Educatieve Master of Science in de talen (toegepaste taalkunde)
Een educatieve master bereidt je voor op een job als leraar in het onderwijs met focus op het secundair onderwijs (2de en 3de graad), het hoger onderwijs en het volwassenenonderwijs. Ook buiten het onderwijs is een diploma van de educatieve masteropleiding relevant. Na elke bacheloropleiding van de UGent kun je starten met een educatieve master.
Als er geen aanduiding van modeltrajectjaar naast een opleidingsonderdeel staat, beslist de student in functie van het curriculum/het programma welke gekozen opleidingsonderdelen in het eerste of tweede modeltrajectjaar worden opgenomen.
Om rekening te houden met mogelijke overlappingen in de uurroosters kunnen studenten gebruik maken van de simulator (zie website van de vakgroep).
Studenten kiezen tussen volgende specialisaties:
- Tolken (1.1.1)
- Vertalen (1.1.2)
- Meertalige communicatie (1.1.3)
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Bart Defrancq
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Katrijn Maryns
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Jelena Vranjes
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Sarah Van Hoof
|
5
|
|
Het keuzepakket Tolken kan enkel opgenomen worden in een combinatie van Duits, Engels, Frans of Spaans met Nederlands. Studenten die een opleiding tolken met twee vreemde talen willen combineren met het leraarschap moeten opteren voor een domeinmaster gevolgd door een verkort educatief traject.
Studenten kiezen:
- een module vreemde taal (11 studiepunten)
- de module Nederlands (15 studiepunten)
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl,en
|
Katrijn Maryns
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl,en
|
Katrijn Maryns
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl,fr
|
Bart Defrancq
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl,fr
|
Helke Rampelberg
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
de,nl
|
Jelena Vranjes
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
de,nl
|
Jelena Vranjes
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl,es
|
July De Wilde
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl,es
|
July De Wilde
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl
|
Lars Bernaerts
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Lars Bernaerts
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Kornee van der Haven
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl
|
Evy Woumans
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Anneleen Spiessens
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Joke Daems
|
3
|
|
a
|
|
sem 1
|
nl
|
Sarah Van Hoof
|
3
|
|
b
|
|
sem 1
|
nl
|
Sarah Van Hoof
|
4
|
|
Studenten kiezen:
- ofwel 2 modules van een vreemde taal
- ofwel 1 module van een vreemde taal en de module Nederlands
Studenten die Nederlands studeren, nemen het vak met referentie a (3 studiepunten) op. Studenten die geen Nederlands studeren, nemen het vak met referentie b (4 studiepunten) op.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl,en
|
Joeri Van Liefferinge
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Joeri Van Liefferinge
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl,en
|
Vanessa De Wilde
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Francis Mus
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl,fr
|
Francis Mus
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl,fr
|
Brunehilde Ammann
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
de,nl
|
Petra Campe
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
de,nl
|
Petra Campe
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
de,nl
|
Jelena Vranjes
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
it
|
Irene Cenni
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Irene Cenni
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Piet Van Poucke
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
ru,nl
|
Johanna Hautekiet
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
ru
|
Bart Hendrickx
|
4
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl,es
|
Jeroen Vandaele
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Carine De Groote
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl,es
|
Patrick Goethals
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl,tr
|
A. Seza Doğruöz
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl,tr
|
Johan Vandewalle
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl,tr
|
Sevdag Kaya
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl
|
Lars Bernaerts
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Lars Bernaerts
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Kornee van der Haven
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl
|
Ellen Van Praet
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
An-Sofie Claeys
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Bram Lambrecht
|
4
|
|
Studenten kiezen:
- ofwel 2 modules van een vreemde taal
- ofwel 1 module van een vreemde taal en de module Nederlands
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl,en
|
Aurélie De Waele
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl,en
|
Bernard De Clerck
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl,fr
|
Catherine Bouko
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl,fr
|
Catherine Bouko
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
de,nl
|
Christophe Wybraeke
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
de,nl
|
Sofie Decock
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
it
|
Irene Cenni
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
it,nl
|
Irene Cenni
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Piet Van Poucke
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
ru,nl
|
Johanna Hautekiet
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
ru,nl
|
Elena Ivobotenko
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Nausica Marcos Miguel
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl,es
|
Nausica Marcos Miguel
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl,tr
|
A. Seza Doğruöz
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl,tr
|
Johan Vandewalle
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl,tr
|
Sevdag Kaya
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl
|
Lars Bernaerts
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Lars Bernaerts
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Kornee van der Haven
|
5
|
|
Studenten die in de bachelor de opleidingsonderdelen van het keuzepakket Onderwijs niet hebben opgenomen, moeten module 1.2.1 Onderwijs opnemen.
