Bachelor of Science in de industriële wetenschappen (bouwkunde)
De opleiding industriële wetenschappen: bouwkunde legt de klemtoon op de constructie van functionele en duurzame gebouwen en wegeninfrastructuur.
Het eerste jaar is volledig gemeenschappelijk voor alle bachelors in de industriële wetenschappen (in Gent en Kortrijk), met uitzondering van de opleiding industrieel ontwerpen.
bacheloropleiding
3 jaar 180 studiepunten
Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur
Nederlands
Brochure
downloaden
Over de opleiding
Programma
Informeer je
Vlot van start
Verder studeren
Programma onder voorbehoud
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Tanja Van Hecke
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Maarten Sabbe
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Luc Dupré
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Kathleen Gekiere
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Geert De Clercq
|
3
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Tom Claessens
|
6
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Kathleen Gekiere
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Tanja Van Hecke
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Sven Van Loo
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Helga Naessens
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Johan Lauwaert
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Jo Verhaevert
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Jan Beyens
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Tanja Van Hecke
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Tom Claessens
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Marc Wouters
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Sven Van Loo
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Wouter Botte
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Hilde Witters
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Kathleen Gekiere
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Wouter Botte
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Wouter De Corte
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Greet Deruyter
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Jan Belis
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Veerle Boel
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Ignaas Vandenbruwane
|
3
|
|
3 studiepunten op te nemen uit onderstaande lijst, in het tweede bachelorjaar. Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
UKV
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Yannick Dillen
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
en
|
Frank Gielen
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Petra Andries
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Maarten Van Dyck
|
3
|
|
UKV
|
2
|
sem 2
sem 1
|
en
en
|
Geert Jacobs
|
3
|
|
UKV
|
2
|
jaar
|
nl
|
Elisabeth De Schauwer
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Birger Raa
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Wouter Botte
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Wouter De Corte
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Dirk Vinckier
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Marijke Steeman
|
4
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Tim Saillé
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Veerle Boel
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Greet Deruyter
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Jelle Laverge
|
3
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Ignaas Vandenbruwane
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Hilde Witters
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Ignaas Vandenbruwane
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Greet Deruyter
|
6
|
|
1 major (9 studiepunten) op te nemen in het derde jaar.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Veerle Boel
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Geert Versweyveld
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Wouter De Corte
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Greet Deruyter
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Greet Deruyter
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Hilde Witters
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Tanja Van Hecke
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Maarten Sabbe
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Luc Dupré
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Kathleen Gekiere
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Geert De Clercq
|
3
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Tom Claessens
|
6
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Kathleen Gekiere
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Tanja Van Hecke
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Sven Van Loo
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Helga Naessens
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Johan Lauwaert
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Jo Verhaevert
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Jan Beyens
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Tanja Van Hecke
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Birger Raa
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Tom Claessens
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Marc Wouters
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Sven Van Loo
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Wouter Botte
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Hilde Witters
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Kathleen Gekiere
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Wouter Botte
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Wouter De Corte
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Greet Deruyter
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Jan Belis
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Veerle Boel
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Ignaas Vandenbruwane
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Wouter Botte
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Wouter De Corte
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Dirk Vinckier
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Marijke Steeman
|
4
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Tim Saillé
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Veerle Boel
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Greet Deruyter
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Jelle Laverge
|
3
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Ignaas Vandenbruwane
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Hilde Witters
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Ignaas Vandenbruwane
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Greet Deruyter
|
6
|
|
1 major (9 studiepunten) op te nemen in het derde jaar.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Veerle Boel
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Geert Versweyveld
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Wouter De Corte
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Greet Deruyter
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Greet Deruyter
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Hilde Witters
|
3
|
|
3 studiepunten op te nemen uit onderstaande lijst, in het tweede bachelorjaar. Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
UKV
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Yannick Dillen
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
en
|
Frank Gielen
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Petra Andries
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Maarten Van Dyck
|
3
|
|
UKV
|
2
|
sem 2
sem 1
|
en
en
|
Geert Jacobs
|
3
|
|
UKV
|
2
|
jaar
|
nl
|
Elisabeth De Schauwer
|
3
|
|
Competentiegebied 1: Kenniscompetenties
- Inzicht hebben in de basiswetenschappen en de basisingenieurswetenschappen en deze innovatief, praktisch en doelgericht toepassen binnen de eigen ingenieursdiscipline.
- Innovatief en doelgericht benutten van professionele ondersteunende methodes en technieken.
- Standaard berekeningsmethoden gebruiken om klassieke constructies in de gebruikelijke bouwmaterialen te dimensioneren en te ontwerpen.
- Fundamentele kennis van en inzicht in de eigenschappen en het gedrag van materialen (incl. hun technologie) toepassen in eenvoudige ontwerpen en bouwkundige constructies.
- Fundamentele basiskennis van het gedrag van grond toepassen op eenvoudige funderingsproblemen.
- Fundamentele basiskennis van constructieve en bouwfysische aspecten van gebouwen geïntegreerd toepassen bij gevallenstudies.
- Inzicht hebben in het belang van milieu-aspecten bij bouwkundig ontwerpen.
- Fundamenteel inzicht in transportverschijnselen en in het bijzonder de stroming van water, gebruiken bij het onderkennen, beredeneren en toepassen op klassieke ontwerpproblemen.
- Basiskennis van topografische opmetingstechnieken.
- Doelgericht technische en wetenschappelijk informatie opzoeken, evalueren, verwerken en er correct aan refereren.
- Courante modellen, onderzoeksmethoden en -technieken correct gebruiken bij opdrachten.
- Experimenten, processen en/of systemen schematiseren, modelleren en testen in een reële context.
- Onderzoek in het vakdomein probleemgestuurd initiëren.
- Blijk geven van zelfstandigheid, nauwkeurigheid, doorzettingsvermogen en kritische reflectie.
- Blijk geven van technisch-wetenschappelijke nieuwsgierigheid.
- Conceptueel, analytisch, systeemgericht en probleemoplossend denken op verschillende abstractieniveaus en in een variabele context.
- Schriftelijk, mondeling en grafisch rapporteren over eigen werk.
- Wetenschappelijke en discipline-eigen technische terminologie correct hanteren in het Nederlands en Engels.
- Concrete opdrachten in team planmatig uitwerken, met aandacht voor de randvoorwaarden bij de technische realisatie.
- Ethisch en maatschappelijk verantwoord handelen.
- Rekening houden met bedrijfskundige aspecten.
- Aandacht hebben voor milieu, kwaliteit, veiligheid en duurzaamheid.