Bachelor of Science in de criminologische wetenschappen
Als je kiest voor de opleiding Criminologie, dan kies je niet voor een politie-opleiding of CSI-training. Je kiest wél voor een theoretische, uitdagende opleiding waarin je misdadig en sociaal afwijkend gedrag vanuit verschillende disciplines: de sociologie, het strafrecht, de historische kritiek en de psychologie.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Wim Hardyns
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Bruno Merlevede
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Charlotte Colman
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Liesbeth Todts
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Bart Van de Putte
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Lieven Pauwels
|
7
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Herwig Reynaert
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Pieter Leloup
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Lieven Pauwels
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Charlotte Colman
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Antoinette Verhage
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Alain Van Hiel
|
4
|
|
In het modeltraject worden de keuzevakken opgenomen in de derde bachelor.
Het is verplicht om minstens 1 vak uit de module verdiepende onderzoeksvaardigheden en minstens 1 vak uit de module bijzondere vraagstukken op te nemen.
Studenten kunnen keuzevakken kiezen uit één van volgende bacheloropleidingen van de UGent: economische wetenschappen, politieke wetenschappen, bestuurskunde, psychologie, wijsbegeerte, sociologie, geschiedenis, communicatiewetenschappen, rechten, pedagogische wetenschappen.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
|
|
Lieven Pauwels
|
5
|
|
|
2
|
|
|
Griet Verhenneman
|
4
|
|
|
2
|
|
|
Tom Decorte
|
6
|
|
|
2
|
|
|
Wim Hardyns
|
6
|
|
|
2
|
|
|
Wendy De Bondt
|
5
|
|
|
2
|
|
|
Jan Verplaetse
|
4
|
|
|
2
|
|
|
Antoinette Verhage
|
5
|
|
|
2
|
|
|
Gert Vermeulen
|
4
|
|
|
2
|
|
|
Louis Favril
|
4
|
|
|
2
|
|
|
|
5
|
|
|
2
|
|
|
Pieter Leloup
|
4
|
|
|
2
|
|
|
Tom Decorte
|
4
|
|
|
2
|
|
|
Wim Hardyns
|
4
|
|
In het modeltraject worden de keuzevakken opgenomen in de derde bachelor.
Het is verplicht om minstens 1 vak uit de module verdiepende onderzoeksvaardigheden en minstens 1 vak uit de module bijzondere vraagstukken op te nemen.
Studenten kunnen keuzevakken kiezen uit één van volgende bacheloropleidingen van de UGent: economische wetenschappen, politieke wetenschappen, bestuurskunde, psychologie, wijsbegeerte, sociologie, geschiedenis, communicatiewetenschappen, rechten, pedagogische wetenschappen.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
|
|
Louis Favril
|
5
|
|
|
3
|
|
|
Christophe Vandeviver
|
4
|
|
|
3
|
|
|
Tom Vander Beken
|
5
|
|
|
3
|
|
|
Pieter Leloup
|
5
|
|
|
3
|
|
|
Wendy De Bondt
|
5
|
|
|
3
|
|
|
Louis Favril
|
5
|
|
|
3
|
|
|
Antoinette Verhage
|
5
|
|
|
3
|
|
|
Christophe Vandeviver
|
8
|
|
In het modeltraject worden de keuzevakken opgenomen in de derde bachelor.
Het is verplicht om minstens 1 vak uit de module verdiepende onderzoeksvaardigheden en minstens 1 vak uit de module bijzondere vraagstukken op te nemen.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
|
|
Pieter Leloup
|
5
|
|
|
3
|
|
|
Christophe Vandeviver
|
5
|
|
|
3
|
|
|
Wim Hardyns
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
|
|
Jelle Janssens
|
5
|
|
|
3
|
|
|
Jelle Janssens
|
5
|
|
|
3
|
|
|
|
5
|
|
|
3
|
|
|
|
5
|
|
|
3
|
|
|
Charlotte De Kock
|
5
|
|
|
3
|
|
|
Charlotte Colman
|
5
|
|
|
3
|
|
|
Thomas Spijkerboer
|
5
|
|
|
3
|
|
|
Tom Decorte
|
5
|
|
|
3
|
|
|
|
5
|
|
|
3
|
|
|
Gert Vermeulen
|
5
|
|
|
3
|
|
|
|
5
|
|
edu: Deze vakken komen voor in de educatieve masteropleiding. Studenten die deze drie vakken met succes gevolgd hebben, kunnen na het behalen van het bachelordiploma, rechtstreeks instromen in de educatieve masteropleiding.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
|
|
Wendy De Bondt
|
5
|
|
|
3
|
|
|
Christophe Stove
|
4
|
|
|
3
|
|
|
Geert Jacobs
|
5
|
|
|
3
|
|
|
Kurt Audenaert
|
4
|
|
|
3
|
|
|
Lize Verbeke
|
4
|
|
|
3
|
|
|
Ludivine Crible
|
5
|
|
|
3
|
|
|
Gert Vermeulen
|
4
|
|
|
3
|
|
|
Evy De Boosere
|
4
|
|