De opname van deze keuzevakken gebeurt zodanig dat de component domein 54 studiepunten omvat.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Bram De Wever
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Melissa Tuytens
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
en
|
Orphée De Clercq
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Stef Slembrouck
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Youri Desplenter
|
5
|
|
Studenten kiezen vakken uit:
- de masterprogramma's van de faculteit
- het studieaanbod van de UGent (waaronder de universiteitsbrede keuzevakken)
- het academische studieaanbod van een andere instelling voor hoger onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap
Als er geen aanduiding van modeltrajectjaar naast een opleidingsonderdeel staat, beslist de student in functie van het curriculum/het programma welke gekozen opleidingsonderdelen in het eerste of tweede modeltrajectjaar worden opgenomen.
Een stagevak wordt best gelijktijdig opgenomen met de corresponderende vakdidactiek, en kan in geen geval vóór deze vakdidactiek opgenomen worden.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl
|
Wim Beyers
|
6
|
|
Je kiest twee vakdidactieken uit onderstaande lijst aansluitend bij de talen gevolgd in jouw bacheloropleiding of één van de talen uit jouw bacheloropleiding én vakdidactiek Nederlands niet-thuistaal. Spreid je de educatieve master over 2 academiejaren, neem dan in jaar 1 vakdidactiek taal 1 op en in jaar 2 vakdidactiek taal 2. Gelieve deze taalvolgorde te respecteren: Engels, Nederlands, Frans, Duits, Spaans, Nederlands niet-thuistaal, vreemde talen.
Als je voldoende academische voorkennis verworven hebt in een ander specifiek domein (minstens 30 studiepunten, 60 studiepunten voor talen), kan je een aanvraag indienen via educatievemaster@ugent.be om de vakdidactiek in dat specifieke domein als tweede vakdidactiek (ref. b) te mogen volgen. Als je toelating krijgt, moet je binnen de programmalijn stage ook de bijhorende stage opnemen.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
jaar
|
de,nl
|
Benjamin Biebuyck
|
9
|
|
|
|
jaar
|
nl,en
|
June Eyckmans
|
9
|
|
|
|
jaar
|
nl,fr
|
Pascale Hadermann
|
9
|
|
|
|
jaar
|
nl
|
Youri Desplenter
|
9
|
|
|
|
jaar
|
nl
|
Bart Deygers
|
9
|
|
|
|
jaar
|
nl,es
|
Patrick Goethals
|
9
|
|
|
|
jaar
|
nl
|
Maribel Montero Perez
|
9
|
|
Je neemt 2 stagevakken op. Voor elk vakdidactisch vak uit de programmalijn vakdidactiek, volg je de overeenkomstige stage.
Kreeg je op dossier toelating om een afwijkende vakdidactiek op te nemen in de programmalijn vakdidactiek, mail dan naar educatievemaster@ugent.be om de overeenkomstige stage toe te voegen.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
jaar
|
de
|
Benjamin Biebuyck
|
9
|
|
|
|
jaar
|
en
|
June Eyckmans
|
9
|
|
|
|
jaar
|
fr
|
Pascale Hadermann
|
9
|
|
|
|
jaar
|
nl
|
Youri Desplenter
|
9
|
|
|
|
jaar
|
nl
|
Chloé Lybaert
|
9
|
|
|
|
jaar
|
es
|
Patrick Goethals
|
9
|
|
|
|
jaar
|
nl
|
Maribel Montero Perez
|
9
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Maribel Montero Perez
|
5
|
|
Als er geen aanduiding van modeltrajectjaar naast een opleidingsonderdeel staat, beslist de student in functie van het curriculum/het programma welke gekozen opleidingsonderdelen in het eerste of tweede modeltrajectjaar worden opgenomen.
Om rekening te houden met mogelijke overlappingen in de uurroosters kunnen studenten gebruik maken van de simulator (zie website van de vakgroep).
Studenten kiezen tussen volgende specialisaties:
- Tolken (1.1.1)
- Vertalen (1.1.2)
- Meertalige communicatie (1.1.3)
Het keuzepakket Tolken kan enkel opgenomen worden in een combinatie van Duits, Engels, Frans of Spaans met Nederlands. Studenten die een opleiding tolken met twee vreemde talen willen combineren met het leraarschap moeten opteren voor een domeinmaster gevolgd door een verkort educatief traject.
