Master of Science in de wiskunde
Wiskunde is een zelfstandige wetenschap en tegelijkertijd een discipline die parallel loopt met de verschillende andere wetenschappen en er voortdurend mee in wisselwerking staat. Wie de masteropleiding wiskunde volgt, maakt een bewuste keuze uit drie majors en een ruim gamma aan keuzevakken.
master-na-bacheloropleiding
2 jaar 120 studiepunten
Faculteit Wetenschappen
Nederlands
Brochure
downloaden
Over de opleiding
Programma
Informeer je
Vlot van start
Na je studies
Op te nemen: 1 minor uit de onderstaande lijst.
Na goedkeuring door de faculteit.
Op te nemen: 12 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst, met
- 6 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie a,
- 6 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie b.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
a
|
|
jaar
|
nl
|
Hendrik Van Maldeghem
|
6
|
|
a
|
|
jaar
|
nl
|
Marnix Van Daele
|
6
|
|
b
|
|
jaar
|
nl
|
Joris Van der Jeugt
|
6
|
|
Op te nemen: 1 tot 2 modules uit de onderstaande lijst.
Op te nemen: 6 tot 18 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
|
|
Michael Ruzhansky
|
6
|
|
|
|
|
|
Tom De Medts
|
6
|
|
|
|
|
|
Koen Thas
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Leo Storme
|
6
|
|
|
|
|
|
Andreas Weiermann
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Stijn Vansteelandt
|
6
|
|
|
|
|
|
Marnix Van Daele
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Gunnar Brinkmann
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Maarten Baes
|
6
|
|
|
|
|
|
Michal Heller
|
6
|
|
Op te nemen: hoogstens 12 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
|
|
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Hendrik Van Maldeghem
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Leo Storme
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Andreas Weiermann
|
6
|
|
|
|
|
|
N. N.
|
6
|
|
|
|
|
|
Ali Guzmán Adán
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Hans Vernaeve
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Leo Storme
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Andreas Weiermann
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Jasson Vindas Diaz
|
6
|
|
|
|
|
|
Bart De Bruyn
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Geert Verdoolaege
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Karel Van Acoleyen
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Sven De Rijcke
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Piet Termonia
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Thomas Mertens
|
6
|
|
|
|
|
|
Dimitri Van Neck
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Jan Ryckebusch
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
David Fernández-Duque
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Chris Cornelis
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Chris Cornelis
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Marnix Van Daele
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Marian Slodicka
|
6
|
|
|
|
|
|
Marian Slodicka
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Joris Van der Jeugt
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
David Vyncke
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Michèle Vanmaele
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Jing Zhou
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Els Goetghebeur
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Stijn Vansteelandt
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Johan Braeckman
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Ilse De Looze
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Marian Slodicka
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Jasson Vindas Diaz
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl,en
|
Andreas Weiermann
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Hans Vernaeve
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Tom De Medts
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Arjen van der Wel
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Joris Walraevens
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Frank Verstraete
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Peter Dawyndt
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Jutho Haegeman
|
6
|
|
|
|
|
|
Fatemeh Mohammadi
|
6
|
|
Op te nemen: 28 tot 32 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl
|
Dirk Van de gaer
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Bruno Merlevede
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Kristiaan Bernauw
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Diederik Bruloot
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Annelies Roggeman
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Sophie Maussen
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Michael Frömmel
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Rudi Vander Vennet
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Freddy Heylen
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Frank De Jonghe
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Petra Andries
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Johan Verrue
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Mieke Audenaert
|
4
|
|
Op te nemen: 30 studiepunten uit 1 major uit de onderstaande lijst.
Na goedkeuring door de faculteit.
