Bachelor of Science in de industriële wetenschappen: industrieel ontwerpen
Deze opleiding tot industrieel ingenieur wordt aangeboden aan de UGent Campus Kortrijk en is verbonden aan de faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur. De opleiding industriële wetenschappen: industrieel ontwerpen is uniek in Vlaanderen en leidt je op tot 'architect' van nieuwe producten en systemen van de toekomst.
bacheloropleiding
3 jaar 180 studiepunten
Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur
Nederlands
Brochure
downloaden
Over de opleiding
Programma
Informeer je
Vlot van start
Verder studeren
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Olivier Rysman
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Geert De Clercq
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Kurt Stockman
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Eric Laermans
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Jan Detand
|
7
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Michael Monte
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Sam Lemey
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Michael Monte
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Pieter Audenaert
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Helga Naessens
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Lore Brosens
|
7
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Olivier Rysman
|
3
|
|
Op te nemen: 3 studiepunten uit 1 module uit de onderstaande lijst.
Na goedkeuring door de faculteit.
Op te nemen: 3 studiepunten te selecteren uit de opleidingsprogramma's van UGent, waaronder de universiteitsbrede keuzevakken.
Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Michel De Paepe
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Olivier Rysman
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Michael Monte
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Olivier Rysman
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Bastiaan Baccarne
|
4
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Jan Detand
|
9
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Bastiaan Baccarne
|
9
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Eric Laermans
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl,en
|
Francesca Ostuzzi
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Olivier Rysman
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Kris Hectors
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Wouter Devriese
|
5
|
|
Op te nemen: 3 studiepunten uit 1 module uit de onderstaande lijst.
Na goedkeuring door de faculteit.
Op te nemen: 3 studiepunten te selecteren uit de opleidingsprogramma's van UGent, waaronder de universiteitsbrede keuzevakken.
Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Dimitri Schuurman
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
en
|
Francesca Ostuzzi
|
4
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Michael Monte
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Jan Detand
|
4
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Bastiaan Baccarne
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Sofie Verbrugge
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
en
|
Francesca Ostuzzi
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Jan Detand
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Davy Parmentier
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Franziska Burger
|
6
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Davy Parmentier
|
9
|
|
Op te nemen: 3 studiepunten uit 1 module uit de onderstaande lijst.
Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
jaar
|
nl,en
|
Patrick Segers
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl,en
|
Steven Verstockt
|
3
|
|
Op te nemen: 3 studiepunten te selecteren uit de opleidingsprogramma's van UGent, waaronder de universiteitsbrede keuzevakken.
Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Olivier Rysman
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Geert De Clercq
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Kurt Stockman
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Eric Laermans
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Jan Detand
|
7
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Michael Monte
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Sam Lemey
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Michael Monte
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Pieter Audenaert
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Helga Naessens
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Lore Brosens
|
7
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Olivier Rysman
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Michel De Paepe
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Olivier Rysman
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Michael Monte
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Olivier Rysman
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Bastiaan Baccarne
|
4
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Jan Detand
|
9
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Bastiaan Baccarne
|
9
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Eric Laermans
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl,en
|
Francesca Ostuzzi
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Olivier Rysman
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Kris Hectors
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Wouter Devriese
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Dimitri Schuurman
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
en
|
Francesca Ostuzzi
|
4
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Michael Monte
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Jan Detand
|
4
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Bastiaan Baccarne
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Sofie Verbrugge
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
en
|
Francesca Ostuzzi
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Jan Detand
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Davy Parmentier
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Franziska Burger
|
6
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Davy Parmentier
|
9
|
|
Op te nemen: 3 studiepunten uit 1 module uit de onderstaande lijst.
Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
jaar
|
nl,en
|
Patrick Segers
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl,en
|
Steven Verstockt
|
3
|
|
Op te nemen: 3 studiepunten te selecteren uit de opleidingsprogramma's van UGent, waaronder de universiteitsbrede keuzevakken.
Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Eric Laermans
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Kurt Stockman
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Olivier Rysman
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Geert De Clercq
|
3
|
|
|
1
|
|
|
|
6
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Michael Monte
|
6
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Kurt Stockman
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Pieter Audenaert
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Michael Monte
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Helga Naessens
|
6
|
|
|
1
|
|
|
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Christophe Wille
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Jos Knockaert
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Michel De Paepe
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Michael Monte
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Olivier Rysman
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Olivier Rysman
|
6
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Bastiaan Baccarne
|
7
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Sam Lemey
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Eric Laermans
|
3
|
|
|
2
|
|
|
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Kris Hectors
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Olivier Rysman
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Wouter Devriese
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Michael Monte
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Davy Parmentier
|
9
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Bastiaan Baccarne
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Francesca Ostuzzi
|
6
|
|
UKV
|
3
|
jaar
|
nl,en
|
Jan Detand
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Sofie Verbrugge
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Jan Detand
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
en
|
Francesca Ostuzzi
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Dimitri Schuurman
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Davy Parmentier
|
6
|
|
Competentiegebied 1: Competentiemodel FEA
- Brede kennis hebben van wiskunde, basiswetenschappen en basisingenieurswetenschappen en deze creatief, kritisch en doelgericht toepassen, ook bij concrete probleemstellingen.
- Processen en systemen kunnen bestuderen en schematiseren aan de hand van courante modellen, in het bijzonder in een reële context, en hierbij passende experimenten uitvoeren.
- Blijk geven van technische nieuwsgierigheid, nauwkeurigheid, zelfstandigheid en toepassingsgericht probleemoplossend denken.
- Efficiënt en kritisch digitale technologieën kunnen hanteren voor het opzoeken, verwerken en visualiseren van informatie en het oplossen van problemen.
- Correct mondeling, schriftelijk en grafisch communiceren met gebruik van de juiste discipline-eigen, Nederlandstalige en Engelstalige, terminologie.
- Vlot kunnen samenwerken in een team om projecten planmatig uit te werken, met aandacht voor technische realisatie en multiperspectivisme.
- Inzicht hebben in lokale en globale actuele maatschappelijke vraagstukken vanuit diverse invalshoeken, in het bijzonder duurzaamheidstransities, en kunnen reflecteren over de rol van technologie, industrie en ingenieurs daarin.
- Inzicht hebben in het belang van wetenschappelijke integriteit en dit vertalen naar het eigen handelen.
- Kennis hebben van bedrijfsvoering en economie, ook in een internationale context, met inbegrip van aspecten van kwaliteit, veiligheid, duurzaamheid en ethiek.
- Kunnen omgaan met én reflecteren over feedback en deze vertalen in een bijsturing van het eigen leerproces en handelen.
- Technologische innovaties integreren in het product- en systeemontwerp en de vereiste constructieve en productiegerichte ontwerpparameters kwantificeren en dimensioneren.
- Ontwerpen van producten en systemen met een concrete toegevoegde waarde binnen een industriële omgeving en hun ecosystemen.
- Correct toepassen van diverse ontwerpgerichte methodes en technieken voor het visualiseren, modelleren, materialiseren, documenteren, testen en communiceren van ontwerpoplossingen.
- Methodisch exploreren, onderzoeken, onderbouwen en documenteren van alle ontwerpbeslissingen voor de betrokken stakeholders.