Master of Science in de industriële wetenschappen: informatica
De master in de industriële wetenschappen: informatica is theoretisch gedragen en getoetst aan de praktijk: een unieke balans tussen denken en doen. In deze opleiding wordt de nadruk gelegd op netwerken, softwareontwerp en beheer van informaticasystemen. Je kunt aan de slag als softwareontwikkelaar, systeembeheerder, software-ingenieur, functioneel analist, onderzoeker, lesgever, IT-coördinator, databaseontwerper, informatieanalist, data-ingenieur …
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Eli De Poorter
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Pieter Simoens
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Pieter Audenaert
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Merlijn Sebrechts
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Bruno Volckaert
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
en
|
Antoon Bronselaer
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Antoon Bronselaer
|
3
|
|
|
|
|
|
Michal Hron
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Bjorn De Sutter
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Ingrid Moerman
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Hiep Luong
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Jeroen Hoebeke
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Danilo Babin
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Danilo Babin
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Jan Aelterman
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Bjorn De Sutter
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Bart Coppens
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Bruno Volckaert
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Bjorn De Sutter
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Erik Mannens
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Mario Vanhoucke
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Adnan Shahid
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Seppe Segers
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Hendrik Vanhees
|
3
|
|
UKV
|
|
sem 1
|
nl
|
Yannick Dillen
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
jaar
|
nl,en
|
Patrick Segers
|
6
|
|
|
|
jaar
|
nl,en
|
Patrick Segers
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl,en
|
Bruno Volckaert
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl,en
|
Bruno Volckaert
|
3
|
|
Op te nemen: hoogstens 6 studiepunten te selecteren uit de opleidingsprogramma's van de UGent waaronder de universiteitsbrede keuzevakken (met uitzondering van Programmeren, C003080 en Principes van artificiële intelligentie voor beginners, E099210). De opleidingsonderdelen worden bij voorkeur geselecteerd uit opleidingsprogramma's in het derde bachelorjaar of van een masteropleiding, dienen aan te sluiten bij de opleidingscompetenties en dienen een verbreding of verdieping te realiseren. Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
|
18
|
|
- Geavanceerde kennis van de eigen ingenieursdiscipline innovatief toepassen op reële problemen.
- Specifieke tools, bouwstenen en instrumentatie innovatief en doelgericht gebruiken binnen het eigen ingenieursdomein.
- Geavanceerde, toepassingsgerichte kennis, inzicht en vaardigheden hebben in systeemanalyse en –specificatie, algoritmen en gegevensstructuren en gedistribueerde en mobiele applicaties.
- Inzicht hebben in de werking van besturingssystemen, computersystemen en computernetwerken en deze gevorderd beheren en beveiligen.
- Gespecialiseerde kennis en vaardigheden hebben binnen een specifiek subdomein van de informatica.
- Wetenschappelijk literatuuronderzoek uitvoeren.
- Een onderzoeksvraag definiëren uitgaande vanuit een technisch-wetenschappelijke probleemstelling.
- Geavanceerde experimenten, processen en systemen schematiseren, modelleren en testen in een industriële context.
- Resultaten van onderzoek objectief en kritisch interpreteren en duiden.
- Analytisch, systeemgericht en probleemoplossend denken.
- Implementatiegericht ontwerpen, ontwikkelen, materialiseren en creatief innoveren met aandacht voor de operationele implicaties.
- Met de nodige kritische zelfreflectie oordelen en handelen binnen een onzekere context.
- Actuele ontwikkelingen in het vakdomein opvolgen.
- Schriftelijk, mondeling en grafisch rapporteren in het Nederlands en Engels over eigen onderzoekswerk aan vakgenoten en niet-vakgenoten.
- Projectmatig werken: doelstelling formuleren, teamgericht werken, gericht rapporteren en de projectcyclus opvolgen.
- Ethisch, professioneel en maatschappelijk verantwoord handelen.
- De belangrijkste bedrijfskundige, normatieve en juridische aspecten van de eigen ingenieursdiscipline onderscheiden.
- Duurzaam-, milieu-, kwaliteits- en veiligheidsbewust handelen.
- Inzicht hebben in en het belang begrijpen van de rol van ondernemerschap in de maatschappij.