Bachelor of Science in de industriële wetenschappen (informatica)
De opleiding industriële wetenschappen: informatica is uniek in Vlaanderen en legt de klemtoon op netwerken, softwareontwerp en beheer van informaticasystemen.
Het eerste jaar is volledig gemeenschappelijk voor alle bachelors in de industriële wetenschappen (in Gent en Kortrijk), met uitzondering van de opleiding industrieel ontwerpen.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Tanja Van Hecke
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Maarten Sabbe
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Luc Dupré
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Kathleen Gekiere
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Geert De Clercq
|
3
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Tom Claessens
|
6
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Kathleen Gekiere
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Tanja Van Hecke
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Sven Van Loo
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Helga Naessens
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Johan Lauwaert
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Jo Verhaevert
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Jan Beyens
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Tanja Van Hecke
|
6
|
|
In het overgangsjaar 2021-2022 wordt 'Discrete wiskunde' tweemaal aangeboden in het programma: éénmaal aan studenten in het tweede bachelorjaar, éénmaal aan studenten in het derde bachelorjaar. Elke student dient dit vak slechts éénmaal op te nemen.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Stefaan Lambrecht
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Helga Naessens
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Jeroen van der Hooft
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Helga Naessens
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Jan Beyens
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Veerle Ongenae
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Veerle Ongenae
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Veerle Ongenae
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Wim Van Den Breen
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Sven Van Loo
|
3
|
|
UKV
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Yannick Dillen
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Jeroen Lauwaert
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Pascal Verdonck
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Seppe Segers
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Hendrik Vanhees
|
3
|
|
UKV
|
2
|
sem 2
sem 1
|
en
en
|
Geert Jacobs
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Ludo Poelaert
|
3
|
|
In het overgangsjaar 2021-2022 wordt 'Discrete wiskunde' tweemaal aangeboden in het programma: éénmaal aan studenten in het tweede bachelorjaar, éénmaal aan studenten in het derde bachelorjaar. Elke student dient dit vak slechts éénmaal op te nemen.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Veerle Ongenae
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Guy De Tré
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Wim Van Den Breen
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Sam Leroux
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Bruno Volckaert
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Bruno Volckaert
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Wouter Tavernier
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Peter Lambert
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Wouter Tavernier
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Pieter Simoens
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Jo Verhaevert
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Helga Naessens
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Tanja Van Hecke
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Maarten Sabbe
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Luc Dupré
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Kathleen Gekiere
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Geert De Clercq
|
3
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Tom Claessens
|
6
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Kathleen Gekiere
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Tanja Van Hecke
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Sven Van Loo
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Helga Naessens
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Johan Lauwaert
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Jo Verhaevert
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Jan Beyens
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Tanja Van Hecke
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Ludo Poelaert
|
3
|
|
In het overgangsjaar 2021-2022 wordt 'Discrete wiskunde' tweemaal aangeboden in het programma: éénmaal aan studenten in het tweede bachelorjaar, éénmaal aan studenten in het derde bachelorjaar. Elke student dient dit vak slechts éénmaal op te nemen.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Stefaan Lambrecht
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Helga Naessens
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Jeroen van der Hooft
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Helga Naessens
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Jan Beyens
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Veerle Ongenae
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Veerle Ongenae
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Veerle Ongenae
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Wim Van Den Breen
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Veerle Ongenae
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Guy De Tré
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Wim Van Den Breen
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Sam Leroux
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Bruno Volckaert
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Bruno Volckaert
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Wouter Tavernier
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Peter Lambert
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Wouter Tavernier
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Pieter Simoens
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Jo Verhaevert
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Helga Naessens
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Sven Van Loo
|
3
|
|
UKV
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Yannick Dillen
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Jeroen Lauwaert
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Pascal Verdonck
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Seppe Segers
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Hendrik Vanhees
|
3
|
|
UKV
|
2
|
sem 2
sem 1
|
en
en
|
Geert Jacobs
|
3
|
|
- Inzicht hebben in de basiswetenschappen en de basisingenieurswetenschappen en deze innovatief, praktisch en doelgericht toepassen binnen de eigen ingenieursdiscipline.
- Innovatief en doelgericht benutten van professionele ondersteunende methodes en technieken.
- Toepassingsgerichte kennis, inzicht en vaardigheden hebben in softwareontwerp en softwareontwikkeling.
- Toepassingsgerichte kennis, inzicht en vaardigheden hebben in ontwerp, implementatie en gebruik van gegevenstechnologieën.
- Inzicht hebben in de werking van netwerken en deze gebruiken en beheren.
- Inzicht hebben in de werking van moderne besturingssystemen en deze gebruiken en beheren.
- Hardware programmeren met kennis en inzicht van de architectuur en de componenten van moderne computersystemen.
- Doelgericht technische en wetenschappelijk informatie opzoeken, evalueren, verwerken en er correct aan refereren.
- Courante modellen, onderzoeksmethoden en -technieken correct gebruiken bij opdrachten.
- Experimenten, processen en/of systemen schematiseren, modelleren en testen in een reële context.
- Onderzoek in het vakdomein probleemgestuurd initiëren.
- Blijk geven van zelfstandigheid, nauwkeurigheid, doorzettingsvermogen en kritische reflectie.
- Blijk geven van technisch-wetenschappelijke nieuwsgierigheid.
- Conceptueel, analytisch, systeemgericht en probleemoplossend denken op verschillende abstractieniveaus en in een variabele context.
- Schriftelijk, mondeling en grafisch rapporteren over eigen werk.
- Wetenschappelijke en discipline-eigen technische terminologie correct hanteren in het Nederlands en Engels.
- Concrete opdrachten in team planmatig uitwerken, met aandacht voor de randvoorwaarden bij de technische realisatie.
- Ethisch en maatschappelijk verantwoord handelen.
- Rekening houden met bedrijfskundige aspecten.
- Aandacht hebben voor milieu, kwaliteit, veiligheid en duurzaamheid.