Bachelor of Science in de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen
De term bewegingswetenschappen verwijst naar de kern van de opleiding: het is een grondige wetenschappelijke studie met beweging als centraal thema. Deze multidisciplinaire opleiding bestudeert de bewegende mens vanuit verschillende invalshoeken.
bacheloropleiding
3 jaar 180 studiepunten
Faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen
Nederlands
Brochure
downloaden
Over de opleiding
Programma
Informeer je
Vlot van start
Verder studeren
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Koen Van de Vijver
|
4
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Richard Hoogenboom
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Kasper Raus
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Pieter Van Dessel
|
5
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Klaus Bacher
|
6
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Eline Beert
|
9
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Karolien De Bosscher
|
7
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Bram Constandt
|
5
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Frederik Deconinck
|
4
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Frederik Deconinck
|
4
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Frederik Deconinck
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Wim Derave
|
8
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Jan Boone
|
4
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Frederik Deconinck
|
5
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Frederik Deconinck
|
7
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Frederik Deconinck
|
4
|
|
|
2
|
sem 2
|
en
|
Matthieu Lenoir
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Veerle Segers
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Katrien De Cocker
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Annick Willem
|
4
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Geert Crombez
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Julie Latomme
|
5
|
|
|
2
|
jaar
|
en
|
Frederik Deconinck
|
4
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Leen Haerens
|
3
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Katrien De Cocker
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Jan Bourgois
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
en
|
Frederik Deconinck
|
4
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Veerle Segers
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Jan Boone
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Leen Haerens
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Delfien Van Dyck
|
4
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Bram De Wever
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Eline Lievens
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Greet Cardon
|
4
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Bram Constandt
|
4
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Jan Boone
|
5
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Jan Bourgois
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Koen Van de Vijver
|
4
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Richard Hoogenboom
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Kasper Raus
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Pieter Van Dessel
|
5
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Klaus Bacher
|
6
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Eline Beert
|
9
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Karolien De Bosscher
|
7
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Bram Constandt
|
5
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Frederik Deconinck
|
4
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Frederik Deconinck
|
4
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Frederik Deconinck
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Wim Derave
|
8
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Jan Boone
|
4
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Frederik Deconinck
|
5
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Frederik Deconinck
|
7
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Frederik Deconinck
|
4
|
|
|
2
|
sem 2
|
en
|
Matthieu Lenoir
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Veerle Segers
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Katrien De Cocker
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Annick Willem
|
4
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Geert Crombez
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Julie Latomme
|
5
|
|
|
2
|
jaar
|
en
|
Frederik Deconinck
|
4
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Leen Haerens
|
3
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Katrien De Cocker
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Jan Bourgois
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
en
|
Frederik Deconinck
|
4
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Veerle Segers
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Jan Boone
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Leen Haerens
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Delfien Van Dyck
|
4
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Bram De Wever
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Eline Lievens
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Greet Cardon
|
4
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Bram Constandt
|
4
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Jan Boone
|
5
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Jan Bourgois
|
3
|
|
Competentiegebied 1: Bewegingsexpert
- Kernbegrippen en methodes van natuurwetenschappen en biomedische basiswetenschappen in het domein van de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen toepassen.
- Kernbegrippen en methodes van didactisch-methodische wetenschappen in het domein van de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen toepassen.
- Kernbegrippen en methodes van bedrijfskunde en maatschappelijke en sociaal-cultureel georiënteerde wetenschappen in het domein van de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen toepassen.
- Kernbegrippen en methodes van lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen geïnspireerd door de nieuwste (inter)nationale wetenschappelijke en maatschappelijk relevante inzichten en ontwikkelingen toepassen.
- Inzichten in de fysiologische, biomechanische, motorische en fysieke eigenschappen van het menselijk lichaam toepassen op de bewegende mens.
- Principes van veilig, verantwoord en ethisch sporten en bewegen toepassen.
- Gevorderde artistieke, individuele en interactieve bewegingscompetenties uitvoeren en transfereren naar aanverwante bewegingsactiviteiten, rekening houdende met reglementaire bepalingen.
- Maatschappelijke en ethische consequenties van nieuwe inzichten en ontwikkelingen in het domein van de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen en verwante domeinen (her)kennen.
- Vanuit een evidence-based benadering (inter)nationale wetenschappelijke informatie in het domein van de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen kritisch en integer analyseren en beoordelen.
- Een antwoord formuleren op een wetenschappelijke probleemstelling door het kiezen en uitwerken van adequate onderzoeksmethoden.
- Op een deontologisch verantwoorde en wetenschappelijk integere wijze (onderzoeks)data verzamelen, interpreteren, schriftelijk en mondeling rapporteren en evalueren.
- Inzicht hebben in de verschillende actoren, het beleid en de werking en de maatschappelijke context van het (inter)nationale sportlandschap.
- De rollen van professionals in het domein van de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen en verwante domeinen situeren.
- Wetenschappelijke en maatschappelijk relevante inzichten en ontwikkelingen in het domein van de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen integreren in het ontwerpen van sport- en bewegingsprogramma’s voor individuen en diverse doelgroepen.
- Gevorderde bewegingscompetenties uit diverse sportpraktijkdisciplines aanwenden voor het begeleiden van derden in een onderwijsleersituaties op microniveau.
- Onder begeleiding inzichten in de methodische opbouw en trainingsmethodiek in de context van de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen toepassen en evalueren.
- Via probleemgestuurd en samenwerkend leren een individuele of groepsoplossing realiseren door het opnemen van diverse rollen.
- Communicatie- en coachingstechnieken in de context van de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen toepassen.
- Kritisch reflecteren over het eigen handelen en dat van anderen in de context van lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen.
Stages en klinieken georganiseerd in het zomerreces voorafgaand aan start academiejaar
Er kan een stage worden georganiseerd tijdens de intersemestriële vakantie