Bachelor of Science in de tandheelkunde
De tandarts is niet langer de pure technicus die gaatjes vult of prothesen maakt maar een wetenschappelijk gevormde medicus die vooral oog heeft voor de preventie van tand- en mondziekten en voor het gezond houden van de mond na behandeling.
bacheloropleiding
3 jaar 180 studiepunten
Faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen
Nederlands
Brochure
downloaden
Over de opleiding
Programma
Informeer je
Vlot van start
Verder studeren
Programma onder voorbehoud
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Anne Vral
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Pascal Coorevits
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Klaus Bacher
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Alain Labro
|
7
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Jan Gettemans
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Sarah Gerlo
|
8
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Guy De Pauw
|
8
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Philip Meuleman
|
6
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Martijn Lambert
|
4
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Jeroen Moortgat
|
5
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Marc Coppens
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Anne Vral
|
10
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Jimmy Van den Eynden
|
8
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Guy De Pauw
|
4
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Maarten Glibert
|
4
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Peter De Paepe
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Martijn Lambert
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Jakob Van Acker
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Hugo De Bruyn
|
7
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Stefan Vandeweghe
|
4
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Jeroen Moortgat
|
7
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Maarten Glibert
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Vanessa Dubois
|
4
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Jo Van Dorpe
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Maarten Meire
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Stefan Vandeweghe
|
4
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Stefan Vandeweghe
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Barbara Janssens
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Pascal Coorevits
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Patrick Wouters
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Guy De Pauw
|
4
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Hugo De Bruyn
|
4
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Peter De Coster
|
5
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Jeroen Moortgat
|
10
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Véronique Christiaens
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Anne Vral
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Pascal Coorevits
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Klaus Bacher
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Alain Labro
|
7
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Jan Gettemans
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Sarah Gerlo
|
8
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Guy De Pauw
|
8
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Philip Meuleman
|
6
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Martijn Lambert
|
4
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Jeroen Moortgat
|
5
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Marc Coppens
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Anne Vral
|
10
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Jimmy Van den Eynden
|
8
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Guy De Pauw
|
4
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Maarten Glibert
|
4
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Peter De Paepe
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Martijn Lambert
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Jakob Van Acker
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Hugo De Bruyn
|
7
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Stefan Vandeweghe
|
4
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Jeroen Moortgat
|
7
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Maarten Glibert
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Vanessa Dubois
|
4
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Jo Van Dorpe
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Maarten Meire
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Stefan Vandeweghe
|
4
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Stefan Vandeweghe
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Barbara Janssens
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Pascal Coorevits
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Patrick Wouters
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Guy De Pauw
|
4
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Hugo De Bruyn
|
4
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Peter De Coster
|
5
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Jeroen Moortgat
|
10
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Véronique Christiaens
|
6
|
|
Competentiegebied 1: Expert in mondgezondheidszorg
- Toepassen van tandheelkundige wetenschappen in klinische situaties binnen een opleidingscontext
- Toepassen van aanverwante en ondersteunende wetenschappen in het domein van de tandheelkunde
- Identificeren van medische, psychosociale- en omgevingsfactoren die een invloed hebben op de mondgezondheid en het mondgezondheidsgedrag van patiënten
- Vertrouwd zijn met de historische ontwikkeling van het medisch-tandheelkundig denken en zich bewust zijn van recente evoluties met het oog op het optimaliseren van het tandheelkundig onderwijs en het beroep
- Verzamelen van een volledige medische en orale anamnese, inclusief voorgeschiedenis
- Uitvoeren van een basis intra- en extra oraal klinisch en radiografisch onderzoek
- Een multiperspectivistisch oordeel vormen over klinische besluitvorming met inbegrip van risico inschatting in mondzorg
- Identificeren van adequate en veilige behandelconcepten die de algemene - en mondgezondheid behouden
- Correct uitvoeren van eenvoudige (technische) tandheelkundige behandelingen via aangeleerde en ingeoefende vaardigheden binnen een opleidingscontext
- Inzicht hebben in de principes van ziektepreventie en gezondheidsbevordering, gericht naar individuen en specifieke maatschappelijke groepen
- Toepassen van methodes en technieken van wetenschappelijk onderzoek op eenvoudige vraagstukken in het domein van de tandheelkunde, met bijzondere aandacht voor wetenschappelijke integriteit
- Formuleren van een duidelijke en specifieke onderzoeksvraag in het domein van de tandheelkunde
- Naar waarde schatten van nationaal en internationaal onderzoek in het domein van de tandheelkunde, door de mogelijkheid tot internationale uitwisseling enerzijds en gastcolleges door internationale onderzoekers anderzijds
- Resultaten van onderzoek kritisch toepassen bij het beantwoorden van concrete onderzoeksvragen of op gesimuleerde casusgevallen in het vakgebied (Evidence-based dentistry)
- Schriftelijk en mondeling rapporteren over een klinisch of wetenschappelijk onderwerp in het domein van de tandheelkunde
- Doelgericht en reflectief communiceren met patiënten, hun familie en andere zorgverleners in een opleidingscontext
- Kritisch reflecteren op het eigen denken, leren, beslissen en handelen in functie van het optimaliseren van het eigen leerproces en handvaardigheden
- Constructief samenwerken met medestudenten, begeleiders en zorgverleners uit het werkveld in een opleidingscontext
- Vertrouwd zijn met de ethische en deontologische aspecten van de mondzorgverlening
- Inzicht hebben in de maatschappelijke relevantie van het eigen handelen
- Aandacht hebben voor een veilige en hygiënische werkomgeving
- Tonen van een professionele zorgattitude met empathie voor de patiënt
Afwijking van de academische kalender voor deze opleiding
De klinieken van de opleiding Tandheelkunde lopen door tijdens de examenperiodes, de inhaalweek en de periodes waarin normaliter onderwijsactiviteiten en evaluaties worden geschorst.
Stages en klinieken georganiseerd in het zomerreces voorafgaand aan start academiejaar
Er kunnen stages/klinieken worden georganiseerd tijdens het zomerreces, de tweedekansexamenperiode en de feedbackweek voor studenten die deze stages/klinieken het komend academiejaar zullen opnemen in hun curriculum, op voorwaarde dat deze studenten ingeschreven zijn in het huidig academiejaar.