Bachelor of Science in de fysica en de sterrenkunde
De studie van fysica en sterrenkunde is weggelegd voor mensen met een uniek talent: de combinatie van een praktisch vernuft (opzetten en interpreteren van experimenten) met een abstracte geest (wiskunde). De fysica wil het gedrag van materiële systemen onder de meest uiteenlopende omstandigheden beschrijven en begrijpen.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Peter Dawyndt
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Matthieu Boone
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Maarten Baes
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Anneleen De Schepper
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Zeger Hens
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Sven De Rijcke
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Bartel Van Waeyenberge
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Henk Vrielinck
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Hans Vernaeve
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Dimitri Van Neck
|
6
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Natalie Jachowicz
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Jonathan Leliaert
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Arjen van der Wel
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Jutho Haegeman
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Jan Ryckebusch
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Natalie Jachowicz
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Ilse De Looze
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Diederik Depla
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
en
|
Archisman Ghosh
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Frank Verstraete
|
4
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Bartel Van Waeyenberge
|
6
|
|
Studenten die het traject onderwijs gevolgd hebben, kunnen rechtstreeks instromen in de educatieve masteropleiding.
De vakken worden gekozen uit de onderstaande lijst van keuzevakken en/of uit de bacheloropleidingsonderdelen aangeboden door de UGent.
De modeltrajectstudent neemt 3 tot 7 studiepunten op in jaar 2 en 8 tot 12 studiepunten in jaar 3. Er is ruimte voorzien voor keuzevakken in het derde, vijfde en zesde semester van de BSc opleiding in de fysica en de sterrenkunde.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
en
|
Nele Vandersickel
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Diederik Depla
|
6
|
|
UKV
|
|
sem 1
|
nl
|
Philippe Smet
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Dirk Poelman
|
6
|
|
|
|
jaar
|
nl
|
Bartel Van Waeyenberge
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Bram De Wever
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Dimitri Van Neck
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Nele Vandersickel
|
4
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Jan Ryckebusch
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Arjen van der Wel
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Matthieu Boone
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Jonas Joos
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Christophe Detavernier
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
en
|
Natalie Jachowicz
|
4
|
|
|
3
|
sem 2
|
en
|
Didar Dobur
|
4
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Christophe Detavernier
|
6
|
|
Studenten die het traject onderwijs gevolgd hebben, kunnen rechtstreeks instromen in de educatieve masteropleiding.
De vakken worden gekozen uit de onderstaande lijst van keuzevakken en/of uit de bacheloropleidingsonderdelen aangeboden door de UGent.
De modeltrajectstudent neemt 3 tot 7 studiepunten op in jaar 2 en 8 tot 12 studiepunten in jaar 3. Er is ruimte voorzien voor keuzevakken in het derde, vijfde en zesde semester van de BSc opleiding in de fysica en de sterrenkunde.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
en
|
Nele Vandersickel
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Diederik Depla
|
6
|
|
UKV
|
|
sem 1
|
nl
|
Philippe Smet
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Dirk Poelman
|
6
|
|
|
|
jaar
|
nl
|
Bartel Van Waeyenberge
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Katrien Strubbe
|
6
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Katrien Strubbe
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Peter Dawyndt
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Matthieu Boone
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Maarten Baes
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Anneleen De Schepper
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Zeger Hens
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Sven De Rijcke
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Bartel Van Waeyenberge
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Henk Vrielinck
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Hans Vernaeve
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Dimitri Van Neck
|
6
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Natalie Jachowicz
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Jonathan Leliaert
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Arjen van der Wel
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Jutho Haegeman
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Jan Ryckebusch
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Natalie Jachowicz
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Ilse De Looze
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Diederik Depla
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
en
|
Archisman Ghosh
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Frank Verstraete
|
4
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Bartel Van Waeyenberge
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Dimitri Van Neck
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Nele Vandersickel
|
4
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Jan Ryckebusch
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Arjen van der Wel
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Matthieu Boone
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Jonas Joos
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Christophe Detavernier
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
en
|
Natalie Jachowicz
|
4
|
|
|
3
|
sem 2
|
en
|
Didar Dobur
|
4
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Christophe Detavernier
|
6
|
|
Studenten die het traject onderwijs gevolgd hebben, kunnen rechtstreeks instromen in de educatieve masteropleiding.
De vakken worden gekozen uit de onderstaande lijst van keuzevakken en/of uit de bacheloropleidingsonderdelen aangeboden door de UGent.
