Bachelor of Science in de industriële wetenschappen (machine- en productieautomatisering)
Deze opleiding tot industrieel ingenieur wordt aangeboden aan de UGent Campus Kortrijk. De opleiding machine- en productieautomatisering is een uniek profiel en leidt ingenieurs op die in staat zijn om de fabriek van de toekomst te ontwikkelen en automatiseren. Sturingen (PLC’s, microcontrollers), robots, camera’s en mechatronisch geoptimaliseerde machines worden samengebracht tot één groot productiesysteem. Digital twins en machine learning vormen daarbij de tools met het oog op continue optimalisatie.
Het eerste jaar is volledig gemeenschappelijk voor alle bachelors in de industriële wetenschappen (in Gent en Kortrijk), met uitzondering van de opleiding industrieel ontwerpen.
bacheloropleiding
3 jaar 180 studiepunten
Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur
Nederlands
Brochure
downloaden
Over de opleiding
Programma
Informeer je
Vlot van start
Verder studeren
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Eric Laermans
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Christophe Wille
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Kurt Stockman
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Olivier Rysman
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Geert De Clercq
|
3
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Michael Monte
|
6
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Kurt Stockman
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Pieter Audenaert
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Michael Monte
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Jan Devos
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Jos Knockaert
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Sam Lemey
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Sam Lemey
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Michael Monte
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Olivier Rysman
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Martijn van den Broek
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Veerle Ongenae
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Sam Lemey
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Jos Knockaert
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Isabel Sweertvaegher
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Bart Vanwalleghem
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Jos Knockaert
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Jos Knockaert
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Jan Desmet
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Eric Laermans
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Ludo Poelaert
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Dieter Vandenhoeke
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Bart Vanwalleghem
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Kurt Stockman
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Steve Dereyne
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Kurt Stockman
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Dieter Vandenhoeke
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Kurt Stockman
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Michael Monte
|
4
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Ingrid Moerman
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Bart Vanwalleghem
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Johannes Cottyn
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Eric Laermans
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Christophe Wille
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Kurt Stockman
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Olivier Rysman
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Geert De Clercq
|
3
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Michael Monte
|
6
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Kurt Stockman
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Pieter Audenaert
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Michael Monte
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Jan Devos
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Jos Knockaert
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Sam Lemey
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Sam Lemey
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Michael Monte
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Ludo Poelaert
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Olivier Rysman
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Martijn van den Broek
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Veerle Ongenae
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Sam Lemey
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Jos Knockaert
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Isabel Sweertvaegher
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Bart Vanwalleghem
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Jos Knockaert
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Jos Knockaert
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Jan Desmet
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Eric Laermans
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Dieter Vandenhoeke
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Bart Vanwalleghem
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Kurt Stockman
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Steve Dereyne
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Kurt Stockman
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Dieter Vandenhoeke
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Kurt Stockman
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Michael Monte
|
4
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Ingrid Moerman
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Bart Vanwalleghem
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Johannes Cottyn
|
6
|
|
Competentiegebied 1: Kenniscompetenties
- Inzicht hebben in de basiswetenschappen en de basisingenieurswetenschappen en deze innovatief, praktisch en doelgericht toepassen binnen de eigen ingenieursdiscipline.
- Innovatief en doelgericht benutten van professionele ondersteunende methodes en technieken.
- Inzicht hebben in de werking van elektromechanische aandrijfsystemen en deze correct dimensioneren.
- Toepassen van actuele automatiseringstechnieken.
- Ontwerpen en analyseren van kinematische systemen.
- Inzicht hebben in de werking van processor- en communicatietechnologie en deze toepassen in een industriële context.
- Doelgericht technische en wetenschappelijk informatie opzoeken, evalueren, verwerken en er correct aan refereren.
- Courante modellen, onderzoeksmethoden en -technieken correct gebruiken bij opdrachten.
- Experimenten, processen en/of systemen schematiseren, modelleren en testen in een reële context.
- Onderzoek in het vakdomein probleemgestuurd initiëren.
- Blijk geven van zelfstandigheid, nauwkeurigheid, doorzettingsvermogen en kritische reflectie.
- Blijk geven van technisch-wetenschappelijke nieuwsgierigheid.
- Conceptueel, analytisch, systeemgericht en probleemoplossend denken op verschillende abstractieniveaus en in een variabele context.
- Schriftelijk, mondeling en grafisch rapporteren over eigen werk.
- Wetenschappelijke en discipline-eigen technische terminologie correct hanteren in het Nederlands en Engels.
- Concrete opdrachten in team planmatig uitwerken, met aandacht voor de randvoorwaarden bij de technische realisatie.
- Ethisch en maatschappelijk verantwoord handelen.
- Rekening houden met bedrijfskundige aspecten.
- Aandacht hebben voor milieu, kwaliteit, veiligheid en duurzaamheid.