Op te nemen: 30 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Hendrik Van Maldeghem
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Leo Storme
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Jasson Vindas Diaz
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl,en
|
Andreas Weiermann
|
6
|
|
|
1
|
|
|
Ali Guzmán Adán
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Marian Slodicka
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Hans Vernaeve
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Tom De Medts
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Joris Van der Jeugt
|
6
|
|
|
1
|
|
|
Fatemeh Mohammadi
|
6
|
|
Op te nemen: 30 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Marian Slodicka
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Jasson Vindas Diaz
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Joris Van der Jeugt
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Karel Van Acoleyen
|
6
|
|
|
1
|
|
|
Ali Guzmán Adán
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Thomas Mertens
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Frank Verstraete
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Jan Ryckebusch
|
6
|
|
Op te nemen: 30 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Marian Slodicka
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Andreas Weiermann
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Chris Cornelis
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Marnix Van Daele
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
David Vyncke
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Jing Zhou
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Joris Walraevens
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Veerle Fack
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Yvan Saeys
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Leo Storme
|
6
|
|
Op te nemen: 28 tot 32 studiepunten te selecteren uit de opleidingsonderdelen aangeboden door UGent waaronder de universiteitsbrede keuzevakken of door andere universiteiten van de Vlaamse of Franse Gemeenschap. Na goedkeuring door de faculteit.
Op te nemen: min 18 stp. 'wiskundevakken'.
Op te nemen: 1 minor uit de onderstaande lijst.
Na goedkeuring door de faculteit.
Op te nemen: 12 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst, met
- 6 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie a,
- 6 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie b.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
a
|
|
jaar
|
nl
|
Hendrik Van Maldeghem
|
6
|
|
a
|
|
jaar
|
nl
|
Marnix Van Daele
|
6
|
|
b
|
|
jaar
|
nl
|
Joris Van der Jeugt
|
6
|
|
Op te nemen: 1 tot 2 modules uit de onderstaande lijst.
Op te nemen: 6 tot 18 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
|
|
Michael Ruzhansky
|
6
|
|
|
|
|
|
Tom De Medts
|
6
|
|
|
|
|
|
Koen Thas
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Leo Storme
|
6
|
|
|
|
|
|
Andreas Weiermann
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Stijn Vansteelandt
|
6
|
|
|
|
|
|
Marnix Van Daele
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Gunnar Brinkmann
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Maarten Baes
|
6
|
|
|
|
|
|
Michal Heller
|
6
|
|
Op te nemen: hoogstens 12 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
|
|
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Hendrik Van Maldeghem
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Leo Storme
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Andreas Weiermann
|
6
|
|
|
|
|
|
N. N.
|
6
|
|
|
|
|
|
Ali Guzmán Adán
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Hans Vernaeve
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Leo Storme
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Andreas Weiermann
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Jasson Vindas Diaz
|
6
|
|
|
|
|
|
Bart De Bruyn
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Geert Verdoolaege
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Karel Van Acoleyen
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Sven De Rijcke
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Piet Termonia
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Thomas Mertens
|
6
|
|
|
|
|
|
Dimitri Van Neck
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Jan Ryckebusch
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
David Fernández-Duque
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Chris Cornelis
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Chris Cornelis
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Marnix Van Daele
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Marian Slodicka
|
6
|
|
|
|
|
|
Marian Slodicka
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Joris Van der Jeugt
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
David Vyncke
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Michèle Vanmaele
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Jing Zhou
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Els Goetghebeur
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Stijn Vansteelandt
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Johan Braeckman
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Ilse De Looze
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Marian Slodicka
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Jasson Vindas Diaz
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl,en
|
Andreas Weiermann
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Hans Vernaeve
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Tom De Medts
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Arjen van der Wel
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Joris Walraevens
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Frank Verstraete
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Peter Dawyndt
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Jutho Haegeman
|
6
|
|
|
|
|
|
Fatemeh Mohammadi
|
6
|
|
Op te nemen: 28 tot 32 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl
|
Dirk Van de gaer
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Bruno Merlevede
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Kristiaan Bernauw
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Diederik Bruloot
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Annelies Roggeman
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Sophie Maussen
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Michael Frömmel
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Rudi Vander Vennet
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Freddy Heylen
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Frank De Jonghe
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Petra Andries
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Johan Verrue
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Mieke Audenaert
|
4
|
|
Op te nemen: 28 tot 32 studiepunten te selecteren uit de opleidingsonderdelen aangeboden door UGent waaronder de universiteitsbrede keuzevakken of door andere universiteiten van de Vlaamse of Franse Gemeenschap. Na goedkeuring door de faculteit.