De modeltrajectstudent neemt 3 tot 7 studiepunten op in jaar 2 en 8 tot 12 studiepunten in jaar 3. Er is ruimte voorzien voor keuzevakken in het derde, vijfde en zesde semester van de BSc opleiding in de fysica en de sterrenkunde.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
en
|
Nele Vandersickel
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Diederik Depla
|
6
|
|
UKV
|
|
sem 1
|
nl
|
Philippe Smet
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Dirk Poelman
|
6
|
|
|
|
jaar
|
nl
|
Bartel Van Waeyenberge
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Bram De Wever
|
6
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Katrien Strubbe
|
6
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Katrien Strubbe
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Matthieu Boone
|
6
|
|
|
1
|
|
|
|
6
|
|
|
1
|
|
|
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Dimitri Van Neck
|
6
|
|
|
1
|
|
|
|
6
|
|
|
1
|
|
|
Jasson Vindas Diaz
|
6
|
|
|
1
|
|
|
|
6
|
|
|
1
|
|
|
Anneleen De Schepper
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Peter Dawyndt
|
6
|
|
|
1
|
|
|
Kristof Van Hecke
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Jan Ryckebusch
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Natalie Jachowicz
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Jutho Haegeman
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Diederik Depla
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Bartel Van Waeyenberge
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Arjen van der Wel
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Nele Vandersickel
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Sven De Rijcke
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Maarten Baes
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Dimitri Van Neck
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Karel Van Acoleyen
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Jan Ryckebusch
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Jonas Joos
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Christophe Detavernier
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
en
|
Didar Dobur
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Sven De Rijcke
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Christophe Detavernier
|
6
|
|
Studenten die het traject onderwijs gevolgd hebben, kunnen rechtstreeks instromen in de educatieve masteropleiding.
- hoogstens 6 studiepunten in jaar 2,
- hoogstens 12 studiepunten in jaar 3.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Dirk Poelman
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Diederik Depla
|
6
|
|
|
3
|
|
|
|
6
|
|
- hoogstens 6 studiepunten in jaar 2,
- hoogstens 12 studiepunten in jaar 3.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Bram De Wever
|
6
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Katrien Strubbe
|
6
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Katrien Strubbe
|
3
|
|
- De fysische en sterrenkundige kernbegrippen en basismethoden kennen en op een gepast abstractieniveau gebruiken.
- Grondige basiskennis hebben en hanteren van klassieke fysica- en sterrenkunde domeinen zoals mechanica, golven en optica, elektromagnetisme, kwantummechanica, thermische en statistische fysica, relativiteitstheorie, vastestoffysica, subatomaire fysica, atoom- en molecuulfysica, extragalactische en galactische sterrenkunde.
- Inzicht hebben in de relevante historische ontwikkelingen in het fysisch en het sterrenkundig onderzoek.
- Ruime basiskennis en praktische vaardigheid hebben van de wiskunde bij het oplossen van fysische en sterrenkundige problemen.
- Standaardtechnieken en modellen van de fysica en sterrenkunde kennen en hanteren binnen relevante toepassingsdomeinen.
- ICT-vaardigheden bezitten die aansluiten bij de fysica en sterrenkunde: programmeren, werken met grafische software, wetenschappelijke tekstverwerking (LaTeX), pakketten voor statistische dataverwerking en computeralgebra.
- Het beheersen van de fysische denktrant waarbij men doordrongen moet zijn van het gegeven dat elke fysische theorie aan de werkelijkheid getoetst moet worden, daarvoor zelf een meting nauwkeurig kunnen plannen en uitvoeren, de gegevens van de meting op een rigoureuze manier kunnen verwerken en kritisch interpreteren.
- Complexe fysische en sterrenkundige problemen zelfstandig analyseren en aan bestaande modellen en inzichten aftoetsen.
- Klassieke en moderne wetenschappelijke bronnen kritisch hanteren met aandacht voor correcte en volledige bronvermelding.
- Doelgericht gegevens selecteren, schematiseren en op een gestructureerde manier verwerken.
- Fysische en sterrenkundige vakliteratuur (ook in wetenschappelijk Engels) autonoom begrijpen en verwerken.
- Conceptueel, analytisch, systematisch en probleemoplossend denken op verschillende abstractieniveaus.
- De fysische en sterrenkundige methodologie beheersen en het analytisch denkvermogen bezitten om complexe processen te plannen, af te werken en eventueel bij te sturen.
- Leerervaringen ordenen en het eigen leerproces begrijpen, plannen, evalueren en indien nodig bijsturen.
- Blijk geven van nauwkeurigheid, fysische intuïtie, creativiteit en kritische reflectie.
- Over de nodige theoretische inzichten en methodologische vaardigheden beschikken om een aansluitende masteropleiding aan te vatten aan binnenlandse en buitenlandse universiteiten.
- Bij de Bachelor in de fysica en sterrenkunde aansluitende studie- en/of beroepsmogelijkheden kennen en daarbinnen een weloverwogen keuze kunnen maken.
- Fysische en sterrenkundige terminologie (ook in het Engels) correct hanteren.
- Complexe opdrachten planmatig uitwerken in teamverband.
- Schriftelijk en mondeling rapporteren over aan de fysica en sterrenkunde verwante projecten.
- Aandacht hebben voor bedrijfskundige aspecten van de fysica.
- Inzicht hebben in de culturele, ethische en maatschappelijke aspecten van de fysica en de sterrenkunde.