Master of Science in de ingenieurswetenschappen: elektrotechniek
Je wordt opgeleid om op een efficiënte en methodische manier te komen tot het ontwerp en de creatie van complexe elektronische systemen en telecommunicatiesystemen, gaande van het concept en de analyse tot het ontwerp de optimalisatie, de implementatie en het testen. Een grondige theoretische kennis wordt gecombineerd met technologische kennis en onderzoeksattitudes en -bekwaamheden.
EUR-ACE® Master (EURopean ACcredited Engineering Master)
Het EUR-ACE label werd aan deze opleiding toegekend door de Commission des titres d’ingénieur (CTI), onder goedkeuring van het European Network for Accreditation of Engineering Education (ENAEE).
EUR-ACE® is een accreditatiesysteem dat binnen een vastgelegd kader een reeks kwaliteitsstandaarden biedt die hoogwaardige ingenieursdiploma’s identificeren zowel binnen als buiten Europa.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Tony Belpaeme
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Hendrik Rogier
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Dirk Stroobandt
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Hendrik Rogier
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Jan Doutreloigne
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Johan Bauwelinck
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Heidi Steendam
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Ioulia Tzouvadaki
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Jan Doutreloigne
|
6
|
|
|
1
|
|
|
Guy Torfs
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
|
|
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Jelle Laverge
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Nele Noels
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Maaike Op de Beeck
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Jan Doutreloigne
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Joris Walraevens
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Geert Morthier
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
|
24
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Tony Belpaeme
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Hendrik Rogier
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Dirk Stroobandt
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Hendrik Rogier
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Jan Doutreloigne
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Johan Bauwelinck
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Heidi Steendam
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Ioulia Tzouvadaki
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Jan Doutreloigne
|
6
|
|
|
1
|
|
|
Guy Torfs
|
6
|
|
|
2
|
|
|
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Jelle Laverge
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Nele Noels
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Maaike Op de Beeck
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Jan Doutreloigne
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Joris Walraevens
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Geert Morthier
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
|
24
|
|
- Geavanceerde, theoretisch diepgaande, kennis bezitten van de eigen ingenieursdiscipline en deze creatief en kritisch kunnen toepassen op nieuwe, complexe probleemstellingen.
- Innovatieve producten of processen kunnen ontwerpen met passende of zelfstandig ontwikkelde en gevalideerde modellen en technieken, gebruik makend van recente digitale technologieën.
- Integrerend en systeemgericht probleemoplossend denken onder onzekere en conflicterende randvoorwaarden, met aandacht voor het juiste abstractieniveau.
- Een onderzoeksvraag kunnen formuleren, vertrekkend van een complex wetenschappelijk probleem en na diepgaande studie van de relevante en actuele wetenschappelijke literatuur.
- Eigen resultaten kritisch kunnen interpreteren en communiceren in het Engels naar zowel experten als leken en hierbij gemaakte beslissingen kunnen verdedigen.
- Zich kunnen positioneren in, en functioneren binnen een internationaal team, met inzicht in goed leiderschap en aandacht voor cultuursensitiviteit.
- Blijk geven van een attitude tot levenslang leren om de evoluties en de ontwikkeling van het wetenschappelijk onderzoek in het eigen vakgebied op te volgen en de eigen competenties verder te ontwikkelen.
- Wetenschappelijk integer, professioneel deontologisch en ethisch handelen.
- Blijk geven van duurzaamheidsdenken en ondernemend handelen, en aandacht hebben voor de rol van wetenschap, technologie en innovatie in maatschappelijke vraagstukken vanuit diverse invalshoeken en in een internationale context.
- Kritisch reflecteren over eigen denken en handelen, en op een bewuste en verantwoordelijke manier omspringen met de grenzen van de eigen competenties.
- Analyseren, specificeren, ontwerpen (op basis van vrij algemeen geformuleerde noden) en realiseren van complexe (opto-) elektronische systemen.
- Rekening houden met elektromagnetische fenomenen bij het specificeren, ontwerpen en realiseren van complexe (opto-) elektronische systemen.
- Kennen en creatief aanwenden van technologie van geïntegreerde schakelingen voor de specificatie, het ontwerp en de realisatie van microsystemen waarin mechanische elementen, sensoren en actuatoren geïntegreerd zijn.
- Analyseren, specificeren, ontwerpen (op basis van vrij algemeen geformuleerde noden) en realiseren van geavanceerde algoritmes voor signaal- en dataverwerking in informatie- en communicatiesystemen.
- Specificeren en uitvoeren van metingen op complexe systemen met een belangrijke hardwarecomponent, en op basis daarvan conclusies trekken omtrent het verder verloop van het ontwerptraject.
- Rekening houden met technologische processen tijdens de specificatie, het ontwerp en de realisatie van (opto-) elektronische systemen.
- Analyseren, specificeren, ontwerpen (op basis van vrij algemeen geformuleerde noden) en realiseren van geavanceerde algoritmes en protocollen voor gegevensverwerking en -uitwisseling in telecommunicatienetwerken en multimediale systemen.
- Specificeren en uitvoeren van metingen op complexe systemen met een belangrijke softwarecomponent, en op basis daarvan conclusies trekken omtrent het verder verloop van het ontwerptraject.