Op te nemen: min 18 stp. 'wiskundevakken'.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
N. N.
|
30
|
|
Op te nemen: 1 minor uit de onderstaande lijst.
Na goedkeuring door de faculteit.
Op te nemen: 12 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst, met
- 6 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie a,
- 6 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie b.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
a
|
|
jaar
|
nl
|
Hendrik Van Maldeghem
|
6
|
|
a
|
|
jaar
|
nl
|
Marnix Van Daele
|
6
|
|
b
|
|
jaar
|
nl
|
Joris Van der Jeugt
|
6
|
|
Op te nemen: 1 tot 2 modules uit de onderstaande lijst.
Op te nemen: 6 tot 18 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
|
|
Michael Ruzhansky
|
6
|
|
|
|
|
|
Tom De Medts
|
6
|
|
|
|
|
|
Koen Thas
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Leo Storme
|
6
|
|
|
|
|
|
Andreas Weiermann
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Stijn Vansteelandt
|
6
|
|
|
|
|
|
Marnix Van Daele
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Gunnar Brinkmann
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Maarten Baes
|
6
|
|
|
|
|
|
Michal Heller
|
6
|
|
Op te nemen: hoogstens 12 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
|
|
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Hendrik Van Maldeghem
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Leo Storme
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Andreas Weiermann
|
6
|
|
|
|
|
|
N. N.
|
6
|
|
|
|
|
|
Ali Guzmán Adán
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Hans Vernaeve
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Leo Storme
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Andreas Weiermann
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Jasson Vindas Diaz
|
6
|
|
|
|
|
|
Bart De Bruyn
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Geert Verdoolaege
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Karel Van Acoleyen
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Sven De Rijcke
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Piet Termonia
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Thomas Mertens
|
6
|
|
|
|
|
|
Dimitri Van Neck
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Jan Ryckebusch
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
David Fernández-Duque
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Chris Cornelis
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Chris Cornelis
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Marnix Van Daele
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Marian Slodicka
|
6
|
|
|
|
|
|
Marian Slodicka
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Joris Van der Jeugt
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
David Vyncke
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Michèle Vanmaele
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Jing Zhou
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Els Goetghebeur
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Stijn Vansteelandt
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Johan Braeckman
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Ilse De Looze
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Marian Slodicka
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Jasson Vindas Diaz
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl,en
|
Andreas Weiermann
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Hans Vernaeve
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Tom De Medts
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Arjen van der Wel
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Joris Walraevens
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Frank Verstraete
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Peter Dawyndt
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Jutho Haegeman
|
6
|
|
|
|
|
|
Fatemeh Mohammadi
|
6
|
|
Op te nemen: 28 tot 32 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl
|
Dirk Van de gaer
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Bruno Merlevede
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Kristiaan Bernauw
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Diederik Bruloot
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Annelies Roggeman
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Sophie Maussen
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Michael Frömmel
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Rudi Vander Vennet
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Freddy Heylen
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Frank De Jonghe
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Petra Andries
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Johan Verrue
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Mieke Audenaert
|
4
|
|
Op te nemen: 30 studiepunten uit 1 major uit de onderstaande lijst.
Na goedkeuring door de faculteit.
