Bachelor of Science in de industriële wetenschappen (chemie)
De opleiding industriële wetenschappen: chemie legt de klemtoon op de ontwikkeling en productie van nieuwe materialen, de synthese van nieuwe geneesmiddelen, het opvolgen en verbeteren van ons milieu ...
Het eerste jaar is volledig gemeenschappelijk voor alle bachelors in de industriële wetenschappen (in Gent en Kortrijk), met uitzondering van de opleiding industrieel ontwerpen.
bacheloropleiding
3 jaar 180 studiepunten
Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur
Nederlands
Brochure
downloaden
Over de opleiding
Programma
Informeer je
Vlot van start
Verder studeren
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Tanja Van Hecke
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Maarten Sabbe
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Luc Dupré
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Kathleen Gekiere
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Geert De Clercq
|
3
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Tom Claessens
|
6
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Kathleen Gekiere
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Tanja Van Hecke
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Sven Van Loo
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Helga Naessens
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Johan Lauwaert
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Jo Verhaevert
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Jan Beyens
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Tanja Van Hecke
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Ludo Poelaert
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Tom Claessens
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Sven Van Loo
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Diederik Rousseau
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Greta Diricks
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Jeriffa De Clercq
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
An Verberckmoes
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Jeroen Lauwaert
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
An Verberckmoes
|
9
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Jeroen Lauwaert
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Jeriffa De Clercq
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Stefan Voorspoels
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Maarten Sabbe
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
An Verberckmoes
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Filip Du Prez
|
4
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Joris Thybaut
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Jeriffa De Clercq
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Jan Beyens
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Jeriffa De Clercq
|
9
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Joeri Vercammen
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Maarten Sabbe
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
An Verberckmoes
|
6
|
|
Op te nemen: 3 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst, op te nemen in het derde bachelorjaar. Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
UKV
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Yannick Dillen
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Maarten Van Dyck
|
3
|
|
UKV
|
3
|
sem 2
sem 1
|
en
en
|
Geert Jacobs
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Tanja Van Hecke
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Maarten Sabbe
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Luc Dupré
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Kathleen Gekiere
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Geert De Clercq
|
3
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Tom Claessens
|
6
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Kathleen Gekiere
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Tanja Van Hecke
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Sven Van Loo
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Helga Naessens
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Johan Lauwaert
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Jo Verhaevert
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Jan Beyens
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Tanja Van Hecke
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Ludo Poelaert
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Tom Claessens
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Sven Van Loo
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Diederik Rousseau
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Greta Diricks
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Jeriffa De Clercq
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
An Verberckmoes
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Jeroen Lauwaert
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
An Verberckmoes
|
9
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Jeroen Lauwaert
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Jeriffa De Clercq
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Stefan Voorspoels
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Maarten Sabbe
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
An Verberckmoes
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Filip Du Prez
|
4
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Joris Thybaut
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Jeriffa De Clercq
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Jan Beyens
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Jeriffa De Clercq
|
9
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Joeri Vercammen
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Maarten Sabbe
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
An Verberckmoes
|
6
|
|
Op te nemen: 3 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst, op te nemen in het derde bachelorjaar. Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
UKV
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Yannick Dillen
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Maarten Van Dyck
|
3
|
|
UKV
|
3
|
sem 2
sem 1
|
en
en
|
Geert Jacobs
|
3
|
|
Competentiegebied 1: Kenniscompetenties
- Inzicht hebben in de basiswetenschappen en de basisingenieurswetenschappen en deze innovatief, praktisch en doelgericht toepassen binnen de eigen ingenieursdiscipline.
- Innovatief en doelgericht benutten van professionele ondersteunende methodes en technieken.
- Chemische basiskennis en aanverwante praktische vaardigheden beheersen en toepassen.
- Inzicht hebben in (industriële) chemische processen, transformaties en technologie, inclusief de bijhorende input/output controles bij de (deel)processen.
- Toepassen van materiaalkennis voor gebruik in chemische productieprocessen en bijhorende technologische context.
- Verantwoord en veilig omgaan met chemische stoffen, afvalstromen en apparatuur in courante laboratoriumpraktijken.
- Doelgericht technische en wetenschappelijk informatie opzoeken, evalueren, verwerken en er correct aan refereren.
- Courante modellen, onderzoeksmethoden en -technieken correct gebruiken bij opdrachten.
- Experimenten, processen en/of systemen schematiseren, modelleren en testen in een reële context.
- Onderzoek in het vakdomein probleemgestuurd initiëren.
- Blijk geven van zelfstandigheid, nauwkeurigheid, doorzettingsvermogen en kritische reflectie.
- Blijk geven van technisch-wetenschappelijke nieuwsgierigheid.
- Conceptueel, analytisch, systeemgericht en probleemoplossend denken op verschillende abstractieniveaus en in een variabele context.
- Schriftelijk, mondeling en grafisch rapporteren over eigen werk.
- Wetenschappelijke en discipline-eigen technische terminologie correct hanteren in het Nederlands en Engels.
- Concrete opdrachten in team planmatig uitwerken, met aandacht voor de randvoorwaarden bij de technische realisatie.
- Ethisch en maatschappelijk verantwoord handelen.
- Rekening houden met bedrijfskundige aspecten.
- Aandacht hebben voor milieu, kwaliteit, veiligheid en duurzaamheid.