Bachelor of Science in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie
Kinesitherapie betekent letterlijk 'behandelen door bewegen'. Je moet interesse hebben in de bewegende medemens en de begeleiding bij stoornissen van die beweging, maar ook aanleg voor wetenschappen. Een goede fysieke conditie is evenmin onbelangrijk.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Kristof Van Hecke
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Patrick Calders
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Tom Van Hoof
|
7
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Philip Roosen
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Karolien De Bosscher
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Patrick Calders
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Danny De Looze
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Jo Van Dorpe
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
André Vyt
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Pascal Coorevits
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Damien Van Tiggelen
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Evi Wezenbeek
|
3
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Matthieu Lenoir
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Jan Bourgois
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Patrick Calders
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Jan De Bleecker
|
4
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
André Vyt
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Pascal Coorevits
|
4
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Heleen Demeyer
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Ann Cools
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Annelies Maenhout
|
8
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Barbara Vanderstraeten
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Tine Willems
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Thomas Matheve
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Heleen Demeyer
|
4
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Greet Cardon
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Matthieu Lenoir
|
4
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Damien Van Tiggelen
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Peter Vermeir
|
3
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Mira Meeus
|
4
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Erik Witvrouw
|
9
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Dirk Cambier
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Jessica Van Oosterwijck
|
4
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Ann Cools
|
7
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Tine Willems
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Dirk Cambier
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Lynn Bar-On
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Christine Van den Broeck
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Kristof Van Hecke
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Patrick Calders
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Tom Van Hoof
|
7
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Philip Roosen
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Karolien De Bosscher
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Patrick Calders
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Danny De Looze
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Jo Van Dorpe
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
André Vyt
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Pascal Coorevits
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Damien Van Tiggelen
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Evi Wezenbeek
|
3
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Matthieu Lenoir
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Jan Bourgois
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Patrick Calders
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Jan De Bleecker
|
4
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
André Vyt
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Pascal Coorevits
|
4
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Heleen Demeyer
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Ann Cools
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Annelies Maenhout
|
8
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Barbara Vanderstraeten
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Tine Willems
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Thomas Matheve
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Heleen Demeyer
|
4
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Greet Cardon
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Matthieu Lenoir
|
4
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Peter Vermeir
|
3
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Mira Meeus
|
4
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Erik Witvrouw
|
9
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Dirk Cambier
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Jessica Van Oosterwijck
|
4
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Ann Cools
|
7
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Tine Willems
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Dirk Cambier
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Lynn Bar-On
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Christine Van den Broeck
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Damien Van Tiggelen
|
3
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Erik Witvrouw
|
8
|
|
- Fundamentele basiswetenschappen toepassen binnen het domein van de REVAKI.
- Maatschappelijk georiënteerde wetenschappen toepassen binnen het domein van de REVAKI.
- Internationale denkkaders en evidence based practice toepassen binnen het klinisch redeneren en kinesitherapeutisch handelen.
- Inzicht hebben in de oorzaken, klinische verschijnselen en behandelingsprincipes van algemene en domeinspecifieke gezondheidsproblemen.
- Een screening, anamnese en kinesitherapeutisch onderzoek toepassen, uitvoeren en interpreteren bij patienten met niet-complexe aandoeningen.
- Inzicht hebben in gezondheidsbevorderend gedrag met de nodige aandacht voor preventie.
- Op basis van klinisch redeneren een kinesitherapeutische diagnose stellen bij patienten met niet-complexe aandoeningen.
- Kinesitherapeutische doelstellingen formuleren, een handelingsplan opstellen, uitvoeren en evalueren bij patiënten met niet-complexe aandoeningen.
- Doelgroepgerelateerde bewegingsactiviteiten op methodisch-didactische wijze implementeren in een kinesitherapeutische behandeling.
- Schriftelijk en mondeling communiceren over niet-complexe klinische situaties met patiënten, vakgenoten en niet-vakgenoten.
- Inzicht hebben in de structuur en het functioneren van de gezondheidszorg.
- Maatschappelijke, ethische en juridische aspecten toepassen binnen de gezondheidszorg.
- Kritisch reflecteren over en bijsturen van het eigen leerproces en dat van anderen, vanuit een professionele en interculturele ingesteldheid.
- Een kritische en integere houding hebben binnen een opleidingscontext.
- Oplossingsgericht samenwerken.
- Internationale wetenschappelijke bronnen selecteren en kritisch hanteren.
- Een systematische literatuurstudie uitvoeren, conform internationale standaarden.
- Methodes en technieken van wetenschappelijk onderzoek toepassen op eenvoudige vraagstukken.
- Onderzoeksresultaten kritisch-wetenschappelijk interpreteren in een internationale context.
- Onderzoeksresultaten op een wetenschappelijke wijze communiceren en rapporteren.
Afwijking van de academische kalender voor deze opleiding
Er is een afwijking op de academische kalender voor volgende sluitingsdagen omwille van stage: Koningsdag, dies natalis, krokusreces en de brugdag na Hemelvaart.
Voor de studenten die hun stage in de tweede examenperiode moeten afleggen (wegens medische of familiale redenen, wegens niet slagen tijdens de eerste examenperiode), wordt de stage in het zomerreces georganiseerd. Op die manier wordt de studievoortgang van deze studenten niet belemmerd. Dit werd goedgekeurd door de Faculteitsraad.