Bachelor of Science in de logopedische en audiologische wetenschappen (audiologie)
De logopedie en de audiologie bestuderen communicatie en communicatiestoornissen. Daarbij gaat de aandacht zowel naar communicatie in het algemeen als naar welbepaalde aspecten zoals stem, spraak, taal en gehoor. Logopedisten spitsen zich hoofdzakelijk toe op stoornissen bij de stem, de spraak en de taal, in de audiologie staan stoornissen van het gehoor en het evenwicht centraal.
Inhoud
Dat de mens kan spreken, horen, lezen en schrijven, wordt meestal als een evidentie ervaren. We staan er zelden bij stil hoe levensnoodzakelijk die functies wel zijn. Als één van de functies het niet goed doet of volledig wegvalt, worden plots een heleboel zaken onmogelijk. De logopedie en de audiologie bestuderen communicatie en communicatiestoornissen. Daarbij gaat de aandacht zowel naar communicatie in het algemeen als naar welbepaalde aspecten zoals stem, spraak, taal en gehoor.
Logopedisten spitsen zich hoofdzakelijk toe op stoornissen bij de stem, de spraak en de taal, in de audiologie staan stoornissen van het gehoor en evenwicht centraal. Kenmerkend voor beide vakgebieden is de multidisciplinaire aanpak. Niet alleen in de praktijk moet samengewerkt worden met specialisten uit andere vakgebieden, maar ook voor de verdere ontwikkeling van de wetenschappelijke kennis wordt een beroep gedaan op de biomedische wetenschappen, de exacte wetenschappen, de taalkunde, de psychologie en de pedagogie.
Wil je graag concrete voorbeelden zien van wat een logopedist of audioloog doet of ben je benieuwd naar hoe een cursus eruitziet? Kijk dan zeker eens op de infopagina van de opleiding logopedie en audiologie.
Voor wie
Omdat logopedie en audiologie een multidisciplinaire opleiding is, moet je een heel brede wetenschappelijke basis en interesse hebben. Specifieke voorkennis is niet echt nodig, maar aanleg en interesse voor exact-wetenschappelijke vakken en een zekere aanleg voor taal is meegenomen.
Als logopedist en audioloog is het belangrijk dat je zelf over een zo correct mogelijk spraak-, taal- en gehoorvermogen beschikt. De opleiding zelf biedt echter heel wat mogelijkheden om je op dat gebied verder te bekwamen.
Logopedie en audiologie veronderstellen een permanente samenwerking met collega’s uit andere disciplines zoals NKO-artsen, neurologen, kinesisten, ergotherapeuten, revalidatieartsen, met leerkrachten en ook met de ouders van patiëntjes en met hun begeleiders. Om tot een goede verstandhouding te komen met hen is het belangrijk dat je sociaal vaardig en flexibel bent.
Een andere belangrijke eigenschap is doorzettingsvermogen en creativiteit. Om verandering in iemands spreekgedrag tot stand te brengen, zul je moeten leiding geven, motiveren en ondersteunen. Bovendien is elk probleem uniek en iedere situatie heeft eigen mogelijkheden en beperkingen. Je moet je kunnen inleven in de situatie van de ander en creatief omspringen met de theoretische kennis om tot een geslaagde behandeling of een succesvol leerproces te komen.
Structuur
- Bachelor
Naast de specifieke logopedische en audiologische vakken krijg je bv. ook de raakvlakken met fysica, biochemie en geneeskunde aangereikt. Hulpwetenschappen zoals (ortho)didactiek, psychologie, pedagogiek, sociaal- en ethisch-juridisch vakken vervolledigen het programma. Er is ook veel aandacht voor het verwerven van communicatieve vaardigheden, onderzoeks- en educatieve vaardigheden. De bacheloropleiding bestaat uit 180 studiepunten (3 jaar).
