Bachelor of Science in de geneeskunde
Artsen zijn geboeid door het wondere functioneren van het menselijk lichaam. In de opleiding geneeskunde worden niet enkel medische en technische vaardigheden bijgebracht. Als arts moet je ook over een hoge dosis psychologisch inzicht beschikken omdat de arts voor velen het eerste aanspreekpunt is bij problemen die het medische vaak overstijgen.
bacheloropleiding
3 jaar 180 studiepunten
Faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen
Nederlands
Brochure
downloaden
Over de opleiding
Programma
Informeer je
Vlot van start
Verder studeren
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Klaartje De Buysser
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Alain Labro
|
7
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Jan Gettemans
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Sarah Gerlo
|
8
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Sara Willems
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Emmanuel Audenaert
|
11
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Marc Coppens
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Pascal Coorevits
|
3
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Nele Van Den Noortgate
|
5
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Sara Willems
|
4
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Koen Paemeleire
|
11
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Patrick Wouters
|
12
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Wouter Willaert
|
10
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Lindsey Devisscher
|
7
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Lutgart Braeckman
|
6
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Peter Vermeir
|
3
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Pascal Coorevits
|
4
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Barbara De Moerloose
|
4
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
LIV VELDEMAN
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Bart Vandekerckhove
|
8
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Katrien Devreese
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Kristien Roelens
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Karel Everaert
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Liesbeth Ferdinande
|
4
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Ingeborg Dhooge
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Stefan Heytens
|
4
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Jo Lambert
|
5
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Philippe Gevaert
|
5
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Vanessa Schelfhout
|
4
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Katya De Groote
|
4
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Pascal Coorevits
|
4
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Klaartje De Buysser
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Alain Labro
|
7
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Jan Gettemans
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Sarah Gerlo
|
8
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Sara Willems
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Emmanuel Audenaert
|
11
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Marc Coppens
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Pascal Coorevits
|
3
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Nele Van Den Noortgate
|
5
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Sara Willems
|
4
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Koen Paemeleire
|
11
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Patrick Wouters
|
12
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Wouter Willaert
|
10
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Lindsey Devisscher
|
7
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Lutgart Braeckman
|
6
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Peter Vermeir
|
3
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Pascal Coorevits
|
4
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Barbara De Moerloose
|
4
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
LIV VELDEMAN
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Bart Vandekerckhove
|
8
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Katrien Devreese
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Kristien Roelens
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Karel Everaert
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Liesbeth Ferdinande
|
4
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Ingeborg Dhooge
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Stefan Heytens
|
4
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Jo Lambert
|
5
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Philippe Gevaert
|
5
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Vanessa Schelfhout
|
4
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Katya De Groote
|
4
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Pascal Coorevits
|
4
|
|
Competentiegebied 1: Medicus
- Heeft doorgedreven kennis van de normale en de afwijkende biologische structuur en functie van het menselijk lichaam
- Heeft inzicht in normaal en afwijkend gedrag van het individu en van de mens in een bredere maatschappelijke context
- Heeft inzicht in probleemoplossend, evidence-based en kosteneffectief medisch besliskundig handelen
- Bezit klinische basisvaardigheden om een patiënt onder begeleiding te evalueren op basis van een integrale anamnese en klinisch onderzoek
- Heeft inzicht in het eigen functioneren en dat van anderen in een multidisciplinaire context
- Heeft inzicht in ethisch en deontologisch correct handelen
- Verleent onder begeleiding patiëntgeoriënteerde zorg in de eerste lijn
- Vertoont gedrag dat gebaseerd is op integriteit, eerlijkheid, toegankelijkheid, inlevingsvermogen en multiperspectivisme
- Respecteert de humanitaire waarden van de medische professie
- Gaat actief in intervisie en interactie met medestudenten
- Functioneert professioneel binnen een interdisciplinaire context
- Heeft inzicht in de basisconcepten en methoden van wetenschappelijk onderzoek
- Verwerft adequaat wetenschappelijke informatie en evalueert deze kritisch
- Formuleert een onderzoeksvraag en werkt een onderzoeksprotocol uit
- Kent ethische en deontologische principes die gehanteerd worden in het wetenschappelijk onderzoek
- Beschikt over een attitude van probleemoplossend en analytisch wetenschappelijk denken
- Bezit communicatieve vaardigheden die noodzakelijk zijn voor een effectieve arts-patiënt communicatie, communicatie met familieleden van patiënten en met collega's
- Heeft inzichten in het geven en ontvangen van feedback
- Communiceert en rapporteert onderzoeksgegevens op een wetenschappelijk verantwoorde wijze aan peers en vakgenoten
- Integreert de ethische en wettelijke basis in de medische praktijkvoering
- Heeft inzicht in de organisatie van de gezondheidszorg in nationale en internationale context
- Kan een voorstel formuleren dat de gezondheid van individuen en de gemeenschap als geheel bevordert
- Herkent determinanten van ziekte en gezondheid
Afwijking van de academische kalender voor deze opleiding
1ste semester: 13 weken onderwijsactiviteiten incl. inhaalactiviteiten georganiseerd per blok
2de semester: 13 weken onderwijsactiviteiten incl. inhaalactiviteiten georganiseerd per blok, onderbroken door de paasvakantie