Studenten kiezen:
- een module vreemde taal (11 studiepunten)
- de module Nederlands (15 studiepunten)
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl
|
Lars Bernaerts
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Lars Bernaerts
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Kornee van der Haven
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl
|
Evy Woumans
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Anneleen Spiessens
|
4
|
|
a
|
|
sem 1
|
nl
|
Sarah Van Hoof
|
3
|
|
b
|
|
sem 1
|
nl
|
Sarah Van Hoof
|
4
|
|
Studenten kiezen:
- ofwel 2 modules van een vreemde taal
- ofwel 1 module van een vreemde taal en de module Nederlands
Studenten die Nederlands studeren, nemen het vak met referentie a (3 studiepunten) op. Studenten die geen Nederlands studeren, nemen het vak met referentie b (4 studiepunten) op.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl,tr
|
A. Seza Doğruöz
|
4
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl
|
Lars Bernaerts
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Lars Bernaerts
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Kornee van der Haven
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl
|
Ellen Van Praet
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
An-Sofie Claeys
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Bram Lambrecht
|
4
|
|
Studenten kiezen:
- ofwel 2 modules van een vreemde taal
- ofwel 1 module van een vreemde taal en de module Nederlands
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl,tr
|
A. Seza Doğruöz
|
4
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl
|
Lars Bernaerts
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Lars Bernaerts
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Kornee van der Haven
|
5
|
|
Studenten die in de bachelor de opleidingsonderdelen van het keuzepakket Onderwijs niet hebben opgenomen, moeten module 1.2.1 Onderwijs opnemen.
De opname van deze keuzevakken gebeurt zodanig dat de component domein 54 studiepunten omvat.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
en
|
Orphée De Clercq
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Stef Slembrouck
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Youri Desplenter
|
5
|
|
Studenten kiezen vakken uit:
- de masterprogramma's van de faculteit
- het studieaanbod van de UGent (waaronder de universiteitsbrede keuzevakken)
- het academische studieaanbod van een andere instelling voor hoger onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap
Als er geen aanduiding van modeltrajectjaar naast een opleidingsonderdeel staat, beslist de student in functie van het curriculum/het programma welke gekozen opleidingsonderdelen in het eerste of tweede modeltrajectjaar worden opgenomen.
Een stagevak wordt best gelijktijdig opgenomen met de corresponderende vakdidactiek, en kan in geen geval vóór deze vakdidactiek opgenomen worden.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl
|
Wim Beyers
|
6
|
|
Je kiest twee vakdidactieken uit onderstaande lijst aansluitend bij de talen gevolgd in jouw bacheloropleiding of één van de talen uit jouw bacheloropleiding én vakdidactiek Nederlands niet-thuistaal. Spreid je de educatieve master over 2 academiejaren, neem dan in jaar 1 vakdidactiek taal 1 op en in jaar 2 vakdidactiek taal 2. Gelieve deze taalvolgorde te respecteren: Engels, Nederlands, Frans, Duits, Spaans, Nederlands niet-thuistaal, vreemde talen.
Als je voldoende academische voorkennis verworven hebt in een ander specifiek domein (minstens 30 studiepunten, 60 studiepunten voor talen), kan je een aanvraag indienen via educatievemaster@ugent.be om de vakdidactiek in dat specifieke domein als tweede vakdidactiek (ref. b) te mogen volgen. Als je toelating krijgt, moet je binnen de programmalijn stage ook de bijhorende stage opnemen.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
jaar
|
de,nl
|
Benjamin Biebuyck
|
9
|
|
|
|
jaar
|
nl,en
|
June Eyckmans
|
9
|
|
|
|
jaar
|
nl,fr
|
Pascale Hadermann
|
9
|
|
|
|
jaar
|
nl
|
Youri Desplenter
|
9
|
|
|
|
jaar
|
nl
|
Bart Deygers
|
9
|
|
|
|
jaar
|
nl,es
|
Patrick Goethals
|
9
|
|
|
|
jaar
|
nl
|
Maribel Montero Perez
|
9
|
|
Je neemt 2 stagevakken op. Voor elk vakdidactisch vak uit de programmalijn vakdidactiek, volg je de overeenkomstige stage.
