Bachelor of Science in de criminologische wetenschappen
Wie kiest voor de opleiding criminologie, kiest voor een uitdagende theoretische opleiding, geen politieopleiding of training tot 'Crime Scene Investigator'. Je leert nadenken over criminologische fenomenen op beleidsniveau. Daarbij ga je multidisciplinair te werk: je bekijkt misdadig en sociaal afwijkend gedrag vanuit de sociologie, strafrecht, historische kritiek en psychologie.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Liesbeth Todts
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Wim Hardyns
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Sebastiaan Vandenbogaerde
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Charlotte Colman
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Jan Verplaetse
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Bart Van de Putte
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Wim Notebaert
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Herwig Reynaert
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Lieven Pauwels
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Griet Verhenneman
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Antoinette Verhage
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Lieven Pauwels
|
7
|
|
In het eerste modeltraject verdeeld als:
- 11 studiepunten in jaar 2,
- 12 studiepunten in jaar 3.
In de periode 2 van het eerste modeltraject kunnen geen keuzeopleidingsonderdelen met referentie a worden opgenomen. In de periode 3 van het eerste modeltraject kunnen alle opleidingsonderdelen uit de lijst worden genomen.
edu: Deze vakken komen voor in de educatieve masteropleiding. Studenten die deze drie vakken met succes gevolgd hebben, kunnen na het behalen van het bachelordiploma, rechtstreeks instromen in de educatieve masteropleiding.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
a
|
|
sem 2
|
nl
|
Wendy De Bondt
|
5
|
|
a
|
|
sem 2
|
en
|
Tom Decorte
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Geert Jacobs
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
fr
|
Ludivine Crible
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Evy De Boosere
|
4
|
|
a
|
|
sem 1
|
nl
|
Gert Vermeulen
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Evy De Boosere
|
4
|
|
a
|
|
sem 2
|
nl
|
Pieter Leloup
|
5
|
|
a
|
|
sem 2
|
nl
|
Antoinette Verhage
|
5
|
|
a
|
|
sem 2
|
nl
|
Wendy De Bondt
|
5
|
|
edu
|
|
sem 1
|
nl
|
Bram De Wever
|
6
|
|
edu
|
|
jaar
|
nl
|
Tony Valcke
|
6
|
|
edu
|
|
jaar
|
nl
|
Tony Valcke
|
3
|
|
Studenten kunnen keuzevakken kiezen uit één van volgende bacheloropleidingen van de UGent: economische wetenschappen, politieke wetenschappen, bestuurskunde, psychologie, wijsbegeerte, sociologie, geschiedenis, communicatiewetenschappen, rechten, pedagogische wetenschappen of uit de lijst van universiteitsbrede keuzevakken van de Universiteit Gent.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Charlotte Colman
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Lieven Pauwels
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Wim Hardyns
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Wendy De Bondt
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Sami Zemni
|
4
|
|
|
2
|
sem 2
|
en
|
Gert Vermeulen
|
4
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Louis Favril
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Stéphanie De Coensel
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Tom Decorte
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Alain Van Hiel
|
4
|
|
In het eerste modeltraject verdeeld als:
- 11 studiepunten in jaar 2,
- 12 studiepunten in jaar 3.
In de periode 2 van het eerste modeltraject kunnen geen keuzeopleidingsonderdelen met referentie a worden opgenomen. In de periode 3 van het eerste modeltraject kunnen alle opleidingsonderdelen uit de lijst worden genomen.
edu: Deze vakken komen voor in de educatieve masteropleiding. Studenten die deze drie vakken met succes gevolgd hebben, kunnen na het behalen van het bachelordiploma, rechtstreeks instromen in de educatieve masteropleiding.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
a
|
|
sem 2
|
nl
|
Wendy De Bondt
|
5
|
|
a
|
|
sem 2
|
en
|
Tom Decorte
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Geert Jacobs
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
fr
|
Ludivine Crible
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Evy De Boosere
|
4
|
|
a
|
|
sem 1
|
nl
|
Gert Vermeulen
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Evy De Boosere
|
4
|
|
a
|
|
sem 2
|
nl
|
Pieter Leloup
|
5
|
|
a
|
|
sem 2
|
nl
|
Antoinette Verhage
|
5
|
|
a
|
|
sem 2
|
nl
|
Wendy De Bondt
|
5
|
|
edu
|
|
sem 1
|
nl
|
Bram De Wever
|
6
|
|
edu
|
|
jaar
|
nl
|
Tony Valcke
|
6
|
|
edu
|
|
jaar
|
nl
|
Tony Valcke
|
3
|
|
Studenten kunnen keuzevakken kiezen uit één van volgende bacheloropleidingen van de UGent: economische wetenschappen, politieke wetenschappen, bestuurskunde, psychologie, wijsbegeerte, sociologie, geschiedenis, communicatiewetenschappen, rechten, pedagogische wetenschappen of uit de lijst van universiteitsbrede keuzevakken van de Universiteit Gent.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Louis Favril
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Kurt Audenaert
|
4
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Wendy De Bondt
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Wim Hardyns
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
en
|
Jelle Janssens
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Antoinette Verhage
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Jelle Janssens
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Wim Hardyns
|
4
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Christophe Vandeviver
|
6
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Christophe Vandeviver
|
6
|
|
In het eerste modeltraject verdeeld als:
- 11 studiepunten in jaar 2,
- 12 studiepunten in jaar 3.
