Bachelor of Science in de logopedische en audiologische wetenschappen (audiologie)
De logopedie en de audiologie bestuderen communicatie en communicatiestoornissen. Daarbij gaat de aandacht zowel naar communicatie in het algemeen als naar welbepaalde aspecten zoals stem, spraak, taal en gehoor. Logopedisten spitsen zich hoofdzakelijk toe op stoornissen bij de stem, de spraak en de taal, in de audiologie staan stoornissen van het gehoor en het evenwicht centraal.
Inhoud
Logopedisten en audiologen zijn experten in communicatie en communicatiestoornissen. Ze streven naar een optimale communicatie en naar het verbeteren van spraak-, taal-, slikstoornissen (logopedie) en gehoor- en evenwichtsproblemen (audiologie) via preventie, diagnostiek en revalidatie.
Beide disciplines werken zowel met kinderen, adolescenten als volwassenen die centraal staan in de logopedische en audiologische zorg en revalidatie. Hiervoor dient in de praktijk interdisciplinair samengewerkt te worden met specialisten uit andere vakgebieden. Zowel de normale ontwikkeling als de communicatiestoornissen worden aangeleerd vanuit exacte, biomedische, psychopedagogische en linguïstische basiswetenschappen.
Wil je graag concrete voorbeelden zien van wat een logopedist of audioloog doet of ben je benieuwd naar hoe een cursus eruitziet? Kijk dan zeker eens op de infopagina van de opleiding logopedie en audiologie.
Voor wie
Een brede wetenschappelijke interesse en attitude vormen de basis voor een academische bachelor logopedische en audiologische wetenschappen. Specifieke voorkennis is niet echt nodig, maar aanleg en interesse voor exact-wetenschappelijke vakken en een passie voor taal en communicatie spelen in je voordeel.
Als logopedist of audioloog is het belangrijk dat je zelf over een goed spraak-, taal- en gehoorvermogen beschikt. De opleiding biedt heel wat mogelijkheden om je op dat gebied verder te laten groeien.
Omdat je als logopedist en audioloog regelmatig in contact komt met collega’s uit andere disciplines, met kinderen en/of volwassen patiënten, is het belangrijk dat je communicatief, sociaalvaardig en flexibel bent. Inlevings- en doorzettingsvermogen zijn twee eigenschappen die in de opleiding en revalidatiezorg heel belangrijk zijn. Zorg dragen voor anderen kan enkel als je ook voldoende zorg draagt voor jezelf. Het mentaal welzijn van onze studenten dragen we daarom hoog in het vaandel.
Structuur
- Bachelor
De bacheloropleiding bestaat uit 180 studiepunten. Het eerste jaar wordt gemeenschappelijk aangeboden voor zowel de afstudeerrichtingen logopedie als audiologie. Hier maak je kennis met de normale ontwikkeling van spraak, taal, gehoor en evenwicht en met het beroep van logopedist en audioloog via observatie van de praktijk. Vanaf het tweede bachelorjaar kies je voor de afstudeerrichting logopedie of audiologie en komen de communicatiestoornissen aan bod. Op het einde van derde bachelor ga je zelf aan de slag bij een logopedist of audioloog tijdens de bachelorstage.
Tijdens de bacheloropleiding ontwikkel je de nodige onderzoeksvaardigheden via een maatschappelijk onderzoeksproject dat competenties als maatschappelijke betrokkenheid, leiderschaps- en academische taalvaardigheden stimuleert. Die competenties vormen een stevige voorbereiding op de masteropleiding.
Het bachelordiploma logopedie en audiologie geeft ook toegang tot andere masteropleidingen dan de master logopedie en audiologie. Het overzicht vind je op het tabblad ‘Verder studeren’.
- Master
De masteropleiding omvat 120 studiepunten. De afstudeerrichting die je gekozen hebt in de bacheloropleiding zet je verder in de masteropleiding. Binnen de logopedie kies je voor twee klinische specialisaties met aansluitende masterstage. De audiologie richt zich op de auditieve en vestibulaire neurowetenschappen. Ook hier volg je tijdens je beide masterjaren een uitgebreide masterstage. Naast de klinische leerlijn kies je voor een minor die jou een verbreding geeft in het onderzoek, onderwijs of leiderschap. Daarnaast werk je in de masteropleiding aan een masterproef en krijg je de mogelijkheid om je internationale en interculturele vaardigheden te ontplooien.
Arbeidsmarkt
Als master in de logopedische of audiologische wetenschappen kan je naast een klinisch beroep ook een onderwijskundige, managements- of onderzoeksloopbaan bewandelen.
Concrete jobs waarin afgestudeerde logopedisten terecht komen zijn bv. diensthoofd in een revalidatiecentrum of in een ziekenhuis of medisch-pedagogisch instituut, docent in een opleiding logopedie, stafmedewerker meertaligheid, onderzoeker in een onderzoeksinstelling, coördinator van een zelfstandige logopedische groepspraktijk, departementshoofd in de gezondheidszorg, radiopresentatrice of logopedist bij radio en televisie.