Kreeg je op dossier toelating om een afwijkende vakdidactiek op te nemen in de programmalijn vakdidactiek, mail dan naar educatievemaster@ugent.be om de overeenkomstige stage toe te voegen.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
jaar
|
de
|
Benjamin Biebuyck
|
9
|
|
|
|
jaar
|
en
|
June Eyckmans
|
9
|
|
|
|
jaar
|
fr
|
Pascale Hadermann
|
9
|
|
|
|
jaar
|
nl
|
Youri Desplenter
|
9
|
|
|
|
jaar
|
nl
|
Chloé Lybaert
|
9
|
|
|
|
jaar
|
es
|
Patrick Goethals
|
9
|
|
|
|
jaar
|
nl
|
Maribel Montero Perez
|
9
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
June Eyckmans
|
19
|
|
Als er geen aanduiding van modeltrajectjaar naast een opleidingsonderdeel staat, beslist de student in functie van het curriculum/het programma welke gekozen opleidingsonderdelen in het eerste of tweede modeltrajectjaar worden opgenomen.
Om rekening te houden met mogelijke overlappingen in de uurroosters kunnen studenten gebruik maken van de simulator (zie website van de vakgroep).
Studenten kiezen tussen volgende specialisaties:
- Tolken (1.1.1)
- Vertalen (1.1.2)
- Meertalige communicatie (1.1.3)
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Bart Defrancq
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Katrijn Maryns
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Jelena Vranjes
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Sarah Van Hoof
|
5
|
|
Het keuzepakket Tolken kan enkel opgenomen worden in een combinatie van Duits, Engels, Frans of Spaans met Nederlands. Studenten die een opleiding tolken met twee vreemde talen willen combineren met het leraarschap moeten opteren voor een domeinmaster gevolgd door een verkort educatief traject.
Studenten kiezen:
- een module vreemde taal (11 studiepunten)
- de module Nederlands (15 studiepunten)
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl,en
|
Katrijn Maryns
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl,en
|
Katrijn Maryns
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl,fr
|
Bart Defrancq
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl,fr
|
Helke Rampelberg
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
de,nl
|
Jelena Vranjes
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
de,nl
|
Jelena Vranjes
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl,es
|
July De Wilde
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl,es
|
July De Wilde
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl
|
Lars Bernaerts
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Lars Bernaerts
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Kornee van der Haven
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl
|
Evy Woumans
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Anneleen Spiessens
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Joke Daems
|
3
|
|
a
|
|
sem 1
|
nl
|
Sarah Van Hoof
|
3
|
|
b
|
|
sem 1
|
nl
|
Sarah Van Hoof
|
4
|
|
Studenten kiezen:
- ofwel 2 modules van een vreemde taal
- ofwel 1 module van een vreemde taal en de module Nederlands
Studenten die Nederlands studeren, nemen het vak met referentie a (3 studiepunten) op. Studenten die geen Nederlands studeren, nemen het vak met referentie b (4 studiepunten) op.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl,en
|
Joeri Van Liefferinge
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Joeri Van Liefferinge
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl,en
|
Vanessa De Wilde
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Francis Mus
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl,fr
|
Francis Mus
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl,fr
|
Brunehilde Ammann
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
de,nl
|
Petra Campe
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
de,nl
|
Petra Campe
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
de,nl
|
Jelena Vranjes
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
it
|
Irene Cenni
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Irene Cenni
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Piet Van Poucke
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
ru,nl
|
Johanna Hautekiet
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
ru
|
Bart Hendrickx
|
4
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl,es
|
Jeroen Vandaele
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Carine De Groote
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl,es
|
Patrick Goethals
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl,tr
|
A. Seza Doğruöz
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl,tr
|
Johan Vandewalle
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl,tr
|
Sevdag Kaya
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl
|
Lars Bernaerts
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Lars Bernaerts
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Kornee van der Haven
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl
|
Ellen Van Praet
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
An-Sofie Claeys
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Bram Lambrecht
|
4
|
|
Studenten kiezen:
- ofwel 2 modules van een vreemde taal
- ofwel 1 module van een vreemde taal en de module Nederlands
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl,en
|
Aurélie De Waele
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl,en
|
Bernard De Clerck
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl,fr
|
Catherine Bouko
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl,fr
|
Catherine Bouko
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
de,nl
|
Christophe Wybraeke
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
de,nl
|
Sofie Decock
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
it
|
Irene Cenni
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
it,nl
|
Irene Cenni
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Piet Van Poucke
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
ru,nl
|
Johanna Hautekiet
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
ru,nl
|
Elena Ivobotenko
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Nausica Marcos Miguel
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl,es
|
Nausica Marcos Miguel
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl,tr
|
A. Seza Doğruöz
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl,tr
|
Johan Vandewalle
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl,tr
|
Sevdag Kaya
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl
|
Lars Bernaerts
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Lars Bernaerts
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Kornee van der Haven
|
5
|
|
Studenten die in de bachelor de opleidingsonderdelen van het keuzepakket Onderwijs niet hebben opgenomen, moeten module 1.2.1 Onderwijs opnemen.
