Master of Science in de bestuurskunde en het publiek management
De master in de bestuurskunde en publiek management vormt polyvalente mensen die de inzichten en vaardigheden hebben om in de hedendaagse publieke sector een modern bestuur te garanderen. Efficiënt leiding geven berust op een juiste dosering van kennis en vaardigheden.
Deze opleiding is geaccrediteerd door AACSB International - The Association to Advance Collegiate Schools of Business. AACSB is een wereldwijde non-profitorganisatie waarvan de accreditatieprocessen ISO 9001:2015 gecertificeerd zijn.
De European Association for Public Administration Accreditation (EAPAA) accrediteert academische programma's in publieke administratie in Europa om de kwaliteit en innovatie te waarborgen. Sinds de oprichting in 1999 heeft EAPAA meer dan 70 programma's geaccrediteerd, waaronder ons programma. EAPAA richt zich op missie-gebaseerde evaluaties en contextuele factoren.
De International Commission on Accreditation of Public Administration Education and Training Programs (ICAPA) accrediteert wereldwijd programma's in publieke administratie. ICAPA heeft een internationale focus en richt zich zowel op de huidige als toekomstige kwaliteit, effectiviteit en relevantie van het curriculum.
Inhoud
Maatschappelijke uitdagingen zoals de klimaatproblematiek en digitalisering: zowat iedereen heeft er een mening over, maar een echte oplossing vinden, blijkt erg uitdagend. Een deel van het probleem is wellicht dat iedereen focust op een onderdeel van de oplossing: economisch, politiek, juridisch, technologisch ...
De opleiding Bestuurskunde en Publiek Management situeert zich op de breuklijn tussen Politieke Wetenschappen, Economie en Recht. Stop deze drie opleidingen in de mixer en je krijgt de boeiende smeltkroes Bestuurskunde en Publiek Management. Je leert hoe de overheid werkt, hoe beslissingen worden genomen op alle bestuursniveaus en je hebt een grondige kennis in bestuur, beleid, recht, economie, politiek en management. Je vertrekt vanuit maatschappelijke uitdagingen en gaat er actiegericht mee aan de slag. Het vraagt namelijk volledig andere skills om een publieke organisatie te managen dan om een bedrijf te doen draaien. Bij een openbare instelling dien je rekening te houden met andere stakeholders: de regels die de overheid oplegt, burgers die bepaalde rechten verworven hebben en inspraak eisen, politieke partijen die druk uitoefenen …
Tijdens deze unieke opleiding in Vlaanderen combineer je verschillende invalshoeken om zo een “tolk” te worden die de verschillende stakeholders op elkaar kan afstemmen.
Voor wie
De toelatingsvoorwaarden zijn divers. Afhankelijk van je vooropleiding kun je rechtstreeks instromen of zijn er bijkomende voorwaarden.
Structuur
In de masteropleiding verdiep je je in belangrijke domeinen voor een manager van een publieke of social profit organisatie. Je bestudeert het vierdimensionaal model van HRM om een performant en geïntegreerde aanpak van het menselijk kapitaal in je organisatie te bewerkstelligen. Je verkrijgt inzicht in de voorziening en aanwending van de financiële middelen, de instrumenten ter controle en verantwoording hiervan (begroting, boekhouding en audit) en over welke analysetechnieken je beschikt om de cijfers te interpreteren. Daarnaast leer je de belangrijkste management theoriëen, denk- en analysekaders en hoe je deze toepast op publieke organisaties. Complexe sturingsverhoudingen tussen overheid en markt, overheid en middenveld en tussen overheden onderling kan je inventariseren en analyseren. Dit doe je op concrete beleidsdomeinen zoals voedselveiligheid, elektriciteit, grote infrastructuurprojecten, welzijnsbeleid, … Al deze activiteiten leer je plaatsen in een internationaal vergelijkend perspectief. Je ontdekt de mogelijkheden en gevolgen van ICT binnen overheden (eGovernement) en leert de relatie tussen burger en bestuur begrijpen door instrumenten als referenda, ombudsfuncties en openbaarheid van bestuur gericht te hanteren. Tot slot perfectioneer je jouw onderzoekscompetenties met de masterproef. Die peilt naar het vermogen om de verworven kennis zelfstandig toe te passen in een onderzoeksgedreven uitwerking.
