Master of Science in de industriële wetenschappen: industrieel ontwerpen
De master in de industriële wetenschappen: industriëel ontwerpen (Campus Kortrijk) is een unieke opleiding in Vlaanderen. De master industrieel ontwerpen is een 'architect' van de producten en systemen van de toekomst die oog heeft voor nieuwe maatschappelijke en technologische trends en die de wereld verrast met ingenieuze creativiteit.
master-na-bacheloropleiding
1 jaar 60 studiepunten
Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur
Nederlands
Brochure
downloaden
Over de opleiding
Programma
Informeer je
Vlot van start
Na je studies
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Jelle Saldien
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl,en
|
Ludo Poelaert
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl,en
|
Jan Devos
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Ludo Poelaert
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl,en
|
Olivier Rysman
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl,en
|
Francesca Ostuzzi
|
6
|
|
Op te nemen: 12 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst. Na goedkeuring door de faculteit.
Maximaal 1 opleidingsonderdeel met referentie a.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl
|
Pascal Verdonck
|
3
|
|
|
|
jaar
|
en
|
Ewout Vansteenkiste
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Veerle Ongenae
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Tiemen Strobbe
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Jan Detand
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Bart Vanwalleghem
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Sam Lemey
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Evert Lataire
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Birger Raa
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Kris Hectors
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Wim De Waele
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Hayley Pearce
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Barbara Briers
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Kristin Van Damme
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Mario Vanhoucke
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Veronique Limère
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Liliana D'Alba Altamirano
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Stijn Van Hulle
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Ann Dumoulin
|
5
|
|
|
|
jaar
|
nl,en
|
Patrick Segers
|
6
|
|
|
|
jaar
|
nl,en
|
Patrick Segers
|
3
|
|
|
|
jaar
|
en
|
Patrick Segers
|
6
|
|
|
|
jaar
|
en
|
Patrick Segers
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl,en
|
Steven Verstockt
|
3
|
|
a
|
|
sem 2
|
nl
|
André Vyt
|
3
|
|
a
|
|
sem 2
|
nl
|
Seppe Segers
|
3
|
|
a
|
|
sem 1
|
fr
|
Pascale Hadermann
|
5
|
|
a
|
|
sem 2
|
nl,en
|
Lionel Devlieger
|
3
|
|
a
|
|
|
|
Liselot Hudders
|
5
|
|
a
|
|
sem 1
|
nl
|
Arne Roets
|
5
|
|
a
|
|
sem 2
|
nl
|
Hugo DeBlock
|
3
|
|
a
|
|
sem 2
|
nl
|
Marjan Sterckx
|
5
|
|
a (UKV)
|
|
sem 2
sem 1
|
en
en
|
Geert Jacobs
|
3
|
|
a (UKV)
|
|
sem 2
|
nl
|
Veerle Segers
|
3
|
|
a
|
|
sem 2
|
nl
|
Arne Roets
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
nl,en
|
Sofie Van Hoecke
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Jeroen Hoebeke
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Peter Stevens
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Peter Stevens
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Diederik Bruloot
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
|
18
|
|
Competentiegebied 1: Kenniscompetenties
- Geavanceerde kennis van de eigen ingenieursdiscipline innovatief toepassen op reële problemen.
- Specifieke tools, bouwstenen en instrumentatie innovatief en doelgericht gebruiken binnen het eigen ingenieursdomein.
- De toegevoegde waarde van technologische interdisciplinaire ontwerpoplossingen systematisch onderzoeken en toepassen in een industriële context.
- Intelligente producten en systemen ontwikkelen die op een intuïtieve en interactieve manier interageren met de gebruiksomgeving en zich aanpassen aan de omgeving.
- Vorm gebruiken als toegevoegde waarde binnen een ontwerpproces.
- Een ontwerp omzetten in een ondernemingsplan of productportfolio.
- Wetenschappelijk literatuuronderzoek uitvoeren.
- Een onderzoeksvraag definiëren uitgaande vanuit een technisch-wetenschappelijke probleemstelling.
- Geavanceerde experimenten, processen en systemen schematiseren, modelleren en testen in een industriële context.
- Resultaten van onderzoek objectief en kritisch interpreteren en duiden.
- Een eigen ontwerpmethodologie en onderzoeksstrategie ontwikkelen om veranderend en/of complex gedrag van een systeem te bestuderen.
- Prototyping gebruiken als onderzoeksmethode.
- Analytisch, systeemgericht en probleemoplossend denken.
- Implementatiegericht ontwerpen, ontwikkelen, materialiseren en creatief innoveren met aandacht voor de operationele implicaties.
- Met de nodige kritische zelfreflectie oordelen en handelen binnen een onzekere context.
- Actuele ontwikkelingen in het vakdomein opvolgen.
- Bedrijfsprocessen sturen en, waar nodig, veranderen door een ontwerpgerichte en onderzoekende houding.
- Een verscheidenheid aan mogelijke oplossingen voor probleemstellingen en vice versa genereren om innovatie te bewerkstelligen.
- Complexe problemen oplossen door zelflerende attitude.
- Schriftelijk, mondeling en grafisch rapporteren in het Nederlands en Engels over eigen onderzoekswerk aan vakgenoten en niet-vakgenoten.
- Projectmatig werken: doelstelling formuleren, teamgericht werken, gericht rapporteren en de projectcyclus opvolgen.
- Beginnend leiderschap op zich nemen in een innovatiegericht ontwikkeltraject.
- Samenwerken in een interdisciplinaire omgeving.
- Ethisch, professioneel en maatschappelijk verantwoord handelen.
- De belangrijkste bedrijfskundige, normatieve en juridische aspecten van de eigen ingenieursdiscipline onderscheiden.
- Duurzaam-, milieu-, kwaliteits- en veiligheidsbewust handelen.
- Inzicht hebben in en het belang begrijpen van de rol van ondernemerschap in de maatschappij.
- Een productvisie ontwikkelen rekening houdend met de marktvraag en omgevingsfactoren.