|
nl,el
|
Katja De Herdt
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl,el
|
Katja De Herdt
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
pt
|
Renata Enghels
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
da
|
Johanna Barddal
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
no
|
Daan Vandenhaute
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
is
|
Johanna Barddal
|
5
|
|
Op te nemen: hoogstens 10 studiepunten te selecteren uit opleidingsonderdelen aangeboden door de Universiteit Gent. Na goedkeuring door de faculteit.
- De twee gekozen talen grondig beheersen: - voor het Nederlands op het niveau van de professionele moedertaalgebruiker; - voor Duits, Engels en Frans op het niveau C1 van het ERK - rekening houdend met de aanwezige voorkennis; - voor Italiaans, Spaans en Zweeds op het niveau B2 van het ERK - rekening houdend met de aanwezige voorkennis; - voor Latijn en Oudgrieks: deze talen beheersen op een niveau vergelijkbaar met het niveau C1/B2 van het ERK voor de relevante dimensies lezen en begrijpen, en op het niveau A2 wat schrijven aangaat.
- Kennis van de structuur van de twee gekozen talen toepassen bij de analyse van taalkundige fenomenen.
- Kennis van de literaire tradities van de twee gekozen talen toepassen bij de analyse van teksten en bij het situeren ervan in een literair-historische en stilistische context.
- Inzicht hebben in de stand van zaken van de belangrijkste stromingen binnen het taalkundig en letterkundig onderzoek.
- Inzicht in de historische aspecten van de bestudeerde talen inzetten voor een goed begrip van teksten en de (hedendaagse) taalstructuren.
- Oog hebben voor de relaties tussen talen, literaturen en culturen, i.h.b. de twee intensief bestudeerde.
- Kennis verwerken van de geschiedenis en cultuur van de gebieden waarin de gekozen talen werden of worden gesproken en die in diverse contexten actief inzetten.
- Inzicht hebben in verwante en ondersteunende wetenschappen, hun belang kunnen duiden in taal- en letterkundig onderzoek en met onderzoekers uit die wetenschappen in gesprek kunnen gaan.
- Bronnen en studies over de gekozen talen, literaturen en culturen situeren in hun context en kritisch verwerken.
- Taal-en letterkundige paradigma's, analysemethoden (waar zinvol met gebruikmaking van digitale hulpmiddelen) en interpretatietechnieken reproduceren en toepassen.
- Een taalkundig, literair of cultureel onderwerp kritisch belichten in een wetenschappelijk verantwoorde vorm.
- Besef hebben van de historische en ideologische bepaaldheid van onderzoeksvragen en de noodzaak het onderzoeksproces te bevragen
- Over een sterk taalbewustzijn beschikken: de cruciale rol van taal in de menselijke interactie en cultuurproductie begrijpen en taal in overeenstemming hiermee hanteren.
- Analytisch denken over (cultuur)historische, literatuurwetenschappelijke en taalkundige problemen.
- Een kritische houding hebben ten aanzien van bronnen, wetenschappelijke analyses en theorieën.
- Synthetisch verwerken van de resultaten van onderzoek.
- Getuigen van een ingesteldheid van intellectuele nieuwsgierigheid en levenslang leren.
- Mondeling en schriftelijk rapporteren in de twee gekozen (moderne) talen en/of in het Nederlands, zowel aan vakgenoten als aan niet-vakgenoten.
- Samenwerken en discussiëren met anderen in de twee gekozen (moderne) talen en/of in het Nederlands.
- Zich bewust zijn van de waarden en normen waarop wetenschappers hun werk baseren.
- Op een verantwoorde en doordachte manier omgaan met wetenschappelijke en andere bronnen, met respect voor intellectueel eigendom en de privacy van anderen.
- Oog hebben voor maatschappelijke vragen, en zich bewijst zijn van het nut van het vakgebied daarin.
- Getuigen van maatschappelijk verantwoordelijkheidsgevoel, cultuurgevoeligheid en inzicht in interculturele dynamieken.