Master of Science in de industriële wetenschappen: elektronica-ICT (ingebedde systemen)
Elektronica en ICT zijn onmisbaar geworden in onze huidige samenleving en omvatten veel facetten: gsm’s, chatten en skypen, een cruise-control, apparaten in ziekenhuizen, injectie van automotoren, bewaking van treinverkeer, domotica ... In de opleiding master in de industriële wetenschappen: elektronica-ICT verwerf je een grondige kennis in de elektronica en in de informatie- en communicatietechnologie. De opleiding heeft drie afstudeerrichtingen: elektronica, ingebedde systemen en ICT.
master-na-bacheloropleiding
1 jaar 60 studiepunten
Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur
Nederlands
Brochure
downloaden
Over de opleiding
Programma
Informeer je
Vlot van start
Na je studies
Programma onder voorbehoud
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Bart Goossens
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Jo Verhaevert
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Lieven Tytgat
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Sofie Van Hoecke
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Hiep Luong
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
|
18
|
|
Op te nemen: 12 studiepunten uit 2 tot 3 keuzelijsten uit de onderstaande lijst.
Na goedkeuring door de faculteit.
Op te nemen: 3 tot 9 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst. Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl
|
Jeroen Missinne
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Tony Belpaeme
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Sofie Van Hoecke
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Paul Devos
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Günter Vermeeren
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Günter Vermeeren
|
3
|
|
Op te nemen: hoogstens 6 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst. Na goedkeuring door de faculteit.
De opleidingsonderdelen met referentie 'EL' zijn afkomstig uit de afstudeerrichting Elektronica, de opleidingsonderdelen met referentie 'IT' zijn afkomstig uit de afstudeerrichting ICT.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
IT
|
|
sem 1
|
nl
|
Jan Aelterman
|
6
|
|
EL
|
|
sem 1
|
nl
|
Patrick Van Torre
|
6
|
|
IT
|
|
sem 1
|
nl
|
Wilfried Philips
|
6
|
|
IT
|
|
sem 2
|
en
|
Danilo Babin
|
3
|
|
EL
|
|
sem 2
|
nl
|
Guy Torfs
|
3
|
|
EL
|
|
|
|
|
3
|
|
IT/EL
|
|
sem 1
|
nl
|
Emmeric Tanghe
|
3
|
|
Op te nemen: 3 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst. Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl,en
|
Steven Verstockt
|
3
|
|
|
|
jaar
|
nl,en
|
Patrick Segers
|
3
|
|
|
|
jaar
|
nl,en
|
Hiep Luong
|
3
|
|
Competentiegebied 1: Kenniscompetenties
- Geavanceerde kennis van de eigen ingenieursdiscipline innovatief toepassen op reële problemen.
- Specifieke tools, bouwstenen en instrumentatie innovatief en doelgericht gebruiken binnen het eigen ingenieursdomein.
- Algoritmes en moderne ontwerptechnieken voor telecommunicatie, databeheer en multimedia analyseren, ontwikkelen en aanwenden.
- Digitale informatieverwerkende systemen met ingebedde hardware ontwerpen en toepassen.
- Enkel voor afstudeerrichting 'elektronica' (Gent): Geavanceerde metingen en numerieke simulaties van fenomenen binnen de breedbandelektronica uitvoeren.
- Enkel voor afstudeerrichting 'ICT' (Gent): Intelligente deelsystemen simuleren, bouwen en inzetten bij de constructie van complexe genetwerkte elektronische informatie- en communicatiesystemen.
- Wetenschappelijk literatuuronderzoek uitvoeren.
- Een onderzoeksvraag definiëren uitgaande vanuit een technisch-wetenschappelijke probleemstelling.
- Geavanceerde experimenten, processen en systemen schematiseren, modelleren en testen in een industriële context.
- Resultaten van onderzoek objectief en kritisch interpreteren en duiden.
- Analytisch, systeemgericht en probleemoplossend denken.
- Implementatiegericht ontwerpen, ontwikkelen, materialiseren en creatief innoveren met aandacht voor de operationele implicaties.
- Met de nodige kritische zelfreflectie oordelen en handelen binnen een onzekere context.
- Actuele ontwikkelingen in het vakdomein opvolgen.
- Schriftelijk, mondeling en grafisch rapporteren in het Nederlands en Engels over eigen onderzoekswerk aan vakgenoten en niet-vakgenoten.
- Projectmatig werken: doelstelling formuleren, teamgericht werken, gericht rapporteren en de projectcyclus opvolgen.
- Ethisch, professioneel en maatschappelijk verantwoord handelen.
- De belangrijkste bedrijfskundige, normatieve en juridische aspecten van de eigen ingenieursdiscipline onderscheiden.
- Duurzaam-, milieu-, kwaliteits- en veiligheidsbewust handelen.
- Inzicht hebben in en het belang begrijpen van de rol van ondernemerschap in de maatschappij.