Bachelor of Science in de ingenieurswetenschappen (toegepaste natuurkunde)
Een burgerlijk ingenieur is de persoon bij uitstek die wetenschappelijke kennis vertaalt naar concreet technische toepassingen. De opleiding bereidt mensen voor op vernieuwend, probleemvoorkomend en probleemoplossend denken.
Het eerste jaar is volledig gemeenschappelijk voor alle bachelors in de ingenieurswetenschappen van de faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur (behalve de opleiding burgelijk ingenieur-architect).
bacheloropleiding
3 jaar 180 studiepunten
Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur
Nederlands
Brochure
downloaden
Over de opleiding
Programma
Informeer je
Vlot van start
Verder studeren
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Hennie De Schepper
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Christophe Leys
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Hennie De Schepper
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Mario Pickavet
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Joris Thybaut
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Filip Beunis
|
4
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Bart Dhoedt
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Hendrik De Bie
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Hennie De Schepper
|
7
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Maarten Sabbe
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Jasper De Bock
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Kim Verbeken
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Filip Beunis
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Inge Nys
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Christophe Leys
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Hendrik De Bie
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Gert De Cooman
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Tom De Mulder
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Dimitri Van Neck
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Srdan Lazendic
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Louis Vanduyfhuys
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Louis Vanduyfhuys
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Nathalie De Geyter
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Dimitri Van Neck
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Birger Raa
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Mia Loccufier
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Jeroen Beeckman
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Henk Vrielinck
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Srdan Lazendic
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Veronique Van Speybroeck
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Dries Vande Ginste
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Jan Doutreloigne
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Christophe Detavernier
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Günther Roelkens
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Hendrik Rogier
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Filip Strubbe
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Hennie De Schepper
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Christophe Leys
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Hennie De Schepper
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Mario Pickavet
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Joris Thybaut
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Filip Beunis
|
4
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Bart Dhoedt
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Hendrik De Bie
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Hennie De Schepper
|
7
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Maarten Sabbe
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Jasper De Bock
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Kim Verbeken
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Filip Beunis
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Inge Nys
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Christophe Leys
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Hendrik De Bie
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Gert De Cooman
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Tom De Mulder
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Birger Raa
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Mia Loccufier
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Dimitri Van Neck
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Srdan Lazendic
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Louis Vanduyfhuys
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Louis Vanduyfhuys
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Nathalie De Geyter
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Dimitri Van Neck
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Jeroen Beeckman
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Henk Vrielinck
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Srdan Lazendic
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Veronique Van Speybroeck
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Dries Vande Ginste
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Jan Doutreloigne
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Christophe Detavernier
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Günther Roelkens
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Hendrik Rogier
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Filip Strubbe
|
6
|
|
Competentiegebied 1: Competentiemodel FEA
- Diepgaande kennis hebben van wiskunde, basiswetenschappen en basisingenieurswetenschappen en deze creatief, kritisch en doelgericht toepassen, ook in een abstracte context.
- Processen en systemen kunnen modelleren, schematiseren en abstraheren.
- Blijk geven van wetenschappelijke nieuwsgierigheid, nauwkeurigheid, zelfstandigheid en conceptueel en analytisch probleemoplossend denken.
- Efficiënt en kritisch digitale technologieën kunnen kiezen en hanteren voor het opzoeken, verwerken en visualiseren van informatie en het modelleren en oplossen van problemen.
- Correct mondeling, schriftelijk en grafisch communiceren met gebruik van de juiste wetenschappelijke, Nederlandstalige en Engelstalige, terminologie.
- Vlot kunnen samenwerken in een team om projecten planmatig uit te werken, met aandacht voor wetenschappelijke onderbouwdheid en multiperspectivisme.
- Inzicht hebben in lokale en globale actuele maatschappelijke vraagstukken vanuit diverse invalshoeken, in het bijzonder duurzaamheidstransities, en kunnen reflecteren over de rol van wetenschap, technologie en ingenieurs daarin.
- Inzicht hebben in het belang van wetenschappelijke integriteit en dit vertalen naar het eigen handelen.
- Kennis hebben van bedrijfsvoering en economie, ook in een internationale context, met inbegrip van aspecten van kwaliteit, veiligheid, duurzaamheid en ethiek.
- Kunnen omgaan met én reflecteren over feedback en deze vertalen in een bijsturing van het eigen leerproces en handelen.
- Beschikken over de wetenschappelijke kennis, inzicht en vaardigheden om systemen te analyseren, analytisch en numeriek te modelleren, te specificeren, te ontwerpen, te beheersen en experimenteel te testen, die een directe toepassing zijn van de fundamenten van de fysica.
- Een grondig begrip hebben van de basis van de kwantummechanica en de samenstelling van materie.
- Een grondig begrip hebben van vastestoffysica, halfgeleiders en hun toepassingen.
- Een helder inzicht hebben in velden (elektrisch, magnetisch) en golffenomenen (elektromagnetisch, akoestisch, optisch) en de bekwaamheid om dit creatief toe te passen in systemen.
- Een grondig begrip hebben van thermodynamica, statistische fysica, de toestanden van materie, faseovergangen en hun toepassingen.