Op te nemen: 30 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Hendrik Van Maldeghem
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Leo Storme
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Jasson Vindas Diaz
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl,en
|
Andreas Weiermann
|
6
|
|
|
1
|
|
|
Ali Guzmán Adán
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Marian Slodicka
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Hans Vernaeve
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Tom De Medts
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Joris Van der Jeugt
|
6
|
|
|
1
|
|
|
Fatemeh Mohammadi
|
6
|
|
Op te nemen: 30 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Marian Slodicka
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Jasson Vindas Diaz
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Joris Van der Jeugt
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Karel Van Acoleyen
|
6
|
|
|
1
|
|
|
Ali Guzmán Adán
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Thomas Mertens
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Frank Verstraete
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Jan Ryckebusch
|
6
|
|
Op te nemen: 30 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Marian Slodicka
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Andreas Weiermann
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Chris Cornelis
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Marnix Van Daele
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
David Vyncke
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Jing Zhou
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Joris Walraevens
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Veerle Fack
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Yvan Saeys
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Leo Storme
|
6
|
|
Op te nemen: 28 tot 32 studiepunten te selecteren uit de opleidingsonderdelen aangeboden door UGent waaronder de universiteitsbrede keuzevakken of door andere universiteiten van de Vlaamse of Franse Gemeenschap. Na goedkeuring door de faculteit.
Op te nemen: min 18 stp. 'wiskundevakken'.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
N. N.
|
30
|
|
Competentiegebied 1: Competentie in één of meerdere wetenschappen
- Geavanceerde kennis van theorieën, modellen, grenzen, methoden, technieken, processen en toepassingen binnen de wiskunde aanwenden om nieuwe of complexe theoretische of toegepaste probleemstellingen te analyseren en op te lossen.
- Gespecialiseerde kennis verbonden met de major (zuivere wiskunde, wiskundige natuurkunde, toegepaste wiskunde) beheersen en innovatief en creatief benutten.
- Bij de wiskunde aansluitende technologische hulpmiddelen (zoals domeinspecieke softwarepakketten) bij geavanceerde problemen en onderzoek zelfstandig en constructief gebruiken.
- Samenhang met andere relevante wetenschapsdomeinen en deelgebieden begrijpen en deze kunnen betrekken in meer geavanceerde ideeëen of toepassingen.
- Grondig inzicht demonstreren in de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen van ten minste een van de deelaspecten van de majoren uit de opleiding wiskunde.
- Complexe en gespecialiseerde wiskundige vraagstellingen zelfstandig analyseren en met exacte bewijzen onderbouwen.
- Major zuivere wiskunde: Gespecialiseerde logische, combinatorische, algebraïsche, meetkundige en analytische methoden beheersen en innovatief gebruiken.
- Major zuivere wiskunde: De samenhang van de verschillende domeinen van de wiskunde aantonen.
- Major wiskundige natuurkunde: Gespecialiseerde wiskundige principes van theoretische fysica beheersen en innovatief gebruiken.
- Major wiskundige natuurkunde: Hedendaagse specialisatiedomeinen van wiskunde toepassen op vraagstukken uit theoretische fysica.
- Major toegepaste wiskunde en informatica: Gespecialiseerde methoden uit statistiek, stochastiek, numerieke wiskunde en soft-computing beheersen en innovatief toepassen in diverse gebieden zoals biologie, economie en informatica.
- Major toegepaste wiskunde en informatica: Vanuit een wiskundige achtergrond de gepaste praktische methoden en modellen hanteren voor realistische en beroepsrelevante problemen.
- Innovatief en autonoom oplossingsstrategieën ontwerpen en probleemgestuurd onderzoek uitvoeren, en een oordeel vormen over de kwaliteit van de twee fases.
- Kritisch beschouwen van en reflecteren op bestaande en nieuwe theorieën, modellen of interpretaties binnen de major.
- Creatief hypothesen formuleren, nieuwe verbanden ontdekken en een oordeel vormen op basis van gegevens en informatie van mogelijk beperkte, onvolledige of tegenstrijdige aard.