Via keuzevakken verdiep je jezelf in een ruim gamma aan invalshoeken, zoals bestuursvragen, internationaal bestuur, performance management, veiligheid, ICT, communicatie, welzijn en social profit.Naast de hier beschreven (domein)master, kun je ook kiezen voor de educatieve master. Meer uitleg hierover vind je op www.ugent.be/educatievemaster.
Arbeidsmarkt
De opleiding Bestuurskunde en Publiek Management leidt jongeren op die een maatschappelijke impact willen hebben (bv. op het vlak van klimaat, expertenadvies en digitalisering). Afgestudeerden komen vaak terecht in de publieke, social profit of non-profit sector: de Europese instellingen, de Vlaamse en federale overheid (o.a. ministeries), de rechterlijke macht, politieke partijen, gemeentebesturen, welzijnsorganisaties, ziekenhuizen, cultuurcentra, etc. Zij kunnen ook aan de slag in het bedrijfsleven of consultancy. Concrete jobs van alumni Bestuurskunde en Publiek Management: expert die de klimaatplannen van een provincie uitrolt, projectmedewerker Digitalisering bij de Vlaamse overheid of de Europese Unie, stafmedewerker op het kabinet van een minister, Human Resources-expert in een ziekenhuis, een consultant die evalueert hoe de EU de banken- of migratiecrisis aanpakte, financieel auditor bij een overheidsbedrijf …
Kwaliteitszorg
Mensen die durven denken over de uitdagingen van morgen, daar streven we naar. Daarom is het onderwijs aan onze universiteit stevig verankerd in zes grote onderwijsdoelstellingen: denk breed, blijf onderzoeken, steun talent, bouw mee, verleg grenzen en kies kwaliteit.
De UGent heeft continu aandacht voor kwaliteitszorg en kwaliteitscultuur. Het UGent-kwaliteitszorgsysteem geeft voor elke opleiding informatie over de troeven van de opleiding, de sterke punten én de werkpunten.
Meer info:
Troeven
- De professoren zijn bijzonder geëngageerd naar de studenten toe, ze zetten in de praktijk wat ze aanleren én hebben als expert een impact op het beleid: als voorzitter van het wetenschappelijk comité van het Europees Milieuagentschap, als kabinetschef bij een minister …
- De opleiding focust op het beleid en de governance van de overheid in al zijn vormen en op verschillende niveaus (zoals lokale/regionale/federale/EU besturen en non-profit sectoren)
- Het DNA van de opleiding is multidisciplinair: recht, management, bestuurs- en beleidskunde, economie en financiën zijn de dragende disciplinaire lijnen doorheen de opleiding, aangevuld met andere relevante kennis (bv. omtrent talen, informatica en onderzoeksmethoden).
- De opleiding kenmerkt zich door een structurele academische onderbouw, niet alleen via het brengen van op onderzoek gebaseerd onderwijs door de kerndocenten, maar ook door een expliciete methodologische leerlijn. Hierdoor ontwikkelen de studenten hun onderzoeksvaardigheden stap per stap, met de masterproef als sluitstuk.
- De opleiding heeft een sterke wetenschappelijke basis, maar combineert deze expliciet met inzichten uit de praktijk. Ze zet ook in op toepassen van deze basis om zo ook praktijkrelevante skills te ontwikkelen.
- De opleiding zet maximaal in op activerend leren: niet louter eenrichtingsverkeer van docent naar student of studenten louter laten studeren, maar het doen begrijpen en kritisch in vraagstellen van de geziene leerstof. Dit via toepassingen, concrete cases , sterke interactie via vraag- en antwoord, oefeningen, presentaties, …
- De opleiding biedt unieke, internationale kansen: een studiereis naar de Europese instellingen, deelname aan de internationale NASPAA-Batten studentenwedstrijd …
Sterke punten
- De opleiding is niet alleen NVAO-geaccrediteerd, maar wordt ook naar waarde geschat door de internationale gemeenschap die over de vergelijkbaarheid en hoge kwaliteit van opleidingen waakt, dit blijkt uit het behalen van de belangrijkste accreditaties voor BPM-opleidingen, zowel voor de bachelor als master ( ICAPA en EIAPA ).