De opname van deze keuzevakken gebeurt zodanig dat de component domein 54 studiepunten omvat.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Bram De Wever
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Melissa Tuytens
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
en
|
Orphée De Clercq
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Stef Slembrouck
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Youri Desplenter
|
5
|
|
Studenten kiezen vakken uit:
- de masterprogramma's van de faculteit
- het studieaanbod van de UGent (waaronder de universiteitsbrede keuzevakken)
- het academische studieaanbod van een andere instelling voor hoger onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap
Als er geen aanduiding van modeltrajectjaar naast een opleidingsonderdeel staat, beslist de student in functie van het curriculum/het programma welke gekozen opleidingsonderdelen in het eerste of tweede modeltrajectjaar worden opgenomen.
Een stagevak wordt best gelijktijdig opgenomen met de corresponderende vakdidactiek, en kan in geen geval vóór deze vakdidactiek opgenomen worden.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl
|
Wim Beyers
|
6
|
|
Je kiest twee vakdidactieken uit onderstaande lijst aansluitend bij de talen gevolgd in jouw bacheloropleiding of één van de talen uit jouw bacheloropleiding én vakdidactiek Nederlands niet-thuistaal. Spreid je de educatieve master over 2 academiejaren, neem dan in jaar 1 vakdidactiek taal 1 op en in jaar 2 vakdidactiek taal 2. Gelieve deze taalvolgorde te respecteren: Engels, Nederlands, Frans, Duits, Spaans, Nederlands niet-thuistaal, vreemde talen.
Als je voldoende academische voorkennis verworven hebt in een ander specifiek domein (minstens 30 studiepunten, 60 studiepunten voor talen), kan je een aanvraag indienen via educatievemaster@ugent.be om de vakdidactiek in dat specifieke domein als tweede vakdidactiek (ref. b) te mogen volgen. Als je toelating krijgt, moet je binnen de programmalijn stage ook de bijhorende stage opnemen.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
jaar
|
de,nl
|
Benjamin Biebuyck
|
9
|
|
|
|
jaar
|
nl,en
|
June Eyckmans
|
9
|
|
|
|
jaar
|
nl,fr
|
Pascale Hadermann
|
9
|
|
|
|
jaar
|
nl
|
Youri Desplenter
|
9
|
|
|
|
jaar
|
nl
|
Bart Deygers
|
9
|
|
|
|
jaar
|
nl,es
|
Patrick Goethals
|
9
|
|
|
|
jaar
|
nl
|
Maribel Montero Perez
|
9
|
|
Je neemt 2 stagevakken op. Voor elk vakdidactisch vak uit de programmalijn vakdidactiek, volg je de overeenkomstige stage.
Kreeg je op dossier toelating om een afwijkende vakdidactiek op te nemen in de programmalijn vakdidactiek, mail dan naar educatievemaster@ugent.be om de overeenkomstige stage toe te voegen.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
jaar
|
de
|
Benjamin Biebuyck
|
9
|
|
|
|
jaar
|
en
|
June Eyckmans
|
9
|
|
|
|
jaar
|
fr
|
Pascale Hadermann
|
9
|
|
|
|
jaar
|
nl
|
Youri Desplenter
|
9
|
|
|
|
jaar
|
nl
|
Chloé Lybaert
|
9
|
|
|
|
jaar
|
es
|
Patrick Goethals
|
9
|
|
|
|
jaar
|
nl
|
Maribel Montero Perez
|
9
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Maribel Montero Perez
|
5
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
June Eyckmans
|
19
|
|
Als er geen aanduiding van modeltrajectjaar naast een opleidingsonderdeel staat, beslist de student in functie van het curriculum/het programma welke gekozen opleidingsonderdelen in het eerste of tweede modeltrajectjaar worden opgenomen.
Om rekening te houden met mogelijke overlappingen in de uurroosters kunnen studenten gebruik maken van de simulator (zie website van de vakgroep).
