Bachelor of Science in de industriële wetenschappen (elektronica-ICT)
De opleiding industriële wetenschappen: elektronica-ICT houdt zich bezig met veel facetten van onze moderne samenleving: gsm's, chatten, automatische piloot, apparaten in ziekenhuizen, robots, etc ...
Het eerste jaar is volledig gemeenschappelijk voor alle bachelors in de industriële wetenschappen (in Gent en Kortrijk), met uitzondering van de opleiding industrieel ontwerpen.
bacheloropleiding
3 jaar 180 studiepunten
Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur
Nederlands
Brochure
downloaden
Over de opleiding
Programma
Informeer je
Vlot van start
Verder studeren
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Tanja Van Hecke
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Maarten Sabbe
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Luc Dupré
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Kathleen Gekiere
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Geert De Clercq
|
3
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Tom Claessens
|
6
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Kathleen Gekiere
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Tanja Van Hecke
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Sven Van Loo
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Helga Naessens
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Johan Lauwaert
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Jo Verhaevert
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Jan Beyens
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Tanja Van Hecke
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Sven Van Loo
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Stefaan Lambrecht
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Helga Naessens
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Wim Van Den Breen
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Guy De Tré
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Sofie Van Hoecke
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Patrick Van Torre
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Jan Beyens
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Jan Aelterman
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Patrick Van Torre
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Guy Torfs
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Birger Raa
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Wim Van Den Breen
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Tanja Van Hecke
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Bart Goossens
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Patrick Van Torre
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Wouter Tavernier
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Jo Verhaevert
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Jan Beyens
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Paul Devos
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Wim Van Den Breen
|
3
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Stefaan Lambrecht
|
9
|
|
Op te nemen: 3 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
UKV
|
3
|
sem 2
sem 1
|
en
en
|
Geert Jacobs
|
3
|
|
UKV
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Yannick Dillen
|
3
|
|
UKV
|
3
|
sem 1
sem 2
|
en
en
|
Geert Jacobs
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Seppe Segers
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Tanja Van Hecke
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Maarten Sabbe
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Luc Dupré
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Kathleen Gekiere
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Geert De Clercq
|
3
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Tom Claessens
|
6
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Kathleen Gekiere
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Tanja Van Hecke
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Sven Van Loo
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Helga Naessens
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Johan Lauwaert
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Jo Verhaevert
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Jan Beyens
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Tanja Van Hecke
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Birger Raa
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Sven Van Loo
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Stefaan Lambrecht
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Helga Naessens
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Wim Van Den Breen
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Guy De Tré
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Sofie Van Hoecke
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Patrick Van Torre
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Jan Beyens
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Jan Aelterman
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Patrick Van Torre
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Guy Torfs
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Wim Van Den Breen
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Tanja Van Hecke
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Bart Goossens
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Patrick Van Torre
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Wouter Tavernier
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Jo Verhaevert
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Jan Beyens
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Paul Devos
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Wim Van Den Breen
|
3
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Stefaan Lambrecht
|
9
|
|
Op te nemen: 3 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
UKV
|
3
|
sem 2
sem 1
|
en
en
|
Geert Jacobs
|
3
|
|
UKV
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Yannick Dillen
|
3
|
|
UKV
|
3
|
sem 1
sem 2
|
en
en
|
Geert Jacobs
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Seppe Segers
|
3
|
|
Competentiegebied 1: Competentiemodel FEA
- Brede kennis hebben van wiskunde, basiswetenschappen en basisingenieurswetenschappen en deze creatief, kritisch en doelgericht toepassen, ook bij concrete probleemstellingen.
- Processen en systemen kunnen bestuderen en schematiseren aan de hand van courante modellen, in het bijzonder in een reële context, en hierbij passende experimenten uitvoeren.
- Blijk geven van technische nieuwsgierigheid, nauwkeurigheid, zelfstandigheid en toepassingsgericht probleemoplossend denken.
- Efficiënt en kritisch digitale technologieën kunnen hanteren voor het opzoeken, verwerken en visualiseren van informatie en het oplossen van problemen.
- Correct mondeling, schriftelijk en grafisch communiceren met gebruik van de juiste discipline-eigen, Nederlandstalige en Engelstalige, terminologie.
- Vlot kunnen samenwerken in een team om projecten planmatig uit te werken, met aandacht voor technische realisatie en multiperspectivisme.
- Inzicht hebben in lokale en globale actuele maatschappelijke vraagstukken vanuit diverse invalshoeken, in het bijzonder duurzaamheidstransities, en kunnen reflecteren over de rol van technologie, industrie en ingenieurs daarin.
- Inzicht hebben in het belang van wetenschappelijke integriteit en dit vertalen naar het eigen handelen.
- Kennis hebben van bedrijfsvoering en economie, ook in een internationale context, met inbegrip van aspecten van kwaliteit, veiligheid, duurzaamheid en ethiek.
- Kunnen omgaan met én reflecteren over feedback en deze vertalen in een bijsturing van het eigen leerproces en handelen.
- Algoritmisch denken, software analyseren en ontwerpen, abstraheren op systeemniveau en vlot programmeren.
- De opbouw en de werking van diverse hardware-architecturen beheersen en ontwikkelen van toepassingen op ingebedde systemen.
- Digitale en analoge basisschakelingen ontwerpen, simuleren, realiseren en testen.
- Regeltechnische modellen opstellen en basisprincipes van de controletheorie toepassen.
- Data en signalen coderen, verwerken, verzenden en representeren voor elektronische informatie- en communicatiesystemen.