Bachelor of Science in de informatica
Van je smartphone tot het treinverkeer, van streamingdiensten tot medische data-analyse: achter al die toepassingen schuilt het werk van informatici die slimme oplossingen bedenken en bouwen. Als informaticus leer je niet alleen hoe computers werken, maar vooral hoe je ze inzet om onze samenleving beter te laten draaien.
Inhoud
Je hoofdopdracht als informaticus? Het bestuderen, ontwerpen en realiseren van computerondersteunde oplossingen voor concrete automatiseringsproblemen in onze samenleving. Van je smartphone tot het treinverkeer, van streamingdiensten tot medische data-analyse: achter al die slimme toepassingen schuilt immers het werk van informatici. Als informaticus leer je niet alleen hoe computers werken, maar vooral hoe je ze inzet om onze samenleving beter te laten draaien. De opleiding Informatica leidt je op tot professioneel informaticus: een allrounder die technische kennis combineert met inzicht in de context van de opdrachtgever. Voor elk nieuw project moet je je immers snel kunnen inwerken in een ander werkveld – van juridische databanken tot biologische analyses – en creatieve, efficiënte oplossingen kunnen bedenken.
Voor wie
Om aan de opleiding Informatica te beginnen, hoef je geen computerfreak te zijn. Wel verwachten we dat je al over enige basiskennis programmeren beschikt. Je weet wat een variabele is, hoe een if-opdracht werkt, hoe je while- en for-lussen gebruikt, en hoe je zelf functies kan definiëren. Belangrijker nog: je hebt al eens kleine programma’s geschreven waarin je die elementen toepaste. Daarnaast is een goede basis in wiskunde nodig. We gaan ervan uit dat je in de derde graad van het secundair onderwijs gemiddeld ongeveer zes uur wiskunde per week volgde. Je kan bovendien planmatig werken, hebt aanleg voor probleemoplossend denken en een grote interesse in de softwarekant van technologie: in hoe programma’s werken, hoe algoritmes slim beslissingen nemen, hoe data geanalyseerd of beveiligd worden en hoe artificiële intelligentie onze wereld verandert. Je beschikt ook over de emotionele en communicatieve vaardigheden om digitale oplossingen bij een breed publiek te brengen.
Structuur
- Bachelor
De bacheloropleiding Informatica biedt een stevige basis in wiskunde en informatica. De wiskundevakken geven je de fundamentele kennis om informatieverwerkende systemen te analyseren, beschrijven en modelleren. Ook binnen de informaticavakken leer je abstract en exact denken – essentieel om complexe softwareproblemen te doorgronden. In de programmeervakken leer je eerst de principes en vaardigheden van het programmeren, daarna werk je met specifieke programmeertalen, tools en ontwikkelomgevingen. De nadruk ligt op algoritmiek, taalconcepten en het onderscheid tussen specificatie en implementatie, met aandacht voor documentatie.
De drie bachelorjaren zijn opgebouwd rond zeven leerlijnen Wiskunde, Programmeren, Computersystemen, Algoritmen en datastructuren, Probabiliteit, Informatiebeheer, en Software Engineering. Daarbovenop kies je, in je derde bachelorjaar, een van twee minors. Daarmee bepaal je de richting van je verdere studietraject. In de minor Beveiliging en parallelle systemen bereid je je optimaal voor op de master in de Informatica aan de faculteit Wetenschappen. De minor Elektrotechniek en telecommunicatie bevat enkele ingenieursspecifieke vakken. De bacheloropleiding wordt afgesloten met een software engineering lab, waarin je de opgedane kennis en vaardigheden toepast in een praktijkproject.
- Master
De masteropleiding Informatica legt de nadruk op de wetenschappelijke en algoritmische aspecten van het vakgebied. De focus ligt op software en de fundamentele principes waarop software gebaseerd is – niet op hardware. Je verdiept je in sterk verwante domeinen zoals computationele biologie, combinatorische informatica, artificiële intelligentie, soft computing en fundamenten van programmeertalen. Via keuzevakken en je masterproef heb je de mogelijkheid om je verder te specialiseren in een specifiek onderzoeks- toepassingsdomein. De masteropleiding biedt ook twee verbredende minors aan die voorbereiden op een loopbaan in het onderzoek of het bedrijfsleven.
Na de bachelor Informatica heb je rechtstreeks toegang tot de master Computer Science Engineering op voorwaarde dat je de minor Elektrotechniek en telecommunicatie volgde. Met de minor Beveiliging en parallelle systemen is eerst een voorbereidingsprogramma vereist. Deze masteropleiding vormt burgerlijk ingenieurs die informatiesystemen en technologieën kunnen ontwerpen, bouwen en beheren in uiteenlopende maatschappelijke toepassingen. Ook de interfacultaire master of science Bioinformatics: engineering is een optie. Je leert er software en algoritmen ontwikkelen voor toepassingen in bio-informatica en systeembiologie.
Arbeidsmarkt
In Europa wordt volop ingezet op een concurrentiële, dynamische kenniseconomie. Toegang tot kennis wordt in dit soort samenleving even essentieel als voeding, huisvesting of gezondheidszorg – een basisrecht voor iedereen. Zulke ambities zijn onmogelijk zonder goed opgeleide informatici die de infrastructuur ontwerpen, bouwen en onderhouden waarop die digitale toekomst steunt. Informatici vind je terug in het onderwijs, het wetenschappelijk onderzoek, de industrie, het bedrijfsbeheer en de boekhouding, het bank- en verzekeringswezen, transportondernemingen, studiediensten, gewestelijke centra voor informatieverwerking en andere overheidsdiensten. De opdrachten die informatici toevertrouwd krijgen, verschillen sterk van elkaar en evolueren voortdurend. Permanente vorming en bijscholing maken onlosmakelijk deel uit van de job.