In de periode 2 van het eerste modeltraject kunnen geen keuzeopleidingsonderdelen met referentie a worden opgenomen. In de periode 3 van het eerste modeltraject kunnen alle opleidingsonderdelen uit de lijst worden genomen.
edu: Deze vakken komen voor in de educatieve masteropleiding. Studenten die deze drie vakken met succes gevolgd hebben, kunnen na het behalen van het bachelordiploma, rechtstreeks instromen in de educatieve masteropleiding.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
a
|
|
sem 2
|
nl
|
Wendy De Bondt
|
5
|
|
a
|
|
sem 2
|
en
|
Tom Decorte
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Geert Jacobs
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
fr
|
Ludivine Crible
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Evy De Boosere
|
4
|
|
a
|
|
sem 1
|
nl
|
Gert Vermeulen
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Evy De Boosere
|
4
|
|
a
|
|
sem 2
|
nl
|
Pieter Leloup
|
5
|
|
a
|
|
sem 2
|
nl
|
Antoinette Verhage
|
5
|
|
a
|
|
sem 2
|
nl
|
Wendy De Bondt
|
5
|
|
edu
|
|
sem 1
|
nl
|
Bram De Wever
|
6
|
|
edu
|
|
jaar
|
nl
|
Tony Valcke
|
6
|
|
edu
|
|
jaar
|
nl
|
Tony Valcke
|
3
|
|
Studenten kunnen keuzevakken kiezen uit één van volgende bacheloropleidingen van de UGent: economische wetenschappen, politieke wetenschappen, bestuurskunde, psychologie, wijsbegeerte, sociologie, geschiedenis, communicatiewetenschappen, rechten, pedagogische wetenschappen of uit de lijst van universiteitsbrede keuzevakken van de Universiteit Gent.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Liesbeth Todts
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Wim Hardyns
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Sebastiaan Vandenbogaerde
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Charlotte Colman
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Jan Verplaetse
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Bart Van de Putte
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Wim Notebaert
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Herwig Reynaert
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Lieven Pauwels
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Griet Verhenneman
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Antoinette Verhage
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Lieven Pauwels
|
7
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Charlotte Colman
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Lieven Pauwels
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Wim Hardyns
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Wendy De Bondt
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Sami Zemni
|
4
|
|
|
2
|
sem 2
|
en
|
Gert Vermeulen
|
4
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Louis Favril
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Stéphanie De Coensel
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Tom Decorte
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Alain Van Hiel
|
4
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Louis Favril
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Kurt Audenaert
|
4
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Wendy De Bondt
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Wim Hardyns
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
en
|
Jelle Janssens
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Antoinette Verhage
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Jelle Janssens
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Wim Hardyns
|
4
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Christophe Vandeviver
|
6
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Christophe Vandeviver
|
6
|
|
In het eerste modeltraject verdeeld als:
- 11 studiepunten in jaar 2,
- 12 studiepunten in jaar 3.
In de periode 2 van het eerste modeltraject kunnen geen keuzeopleidingsonderdelen met referentie a worden opgenomen. In de periode 3 van het eerste modeltraject kunnen alle opleidingsonderdelen uit de lijst worden genomen.
edu: Deze vakken komen voor in de educatieve masteropleiding. Studenten die deze drie vakken met succes gevolgd hebben, kunnen na het behalen van het bachelordiploma, rechtstreeks instromen in de educatieve masteropleiding.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
a
|
|
sem 2
|
nl
|
Wendy De Bondt
|
5
|
|
a
|
|
sem 2
|
en
|
Tom Decorte
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Geert Jacobs
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
fr
|
Ludivine Crible
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Evy De Boosere
|
4
|
|
a
|
|
sem 1
|
nl
|
Gert Vermeulen
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Evy De Boosere
|
4
|
|
a
|
|
sem 2
|
nl
|
Pieter Leloup
|
5
|
|
a
|
|
sem 2
|
nl
|
Antoinette Verhage
|
5
|
|
a
|
|
sem 2
|
nl
|
Wendy De Bondt
|
5
|
|
edu
|
|
sem 1
|
nl
|
Bram De Wever
|
6
|
|
edu
|
|
jaar
|
nl
|
Tony Valcke
|
6
|
|
edu
|
|
jaar
|
nl
|
Tony Valcke
|
3
|
|
Studenten kunnen keuzevakken kiezen uit één van volgende bacheloropleidingen van de UGent: economische wetenschappen, politieke wetenschappen, bestuurskunde, psychologie, wijsbegeerte, sociologie, geschiedenis, communicatiewetenschappen, rechten, pedagogische wetenschappen of uit de lijst van universiteitsbrede keuzevakken van de Universiteit Gent.