In het tweede bachelorjaar kies je voor logopedie of audiologie en die keuze zet je verder in de masteropleiding. En de praktijk? Die verwerf je o.m. tijdens de stage in het werkveld. Via kijkstages in het eerste jaar tot en met de eigenlijke stages van derde bachelor tot tweede master, word je opgeleid tot zelfstandig logopedist of audioloog. Het is de bedoeling dat je na de bachelor doorstroomt naar de master. Je voldoet na de bachelor bv. nog niet aan het wettelijk vereiste aantal uren stage om je erkenning als logopedist/audioloog aan te vragen.
Via een filmpje geven we je graag nog wat meer info over logopedie en audiologie.
- Master
De masteropleiding omvat 120 studiepunten (2 jaar). In de masterjaren gaat veel aandacht naar de wetenschappelijke vorming. Die verwerf je enerzijds via de specifieke opleidingsonderdelen en anderzijds via een masterproef. Daarnaast ligt het accent op de verdere klinische training via stages en het stimuleren van internationale en interculturele competenties. Je kan ook voor een minor onderwijs, leiderschap of onderzoek kiezen.
Een bachelordiploma geeft ook toegang tot andere dan de hier vermelde master. Het overzicht vind je op het tabblad ‘Verder studeren’.
Arbeidsmarkt
Na het succesvol beëindigen van de opleiding logopedie kun je een erkenning/RIZIV-nummer voor logopedist aanvragen. Na audiologie kun je de erkenning/RIZIV-nummer voor audioloog én voor audiciën aanvragen. Logopedisten en audiologen kunnen starten met een zelfstandige praktijk of bv. in associatieverband in een groepspraktijk. Er bestaan ook allerlei beroepsmogelijkheden als loontrekkende in dienstverband. De meeste jobs zijn te vinden in de gezondheidssector en in de pedagogische sector. Denk bv. aan revalidatiecentra, gehoorcentra, instellingen voor doven en gehoorgestoorden, medisch-pedagogische instituten, klinieken, ziekenfondsen en kleuter- en lager onderwijs, buitengewoon onderwijs, centra voor leerlingenbegeleiding … Nieuwe mogelijkheden vind je in het kader van theater- en zangopleidingen of bv. in de arbeidsgeneeskunde (gehoorpreventie in de industrie …).
Benieuwd waar je als logopedist of audioloog overal aan de slag kan? GALA, een netwerk van afgestudeerde logopedisten en audiologen aan de UGent, maakte een carrièregids: je vindt er een waaier aan tewerkstellingsmogelijkheden.
Kwaliteitszorg
Mensen die durven denken over de uitdagingen van morgen, daar streven we naar. Daarom is het onderwijs aan onze universiteit stevig verankerd in zes grote onderwijsdoelstellingen: denk breed, blijf onderzoeken, steun talent, bouw mee, verleg grenzen en kies kwaliteit.
De UGent heeft continu aandacht voor kwaliteitszorg en kwaliteitscultuur. Het UGent-kwaliteitszorgsysteem geeft voor elke opleiding informatie over de troeven van de opleiding, de sterke punten én de werkpunten.
Meer info:
Troeven
- Logopedische / audiologische professional: Het gespecialiseerd opleidingsteam leidt studenten op tot maatschappelijk gedreven experten in alle domeinen van de logopedische en audiologische wetenschap en zorg.
- Wetenschapper in de logopedie / audiologie : Studenten ontwikkelen tijdens de opleiding de wetenschappelijke kritische vaardigheid tot het creatief genereren en toepassen van logopedische /audiologische kennis.
- Sterke integratie logopedische / audiologische theorie en praktijk: Het opleidingsprogramma bestaat uit een groot aantal werkcolleges, practica en stages waarin de theoretische kennis uit de interactieve colleges wordt ingeoefend. De opleiding beschikt over gespecialiseerde practica lokalen waarbij de nieuwste technologische ontwikkelingen in de logopedie en audiologie gebruikt worden.
