Master of Science in de bio-ingenieurswetenschappen: levensmiddelenwetenschappen en voeding
In de opleiding ‘Master of Science in de bio-ingenieurswetenschappen: levensmiddelenwetenschappen en voeding’ leer je als ingenieur innoveren in voedselproducten, hun productieprocessen of in het ruimere voedselsysteem. Deze bio-ingenieur lost complexe uitdagingen op in een sterk evoluerende maatschappij met een voedselsysteem in transitie.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
en
|
John Van Camp
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Paul Van der Meeren
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Koen Dewettinck
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Paul Van der Meeren
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Paul Van Liedekerke
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Liesbeth Jacxsens
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Peter Ragaert
|
5
|
|
|
|
jaar
|
en
|
Mieke Uyttendaele
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
en
|
Joachim Schouteten
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Frank Devlieghere
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Koen Dewettinck
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Carl Lachat
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Carl Lachat
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Jessika De Clippeleer
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Sophie Huysveld
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
John Van Camp
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Wim Verbeke
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Marijke D'Haese
|
5
|
|
Opleidingsonderdelen waarvan de eindcompetenties reeds (grotendeels) gerealiseerd worden door een ander opleidingsonderdeel in het curriculum, kunnen niet worden opgenomen.
Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
en
|
Willem Waegeman
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Jan Verwaeren
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Paul Van Liedekerke
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Stijn Luca
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Jeroen Buysse
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Stijn Speelman
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Pascal Boeckx
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Lander Baeten
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Pascal Boeckx
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
John Van Camp
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Wim Verbeke
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Michiel De Proost
|
3
|
|
A
|
|
jaar
|
nl,en
|
Paul Van der Meeren
|
5
|
|
A
|
|
jaar
|
nl,en
|
Paul Van der Meeren
|
5
|
|
A
|
|
jaar
|
nl,en
|
Paul Van der Meeren
|
10
|
|
A
|
|
jaar
|
nl,en
|
Paul Van der Meeren
|
10
|
|
Op te nemen: opleidingsonderdelen te selecteren uit het studieaanbod van UGent, waaronder de universiteitsbrede keuzevakken.
Minstens 5 studiepunten zijn verplicht op te nemen uit module 2.2.1.1. Discipline-overschrijdend keuzepakket voor bio-ingenieurs.
Maximum 8 studiepunten taalvakken in de volledige masteropleiding.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Koen Dewettinck
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Katleen Raes
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Liesbeth Jacxsens
|
5
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Mieke Uyttendaele
|
5
|
|
|
|
jaar
|
en
|
Mieke Uyttendaele
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
en
|
Joachim Schouteten
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Frank Devlieghere
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Koen Dewettinck
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Carl Lachat
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Carl Lachat
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Jessika De Clippeleer
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Sophie Huysveld
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
John Van Camp
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Wim Verbeke
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Marijke D'Haese
|
5
|
|
Opleidingsonderdelen waarvan de eindcompetenties reeds (grotendeels) gerealiseerd worden door een ander opleidingsonderdeel in het curriculum, kunnen niet worden opgenomen.
Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
en
|
Willem Waegeman
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Jan Verwaeren
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Paul Van Liedekerke
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Stijn Luca
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Jeroen Buysse
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Stijn Speelman
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Pascal Boeckx
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Lander Baeten
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Pascal Boeckx
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
John Van Camp
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Wim Verbeke
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Michiel De Proost
|
3
|
|
A
|
|
jaar
|
nl,en
|
Paul Van der Meeren
|
5
|
|
A
|
|
jaar
|
nl,en
|
Paul Van der Meeren
|
5
|
|
A
|
|
jaar
|
nl,en
|
Paul Van der Meeren
|
10
|
|
A
|
|
jaar
|
nl,en
|
Paul Van der Meeren
|
10
|
|
Op te nemen: opleidingsonderdelen te selecteren uit het studieaanbod van UGent, waaronder de universiteitsbrede keuzevakken.
Minstens 5 studiepunten zijn verplicht op te nemen uit module 2.2.1.1. Discipline-overschrijdend keuzepakket voor bio-ingenieurs.
Maximum 8 studiepunten taalvakken in de volledige masteropleiding.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Liesbeth Jacxsens
|
30
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
en
|
John Van Camp
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Paul Van der Meeren
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Koen Dewettinck
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Paul Van der Meeren
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Paul Van Liedekerke
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Liesbeth Jacxsens
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Peter Ragaert
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Koen Dewettinck
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Katleen Raes
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Liesbeth Jacxsens
|
5
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Mieke Uyttendaele
|
5
|
|
|
|
jaar
|
en
|
Mieke Uyttendaele
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
en
|
Joachim Schouteten
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Frank Devlieghere
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Koen Dewettinck
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Carl Lachat
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Carl Lachat
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Jessika De Clippeleer
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Sophie Huysveld
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
John Van Camp
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Wim Verbeke
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Marijke D'Haese
|
5
|
|
Opleidingsonderdelen waarvan de eindcompetenties reeds (grotendeels) gerealiseerd worden door een ander opleidingsonderdeel in het curriculum, kunnen niet worden opgenomen.
Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
en
|
Willem Waegeman
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Jan Verwaeren
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Paul Van Liedekerke
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Stijn Luca
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Jeroen Buysse
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Stijn Speelman
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Pascal Boeckx
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Lander Baeten
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Pascal Boeckx
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
John Van Camp
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Wim Verbeke
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Michiel De Proost
|
3
|
|
A
|
|
jaar
|
nl,en
|
Paul Van der Meeren
|
5
|
|
A
|
|
jaar
|
nl,en
|
Paul Van der Meeren
|
5
|
|
A
|
|
jaar
|
nl,en
|
Paul Van der Meeren
|
10
|
|
A
|
|
jaar
|
nl,en
|
Paul Van der Meeren
|
10
|
|
Op te nemen: opleidingsonderdelen te selecteren uit het studieaanbod van UGent, waaronder de universiteitsbrede keuzevakken.
Minstens 5 studiepunten zijn verplicht op te nemen uit module 2.2.1.1. Discipline-overschrijdend keuzepakket voor bio-ingenieurs.
Maximum 8 studiepunten taalvakken in de volledige masteropleiding.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Liesbeth Jacxsens
|
30
|
|
- Verklaren van de kwalitatieve en kwantitatieve aspecten van de (bio-)chemische, microbiologische en (fysico)chemische processen die optreden bij de verwerking van biologische grondstoffen tot het ontwikkelen van levensmiddelen in een duurzaam voedselsysteem.
- Ontwikkelen van data-driven processen voor de verwerking van biologische grondstoƯen tot levensmiddelen in een duurzaam voedselsysteem.
- Ontwerpen van nieuwe producten/processen voor een duurzaam voedselsysteem, rekening houdend met diverse disciplinaire perspectieven.
- Bepalen van de impact van voeding op de gezondheid van de mens op basis van de inzichten over de inname en omzettingen van levensmiddelencomponenten in ons lichaam, in relatie met hun functionaliteit en voedingswaarde.
- Beargumenteerd optimaliseren van de interactie tussen product/proces/productiesystemen en de bredere (internationale) socio-economische context van complexe voedselsystemen.
- Problemen over levensmiddelenwetenschappen en voeding vaststellen en analyseren en heldere onderzoeksvragen formuleren met het oog op het bereiken van effectieve en potentieel toepasbare oplossingen
- Vakliteratuur raadplegen en kritisch interpreteren volgens wetenschappelijke standaarden
- De geschikte analysemethoden en procestechnieken selecteren, aanpassen of desgevallend ontwikkelen
- Bruikbare informatie extraheren uit overvloedige, onvolledige of tegenstrijdige gegevens
- Wetenschappelijk onderzoek plannen, opvolgen en bijsturen
- Gegevens nauwgezet verzamelen, wetenschappelijk verwerken, kritisch analyseren en interpreteren in overeenstemming met de principes van wetenschappelijke integriteit
- Op basis van kennis, inzicht en ervaring nieuwe of resterende knelpunten en onderzoeksvragen identificeren
- De eigen kennis creatief, doelgericht en innovatief inzetten bij onderzoek, ontwerp en productie
- Wetenschappelijk gefundeerd argumenteren in een multidisciplinaire context
- Getuigen van openheid voor nieuwe wetenschappelijke ontwikkelingen en hun toepassingen in een brede wetenschappelijke, economische en maatschappelijke context
- Een actieve en integere houding aannemen tegenover permanente kennisontwikkeling, levenslang leren en zelfstandig het eigen leerproces sturen
- Beschikken over de vereiste sociale en communicatieve vaardigheden om in een team te werken
- Samenwerken en beginnend leiding geven in een multidisciplinaire omgeving
- Schriftelijk en mondeling helder communiceren over het eigen vakgebied in het Nederlands en het Engels
- Binnen korte tijd autonoom functioneren in wetenschappelijk onderzoek, in industriële functies, bij studiebureaus, ngo’s en overheidsinstellingen
- Ethisch, professioneel en maatschappelijk verantwoord handelen, ook in een internationale of interculturele omgeving
- Duurzaamheidsaspecten en maatschappelijke randvoorwaarden afwegen bij de ontwikkeling van in een kwaliteitsvol systeem, product, dienst of proces
- Zelfstandig en resultaatgericht een ingenieursproject concipiëren, plannen en uitvoeren op het niveau van een beginnende professional
- De complexiteit van een probleem/systeem doorgronden met behulp van kwantitatieve methoden
- Risico’s en technische haalbaarheid van een project inschatten
- Biologische, fysisch-chemische, technologische, economische en ecologische aspecten integreren in onderzoek, productie, kwaliteitsbeheer, management of beleid