Studenten kiezen tussen volgende keuzepakketten:
- Tolken (1.1.1)
- Vertalen (1.1.2)
- Meertalige communicatie (1.1.3)
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Bart Defrancq
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Katrijn Maryns
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Jelena Vranjes
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Sarah Van Hoof
|
5
|
|
Het keuzepakket Tolken kan enkel opgenomen worden in een combinatie van Duits, Engels, Frans of Spaans met Nederlands. Studenten die een opleiding tolken met twee vreemde talen willen combineren met het leraarschap moeten opteren voor een domeinmaster gevolgd door een verkort educatief traject.
Studenten kiezen:
- een module vreemde talen (11 studiepunten)
- de module Nederlands (20 studiepunten)
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl,en
|
Katrijn Maryns
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl,en
|
Katrijn Maryns
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl,fr
|
Bart Defrancq
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl,fr
|
Helke Rampelberg
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
de,nl
|
Jelena Vranjes
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
de,nl
|
Jelena Vranjes
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl,es
|
July De Wilde
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl,es
|
July De Wilde
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl
|
Lars Bernaerts
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
|
5
|
|
|
|
|
|
Kornee van der Haven
|
5
|
|
|
|
|
|
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl
|
Evy Woumans
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Anneleen Spiessens
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Joke Daems
|
3
|
|
a
|
|
sem 1
|
nl
|
Sarah Van Hoof
|
3
|
|
b
|
|
sem 1
|
nl
|
Sarah Van Hoof
|
4
|
|
Studenten kiezen:
- ofwel twee modules van een vreemde taal (= 2 x 11 studiepunten)
- ofwel één module van een vreemde taal (13 studiepunten) en de module Nederlands (20 studiepunten)
Studenten die Nederlands studeren, nemen het vak met referentie a (3 studiepunten) op. Studenten die geen Nederlands studeren, nemen het vak met referentie b (4 studiepunten) op.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl,en
|
Joeri Van Liefferinge
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Joeri Van Liefferinge
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl,en
|
Vanessa De Wilde
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Francis Mus
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl,fr
|
Francis Mus
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl,fr
|
Brunehilde Ammann
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
de,nl
|
Petra Campe
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
de,nl
|
Petra Campe
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
de,nl
|
Jelena Vranjes
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
it
|
Irene Cenni
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Irene Cenni
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Piet Van Poucke
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
ru,nl
|
Johanna Hautekiet
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
ru
|
Bart Hendrickx
|
4
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl,es
|
Jeroen Vandaele
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Carine De Groote
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl,es
|
Patrick Goethals
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl,tr
|
A. Seza Doğruöz
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl,tr
|
Johan Vandewalle
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl,tr
|
Sevdag Kaya
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl
|
Lars Bernaerts
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
|
5
|
|
|
|
|
|
Kornee van der Haven
|
5
|
|
|
|
|
|
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl
|
Ellen Van Praet
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
An-Sofie Claeys
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Bram Lambrecht
|
4
|
|
Studenten kiezen:
- ofwel twee modules van een vreemde taal (= 2 x 10 studiepunten)
- ofwel één module van een vreemde taal (10 studiepunten) en de module Nederlands (20 studiepunten)
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl,en
|
Aurélie De Waele
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl,en
|
Bernard De Clerck
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl,fr
|
Catherine Bouko
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl,fr
|
Catherine Bouko
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
de,nl
|
Christophe Wybraeke
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
de,nl
|
Sofie Decock
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
it
|
Irene Cenni
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
it,nl
|
Irene Cenni
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Piet Van Poucke
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
ru,nl
|
Johanna Hautekiet
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
ru,nl
|
Elena Ivobotenko
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Nausica Marcos Miguel
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl,es
|
Nausica Marcos Miguel
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl,tr
|
A. Seza Doğruöz
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl,tr
|
Johan Vandewalle
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl,tr
|
Sevdag Kaya
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl
|
Lars Bernaerts
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
|
5
|
|
|
|
|
|
Kornee van der Haven
|
5
|
|
|
|
|
|
|
5
|
|
Studenten die in de bachelor de minor Onderwijs van 15 studiepunten niet volledig hebben opgenomen, kiezen hier de ontbrekende vakken.
De opname van deze keuzevakken gebeurt zodanig dat de domeincomponent 60 studiepunten omvat.
