Bachelor of Science in de ingenieurswetenschappen: architectuur
Een architect bezit niet alleen technisch en ontwerpmatig talent maar heeft ook maatschappelijk-culturele en architectuur-wetenschappelijke aanleg. Architectuur is namelijk niet te scheiden van het leven en de maatschappij waarin ze voorkomt. Architectuur schept de omgeving, en brengt tegelijkertijd zichzelf tot stand binnen die omgeving.
bacheloropleiding
3 jaar 180 studiepunten
Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur
Nederlands
Brochure
downloaden
Over de opleiding
Programma
Informeer je
Vlot van start
Verder studeren
Programma onder voorbehoud
De referenties geven per opleidingsonderdeel de pijler weer:
- referentie 'IW': ingenieurswetenschappen
- referentie 'AO': architectuurontwerpen
- referentie 'AW': architectuurwetenschappen
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
IW
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Hennie De Schepper
|
5
|
|
IW
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Christophe Leys
|
6
|
|
IW
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Jan Belis
|
3
|
|
AW
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Maarten Van Den Driessche
|
3
|
|
AO
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Asli Çiçek
|
3
|
|
IW
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Hennie De Schepper
|
5
|
|
AO
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Maarten Van Den Driessche
|
5
|
|
AO
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Ruben Verstraeten
|
3
|
|
AW
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Dirk De Meyer
|
6
|
|
AW
|
1
|
sem 2
|
nl,en
|
Lionel Devlieger
|
3
|
|
IW
|
1
|
jaar
|
nl
|
Nathan Van Den Bossche
|
5
|
|
AO
|
1
|
jaar
|
nl
|
Sotiria Kornaropoulou
|
13
|
|
De referenties geven per opleidingsonderdeel de pijler weer:
- referentie 'IW': ingenieurswetenschappen
- referentie 'AO': architectuurontwerpen
- referentie 'AW': architectuurwetenschappen
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
IW
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Nele De Belie
|
3
|
|
IW
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Rino Morent
|
3
|
|
IW
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Hendrik De Bie
|
5
|
|
IW
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Patricia Verleysen
|
4
|
|
AW
|
2
|
sem 1
|
en
|
Elizabeth Merrill
|
5
|
|
AO
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Kristiaan Borret
|
3
|
|
AO
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Asli Çiçek
|
3
|
|
IW
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Jan Belis
|
3
|
|
IW
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Jan Belis
|
5
|
|
IW
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Geert De Schutter
|
3
|
|
AW
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Johan Lagae
|
5
|
|
AW
|
2
|
sem 2
|
en
|
Anne Kockelkorn
|
3
|
|
AO
|
2
|
jaar
|
nl
|
Jan Mannaerts
|
15
|
|
De referenties geven per opleidingsonderdeel de pijler weer:
- referentie 'IW': ingenieurswetenschappen
- referentie 'AO': architectuurontwerpen
- referentie 'AW': architectuurwetenschappen
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
IW
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Arnold Janssens
|
6
|
|
IW
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Nele De Belie
|
4
|
|
AW
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Michiel Dehaene
|
3
|
|
AO
|
3
|
sem 1
|
en
|
Lionel Devlieger
|
3
|
|
AO
|
3
|
sem 1
|
nl,en
|
Tiemen Strobbe
|
5
|
|
IW
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Jelle Laverge
|
4
|
|
IW
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Jan Belis
|
6
|
|
IW
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Jan Moens
|
3
|
|
AW
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Maarten Liefooghe
|
5
|
|
AW
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Wouter Davidts
|
3
|
|
AO
|
3
|
jaar
|
nl
|
Hans Lust
|
15
|
|
Op te nemen: minstens 3 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst, in het eerste modeltraject verdeeld als: minstens 3 studiepunten in jaar 3. Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 2
|
nl,en
|
Paulus Present
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Ruben Verstraeten
|
3
|
|
UKV
|
3
|
sem 1
|
en
|
Joni Dambre
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl,en
|
Robby Caspeele
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
en
|
Luc Martens
|
3
|
|
UKV
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Peter Dawyndt
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Hugo DeBlock
|
3
|
|
UKV
|
3
|
jaar
|
nl
|
Elisabeth De Schauwer
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Wouter Davidts
|
5
|
|
|
3
|
|
|
Steven Jacobs
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Daniël Biltereyst
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Marjan Sterckx
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Maude Bass-Krueger
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Bart Vandenabeele
|
5
|
|
UKV
|
3
|
sem 2
sem 1
|
en
en
|
Geert Jacobs
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
en
|
Petra Andries
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
en
|
Mario Vanhoucke
|
3
|
|
De referenties geven per opleidingsonderdeel de pijler weer:
- referentie 'IW': ingenieurswetenschappen
- referentie 'AO': architectuurontwerpen
- referentie 'AW': architectuurwetenschappen
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
IW
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Hennie De Schepper
|
5
|
|
IW
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Christophe Leys
|
6
|
|
IW
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Jan Belis
|
3
|
|
AW
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Maarten Van Den Driessche
|
3
|
|
AO
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Asli Çiçek
|
3
|
|
IW
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Hennie De Schepper
|
5
|
|
AO
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Maarten Van Den Driessche