- Doelgericht experimenten en simulaties ontwerpen, uitvoeren en de verzamelde gegevens kritisch evalueren binnen een onderzoeksgebonden of probleemoplossende context.
- Informatie uit internationaal gepubliceerde (anderstalige) wetenschappelijke literatuur en complexe informatiebronnen verwerken, analyseren, kritisch evalueren en synthetiseren.
- Voor een gevorderd wiskundig probleem de gepaste methode kiezen en benutten.
- Systematisch en kritisch reflecteren over het eigen denken en handelen en dit vertalen naar doordachte conclusies en meer adequate oplossingen.
- Getuigen van openheid voor nieuwe wetenschappelijke ontwikkelingen en hun toepassingen in een brede wetenschappelijke, economische of maatschappelijke context.
- Een actieve houding aannemen tegenover permanente kennisontwikkeling, levenslang leren en zelfstandig het eigen leerproces sturen.
- Zelfstandig logische en analytische redeneringen opbouwen, complexe redeneringen doorgronden en kritisch evalueren.
- Probleemvoorkomend en probleemoplossend denken en handelen in een verscheidenheid aan situaties of in een niet-vertrouwde context.
- Probleemstellingen veralgemenen en op het gepaste abstractieniveau benaderen.
- Eigen onderzoek, gedachten, ideeëen, meningen of voorstellen binnen professionele activiteiten schriftelijk en mondeling presenteren (ook in een tweede taal).
- Mondeling en schriftelijk communiceren over nieuwe ontwikkelingen, onderliggende grondgedachten en oordeelsvorming binnen het vakgebied en de randwetenschappen met deskundigen en niet-deskundigen.
- Projectmatig werken in een wiskundige context: doelstellingen formuleren, gericht rapporteren, einddoelen en ontwikkeltraject in het oog houden.
- Afhankelijk van de situatie gepast ondersteunend, inspirerend of gezaghebbend handelen en samenwerken.
- De betekenis van de wiskunde binnen de historische evolutie van het wetenschappelijk denken duiden en aantonen hoe ze een basisvereiste voor volwaardige wetenschap is.
- Ethisch, professioneel en maatschappelijk verantwoord handelen in een academische context.
- Professioneel gedrag vertonen, gekenmerkt door gedrevenheid, betrouwbaarheid, betrokkenheid, doorzettingsvermogen, nauwkeurigheid en zelfstandigheid.
- Minor onderzoek: Grondig inzicht demonstreren in de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen van ten minste een van de deelaspecten van de disciplines aanwezig in de major en waar mogelijk verbanden leggen met andere deelaspecten.
- Minor onderzoek: Over de nodige theoretische inzichten en methodologische vaardigheden beschikken om een aansluitende doctoraats- of master-na-masteropleiding aan te vatten aan binnenlandse en buitenlandse universiteiten.
- Minor onderzoek: Via seminarie, literatuurstudie en/of stage met grote zelfstandigheid verdiepend kennis hebben gemaakt met onderzoek in een theoretische of toegepaste context.
- Minor onderwijs: Kennis van algemene begrippen, concepten, theorieën en principes van didactiek toepassen om wiskunde en verwante wetenschappen te onderwijzen op verschillende niveaus.
- Minor onderwijs: Enthousiasme opwekken voor de schoonheid en de noodzakelijkheid van de wiskunde.
- Minor economie en verzekeringen: De beginselen beheersen van algemene en bedrijfseconomische wetenschappen en van risico en financiële processen in de verzekerings- en banksector.
- Minor economie en verzekeringen: Relevantie en implicaties van wetenschappelijke ontwikkelingen of toepassingen inschatten in een economische en beleidsmatige context.
- Minor economie en verzekeringen: Over de nodige theoretische inzichten en methodologische vaardigheden beschikken om een aansluitende beroepsgerelateerde master-na-masteropleiding (bijv. in de actuariële wetenschappen) aan te vatten aan binnenlandse en buitenlandse universiteiten.