Bachelor of Science in de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen
De term bewegingswetenschappen verwijst naar de kern van de opleiding: het is een grondige wetenschappelijke studie met beweging als centraal thema. Deze multidisciplinaire opleiding bestudeert de bewegende mens vanuit verschillende invalshoeken.
Inhoud
Het onderwijs erkent lichamelijke opvoeding als een volwaardig onderdeel in de vorming van jongeren. De sportbeoefening, zowel de competitieve als de recreatieve, maakt integraal deel uit van de vrijetijdsbesteding. Daarnaast is beweging ook een vast onderdeel geworden in het behoud van de gezondheid en de fitheid van kinderen, jongeren, volwassenen, senioren en personen met een beperking.
Voor al die taken zijn deskundigen nodig: leerkrachten, sporttechnische begeleiders, bewegingsbegeleiders en sportmanagers.
De verruiming van het beroepenveld heeft ertoe geleid dat de term ‘lichamelijke opvoeding’ plaats heeft geruimd voor de meer omvattende benaming ‘lichamelijke opvoeding en bewegingswetenschappen’. De term bewegingswetenschappen verwijst naar de kern van de opleiding waar de grondige wetenschappelijke studie van de bewegende mens centraal staat.
Voor wie
Als je kiest voor lichamelijke opvoeding en bewegingswetenschappen dan kies je voor een multidisciplinaire opleiding waar je de bewegende mens vanuit verschillende invalshoeken bestudeert en waar bewegingsactiviteiten en wetenschappen in een evenwaardig pakket worden aangeboden.
Een goede fysieke conditie en ervaring in een brede waaier van sporten is een voordeel.
Anderzijds vereist de wetenschappelijke component van de opleiding een stevige voorkennis van chemie en fysica. De theoretische vakken in combinatie met de vele uren sport zorgen ervoor dat je over een flinke dosis doorzettingsvermogen moet beschikken om te slagen.
Structuur
- Bachelor
In de bachelor krijg je behoorlijk wat biomedische vakken en natuurwetenschappen voorgeschoteld. Een brede waaier aan menswetenschappen zorgt voor een evenwichtige opleiding. Je raakt intensief vertrouwd met de praktijk, theorie en methodiek van verschillende bewegingsactiviteiten. Per jaar omvat dat gemiddeld acht uur per week. Naast de individuele bewegingsactiviteiten (atletiek, zwemmen) zijn er ook nog interactieve (voet-, hand-, basket- en volleybal) en artistieke bewegingsactiviteiten (gymnastiek, dans).
Tijdens de eerste twee bachelorjaren gaat vooral aandacht naar de technische en tactische basisvorming in de diverse disciplines. In het tweede jaar ga je ook op wintersportstage. In het laatste bachelorjaar leer je de basisvaardigheden op een verantwoorde methodische en didactische manier over te brengen aan anderen.
- Master
In de master Bewegings- en sportwetenschappen worden de onderzoeks- en beroepscompetenties uitgediept. De onderzoekservaring mondt uit in een masterproef. Beroepscompetenties verwerf je vooral door stage te lopen. De drie afstudeerrichtingen onderscheiden zich van elkaar door een verdiepend en gespecialiseerd pakket aan vakken en twee uitgebreide stages die eigen zijn aan de gekozen afstudeerrichting.
In Sporttraining en coaching kan je ervoor kiezen om je enerzijds te specialiseren in één specifieke sportdiscipline om een zo hoog mogelijke graad als erkend trainer te bereiken en anderzijds om de competenties van een algemene (top)sportcoach te verwerven.
De richting Sportbeleid en sportmanagement bereidt je voor op een functie in het beleid en het beheer van sportorganisaties, zoals sportfederaties en -clubs, gemeentelijke en privésportcentra.
