Bachelor of Science in de biologie
Biologie is de studie van het 'leven' in al zijn diversiteit en organisatieniveaus. Levende systemen zijn zeer complex. De studie vereist dan ook een goede kennis van verschillende deeldisciplines van de biologie. Er is veldwerk maar ook veel laboratoriumwerk, afhankelijk van de specialisatie die je kiest.
Over de opleiding
Programma
Informeer je
Vlot van start
Verder studeren
Op te nemen: opleidingsonderdelen te selecteren uit de onderstaande lijst. Na goedkeuring door de faculteit.
In jaar 3 van het eerste modeltraject kunnen minstens 30 en hoogstens 60 studiepunten geselecteerd worden uit de opleidingsprogramma's aangeboden door een andere Europese instelling voor hoger onderwijs. In het eerste modeltraject verdeeld als: 30 studiepunten in jaar 3 (eerste semester) of 60 studiepunten in jaar 3 (eerste en tweede semester). Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Lars Chatrou
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Tom Moens
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Luc Lens
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Geert De Jaeger
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Bartel Van Waeyenberge
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Bartel Van Waeyenberge
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Klaartje De Buysser
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Isabel Van Driessche
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Koen Thas
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Koen Thas
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Johan Winne
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Stephen Louwye
|
5
|
|
Op te nemen: opleidingsonderdelen te selecteren uit de onderstaande lijst. Na goedkeuring door de faculteit.
In jaar 3 van het eerste modeltraject kunnen minstens 30 en hoogstens 60 studiepunten geselecteerd worden uit de opleidingsprogramma's aangeboden door een andere Europese instelling voor hoger onderwijs. In het eerste modeltraject verdeeld als: 30 studiepunten in jaar 3 (eerste semester) of 60 studiepunten in jaar 3 (eerste en tweede semester). Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
|
|
|
4
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Dominique Adriaens
|
4
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Annemieke Verbeken
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Sofie Goormachtig
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Bart Devreese
|
4
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Leander Meuris
|
4
|
|
UKV
|
2
|
sem 1
|
en
|
Peter Dawyndt
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Bartel Vanholme
|
4
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Anne Willems
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Esther Hoste
|
4
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Luc Lens
|
4
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Wim Vyverman
|
5
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Jan Van Uytvanck
|
4
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Marleen De Troch
|
3
|
|
Op te nemen: opleidingsonderdelen te selecteren uit de onderstaande lijst. Na goedkeuring door de faculteit.
In jaar 3 van het eerste modeltraject kunnen minstens 30 en hoogstens 60 studiepunten geselecteerd worden uit de opleidingsprogramma's aangeboden door een andere Europese instelling voor hoger onderwijs. In het eerste modeltraject verdeeld als: 30 studiepunten in jaar 3 (eerste semester) of 60 studiepunten in jaar 3 (eerste en tweede semester). Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Wim Vyverman
|
4
|
|
|
3
|
sem 1
|
en
|
Olivier De Clerck
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Bart Braeckman
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Lieven Clement
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl,en
|
Bram Vanthournout
|
4
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Maurice Hoffmann
|
5
|
|
|
3
|
|
|
|
4
|
|
Op te nemen: 1 module uit de onderstaande lijst.
Na goedkeuring door de faculteit.
Studenten die het traject onderwijs gevolgd hebben, kunnen rechtstreeks instromen in de educatieve masteropleiding.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Geert De Jaeger
|
4
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Tom Beeckman
|
5
|
|
|
3
|
|
|
|
4
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Sander Jacobs
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
en
|
Wim Vyverman
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Liliana D'Alba Altamirano
|
9
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Bram De Wever
|
6
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Katrien Strubbe
|
6
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Katrien Strubbe
|
3
|
|
Op te nemen: 13 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst, met
- 4 tot 5 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie a,
- 3 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie b.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
a
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Tom Beeckman
|
5
|
|
a
|
3
|
|
|
|
4
|
|
b
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Sander Jacobs
|
3
|
|
b
|
3
|
sem 2
|
en
|
Wim Vyverman
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Liliana D'Alba Altamirano
|
6
|
|
Op te nemen: opleidingsonderdelen te selecteren uit de onderstaande lijst. Na goedkeuring door de faculteit.