De twee vakdidactieken moeten aansluiten bij de gevolgde talen in de bacheloropleiding.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Bram De Wever
|
6
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Maribel Montero Perez
|
3
|
|
*
|
1
|
sem 1
|
de,nl
|
Benjamin Biebuyck
|
3
|
|
*
|
1
|
sem 2
sem 1
|
nl,en
nl,en
|
June Eyckmans
|
3
|
|
*
|
1
|
jaar
|
nl,fr
|
Pascale Hadermann
|
3
|
|
*
|
1
|
sem 2
sem 1
|
nl
nl
|
Youri Desplenter
|
3
|
|
*
|
1
|
jaar
|
nl,es
|
Maribel Montero Perez
|
3
|
|
*
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Maribel Montero Perez
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 2
|
nl
|
Youri Desplenter
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Stef Slembrouck
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Orphée De Clercq
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Maribel Montero Perez
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl
|
Bart Deygers
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Bart Deygers
|
3
|
|
|
|
jaar
|
nl
|
Chloé Lybaert
|
3
|
|
|
|
jaar
|
nl
|
Chloé Lybaert
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
*
|
|
sem 1
|
nl
|
Ulrike Vogl
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
June Eyckmans
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
fr
|
Pascale Hadermann
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
de
|
Gunther Martens
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Bart Deygers
|
3
|
|
Als er geen aanduiding van modeltrajectjaar naast een opleidingsonderdeel staat, beslist de student in functie van het curriculum/het programma welke gekozen opleidingsonderdelen in het eerste of tweede modeltrajectjaar worden opgenomen. Een stagevak kan enkel opgenomen worden als de corresponderende vakdidactiek al gevolgd is, of gelijktijdig gevolgd wordt.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl
|
Melissa Tuytens
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Melissa Tuytens
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Wim Beyers
|
4
|
|
Op te nemen: 4 opleidingsonderdelen uit de onderstaande lijst, afhankelijk van de gekozen talen in de bacheloropleiding, na goedkeuring door de faculteit:
- Indien 2 talen: 6 studiepunten met referentie a en 6 studiepunten met referentie b. Wie de domeinmodule "1.1.3.8 Nederlands" volgt, kan ook Vakdidactiek A: Nederlands en Vakdidactiek B: Nederlands opnemen.
- Indien 1 taal + NT2: 3 studiepunten met referentie a, 3 studiepunten met referentie b, 6 studiepunten met referentie c (Vakdidactiek Nederlands - niet thuistaal)
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
a
|
1
|
jaar
|
de,nl
|
Benjamin Biebuyck
|
3
|
|
a
|
1
|
sem 1
|
en
|
June Eyckmans
|
3
|
|
a
|
1
|
sem 1
|
nl,fr
|
Pascale Hadermann
|
3
|
|
a
|
|
sem 1
|
nl
|
Youri Desplenter
|
3
|
|
a
|
1
|
sem 1
|
es
|
Maribel Montero Perez
|
3
|
|
a
|
1
|
jaar
|
nl
|
Maribel Montero Perez
|
3
|
|
c
|
|
sem 1
|
nl
|
Bart Deygers
|
3
|
|
b
|
|
jaar
|
de,nl
|
Benjamin Biebuyck
|
3
|
|
b
|
|
sem 2
|
en
|
June Eyckmans
|
3
|
|
b
|
|
sem 2
|
nl,fr
|
Pascale Hadermann
|
3
|
|
b
|
|
sem 2
|
nl
|
Katja De Herdt
|
3
|
|
b
|
|
sem 2
|
nl
|
Katja De Herdt
|
3
|
|
b
|
|
sem 2
|
nl
|
Youri Desplenter
|
3
|
|
b
|
|
sem 2
|
es
|
Patrick Goethals
|
3
|
|
b
|
|
jaar
|
nl
|
Maribel Montero Perez
|
3
|
|
c
|
|
sem 2
|
nl
|
Bart Deygers
|
3
|
|
Op te nemen: 4 opleidingsonderdelen uit de onderstaande lijst, afhankelijk van de gekozen vakdidactieken in de "Programmalijn vakdidactiek", na goedkeuring door de faculteit
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
jaar
|
de
|
Benjamin Biebuyck
|
3
|
|
|
|
jaar
|
de
|
Benjamin Biebuyck
|
3
|
|
|
|
jaar
|
en
|
June Eyckmans
|
3
|
|
|
|
jaar
|
en
|
June Eyckmans
|
3
|
|
|
|
jaar
|
fr
|
Pascale Hadermann
|
3
|
|
|
|
jaar
|
fr
|
Pascale Hadermann
|
3
|
|
|
|
jaar
|
nl
|
Youri Desplenter
|
3
|
|
|
|
jaar
|
nl
|
Youri Desplenter
|
3
|
|
|
|
jaar
|
nl
|
Chloé Lybaert
|
3
|
|
|
|
jaar
|
nl
|
Chloé Lybaert
|
3
|
|
|
|
jaar
|
es
|
Maribel Montero Perez
|
3
|
|
|
|
jaar
|
es
|
Patrick Goethals
|
3
|
|
|
|
jaar
|
nl
|
Maribel Montero Perez
|
3
|
|
|
|
jaar
|
nl
|
Maribel Montero Perez
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
June Eyckmans
|
5
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
June Eyckmans
|
19
|
|
Opleidingscompetenties
Competentiegebied 1: competentie in één of meerdere wetenschappen
1. Gespecialiseerde theoretische en praktische domeinspecifieke kennis beheersen, uitbreiden, actualiseren, verbreden, verdiepen.