Recent is er de tendens om meer aandacht te besteden aan fysieke activiteit en fitheid in het kader van gezondheid. Als dat je aanspreekt, dan is de richting Fysieke activiteit, fitheid en gezondheid iets voor jou. De bewegingsbegeleiding van specifieke doelgroepen en fitnessbegeleiding, al dan niet uitgevoerd in fitnesscentra, staan hierin voorop.
Een bachelordiploma geeft ook toegang tot andere dan de hier vermelde masters. Het overzicht vind je op het tabblad ‘Verder studeren’.
Arbeidsmarkt
Traditioneel kwam je met een diploma lichamelijke opvoeding en bewegingswetenschappen grotendeels terecht in het onderwijs. Ondertussen is er echter een heel gamma van functies ontstaan die eigen zijn aan de steeds meer geprofessionaliseerde sportwereld en de recreatie- en vrijetijdssector. Voorbeelden daarvan zijn de functie van sportfunctionaris in stedelijke en gemeentelijke sportcentra, beheerder van private sport- en recreatiecentra, lesgever-animator in vakantiecentra of grote bedrijven, trainer in clubs of verenigingen, commerciële functies binnen bedrijven die zich bezighouden met sportgerelateerde producten.
Een behoorlijk deel gaat verder in het bewegingswetenschappelijk onderzoek. Velen vinden bovendien vlot hun weg naar het bedrijfsleven (ergonomie, commerciële functies ...).
Ook voor functies die niet direct aansluiten bij de opleiding worden de wetenschappelijke vorming, het doorzettingsvermogen, de flexibiliteit en de sociale vaardigheden van de afgestudeerde geapprecieerd. Daardoor kan die zowel individueel als in team verantwoordelijkheid opnemen en gepast communiceren in een multidisciplinaire en brede maatschappelijke samenleving.
Brochure over de tewerkstellingsmogelijkheden.
Kwaliteitszorg
Mensen die durven denken over de uitdagingen van morgen, daar streven we naar. Daarom is het onderwijs aan onze universiteit stevig verankerd in zes grote onderwijsdoelstellingen: denk breed, blijf onderzoeken, steun talent, bouw mee, verleg grenzen en kies kwaliteit.
De UGent heeft continu aandacht voor kwaliteitszorg en kwaliteitscultuur. Het UGent-kwaliteitszorgsysteem geeft voor elke opleiding informatie over de troeven van de opleiding, de sterke punten én de werkpunten.
Meer info:
Troeven
- Gedrevenheid en enthousiasme: de drijfveer van onze opleiding is een hecht team van docenten, (doctor-)assistenten en ondersteunend personeel met een grote onderlinge collegialiteit en met een intrinsieke interesse en motivering om jonge mensen op te leiden.
- Programma: naar aanleiding van de overgang van een eenjarige naar een tweejarige masteropleiding hebben wij ons programma grondig hervormd. In het nieuwe programma is er meer tijd uitgetrokken voor de masterproef en voor stages, zijn de 4 afstudeerrichtingen grondiger uitgewerkt, en is er meer ruimte voor internationale uitwisseling.
- Onderzoek en onderwijs: studenten die kiezen voor onze opleiding, kiezen voor een studieprogramma dat de sportpraktijk combineert met een degelijke wetenschappelijke basis. Vanaf het eerste jaar bereiden wij onze studenten stapsgewijs voor op het zelfstandig opzetten en uitvoeren van onderzoeksopdrachten met als sluitstuk de masterproef, die wordt uitgewerkt in het vierde en vijfde jaar.
- Omkadering: ter ondersteuning van ons onderwijs kunnen onze studenten rekenen op een uitstekende infrastructuur. Naast onze eigen sportaccommodaties en het state-of-the-art Sports Science Laboratory Jacques Rogge, kunnen studenten ook terecht bij onze partners (de topsporthal van Sport Vlaanderen, klimzaal Bleau).