Kwaliteitszorg
Mensen die durven denken over de uitdagingen van morgen, daar streven we naar. Daarom is het onderwijs aan onze universiteit stevig verankerd in zes grote onderwijsdoelstellingen: denk breed, blijf onderzoeken, steun talent, bouw mee, verleg grenzen en kies kwaliteit.
De UGent heeft continu aandacht voor kwaliteitszorg en kwaliteitscultuur. Het UGent-kwaliteitszorgsysteem geeft voor elke opleiding informatie over de troeven van de opleiding, de sterke punten én de werkpunten.
Meer info:
Troeven
- Een afgestudeerde informaticus beheerst de wisselwerking tussen theoretische kennis en praktische vaardigheden uit de achttien verschillende kennisdomeinen van de informatica: algoritmen en complexiteit, computerarchitectuur en computerorganisatie, computationele wetenschappen, discrete structuren, computergrafiek en datavisualisatie, interactie tussen mens en machine, informatiebeveiliging, informatiebeheer, intelligente systemen, netwerken en communicatie, besturingssystemen, platformspecifieke softwareontwikkeling, parallel en gedistribueerd rekenen, programmeertalen, grondslagen van softwareontwikkeling, software engineering, computersystemen, maatschappelijke aspecten en professionalisme.
- Een student leert en durft systemen vanuit verschillende programmeertalen, paradigma's en technologieën bekijken op meerdere niveaus van detail en abstractie en zoekt softwarematige oplossingen voor uitdagende en authentieke problemen. Hij/zij vormt zich een holistisch beeld van de structuur van softwarematige systemen en waardeert de processen die spelen bij hun constructie en analyse.
- Een student leert via praktijkgerichte en gevarieerde projecten ontwerpen, evalueren en verbeteren qua functionaliteit, gebruiksvriendelijkheid en performantie.
- Een student is bereid om levenslang te leren in een zeer snel evoluerende technische en wetenschappelijke discipline. Hij/zij is zich bewust van de sociale, legale, ethische en culturele verantwoordelijkheden die onlosmakelijk met informatica verbonden zijn.
- Een student moet beschikken over het nodige theoretisch inzicht, het abstraherend vermogen en de creativiteit om de grenzen van de informatica te onderkennen, om van daaruit de informatica van morgen mee te helpen uittekenen en ontwikkelen.
Sterke punten
- Vijfjarige focus op informatica: vanaf het eerste jaar focust de opleiding zich volledig op de softwarematige aspecten van de informatica. Het programma van de opleiding is gebouwd rond de kennisdomeinen van een internationale standaard en op een sterke visie.
- Gemotiveerd en multidisciplinair lesgeversteam: de opleiding wordt gedragen door enthousiaste en betrokken lesgevers uit verschillende onderzoeksdisciplines. De lesgevers vormen een multidisciplinair team dat een brede waaier aan (keuze)vakken kan aanbieden. Veel lesgevers gaan ook actief aan de slag met onderwijsinnovatie.
- Projectmatig werken en ruimte voor praktijkervaring: in meerdere vakken werken de studenten actief samen aan grotere projecten. In de verplichte bedrijfsstage krijgen de studenten de ruimte om praktijkervaring in het (internationale) werkveld op te doen. Ook in het kader van masterproeven is er samenwerking met bedrijven.
- Feedback: de opleiding zet sterk in op systemen die automatische feedback mogelijk maken en op intense tussentijdse feedback voor projecten, masterproeven en stages. Het laagdrempelig contact met lesgevers en de verschillende studentenbevragingen zorgen er ook voor dat knelpunten snel geremedieerd worden.
- Communicatieve en sociale vaardigheden: een informaticus moet presentaties kunnen geven voor een gevarieerd doelpubliek, over technische en computationele problemen en oplossingen. Hij/zij moet voorbereid zijn om op een efficiënte manier samen te werken als lid van een projectteam en in staat zijn om het eigen functioneren en dat van anderen binnen het team te beheren, waaronder het beheren van tijd, prioriteiten en voortgang.
Werkpunten
- Systematische communicatie naar alle belanghebbenden via een geactualiseerde opleidingswebsite met bijvoorbeeld ook promotie voor activiteiten rond informatica (programmeren en probleemoplossend denken) voor leerkrachten en leerlingen uit het secundair en lager onderwijs (zoals CoderDojo, STEM-activiteiten, nascholing voor leerkrachten, Vlaamse Programmeerwedstrijd, Bebras, etc.).
- Het aantal en de diversiteit aan studenten informatica groeit beperkt, niettegenstaande een nog steeds zeer grote vraag naar afgestudeerde informatici. De opleiding zal nagaan of dit fenomeen zich ook bij de andere informatica-opleidingen in Vlaanderen voordoet en nadenken hoe potentieel toekomstige studenten beter kunnen bereikt worden.
- Ondanks alle inspanningen van de opleiding kiezen weinig studenten voor een internationale ervaring. De opleiding gaat na hoe de studentenmobiliteit en internationale competenties kunnen versterkt worden, gezien het internationaal belang van informatica.
Accreditatie
Deze opleiding is geaccrediteerd door de NVAO, de accreditatie werd verlengd onder het positief besluit instellingsreview in 2022. De kwaliteit van deze opleiding werd gevalideerd door een kwaliteitstoets in de vorm van een screening door het Onderwijskwaliteitsbureau. Het borgingsbesluit vindt u hier.
Deze informatie werd laatst bijgewerkt op 01/02/2023.
Heb je vragen of suggesties over deze publieke info, neem dan contact op met de opleiding.