Master of Science in de ingenieurswetenschappen: bedrijfskundige systeemtechnieken en operationeel onderzoek
De masteropleiding biedt twee majors aan die meteen ook de specialisaties duiden. Er is Industrial Engineering, gericht op het analyseren, ontwerpen en optimaliseren van complexe operationele systemen met als doel: productiviteit te verbeteren. Daarnaast is er het Operationeel Onderzoek, dat verwijst naar de wiskundige modellen die aan de grondslag liggen van operationele systemen.
EUR-ACE® Master (EURopean ACcredited Engineering Master)
Het EUR-ACE label werd aan deze opleiding toegekend door de Commission des titres d’ingénieur (CTI), onder goedkeuring van het European Network for Accreditation of Engineering Education (ENAEE).
EUR-ACE® is een accreditatiesysteem dat binnen een vastgelegd kader een reeks kwaliteitsstandaarden biedt die hoogwaardige ingenieursdiploma’s identificeren zowel binnen als buiten Europa.
EUR-ACE® Master (EURopean ACcredited Engineering Master)
Het EUR-ACE label werd aan deze opleiding toegekend door de Commission des titres d’ingénieur (CTI), onder goedkeuring van het European Network for Accreditation of Engineering Education (ENAEE).
EUR-ACE® is een accreditatiesysteem dat binnen een vastgelegd kader een reeks kwaliteitsstandaarden biedt die hoogwaardige ingenieursdiploma’s identificeren zowel binnen als buiten Europa.
Aandachtspunten
De hier beschreven opleiding is een equivalente (maar niet identieke) volledig Nederlandstalige masteropleiding waarvan je de Engelstalige variant terug vindt onder 'Industrial Engineering and Operations Research'.
Voor wie
De toelatingsvoorwaarden zijn divers. Afhankelijk van je vooropleiding kun je rechtstreeks instromen of zijn er bijkomende voorwaarden.
Kwaliteitszorg
Mensen die durven denken over de uitdagingen van morgen, daar streven we naar. Daarom is het onderwijs aan onze universiteit stevig verankerd in zes grote onderwijsdoelstellingen: denk breed, blijf onderzoeken, steun talent, bouw mee, verleg grenzen en kies kwaliteit.
De UGent heeft continu aandacht voor kwaliteitszorg en kwaliteitscultuur. Het UGent-kwaliteitszorgsysteem geeft voor elke opleiding informatie over de troeven van de opleiding, de sterke punten én de werkpunten.
Meer info:
Troeven
- Dit is een brede ingenieursopleiding die verschillende aspecten combineert die in een bedrijfscontext van belang zijn, met name wetenschappelijke, technologische, economische, organisatorische en menselijke factoren. Ingenieurs uit deze master zijn ideaal voorbereid om concrete uitdagingen aan te gaan, problemen op te lossen, en het voortouw te nemen bij het streven naar "operational excellence" van bedrijven en organisaties.
- Dit ingenieursprofiel is zeer gegeerd in de bedrijfswereld en biedt veel jobopportuniteiten in zeer uiteenlopende bedrijven en sectoren. De opleiding wordt ook door de studenten zelf sterk gewaardeerd.
- Er is een goed evenwicht tussen academische, onderzoeksgerelateerde vaardigheden en professionele, praktijkgerichte vaardigheden. De meeste lesgevers hebben goede contacten met de bedrijfswereld. In de lessen en opdrachten delen ze zowel hun praktijkervaring als hun relevante onderzoeksresultaten.
- Studenten krijgen een zekere keuzevrijheid in het samenstellen van hun programma naargelang hun interesses. Dit kan door het opnemen van een mix van technische, bedrijfskundige en maatschappelijke keuzevakken; door het kiezen van een masterproefonderwerp; en door het opnemen van een (internationale) stage.
- De studentenkring ORLean brengt de studenten samen in verschillende extracurriculaire activiteiten zoals lezingen, bedrijfsbezoeken, meet-and-greet met alumni, etc., en helpt de studenten zo hun netwerk op te bouwen.
Sterke punten
- In vele vakken worden opdrachten en groepswerken aangeboden waarin de theorie afgetoetst en toegepast dient te worden in praktijkgevallen, wat de studenten meteen ook relevante bedrijfservaring bijbrengt.
- De opleiding gaat voluit mee in de ontwikkeling van nieuwe, activerende lesvormen waarbij klassieke hoorcolleges plaats maken voor methodes waarbij het initiatief meer bij de studenten zelf ligt. Verschillende vakken maken de transitie naar vormen van blended learning en online studeren gecombineerd met Q&A, zelfstandig projectwerk en feedbacksessies.
- Studenten worden vertrouwd gemaakt met state-of-the-art softwaretools en -pakketten voor verschillende toepassingen zoals gegevensverwerking en -beheer, optimalisatie, statistiek, simulatie, automatisering en bedrijfsvoering (ERP).
- Behalve de formele vertegenwoordiging van de studenten in de opleidingscommissie wordt er geregeld ook informeel overlegd met de studenten om de vinger aan de pols te houden. Op die manier is er een korte lijn tussen de studenten en lesgevers waarin eventuele problemen snel en open besproken worden.
- De uitbouw en invulling van de opleiding wordt afgetoetst bij de bedrijfswereld via de daarvoor opgerichte adviesraad, waarin o.a. bedrijfsleiders en alumni zetelen.
Werkpunten
- Er wordt werk gemaakt van een betere spreiding van het projectwerk over de verschillende vakken in de opleiding heen, om te vermijden dat er te veel deadlines samenvallen of dat voor bepaalde vakken (zonder projectwerk) geen tijd meer overblijft.
- Veel studenten voeren hun masterproef uit in een bedrijfscontext en doen zo al een eerste praktijkervaring op. Dat is op zich een goede zaak, maar in sommige gevallen gaat dit ten koste van de wetenschappelijke, academische kwaliteit van het geleverde werk. Daar wordt in de opvolging en evaluatie strenger op toegezien.
- Doordat de master vooralsnog geen speciek voortraject in de bachelor heeft, is het programma vaak onvoldoende gekend. Er wordt daarom veel aandacht besteed aan de prolering en naamsbekendheid van de opleiding bij zowel studenten als de bedrijven door prominente aanwezigheid op verscheidene infosessies en afstudeerbeurzen. Daarnaast wordt er ook voor geijverd om op termijn een eigen bachelorprogramma te kunnen inrichten.
Gericht coaching traject: De opleiding gaat samen met de faculteit en de Directie Onderwijsaangelegenheden aan de slag om de werkpunten binnen een redelijke termijn zoals bepaald in het kwaliteitsverbeterplan weg te werken. De opleiding rapporteert tussentijds aan het Onderwijskwaliteitsbureau van de Universiteit Gent over de voortgang van de werkzaamheden.
Deze opleiding is geaccrediteerd door de NVAO, de accreditatie werd verlengd onder het positief besluit instellingsreview in 2022. De kwaliteit van deze opleiding werd gevalideerd door een kwaliteitstoets in de vorm van een screening door het Onderwijskwaliteitsbureau. Het borgingsbesluit vindt u hier.
Deze informatie werd laatst bijgewerkt op 14/02/2023.
Heb je vragen of suggesties over deze publieke info, neem dan contact op met de opleiding.