Master of Science in de industriële wetenschappen: informatica
De master in de industriële wetenschappen: informatica is theoretisch gedragen en getoetst aan de praktijk: een unieke balans tussen denken en doen. In deze opleiding wordt de nadruk gelegd op netwerken, softwareontwerp en beheer van informaticasystemen. Je kunt aan de slag als softwareontwikkelaar, systeembeheerder, software-ingenieur, functioneel analist, onderzoeker, lesgever, IT-coördinator, databaseontwerper, informatieanalist, data-ingenieur …
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Eli De Poorter
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Pieter Simoens
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Pieter Audenaert
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Merlijn Sebrechts
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Bruno Volckaert
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
en
|
Antoon Bronselaer
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Antoon Bronselaer
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Bjorn De Sutter
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Ingrid Moerman
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Hiep Luong
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Jeroen Hoebeke
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Danilo Babin
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Danilo Babin
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Jan Aelterman
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Bjorn De Sutter
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Bart Coppens
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Bruno Volckaert
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Erik Mannens
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Mario Vanhoucke
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Adnan Shahid
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Seppe Segers
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Hendrik Vanhees
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Evy Van Lancker
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
jaar
|
nl,en
|
Patrick Segers
|
6
|
|
|
|
jaar
|
nl,en
|
Patrick Segers
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl,en
|
Bruno Volckaert
|
6
|
|
|
|
sem 1
|
nl,en
|
Bruno Volckaert
|
3
|
|
Op te nemen: hoogstens 6 studiepunten te selecteren uit de opleidingsprogramma's van de UGent waaronder de universiteitsbrede keuzevakken (met uitzondering van Programmeren, C003080 en Principes van artificiële intelligentie voor beginners, E099210). De opleidingsonderdelen worden bij voorkeur geselecteerd uit opleidingsprogramma's in het derde bachelorjaar of van een masteropleiding, dienen aan te sluiten bij de opleidingscompetenties en dienen een verbreding of verdieping te realiseren. Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
|
18
|
|
- Geavanceerde, toepassingsgerichte, kennis bezitten van de eigen ingenieursdiscipline en deze creatief en kritisch kunnen toepassen op nieuwe probleemstellingen.
- Innovatieve producten of processen kunnen ontwerpen, realiseren en testen met passende, actuele methoden en technieken, gebruik makendvan recente digitale technologieën.
- Integrerend en systeemgericht probleemoplossend denken met nadruk op de toepassing in variabele contexten.
- Een onderzoeksvraag kunnen formuleren, vertrekkend van een complex technisch probleem en na raadplegen van de relevante en actuele wetenschappelijke bronnen.
- Eigen resultaten kritisch kunnen interpreteren en communiceren naar zowel experten als leken en hierbij gemaakte beslissingen kunnen verdedigen.
- Zich vanuit de eigen expertise kunnen positioneren in, en functioneren binnen een team, met aandacht voor cultuursensitiviteit.
- Blijk geven van een attitude tot levenslang leren om de technologische en industriële evoluties in het eigen vakgebied op te volgen en de eigen competenties verder te ontwikkelen.
- Wetenschappelijk integer, professioneel deontologisch en ethisch handelen.
- Blijk geven van duurzaamheidsdenken en ondernemend handelen, en aandacht hebben voor de rol van technologie en innovatie in maatschappelijke vraagstukken vanuit diverse invalshoeken, ook in een internationale context.
- Kritisch reflecteren over eigen denken en handelen, en op een bewuste enverantwoordelijke manier omspringen met de grenzen van de eigen competenties.
- Probleemgericht gedistribueerde systemen kunnen analyseren en ontwerpen.
- Computationele en dataverwerkingsproblemen kunnen abstraheren tot oplosbare eenheden en aanpakken met gevorderde algoritmen en technieken voor machinaal leren.
- Complexe gedistribueerde systemen kunnen beheren en beveiligen.
- Gespecialiseerde kennis en vaardigheden hebben binnen een zelfgekozen deelgebied van de informatica.