Concrete jobs waar afgestudeerde audiologen terecht komen zijn bv. diensthoofd in een revalidatiecentrum of in een ziekenhuis of medisch-pedagogisch instituut, docent in een opleiding audiologie, onderzoeker in een onderzoeksinstelling, HR business partner/sales manager, klinisch audioloog, preventieaudioloog of prothetisch audioloog.
Wil je meer informatie over de tewerkstellingsmogelijkheden? GALA, een netwerk van afgestudeerde logopedisten en audiologen aan de UGent, stelt voor jou een carrièregids ter beschikking.
Kwaliteitszorg
Mensen die durven denken over de uitdagingen van morgen, daar streven we naar. Daarom is het onderwijs aan onze universiteit stevig verankerd in zes grote onderwijsdoelstellingen: denk breed, blijf onderzoeken, steun talent, bouw mee, verleg grenzen en kies kwaliteit.
De UGent heeft continu aandacht voor kwaliteitszorg en kwaliteitscultuur. Het UGent-kwaliteitszorgsysteem geeft voor elke opleiding informatie over de troeven van de opleiding, de sterke punten én de werkpunten.
Meer info:
Troeven
- Klinische specialisatie: Als master in de logopedische of audiologische wetenschappen, afgestudeerd aan de UGent, word je opgeleid als klinisch specialist.
- Kwalitatief onderwijs en onderzoek: Wie kiest voor de opleiding logopedische en audiologische wetenschappen, kiest voor een opleiding waarin het onderwijs gebaseerd is op toonaangevend logopedisch en audiologisch wetenschappelijk onderzoek. Vanaf het eerste bachelorjaar word je vertrouwd met de onderzoeksexpertise van docenten die internationale bekendheid genieten. Zij zullen jou niet alleen klinisch onderrichten, maar ook stapsgewijs voorbereiden op het zelfstandig opzetten en uitvoeren van wetenschappelijk onderzoek via het maatschappelijk onderzoeksproject, met de masterproef als sluitstuk.
- Multidisciplinair: Niet alleen voor de praktijk moet samengewerkt worden met specialisten uit andere vakgebieden, maar ook voor de verdere ontwikkeling van de wetenschappelijke kennis is multidisciplinariteit een must. De exacte, biomedische en psychopedagogische vakken geven je de nodige basis om interprofessioneel aan de slag te gaan.
- Voortraject op het onderwijs, leiderschap of wetenschappelijk onderzoek: Een voortraject via de minor onderwijs of de minor leiderschap in de masterjaren laat je toe om aanvullend een tweede diploma te behalen in max. 1 jaar extra. Het volgen van de minor onderzoek verhoogt je kansen om te doctoreren of te werken in een onderzoeksinstelling.
- Welzijn van studenten: De opleiding logopedische en audiologische wetenschappen waakt doorheen de volledige opleiding over het welzijn van haar studenten en stimuleert de studenten om met hun eigen welzijn om te gaan.
Sterke punten
- Twee afstudeerrichtingen: De opleiding heeft sinds haar ontstaan twee sterk uitgebouwde afstudeerrichtingen (logopedie en audiologie) die onderzoeksmatig onderbouwd zijn wat zich vertaalt in algemene en logopedische / audiologische opleidingsonderdelen, stages, masterproef en internationaliseringstrajecten.
- Klinisch, wetenschappelijk en maatschappelijk relevant programma met focus op innovatie: Het beoogde eindniveau is afgestemd op de (inter)nationale eisen binnen de logopedische / audiologische sector. De kwaliteitszorg van de patiënt staat centraal waarbij academische, maatschappelijke en technologische kennis wordt geïntegreerd.
- Betrokkenheid en inspraak van studenten: De studenten worden actief betrokken in zowel de kwaliteitsborging als de werking van de opleiding. Het persoonlijk contact tussen de studenten en het opleidingsteam zit in het DNA van de opleiding.
- Welzijn en inclusie: De opleiding stimuleert de studenten om zich maximaal te ontplooien met de nodige aandacht voor diversiteit (monitoraat, zorgtraject, honours programma…) en respect voor elkaar.
- Dynamische opleiding met sterk betrokken opleidingsteam: De opleiding wordt gedragen door sterk gemotiveerde lesgevers uit verschillende disciplines. De meest recente inzichten inzake onderzoek en klinische expertise worden gedeeld met de studenten via het onderwijs.
Werkpunten
- Helder communiceren van de verschillen tussen professionele en academische opleidingen logopedie – audiologie
- Gespecialiseerde klinische stageplaatsen afstemmen op de klinische specialisatie in de master
- Samenwerking met nationale en internationale stakeholders uitbreiden
- Studenten intensiever begeleiden na afstuderen naar de arbeidsmarkt, vervolgopleidingen en/of levenslang leren
Deze opleiding is geaccrediteerd door de NVAO, de accreditatie werd verlengd onder het positief besluit instellingsreview in 2022. De kwaliteit van deze opleiding werd gevalideerd door een kwaliteitstoets in de vorm van een screening door het Onderwijskwaliteitsbureau. Het borgingsbesluit vind je hier.
Deze informatie werd laatst bijgewerkt op 09/07/2024.
Heb je vragen of suggesties over deze publieke info, neem dan contact op met de opleiding.