|
5
|
|
AO
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Ruben Verstraeten
|
3
|
|
AW
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Dirk De Meyer
|
6
|
|
AW
|
1
|
sem 2
|
nl,en
|
Lionel Devlieger
|
3
|
|
IW
|
1
|
jaar
|
nl
|
Nathan Van Den Bossche
|
5
|
|
AO
|
1
|
jaar
|
nl
|
Sotiria Kornaropoulou
|
13
|
|
IW
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Nele De Belie
|
3
|
|
IW
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Rino Morent
|
3
|
|
IW
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Hendrik De Bie
|
5
|
|
IW
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Patricia Verleysen
|
4
|
|
AW
|
2
|
sem 1
|
en
|
Elizabeth Merrill
|
5
|
|
AO
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Kristiaan Borret
|
3
|
|
AO
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Asli Çiçek
|
3
|
|
IW
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Jan Belis
|
3
|
|
IW
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Jan Belis
|
5
|
|
IW
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Geert De Schutter
|
3
|
|
AW
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Johan Lagae
|
5
|
|
AW
|
2
|
sem 2
|
en
|
Anne Kockelkorn
|
3
|
|
AO
|
2
|
jaar
|
nl
|
Jan Mannaerts
|
15
|
|
IW
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Arnold Janssens
|
6
|
|
IW
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Nele De Belie
|
4
|
|
AW
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Michiel Dehaene
|
3
|
|
AO
|
3
|
sem 1
|
en
|
Lionel Devlieger
|
3
|
|
AO
|
3
|
sem 1
|
nl,en
|
Tiemen Strobbe
|
5
|
|
IW
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Jelle Laverge
|
4
|
|
IW
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Jan Belis
|
6
|
|
IW
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Jan Moens
|
3
|
|
AW
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Maarten Liefooghe
|
5
|
|
AW
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Wouter Davidts
|
3
|
|
AO
|
3
|
jaar
|
nl
|
Hans Lust
|
15
|
|
Op te nemen: minstens 3 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst, in het eerste modeltraject verdeeld als: minstens 3 studiepunten in jaar 3. Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 2
|
nl,en
|
Paulus Present
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Ruben Verstraeten
|
3
|
|
UKV
|
3
|
sem 1
|
en
|
Joni Dambre
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl,en
|
Robby Caspeele
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
en
|
Luc Martens
|
3
|
|
UKV
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Peter Dawyndt
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Hugo DeBlock
|
3
|
|
UKV
|
3
|
jaar
|
nl
|
Elisabeth De Schauwer
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Wouter Davidts
|
5
|
|
|
3
|
|
|
Steven Jacobs
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Daniël Biltereyst
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Marjan Sterckx
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Maude Bass-Krueger
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Bart Vandenabeele
|
5
|
|
UKV
|
3
|
sem 2
sem 1
|
en
en
|
Geert Jacobs
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
en
|
Petra Andries
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
en
|
Mario Vanhoucke
|
3
|
|
Competentiegebied 1: Competentiemodel FEA
- Diepgaande kennis hebben van basiswetenschappen, basisingenieurswetenschappen, architectuurwetenschappen en ontwerpwetenschappen en deze creatief, kritisch en doelgericht toepassen, ook in een abstracte context.
- Een ruimtelijk project ontwikkelen en gebouwsystemen kunnen modelleren, schematiseren en abstraheren.
- Blijk geven van wetenschappelijke nieuwsgierigheid, nauwkeurigheid, zelfstandigheid en conceptueel en analytisch probleemoplossend en ontwerpgericht denken.
- Efficiënt en kritisch analoge en digitale media kunnen kiezen en hanteren voor het opzoeken, en verwerken van informatie, en het conceptualiseren, modelleren en beantwoorden van problemen.
- Correct schriftelijk, mondeling en grafisch communiceren met gebruik van de juiste wetenschappelijke en discipline-eigen terminologie, ook Engelstalig.
- Vlot kunnen samenwerken in team om projecten planmatig uit te werken, met aandacht voor wetenschappelijke onderbouwdheid, multiperspectivisme en maatschappelijke betrokkenheid.
- Inzicht hebben in lokale en globale actuele maatschappelijke vraagstukken vanuit diverse invalshoeken, in het bijzonder duurzaamheidstransities, en kunnen reflecteren over de rol van ontwerp, wetenschap en technologie daarin.
- Inzicht hebben in het belang van wetenschappelijke integriteit en dit vertalen naar eigen handelen.
- Kennis hebben van ontwerpprocessen op diverse schaalniveaus: van bouwdetail tot stadsproject, ook in een internationale context, met inbegrip van aspecten van kwaliteit, duurzaamheid en ethiek.
- Kunnen omgaan met én reflecteren over feedback en deze vertalen in een bijsturing van het eigen ontwerpproces, leerproces en handelen.
- De basisprincipes kennen van het gedrag van materialen, het ontwerp van gebouwstructuren, de opbouw van de gebouwschil en de toepassing van technische installaties in gebouwen.
- Inzicht hebben in de basisprincipes van het architectuur- en stedenbouwkundig ontwerp met betrekking tot ruimtelijke analyse, architectuurtypologie, programmadefinitie, vormgevingsprincipes en ontwerpmethodiek.
- Inzicht hebben in de methodologie van de architectuurwetenschap, de architectuurgeschiedenis en de geschiedenis van de stedenbouw, steunend op een referentiekader van belangrijke realisaties en literatuur.
- Inzicht hebben in de maatschappelijke betekenis en impact van architectuur, stedenbouw en het bouwen.
- Oplossingen ontwikkelen voor eenvoudige bouwtechnische problemen op basis van aangeleerde wetenschappelijke methodes en deze kunnen vertalen naar diverse materialiteiten.
- Eenvoudige ontwerpprocessen organiseren, verworven kennis inzetten bij het ontwerpen, en de gemaakte ontwerpbeslissingen expliciteren en verantwoorden.