Master of Science in de informatica
Informatica is alomtegenwoordig in onze maatschappij. Het groeiende maatschappelijke belang impliceert echter ook een verhoogde eis naar kwaliteit en opleidingsniveau van informatici.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Christophe Scholliers
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Yvan Saeys
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Jan Fostier
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Veerle Fack
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Sofie Van Gassen
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Bjorn De Sutter
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Bart Mesuere
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Hendrik Vanhees
|
3
|
|
Waarvan minstens 18 studiepunten uit het domein van de informatica.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl
|
Wilfried Philips
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Giovanni Solda
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Marnix Van Daele
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Jeroen Hoebeke
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Tony Belpaeme
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Gunnar Brinkmann
|
6
|
|
|
|
|
|
Chris Cornelis
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Jan Fostier
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Andreas Weiermann
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Hiep Luong
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Heidi Steendam
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Glenn Van Wallendael
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Kris Demuynck
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Bjorn De Sutter
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Stijn Vansteelandt
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Thomas Demeester
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Bart Dhoedt
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Lieven Eeckhout
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Thomas Demeester
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Bjorn De Sutter
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Bart Coppens
|
6
|
|
|
|
|
|
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Guy De Tré
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Antoon Bronselaer
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Antoon Bronselaer
|
3
|
|
Op te nemen: hoogstens 30 studiepunten te selecteren uit de opleidingsprogramma's aangeboden door:
- UGent waaronder de universiteitsbrede keuzevakken,
- Andere instelling van het hoger onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap,
- Erasmus+ partneruniversiteiten waaronder de (online) keuzevakken binnen ENLIGHT.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl
|
Bruno Merlevede
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Petra Andries
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Johan Verrue
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Mirjam Knockaert
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Mieke Audenaert
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Maggie Geuens
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Gosia Kozusznik
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Freddy Heylen
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Dirk Van de gaer
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Rudi Vander Vennet
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Brent Bleys
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Saskia Crucke
|
3
|
|
Op te nemen: hoogstens 6 studiepunten te selecteren uit de opleidingsprogramma's aangeboden door:
- UGent waaronder de universiteitsbrede keuzevakken,
- Andere instelling van het hoger onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap,
- Erasmus+ partneruniversiteiten waaronder de (online) keuzevakken binnen ENLIGHT.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Peter Lambert
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Bart Mesuere
|
6
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Peter Dawyndt
|
6
|
|
Waarvan minstens 18 studiepunten uit het domein van de informatica.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl
|
Wilfried Philips
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Giovanni Solda
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Marnix Van Daele
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Jeroen Hoebeke
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Tony Belpaeme
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Gunnar Brinkmann
|
6
|
|
|
|
|
|
Chris Cornelis
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Jan Fostier
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Andreas Weiermann
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Hiep Luong
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Heidi Steendam
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Glenn Van Wallendael
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Kris Demuynck
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Bjorn De Sutter
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Stijn Vansteelandt
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Thomas Demeester
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Bart Dhoedt
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Lieven Eeckhout
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Thomas Demeester
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Bjorn De Sutter
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Bart Coppens
|
6
|
|
|
|
|
|
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Guy De Tré
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Antoon Bronselaer
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Antoon Bronselaer
|
3
|
|
Op te nemen: hoogstens 30 studiepunten te selecteren uit de opleidingsprogramma's aangeboden door:
- UGent waaronder de universiteitsbrede keuzevakken,
- Andere instelling van het hoger onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap,
- Erasmus+ partneruniversiteiten waaronder de (online) keuzevakken binnen ENLIGHT.
Op te nemen: hoogstens 6 studiepunten te selecteren uit de opleidingsprogramma's aangeboden door:
- UGent waaronder de universiteitsbrede keuzevakken,
- Andere instelling van het hoger onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap,
- Erasmus+ partneruniversiteiten waaronder de (online) keuzevakken binnen ENLIGHT.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
N. N.
|
30
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Christophe Scholliers
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Yvan Saeys
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Jan Fostier
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Veerle Fack
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Sofie Van Gassen
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Bjorn De Sutter
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Bart Mesuere
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Hendrik Vanhees
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Peter Lambert
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Bart Mesuere
|
6
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Peter Dawyndt
|
6
|
|
Waarvan minstens 18 studiepunten uit het domein van de informatica.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl
|
Wilfried Philips
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Giovanni Solda
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Marnix Van Daele
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Jeroen Hoebeke
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Tony Belpaeme
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Gunnar Brinkmann
|
6
|
|
|
|
|
|
Chris Cornelis
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Jan Fostier
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Andreas Weiermann
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Hiep Luong
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Heidi Steendam
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Glenn Van Wallendael
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Kris Demuynck
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Bjorn De Sutter
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Stijn Vansteelandt
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Thomas Demeester
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Bart Dhoedt
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Lieven Eeckhout
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Thomas Demeester
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Bjorn De Sutter
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Bart Coppens
|
6
|
|
|
|
|
|
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Guy De Tré
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Antoon Bronselaer
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Antoon Bronselaer
|
3
|
|
Op te nemen: hoogstens 30 studiepunten te selecteren uit de opleidingsprogramma's aangeboden door:
- UGent waaronder de universiteitsbrede keuzevakken,
- Andere instelling van het hoger onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap,
- Erasmus+ partneruniversiteiten waaronder de (online) keuzevakken binnen ENLIGHT.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl
|
Bruno Merlevede
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Petra Andries
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Johan Verrue
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Mirjam Knockaert
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Mieke Audenaert
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Maggie Geuens
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Gosia Kozusznik
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Freddy Heylen
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Dirk Van de gaer
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Rudi Vander Vennet
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Brent Bleys
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Saskia Crucke
|
3
|
|
Op te nemen: hoogstens 6 studiepunten te selecteren uit de opleidingsprogramma's aangeboden door:
- UGent waaronder de universiteitsbrede keuzevakken,
- Andere instelling van het hoger onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap,
- Erasmus+ partneruniversiteiten waaronder de (online) keuzevakken binnen ENLIGHT.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
N. N.
|
30
|
|
- Alle fundamenten en basisvaardigheden en een significant aantal gevorderde onderwerpen uit de verschillende kennisdomeinen van de informatica beheersen en creatief aanwenden om softwarematige oplossingen te vinden of te bedenken voor complexe en computationeel uitdagende vraagstukken.