- Kennis hebben van en inzicht hebben in de criminologische referentiekaders en verschillende paradigmata, perspectieven en (inter)nationale onderzoekstradities.
- Kennis hebben van en inzicht hebben in de rol en functionaliteit van de diverse actoren op de onderscheiden echelons van de strafrechtsbedeling.
- Kennis hebben van en inzicht hebben in de Europese en internationale institutionele -en beleidsontwikkelingscontext relevant voor de criminologie en de strafrechtsbedeling.
- Inzicht hebben in de multidisciplinaire benadering van het criminologisch domein (de sociologie, de psychologie en de strafrechtstheorie), en de bijdragen van ondersteunende wetenschappen (de (moraal)filosofie, de actuele politicologie, de antropologie, de forensische psychiatrie).
- De kwantitatieve en kwalitatieve methoden van wetenschappelijk criminologisch onderzoek kennen.
- Kennis hebben van en inzicht hebben in specifieke criminologisch relevante wetenschappelijke domeinen.
- Vakspecifieke terminologie beheersen.
- Kennis hebben van de basisbegrippen, de modellen, theorieën en vraagstukken van deontologie en integriteitsbewaking.
- Kennis en inzicht hebben in de relevantie van de criminologische wetenschappen bij het concept en het streven naar een duurzame ontwikkeling.
- Criminologisch relevante bronnen en wetenschappelijke literatuur identificeren, selecteren, naar waarde schatten en kritisch en wetenschappelijk integer gebruiken.
- Deviantie- en criminaliteitsfenomenen en reacties daarop kritisch analyseren vanuit verschillende theoretische referentiekaders en vertalen naar criminologische vraagstellingen.
- Een praktijkvraagstuk operationaliseren in een criminologisch relevante probleemstelling.
- Kwantitatieve en kwalitatieve sociaal wetenschappelijke dataverzameling- en analysetechnieken van criminologisch wetenschappelijk onderzoek integer gebruiken.
- Een gegeven criminologische visie of resultaat van criminologisch onderzoek beoordelen op basis van een gefundeerde argumentatie.
- Kritisch reflecteren op het eigen leerproces en denken. Bereid zijn om dit bij te sturen.
- Getuigen van een houding van zelfstudie en levenslang leren.
- Openstaan voor innovatieve en creatieve ideeën, ook uit andere wetenschapsdomeinen.
- Bewust zijn van het eigen nationale en culturele referentiekader bij het reflecteren over criminologische vraagstukken.
- Helder schriftelijk communiceren over een theoretisch of praktijkgericht criminologisch relevant onderwerp.
- Helder mondeling communiceren over een theoretisch of praktijkgericht criminologisch relevant onderwerp.
- In team werken aan de wetenschappelijke analyse en synthese van een criminologisch relevant vraagstuk.
- In team werken aan een praktijkgericht criminologisch relevant vraagstuk.
- Inzicht hebben en gebruiken van de managementmethoden en –technieken binnen het politie- en justitiebeleid.
- Bewust zijn van de maatschappelijke rol en verantwoordelijkheid van een criminoloog ook inzake duurzaamheidsvraagstukken.
- Kritisch reflecteren over de relatie tussen de verschillende benaderingen van deviantie- en criminaliteitsfenomenen en hun sociale, economische, historische en politieke context.
- Bewust zijn van het belang van deontologische principes en integriteitsbewaking binnen het criminologisch werkveld.
- Getuigen van zin voor pluralisme, diversiteit en tolerantie bij de benadering van deviantie- en criminaliteitsfenomenen.
- Openstaan voor inzichten van/uit andere kennisdomeinen bij de praktijkgerichte benadering van criminologische vraagstukken.
- Zicht hebben op eigen kwaliteiten en centrale waarden door zelfsturing en dialoog en dit kunnen verbinden aan employability en de groei naar een professionele identiteit.
- Bewust zijn van de meerwaarde van netwerken voor het eigen studie- en loopbaanproces (profilering).