Bachelor of Science in de ingenieurswetenschappen (chemische technologie en materiaalkunde)
Een burgerlijk ingenieur is de persoon bij uitstek die wetenschappelijke kennis vertaalt naar concreet technische toepassingen. De opleiding bereidt mensen voor op vernieuwend, probleemvoorkomend en probleemoplossend denken.
Het eerste jaar is volledig gemeenschappelijk voor alle bachelors in de ingenieurswetenschappen van de faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur (behalve de opleiding burgelijk ingenieur-architect).
bacheloropleiding
3 jaar 180 studiepunten
Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur
Nederlands
Brochure
downloaden
Over de opleiding
Programma
Informeer je
Vlot van start
Verder studeren
Programma onder voorbehoud
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Hennie De Schepper
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Christophe Leys
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Hennie De Schepper
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Mario Pickavet
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Joris Thybaut
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Filip Beunis
|
4
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Bart Dhoedt
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Hendrik De Bie
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Hennie De Schepper
|
7
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Maarten Sabbe
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Jasper De Bock
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Kim Verbeken
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Filip Beunis
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Hendrik De Bie
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Christophe Leys
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Wim Van Paepegem
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Birger Raa
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Tom De Mulder
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Kim Verbeken
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Iwan Moreels
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Karel Van Acoleyen
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Kevin Van Geem
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Veronique Van Speybroeck
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Filip Du Prez
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Frank Vanhaecke
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Lode Daelemans
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Gert De Cooman
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Mia Loccufier
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Geraldine Heynderickx
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Antoon Beyne
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Filip Du Prez
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Mark Saeys
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Marcel Sluiter
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Lode Daelemans
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Joris Thybaut
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Joris Thybaut
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Hennie De Schepper
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Christophe Leys
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Hennie De Schepper
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Mario Pickavet
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Joris Thybaut
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Filip Beunis
|
4
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Bart Dhoedt
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Hendrik De Bie
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Hennie De Schepper
|
7
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Maarten Sabbe
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Jasper De Bock
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Kim Verbeken
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Filip Beunis
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Hendrik De Bie
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Christophe Leys
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Wim Van Paepegem
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Birger Raa
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Tom De Mulder
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Gert De Cooman
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Mia Loccufier
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Kim Verbeken
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Iwan Moreels
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Karel Van Acoleyen
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Kevin Van Geem
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Veronique Van Speybroeck
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Filip Du Prez
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Frank Vanhaecke
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Lode Daelemans
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Geraldine Heynderickx
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Antoon Beyne
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Filip Du Prez
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Mark Saeys
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Marcel Sluiter
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Lode Daelemans
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Joris Thybaut
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Joris Thybaut
|
6
|
|
Competentiegebied 1: Kenniscompetenties
- Inzicht hebben in de basiswetenschappen en de basisingenieurswetenschappen en deze creatief en doelgericht toepassen binnen de eigen ingenieursdiscipline.
- Creatief en doelgericht benutten van ondersteunende wetenschappen en technieken (statistiek, ICT, CAD).
- De opgedane kennis van chemie en materialen creatief toepassen.
- Wiskundige modelleringstechnieken creatief gebruiken voor chemisch technologische en materiaalkundige toepassingen.
- Inzicht hebben in transportfenomenen en hun ondersteunend belang in de chemische technologie en de materiaalkunde onderkennen.
- Inzicht hebben in de systeemgerichte modellering van teruggekoppelde systemen.
- De werkmethodes en de complexiteit van procestechnieken eigen aan de chemische technologie en de materiaalkunde verwerken in de eigen besluitvorming.
- De voortdurende evolutie van materialen (katalysatoren, polymeren, vezels, metaallegeringen, composietmaterialen, keramieken...) beredeneren.
- De noodzaak aan interdisciplinariteit erkennen bij het vastleggen en toepassen van normen (bv. kwaliteits- en milieutechnische vereisten) en standaardprocedures in de chemische en de materiaalkundige industrie.
- Doelgericht technische en wetenschappelijke informatie opzoeken en verwerken.
- Courante modellen, methoden en technieken gebruiken bij opdrachten.
- Verschijnselen, processen en systemen schematiseren en modelleren.
- Gemaakte beslissingen verantwoorden.
- De essentiële concepten van de chemische technologie en de materiaalkunde toepassen bij gevallenstudies.
- De essentiële concepten van de chemische technologie en de materiaalkunde toepassen bij het opzetten van experimenten en projecten.
- Ontwerp en onderzoek door anderen in de chemische technologie en de materiaalkunde integraal benaderen en hierbij constructief omgaan met de grenzen van de kennis en de toegepaste methoden.
- De eigen leerervaringen ordenen.
- Conceptueel, analytisch, systeemgericht en probleemoplossend denken op verschillende abstractieniveaus.
- Blijk geven van nauwkeurigheid, doorzettingsvermogen en kritische reflectie.
- Blijk geven van wetenschappelijke nieuwsgierigheid.
- Verdere studie- of beroepsmogelijkheden weloverwogen kiezen.
- Probleemstellingen binnen het domein van de chemische technologie en de materiaalkunde analyseren.
- Eigen oplossingen voor probleemstellingen binnen het domein van de chemische technologie en de materiaalkunde kritisch evalueren.
- Wetenschappelijke en discipline-eigen technische terminologie (ook in het Engels) correct hanteren.
- Concrete opdrachten planmatig uitwerken.
- Functioneren als lid van een team.
- Schriftelijk, mondeling en grafisch rapporteren over de resultaten van eigen werk.
- Planmatig uitwerken van geïntegreerde projecten in teamverband.
- Ethisch en maatschappelijk verantwoord handelen.
- Aandacht hebben voor bedrijfskundige aspecten van de ingenieursdiscipline.
- Aandacht hebben voor de veiligheids- en milieuaspecten van de chemische en de materiaalkundige industrie.
- Aandacht hebben voor het maatschappelijk en economische belang van de chemische en de materiaalkundige industrie.
- Diverse beroepssituaties en werkterreinen van chemische procestechnologen en van materiaalkundig ingenieurs onderkennen.