-
Talentontwikkeling: als opleiding staan wij voor een duidelijke communicatie naar onze toekomstige studenten over wie wij zijn en wat wij doen. We bieden een zeer uitgebreid pakket van ondersteunings- en begeleidingsinitiatieven, zowel om studenten met moeilijkheden als studenten die op zoek zijn naar meer uitdaging te stimuleren.
Sterke punten
- Gedrevenheid en enthousiasme: studenten komen terecht in een opleiding die wordt gedragen door een hechte groep van gedreven en enthousiaste lesgevers met een hart voor onderwijs.
- Onderwijs en onderzoek: studenten die kiezen voor onze opleiding, kiezen voor kwaliteitsvol onderwijs dat gebaseerd is op toonaangevend wetenschappelijk onderzoek. Ons vakkenaanbod sluit bovendien nauw aan bij de onderzoeksexpertise van onze docenten.
- Inspraak en participatie: als opleiding zetten we in op de inspraak van al onze belanghebbenden. Studenten spelen daarin uiteraard een belangrijke rol. Maar ook afgestudeerden en toekomstige werkgevers hebben een stem. Daarnaast laten wij ons als opleiding in ons dagelijks bestuur bijstaan door (facultaire) adviescommissies.
- Toetsing: onze opleiding staat voor een manier van toetsing op basis van heldere en betrouwbare (toets)afspraken zodat je als student op voorhand duidelijk weet waaraan je je kan verwachten.
-
Kwaliteitszorg: de kwaliteit van ons onderwijs staat bij onze opleiding centraal. We hebben een lange traditie van interne kwaliteitszorg, waarop we de dag van vandaag nog steeds kunnen voortbouwen.
Werkpunten
- Internationalisering: relatief weinig studenten doen in het kader van hun studies een internationale ervaring op. Als opleiding zetten we er dan ook maximaal op in om de stap naar een studieverblijf in het buitenland zo laagdrempelig mogelijk te houden. Langdurige buitenlandverblijven zijn mogelijk via de gekende Erasmusbeurzen. Daarnaast stellen wij als opleiding ook eigen middelen ter beschikking voor kortdurende buitenlandverblijven. Momenteel bekijken we bovendien de mogelijkheden om een deel van onze masteropleiding in het Engels aan te bieden.
- Feedback en aanspreekbaarheid: we vinden het belangrijk dat studenten optimaal betrokken zijn bij het onderwijs dat ze krijgen. Daarom zetten we in op twee pistes: enerzijds moedigen we al onze docenten aan om voldoende (inhoudelijke) feedback te geven bij (schrijf-)werkstukken, zowel tijdens het schrijfproces als erna. Anderzijds willen we onze studenten meer aansporen om in te gaan op de verschillende vaste feedbackmomenten, en hen wijzen op de aanspreekbaarheid van al onze docenten.
- Toekomstperspectief: de misvatting dat je met onze opleiding uitsluitend aan de slag kan als leraar LO, is iets wat we samen met de andere Vlaamse opleidingen LO en Bewegingswetenschappen willen aanpakken. Onze opleiding biedt een academische vorming waarin de sportpraktijk wordt onderbouwd met een degelijke basiswetenschappelijke component. Met een masterdiploma in de Lichamelijke Opvoeding en Bewegingswetenschappen op zak zijn er inmiddels tal van beroepsuitwegen, zowel in de bedrijfswereld (fitness, management, toerisme) als in de openbare sector (Sport Vlaanderen, gemeentelijke en provinciale sportdiensten).
Deze opleiding is geaccrediteerd door de NVAO, de accreditatie werd verlengd onder het positief besluit instellingsreview in 2022. De kwaliteit van deze opleiding werd gevalideerd door een kwaliteitstoets in de vorm van een screening door het Onderwijskwaliteitsbureau. Het borgingsbesluit vindt u hier.
Deze informatie werd laatst bijgewerkt op 01/02/2023.
Heb je vragen of suggesties over deze publieke info, neem dan contact op met de opleiding.