- Computationele vaardigheden uit het domein van de informatica toepassen op vraagstukken uit andere domeinen, rekening houdend met de diepgaande domeinkennis die daarbij kan nodig zijn.
- De theorie en praktijk van ondersteunende wetenschappen kritisch en zelfstandig toepassen op vraagstukken uit de informatica.
- Theoretisch inzicht, abstraherend vermogen en creativiteit aanwenden om de grenzen van de informatica zoals we die vandaag kennen op te zoeken en te onderkennen, om van daaruit de informatica van morgen mee te helpen uittekenen en ontwikkelen.
- Herkennen dat terugkerende thema’s zoals abstractie, complexiteit en technologische evolutie, en algemene principes zoals het delen van hulpmiddelen, beveiliging en parallellisme breed toepasbaar zijn in de informatica en niet enkel relevant zijn voor de kennisdomeinen waarin ze werden aangebracht.
- Inzien dat oplossingen voor veel vraagstukken zowel computationele vaardigheden als diepgaande domeinkennis vereisen, en vanuit die optiek appreciatie opbrengen voor specifieke kennis uit andere domeinen.
- Kritisch overzicht hebben van internationaal onderzoek en deze bronnen origineel gebruiken.
- Softwarematige systemen ontwerpen en verbeteren op basis van een kwantitatieve en kwalitatieve beoordeling van hun functionaliteit, gebruiksvriendelijkheid en performantie.
- Wetenschappelijke vraagstukken situeren, analyseren, evalueren en een vraagstelling formuleren.
- Creatief omspringen met het brede scala aan mogelijkheden die de informatica met zich meebrengt.
- Systematisch wetenschappelijk integer handelen.
- Zelfstandig nieuwe en complexe vraagstukken kritisch analyseren en beoordelen.
- Met anderen argumenteren over een oplossing die men heeft aangebracht voor een gegeven vraagstuk, inclusief waarom en hoe de oplossing het gestelde vraagstuk oplost en welke veronderstellingen daarbij gemaakt werden.
- Het belang en de noodzaak van levenslang leren inzien en bereid zijn om in zichzelf te blijven investeren om nieuwe kennis te verwerven en nieuwe vaardigheden aan te leren doorheen de verdere loopbaan.
- Tegelijkertijd denken op meerdere niveaus van detail en abstractie, waardoor men zich een holistisch beeld kan vormen van de structuur van softwarematige systemen en waardering kan opbrengen voor de processen die spelen bij hun constructie en analyse.
- Doeltreffende uiteenzettingen geven voor een gevarieerd doelpubliek over technische en computationele problemen en hun oplossingen. Dit omvat mondelinge, geschreven en elektronische communicatievormen.
- De Engelse taal hanteren in mondelinge, geschreven en elektronische communicatievormen.
- Communiceren met en leren van experten uit verschillende domeinen.
- Ervaring hebben in projectmatig werken door betrokken geweest te zijn in meerdere substantiële projecten met verschillende grootte en samenstelling van teams, op uiteenlopende platformen en met een variatie aan toepassingsdomeinen.
- Op een efficiënte manier werken als lid van een team en in staat zijn om het eigen functioneren en dat van anderen binnen het team te beheren, waaronder het beheren van tijd, prioriteiten en voortgang.
- Goed geïnformeerd zijn over het samenspel van legale normen, ethische kwesties, technische problemen, en esthetische regels die een belangrijke rol spelen in de ontwikkeling van softwarematige systemen.
- De individuele en collectieve verantwoordelijkheden van een informaticus kennen en stilstaan bij de mogelijke gevolgen van fouten.
- Bewust omgaan met het feit dat er meerdere oplossingen bestaan voor een gegeven probleem en dat kiezen tussen verschillende alternatieven niet louter een technische aangelegenheid is, omdat deze oplossingen ook een echte impact hebben op het leven en handelen van mensen.
- Een plaats als beginnend professional in de samenleving kiezen.
- Zelfstandig functioneren in een brede verscheidenheid aan professionele omgevingen.
- Softwareontwikkelingstechnieken, -strategieën en -processen in een authentieke bedrijfscontext kunnen toepassen, met aandacht voor betrouwbaarheid, veiligheid en de volledige levenscyclus van softwaresystemen.
- In staat zijn discipline-overschrijdend te werk te gaan, alternatieve oplossingsstrategieën ten opzichte van elkaar af te wegen en te werken op een schaal die deze van typische vakgebonden projecten overschrijdt.
- De verdere ontwikkeling en voortgang van de eigen professionele loopbaan zelf in handen nemen door in zichzelf te blijven investeren om nieuwe kennis te verwerven en nieuwe vaardigheden aan te leren (levenslang leren).
- Een professionele houding aannemen die gekenmerkt is door gedrevenheid, betrouwbaarheid, betrokkenheid, flexibiliteit, nauwkeurigheid, vasthoudendheid, doorzettingsvermogen, innovatiedrang, risicobereidheid, zien van opportuniteiten en zelfstandigheid.