In jaar 3 van het eerste modeltraject kunnen minstens 30 en hoogstens 60 studiepunten geselecteerd worden uit de opleidingsprogramma's aangeboden door een andere Europese instelling voor hoger onderwijs. In het eerste modeltraject verdeeld als: 30 studiepunten in jaar 3 (eerste semester) of 60 studiepunten in jaar 3 (eerste en tweede semester). Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Lars Chatrou
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Tom Moens
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Luc Lens
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Geert De Jaeger
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Bartel Van Waeyenberge
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Bartel Van Waeyenberge
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Klaartje De Buysser
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Isabel Van Driessche
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Koen Thas
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Koen Thas
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Johan Winne
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Stephen Louwye
|
5
|
|
|
2
|
|
|
|
4
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Dominique Adriaens
|
4
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Annemieke Verbeken
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Sofie Goormachtig
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Bart Devreese
|
4
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Leander Meuris
|
4
|
|
UKV
|
2
|
sem 1
|
en
|
Peter Dawyndt
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Bartel Vanholme
|
4
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Anne Willems
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Esther Hoste
|
4
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Luc Lens
|
4
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Wim Vyverman
|
5
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Jan Van Uytvanck
|
4
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Marleen De Troch
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Wim Vyverman
|
4
|
|
|
3
|
sem 1
|
en
|
Olivier De Clerck
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Bart Braeckman
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Lieven Clement
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl,en
|
Bram Vanthournout
|
4
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Maurice Hoffmann
|
5
|
|
|
3
|
|
|
|
4
|
|
Op te nemen: 1 module uit de onderstaande lijst.
Na goedkeuring door de faculteit.
Studenten die het traject onderwijs gevolgd hebben, kunnen rechtstreeks instromen in de educatieve masteropleiding.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Geert De Jaeger
|
4
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Tom Beeckman
|
5
|
|
|
3
|
|
|
|
4
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Sander Jacobs
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
en
|
Wim Vyverman
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Liliana D'Alba Altamirano
|
9
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Bram De Wever
|
6
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Katrien Strubbe
|
6
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Katrien Strubbe
|
3
|
|
Op te nemen: 13 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst, met
- 4 tot 5 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie a,
- 3 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie b.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
a
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Tom Beeckman
|
5
|
|
a
|
3
|
|
|
|
4
|
|
b
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Sander Jacobs
|
3
|
|
b
|
3
|
sem 2
|
en
|
Wim Vyverman
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Liliana D'Alba Altamirano
|
6
|
|
Op te nemen: opleidingsonderdelen te selecteren uit de onderstaande lijst. Na goedkeuring door de faculteit.
In jaar 3 van het eerste modeltraject kunnen minstens 30 en hoogstens 60 studiepunten geselecteerd worden uit de opleidingsprogramma's aangeboden door een andere Europese instelling voor hoger onderwijs. In het eerste modeltraject verdeeld als: 30 studiepunten in jaar 3 (eerste semester) of 60 studiepunten in jaar 3 (eerste en tweede semester). Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Lars Chatrou
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Tom Moens
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Luc Lens
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Geert De Jaeger
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Bartel Van Waeyenberge
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Bartel Van Waeyenberge
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Klaartje De Buysser
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Isabel Van Driessche
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Koen Thas
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Koen Thas
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Johan Winne
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Stephen Louwye
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Dominique Adriaens
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Dominique Adriaens
|
4
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Annemieke Verbeken
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Sofie Goormachtig
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Bart Devreese
|
4
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Leander Meuris
|
4
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Lieven Clement
|
4
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Bartel Vanholme
|
4
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Anne Willems
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Esther Hoste
|
4
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Luc Lens
|
4
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Wim Vyverman
|
5
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Jan Van Uytvanck
|
4
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Marleen De Troch
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Wim Vyverman
|
4
|
|
|
3
|
sem 1
|
en
|
Olivier De Clerck
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Bart Braeckman
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Lieven Clement
|
4
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl,en
|
Bram Vanthournout
|
4
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Maurice Hoffmann
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Lars Chatrou
|
4
|
|
Op te nemen: 1 module uit de onderstaande lijst.