- De opleiding heeft een goed arbeidsmarktprofiel: onze studenten vinden snel werk, 90 % van de afgestudeerden geeft aan dat ze twee maand na afstuderen reeds aan het werk zijn. Studenten komen daarbij - logischerwijze - in heel wat publieke en semi-publieke organisaties terecht op alle bestuursniveaus, maar ook in het ruimere social- en non-profit veld en soms ook in de private sector (bv. bij uitzend- of consultancy bedrijven).
- De opleiding wordt zowel op inhoudelijk vlak als op het vlak van onderwijsproces gewaardeerd door zowel studenten als afgestudeerden, zo blijkt jaar na jaar uit kwantitatieve en kwalitatieve bevragingen.
- De opleiding heeft een sterke interactie met het werkveld, die ervoor zorgt dat de meest relevante vraagstukken en inzichten uit de praktijk ingebracht worden, maar ook omgekeerd: dat kennis en expertise vanuit de opleiding een vertaling krijgen naar het werkveld. De docenten zijn immers veel gevraagd door de praktijk (bv. in kader van lezingen, begeleidings- en adviesopdrachten, jury’s, …) en omgekeerd worden veel praktijkcases, gastsprekers, plaatsbezoeken, … in het programma voorzien.
- Een specifiek sterk punt is de verplichte stage in het derde jaar, waar studenten een praktijkgerichte opdracht binnen een organisatie uitvoeren. Elk jaar blijken stagebegeleiders in die organisaties de maturiteit en kwaliteit van onze studenten te waarderen– feit dat organisaties jaarlijks terugkeren met nieuwe opdrachten toont dat ook aan. Studenten geven ook steeds aan dat de stage voor hen een unieke beleving en ervaring is, die hen ook op weg helpt om zich te oriënteren met oog op hun latere carrière.
Werkpunten
- Hoewel deze opleiding de nodige kansen biedt op het vlak van internationalisering (bv. door Erasmusuitwisselingen, internationale professoren, Engelstalige vakken, e.d.), willen we de opleiding ook op dit vlak verder versterken (door bv. het aanbod aan buitenlandse universiteiten verder te versterken). Daarbij bewaken we de juiste balans tussen de lokale context en internationale componenten, samenstelling van de studentenpopulatie en de internationale gemeenschap, uitwisseling en vorming.
- We hebben een heel interactieve opleiding, maar de belasting die gepaard gaat met activerende leervormen in verhouding tot het aantal studenten blijft een aandachtspunt. In internationaal perspectief zijn we immers met een beperkte ploeg voor een grote groep studenten, al is daar ook in de afgelopen jaren verder in geïnvesteerd. We willen de nauwe en zelfs persoonlijke interactie tussen docenten, studenten en werkveld absoluut behouden.
- We hebben al jaren interactie met alumni, maar eerder op een ad hoc en punctuele wijze. Een sterkere structureel verankerde alumniwerking staat op onze agenda, door vanuit de opleiding nog sterker de alumni te betrekken bij het onderwijs en omgekeerd in het kader van levenslang leren ook vanuit de opleiding de leden van het netwerk te versterken.
Deze opleiding is geaccrediteerd door de NVAO, de accreditatie werd verlengd onder het positief besluit instellingsreview in 2022. De kwaliteit van deze opleiding werd gevalideerd door een kwaliteitstoets in de vorm van een screening door het Onderwijskwaliteitsbureau. Het borgingsbesluit vindt u hier.
Deze opleiding is geaccrediteerd door AACSB International - The Association to Advance Collegiate Schools of Business. AACSB is een wereldwijde non-profitorganisatie waarvan de accreditatieprocessen ISO 9001:2015 gecertificeerd zijn.
Deze informatie werd laatst bijgewerkt op 06/02/2023.
Heb je vragen of suggesties over deze publieke info, neem dan contact op met de opleiding.