|
3
|
|
|
Gert Vermeulen
|
5
|
|
|
3
|
|
|
Evy De Boosere
|
4
|
|
|
3
|
jaar
|
nl,en
|
Christophe Vandeviver
|
4
|
|
|
3
|
|
|
Wendy De Bondt
|
5
|
|
|
3
|
|
|
Wim Notebaert
|
3
|
|
|
3
|
|
|
Maarten Van Dyck
|
5
|
|
|
3
|
|
|
Sebastian Desmidt
|
5
|
|
|
3
|
|
|
Sami Zemni
|
5
|
|
|
3
|
|
|
Raf Vanderstraeten
|
6
|
|
edu
|
3
|
|
|
Bram De Wever
|
6
|
|
edu
|
3
|
|
|
Wim Beyers
|
6
|
|
edu
|
3
|
|
|
Melissa Tuytens
|
6
|
|
edu
|
3
|
|
|
Tony Valcke
|
9
|
|
Studenten kunnen keuzevakken kiezen uit één van volgende bacheloropleidingen van de UGent: economische wetenschappen, politieke wetenschappen, bestuurskunde, psychologie, wijsbegeerte, sociologie, geschiedenis, communicatiewetenschappen, rechten, pedagogische wetenschappen.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Wim Hardyns
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Bruno Merlevede
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Charlotte Colman
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Liesbeth Todts
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Bart Van de Putte
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Lieven Pauwels
|
7
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Herwig Reynaert
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Pieter Leloup
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Lieven Pauwels
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Charlotte Colman
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Antoinette Verhage
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Alain Van Hiel
|
4
|
|
|
2
|
|
|
Lieven Pauwels
|
5
|
|
|
2
|
|
|
Griet Verhenneman
|
4
|
|
|
2
|
|
|
Tom Decorte
|
6
|
|
|
2
|
|
|
Wim Hardyns
|
6
|
|
|
2
|
|
|
Wendy De Bondt
|
5
|
|
|
2
|
|
|
Jan Verplaetse
|
4
|
|
|
2
|
|
|
Antoinette Verhage
|
5
|
|
|
2
|
|
|
Gert Vermeulen
|
4
|
|
|
2
|
|
|
Louis Favril
|
4
|
|
|
2
|
|
|
|
5
|
|
|
2
|
|
|
Pieter Leloup
|
4
|
|
|
2
|
|
|
Tom Decorte
|
4
|
|
|
2
|
|
|
Wim Hardyns
|
4
|
|
|
3
|
|
|
Louis Favril
|
5
|
|
|
3
|
|
|
Christophe Vandeviver
|
4
|
|
|
3
|
|
|
Tom Vander Beken
|
5
|
|
|
3
|
|
|
Pieter Leloup
|
5
|
|
|
3
|
|
|
Wendy De Bondt
|
5
|
|
|
3
|
|
|
Louis Favril
|
5
|
|
|
3
|
|
|
Antoinette Verhage
|
5
|
|
|
3
|
|
|
Christophe Vandeviver
|
8
|
|
In het modeltraject worden de keuzevakken opgenomen in de derde bachelor.
Het is verplicht om minstens 1 vak uit de module verdiepende onderzoeksvaardigheden en minstens 1 vak uit de module bijzondere vraagstukken op te nemen.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
|
|
Pieter Leloup
|
5
|
|
|
3
|
|
|
Christophe Vandeviver
|
5
|
|
|
3
|
|
|
Wim Hardyns
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
|
|
Jelle Janssens
|
5
|
|
|
3
|
|
|
Jelle Janssens
|
5
|
|
|
3
|
|
|
|
5
|
|
|
3
|
|
|
|
5
|
|
|
3
|
|
|
Charlotte De Kock
|
5
|
|
|
3
|
|
|
Charlotte Colman
|
5
|
|
|
3
|
|
|
Thomas Spijkerboer
|
5
|
|
|
3
|
|
|
Tom Decorte
|
5
|
|
|
3
|
|
|
|
5
|
|
|
3
|
|
|
Gert Vermeulen
|
5
|
|
|
3
|
|
|
|
5
|
|
edu: Deze vakken komen voor in de educatieve masteropleiding. Studenten die deze drie vakken met succes gevolgd hebben, kunnen na het behalen van het bachelordiploma, rechtstreeks instromen in de educatieve masteropleiding.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
|
|
Wendy De Bondt
|
5
|
|
|
3
|
|
|
Christophe Stove
|
4
|
|
|
3
|
|
|
Geert Jacobs
|
5
|
|
|
3
|
|
|
Kurt Audenaert
|
4
|
|
|
3
|
|
|
Lize Verbeke
|
4
|
|
|
3
|
|
|
Ludivine Crible
|
5
|
|
|
3
|
|
|
Gert Vermeulen
|
4
|
|
|
3
|
|
|
Evy De Boosere
|
4
|
|
|
3
|
|
|
Gert Vermeulen
|
5
|
|
|
3
|
|
|
Evy De Boosere
|
4
|
|
|
3
|
jaar
|
nl,en
|
Christophe Vandeviver
|
4
|
|
|
3
|
|
|
Wendy De Bondt
|
5
|
|
|
3
|
|
|
Wim Notebaert
|
3
|
|
|
3
|
|
|
Maarten Van Dyck
|
5
|
|
|
3
|
|
|
Sebastian Desmidt
|
5
|
|
|
3
|
|
|
Sami Zemni
|
5
|
|
|
3
|
|
|
Raf Vanderstraeten
|
6
|
|
edu
|
3
|
|
|
Bram De Wever
|
6
|
|
edu
|
3
|
|
|
Wim Beyers
|
6
|
|
edu
|
3
|
|
|
Melissa Tuytens
|
6
|
|
edu
|
3
|
|
|
Tony Valcke
|
9
|
|
Studenten kunnen keuzevakken kiezen uit één van volgende bacheloropleidingen van de UGent: economische wetenschappen, politieke wetenschappen, bestuurskunde, psychologie, wijsbegeerte, sociologie, geschiedenis, communicatiewetenschappen, rechten, pedagogische wetenschappen.