2. Gespecialiseerde theoretische en praktische (vak)didactische kennis beheersen, uitbreiden, actualiseren, verbreden, verdiepen.
3. Zelfstandig (inter)nationaal wetenschappelijk onderzoek omtrent het leraarschap in het algemeen en de discipline in het bijzonder ontsluiten en de inzichten toepassen in de eigen klas- en schoolcontext.
Competentiegebied 2: wetenschappelijke competentie
4. De mogelijkheden en grenzen van verschillende theoretische paradigma’s in onderwijskundig en (vak)didactisch onderzoek kennen, kritisch bevragen en vanuit een veelheid aan perspectieven benaderen.
5. Een volledige onderzoekscyclus over een onderwijsrelevant onderwerp doorlopen en hierover rapporteren conform wetenschappelijke criteria.
Competentiegebied 3: intellectuele competentie
6. Kritisch-reflectief omgaan met (dissonante) informatie, onderwijspraktijken, methodieken en leermiddelen op basis van wetenschappelijke evidentie.
7. Op basis van een actieve en onderzoekende houding t.o.v. de onderwijsrealiteit bijdragen aan beroepsvernieuwing, schoolbeleid en schoolontwikkeling.
8. Door onderzoekend leren en kritische zelfevaluatie het eigen functioneren als leraar bijsturen en zodoende richting en innovatie geven aan zijn of haar professionele praktijk en ontwikkeling.
Competentiegebied 4: competentie in samenwerken en communiceren
9. Vanuit een pluralistische basishouding communiceren met leerlingen, ouders of verzorgers met diverse taalachtergronden in diverse talige situaties met het oog op informatie-uitwisseling, het stimuleren van betrokkenheid en participatie en het samen ontwikkelen van constructieve oplossingen om het leren te ondersteunen en te stimuleren.
10. Constructief samenwerken met externe partners met het oog op de verrijking van het onderwijs- en vormingsaanbod en de facilitering van de doorstroming tussen onderwijsniveaus en naar de arbeidsmarkt.
11. In een schoolteam constructief samenwerken en initiatief nemen voor, deelnemen aan en leidinggeven aan (inter)disciplinair teamoverleg tussen leraren.
12. Communiceren over onderwijskundige thema’s, het lerarenberoep en zelfontwikkelde oplossingen voor de onderwijspraktijk met collega’s en andere stakeholders in het onderwijsveld.
Competentiegebied 5: maatschappelijke competentie
13. Kennis verbinden met actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen waarbij de confrontatie met andere perspectieven de eigen onderwijspraktijk verrijkt.
14. Deelnemen aan het maatschappelijke debat vanuit een persoonlijk maatschappelijk engagement en met het oog op perspectiefverbreding.
Competentiegebied 6: specifieke aanvullende competenties voor het lerarenberoep
15. Creëren van een positieve, veilige en krachtige evidence-informed leeromgeving die aansluit bij de beginsituatie van de lerenden en responsief is ten aanzien van de diversiteit in de leergroep.
16. Kennis, vaardigheden en attitudes inzetten om voor lerenden uitdagende leeromgevingen te creëren en nieuwe ideeën voor de onderwijspraktijk ontwikkelen en aan de realiteit toetsen.
17. Een positief leefklimaat creëren en door doelgerichte activiteiten en formele en informele interacties de brede persoonlijke, intellectuele en maatschappelijke ontplooiing van leerlingen ondersteunen, met respect voor hun sociale, culturele en levensbeschouwelijke achtergrond.