Na goedkeuring door de faculteit.
Studenten die het traject onderwijs gevolgd hebben, kunnen rechtstreeks instromen in de educatieve masteropleiding.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Geert De Jaeger
|
4
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Tom Beeckman
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
en
|
Koen Sabbe
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Sander Jacobs
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
en
|
Wim Vyverman
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Liliana D'Alba Altamirano
|
9
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Bram De Wever
|
6
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Katrien Strubbe
|
6
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Katrien Strubbe
|
3
|
|
Op te nemen: 14 studiepunten uit 1 module uit de onderstaande lijst.
Op te nemen: 14 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst, met
- 5 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie a,
- 3 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie b.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
a
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Tom Beeckman
|
5
|
|
a
|
3
|
sem 1
|
en
|
Koen Sabbe
|
5
|
|
b
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Sander Jacobs
|
3
|
|
b
|
3
|
sem 2
|
en
|
Wim Vyverman
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Liliana D'Alba Altamirano
|
6
|
|
Competentiegebied 1: Competentie in één of meerdere wetenschappen
- Beheerst basisbegrippen, processen, modellen en theorieën binnen biologische subdisciplines, zoals biodiversiteit, ecologie, functionele biologie, en evolutiebiologie.
- Heeft inzicht in de interdisciplinariteit van wetenschappelijke disciplines (wiskunde, chemie, fysica, geologie) met de biologie.
- Beheerst praktische basisvaardigheden uit diverse biologische subdisciplines, binnen een veldomgeving of labo.
- Beheerst praktische basisvaardigheden uit aanverwante wetenschappen die toepasbaar zijn binnen biologische subdisciplines.
- Integreert multidisciplinaire kennis en vaardigheden bij biologische vraagstellingen.
- Legt verbanden en begrijpt de fundamentele ecologische en evolutionaire interacties tussen organismen en hun omgeving.
- Genereert, onder begeleiding, een onderzoeksvraagstelling op basis van heersende theorieën en modellen binnen de biologische subdisciplines.
- Start onder begeleiding probleemgestuurd en empirisch biologisch onderzoek op, en brengt dat tot een goed resultaat.
- Past methodieken voor verzamelen en analyseren van biologische data toe (o.a. statistiek).
- Integreert internationale wetenschappelijke literatuur bij biologische vraagstellingen.
- Integreert en implementeert verworven kennis op een kritische en creatieve manier om biologische vraagstellingen te analyseren.
- Is in staat op logische en efficiënte manier biologische vraagstellingen aan te pakken en experimenteel te onderzoeken.
- Vertoont een onderzoeksattitude met de nodige kritische ingesteldheid naar ontwikkelingen binnen de biologie en leert bij via het zelfstandig raadplegen van wetenschappelijke (biologische) bronnen.
- Kan relevante informatie (probleemstellingen, methodes en resultaten) uit de biologische literatuur distilleren.
- Hanteert op correcte manier de biologisch-wetenschappelijke terminologie.
- Rapporteert en communiceert gestructureerd eigen onderzoeksresultaten in de taal van de opleiding.
- Werkt in groepsverband biologische studieopdrachten planmatig uit.
- Rapporteert en communiceert gestructureerd en nauwkeurig relevante informatie (probleemstellingen, methodes en resultaten) uit de biologische literatuur in de taal van de opleiding.
- Is zich bewust van onderzoeksethiek bij gebruik of verzamelen van levende wezens.
- Begrijpt ethische en maatschappelijke implicaties van biologisch onderzoek.
- Begrijpt de implicaties van maatschappelijke evoluties op levende wezens en hun ecosysteem.
- Kent doorstroommogelijkheden naar masteropleidingen in de Biologie of aanverwante opleidingen.