- Kennis hebben van en inzicht hebben in de wetenschappelijke paradigmata, perspectieven en (inter)nationale onderzoekstradities die relevant zijn voor het criminologisch studiedomein en onderzoek.
- Kennis hebben van en inzicht hebben in de rol en functionaliteit van de diverse actoren bij de onderscheiden echelons van de strafrechtsbedeling, en van andere criminologisch relevante actoren op het gebied van preventie, hulpverlening en veiligheid.
- Kennis hebben van en inzicht hebben in de nationale, Europese en internationale juridische, institutionele -en beleidsontwikkelingscontext relevant voor het criminologisch studiedomein en onderzoek.
- Kennis hebben van en inzicht hebben in de multidisciplinaire benadering van het criminologisch studiedomein en onderzoek, en de bijdragen van andere wetenschappelijke disciplines aan de studie van criminologisch relevante vraagstukken en thema’s.
- Kennis hebben van en inzicht hebben in de kwantitatieve en kwalitatieve methoden en analysetechnieken die relevant zijn voor het criminologisch studiedomein en onderzoek.
- Kennis hebben van en inzicht hebben in de managementmethoden en –technieken binnen het politie- en justitiebeleid, en binnen het bredere preventie-, hulpverlening- en veiligheidslandschap.
- Nederlandstalige en anderstalige vakspecifieke terminologie beheersen.
- Kennis hebben van en inzicht hebben in de basisbegrippen, de modellen, theorieën en vraagstukken van deontologie en integriteitsbewaking.
- Kennis hebben van en inzicht hebben in de relevantie van het criminologisch studiedomein en onderzoek bij het concept en het streven naar een duurzame ontwikkeling.
- Criminologisch relevante bronnen en wetenschappelijke literatuur identificeren, selecteren, naar waarde schatten en kritisch en wetenschappelijk integer gebruiken.
- Correct een criminologische probleemstelling en de hieruit voortvloeiende onderzoeksvragen formuleren, de passende onderzoeksmethode selecteren en toepassen en het gekozen wetenschappelijke onderzoeksdesign verantwoorden.
- Kwantitatieve en kwalitatieve wetenschappelijke methoden en analysetechnieken die relevant zijn voor het criminologisch studiedomein en onderzoek integer gebruiken.
- Een gegeven criminologische visie of resultaat van criminologisch onderzoek beoordelen op basis van een gefundeerde argumentatie.
- Kritisch reflecteren over het eigen denken en zich bewust zijn van de eigen nationale en culturele referentiekaders en bereid zijn om het eigen denkproces bij te sturen.
- Openstaan voor innovatieve en creatieve ideeën, ook uit andere wetenschapsdomeinen.
- Academisch schrijven en rapporteren over een criminologisch relevant onderwerp.
- Mondeling communiceren en presenteren over een criminologisch relevant onderwerp.
- In team samenwerken aan de wetenschappelijke analyse en synthese van een criminologisch relevant vraagstuk.
- Bewust zijn van de maatschappelijke rol en verantwoordelijkheid van een criminoloog, bij de benadering van voor de criminologie relevante en actief handelen vanuit dit bewustzijn.
- Bewust zijn van de maatschappelijke rol en verantwoordelijkheid van een criminoloog inzake duurzaamheidsvraagstukken en actief handelen vanuit dit bewustzijn.
- Kritisch reflecteren over de relatie tussen de verschillende wetenschappelijke benaderingen van het criminologisch studiedomein en onderzoek en de sociale, economische, historische en politieke context ervan.
- Bewust zijn van het belang van deontologische principes en integriteitsbewaking binnen het criminologisch werkveld, en actief handelen vanuit dit bewustzijn.
- Vanuit een wetenschappelijke achtergrond vlot en overtuigend communiceren over complexe criminologische onderwerpen en in staat zijn om inhoud en vorm af te stemmen op de behoeften, mogelijkheden en eigenheden van het doelpubliek.
- Beschikken over de vaardigheden om concrete persoonsgerichte, organisatiegerichte of beleidsgerichte criminologische interventies te analyseren.
- Bewust zijn van het eigen aandeel in employability en inzicht hebben in de eigen professionele identiteit.