- Creatieve communicator: De opleiding begeleidt de student tot de ontwikkeling van een professionele en academische communicator in de logopedie en audiologie met aandacht voor kritisch denken en de nodige vaardigheden om creatief en probleemoplossend te werken.
- Talentontwikkeling: De studenten krijgen keuzemogelijkheden in het samenstellen van hun studieprogramma in functie van de ontwikkeling van hun eigen talenten. Op basis van individuele interesses en talenten kan een student bepaalde opleidingsonderdelen (m.b.t. logopedie en audiologie, onderzoek, management of onderwijs) kiezen of een welbepaalde topic uitwerken via de masterproef. Er zijn ook verschillende mogelijkheden op gebied van stage en internationale uitwisseling beschikbaar.
Sterke punten
- Gespecialiseerde afstudeerrichtingen: De opleiding heeft sinds haar ontstaan twee sterk uitgebouwde afstudeerrichtingen (logopedie en audiologie) die onderzoeksmatig onderbouwd zijn wat zich vertaalt in algemene en logopedische / audiologische opleidingsonderdelen, stages, masterproef en internationaliseringstrajecten.
- Maatschappelijk relevant programma: De opleiding heeft een heldere visie die zich weerspiegelt in de leerresultaten en het programma. Het beoogde eindniveau is afgestemd op de (inter)nationale eisen binnen de logopedische / audiologische sector met aandacht voor recente academische en maatschappelijke evoluties.
- Enthousiast betrokken opleidingsteam: De opleiding wordt gedragen door sterk gemotiveerde lesgevers uit verschillende disciplines. De lesgevers combineren hun deskundige onderzoeksexpertise met een passie voor onderwijs en blijven zich voortdurend inzetten om aantrekkelijke interactieve en motiverende lessen aan te bieden.
- Betrokkenheid en inspraak van studenten: De studenten worden actief betrokken in het bewaken van de kwaliteit van de opleiding door te zetelen in diverse raden en commissies. Het persoonlijk contact tussen de studenten en het opleidingsteam zit in het DNA van de opleiding..
- Persoonlijke ruimte en diversiteit: Studenten krijgen de kans om zich maximaal te ontplooien. Studenten die er nood aan hebben kunnen extra begeleiding krijgen (monitoraat, zorgtraject,…) en studenten die een uitdaging willen aangaan, kunnen instappen in een honours programma. Daarnaast heeft de opleiding een groot aanbod aan internationaliseringsactiviteiten (buitenlandse stage, semesteruitwisseling, buitenlandse gastsprekers…).
Werkpunten
- Interprofessionaal werken: De opleiding bouwt het interprofessioneel werken met andere gezondheidswerkers zoals artsen, psychologen, tandartsen, kinesisten, ergotherapeuten, verpleegkundigen, enz. in de toekomst verder uit.
- Realistische verwachtingen van de student: De opleiding zet sterk in op het informeren en sensibiliseren van toekomstige studenten opdat ze met het juiste verwachtingspatroon de academische opleiding starten. De opleiding blijft hier verder aandacht aan besteden in nauw overleg met het werkveld.
- Een waaier van stagemogelijkheden: De opleiding verkent bijkomende mogelijkheden in het kader van stages waarbij elke fase van het stageproces blijvend kritisch geanalyseerd wordt en een optimale communicatie met studenten nagestreefd wordt.
Deze opleiding is geaccrediteerd door de NVAO, de accreditatie werd verlengd onder het positief besluit instellingsreview in 2022. De kwaliteit van deze opleiding werd gevalideerd door een kwaliteitstoets in de vorm van een peerleerbezoek in 2019. Screening van de monitor door het Onderwijskwaliteitsbureau van de Universiteit Gent staat gepland in de periode 2021 – 2024.
Deze informatie werd laatst bijgewerkt op 01/02/2023.
Heb je vragen of suggesties over deze publieke info, neem dan contact op met de opleiding.