Master of Science in de pedagogische wetenschappen (pedagogiek en onderwijskunde)
De masteropleiding Pedagogische wetenschappen bestaat uit twee afstudeerrichtingen:
In de afstudeerrichting Pedagogiek & Onderwijskunde verdiep je je in diverse contexten waarin leren en ontwikkeling centraal staan. Denk daarbij niet alleen aan het leerplichtonderwijs. Afgestudeerden zijn expert in het uitbouwen en optimaliseren van leer- en ontwikkelingsomgevingen voor kinderen, jongeren en volwassenen en worden voorbereid op tal van carrièremogelijkheden.
In de afstudeerrichting Klinische Orthopedagogiek en Disability Studies ligt het accent op de studie van het pedagogisch handelen in maatschappelijk ‘verbijzonderde’ situaties. Dit zijn leef- en opvoedingssituaties die zich kenmerken door een verhoogde complexiteit en maatschappelijke kwetsbaarheid.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Tom Loeys
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Kris Rutten
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Jeltsen Peeters
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Bram De Wever
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Bram De Wever
|
7
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Tammy Schellens
|
7
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Ruben Vanderlinde
|
7
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Hilde Van Keer
|
7
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Griet Roets
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Hanne Vandenbussche
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Melissa Tuytens
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Lieselot De Wilde
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Kris Rutten
|
5
|
|
De student kan ook kiezen uit de lijst van universiteitsbrede keuzevakken van de Universiteit Gent
Studenten kunnen zich aanmelden voor een internationaal keuzevak, dat zij kunnen volgen via verschillende vormen van internationale samenwerking. Dit kan bijvoorbeeld plaatsvinden via virtual mobility, waarbij het vak volledig online wordt gevolgd, virtual exchange, een uitwisseling op afstand met studenten van partnerinstellingen, of blended mobility, waarbij online leren wordt gecombineerd met een kort verblijf in het buitenland. Deze aanmelding is gebonden aan universiteitsbrede deadlines en de selectie van de studenten gebeurt door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
|
4
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
|
|
|
6
|
|
|
2
|
|
|
|
7
|
|
|
2
|
|
|
|
7
|
|
De student kan ook kiezen uit de lijst van universiteitsbrede keuzevakken van de Universiteit Gent
Studenten kunnen zich aanmelden voor een internationaal keuzevak, dat zij kunnen volgen via verschillende vormen van internationale samenwerking. Dit kan bijvoorbeeld plaatsvinden via virtual mobility, waarbij het vak volledig online wordt gevolgd, virtual exchange, een uitwisseling op afstand met studenten van partnerinstellingen, of blended mobility, waarbij online leren wordt gecombineerd met een kort verblijf in het buitenland. Deze aanmelding is gebonden aan universiteitsbrede deadlines en de selectie van de studenten gebeurt door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
|
|
|
20
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
|
20
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Tom Loeys
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Kris Rutten
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Jeltsen Peeters
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Bram De Wever
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Bram De Wever
|
7
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Tammy Schellens
|
7
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Ruben Vanderlinde
|
7
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Hilde Van Keer
|
7
|
|
|
2
|
|
|
|
6
|
|
|
2
|
|
|
|
7
|
|
|
2
|
|
|
|
7
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Griet Roets
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Hanne Vandenbussche
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Melissa Tuytens
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Lieselot De Wilde
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Kris Rutten
|
5
|
|
De student kan ook kiezen uit de lijst van universiteitsbrede keuzevakken van de Universiteit Gent
Studenten kunnen zich aanmelden voor een internationaal keuzevak, dat zij kunnen volgen via verschillende vormen van internationale samenwerking. Dit kan bijvoorbeeld plaatsvinden via virtual mobility, waarbij het vak volledig online wordt gevolgd, virtual exchange, een uitwisseling op afstand met studenten van partnerinstellingen, of blended mobility, waarbij online leren wordt gecombineerd met een kort verblijf in het buitenland. Deze aanmelding is gebonden aan universiteitsbrede deadlines en de selectie van de studenten gebeurt door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
|
|
|
20
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
|
4
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
|
20
|
|
- De Master in de Pedagogische Wetenschappen heeft een wetenschappelijke ingesteldheid, volgt de wetenschappelijke vak- en praktijkontwikkeling op en onderbouwt het handelen met op wetenschap gebaseerde kennis.
- De Master in de Pedagogische Wetenschappen heeft gevorderde kennis van concepten, theorieën en wetenschappelijke denkkaders uit de pedagogische wetenschappen en beheerst en gebruikt deze in de praktijk.
- De Master in de Pedagogische Wetenschappen heeft gevorderde kennis van concepten, theorieën en wetenschappelijke denkkaders uit de ondersteunende en aanverwante disciplines en beheerst en gebruikt deze in de praktijk.
- De Master in de Pedagogische Wetenschappen benadert complexe pedagogische vraagstukken en kwesties vanuit meerdere perspectieven om zelf adequate handelingsalternatieven aan te reiken.
- De Master in de Pedagogische Wetenschappen kan in een verscheidenheid van multidisciplinaire en/of internationale beroepssituaties zelfstandig en professioneel functioneren.
- De Master in de Pedagogische Wetenschappen kan methoden en instrumenten ontwerpen, kritisch gebruiken en evalueren om pedagogische praktijken vorm te geven en te optimaliseren.
- De Master in de Pedagogische Wetenschappen kan zelfstandig en planmatig interventies en praktijken in een pedagogische context ontwerpen, verantwoorden en kritisch evalueren, op basis van gangbare pedagogische denkkaders en een integratieve beeldvorming.
- De Master in de Pedagogische Wetenschappen beheerst en hanteert binnen pedagogische en aanverwante contexten systematisch passende relationele en communicatieve vaardigheden om onderlinge afstemming en samenwerking te bevorderen.
- De Master in de Pedagogische Wetenschappen benadert complexe pedagogische vraagstukken of kwesties met de nodige creativiteit, innovatie, humor en empathie.
- De Master in de Pedagogische Wetenschappen kan ondersteunende en/of professionele vormingsinitiatieven ontwerpen en organiseren.
- De Master in de Pedagogische Wetenschappen handelt in pedagogische en aanverwante contexten systematisch volgens de belangrijke deontologische en ethische kaders of richtlijnen.
- De Master in de Pedagogische Wetenschappen streeft er naar om als belangenhartiger op te treden en maatschappelijke participatie en inclusie te bevorderen.
- De Master in de Pedagogische Wetenschappen heeft een diepgaand kritisch inzicht in (de evolutie en de resultaten van) wetenschappelijk onderzoek en kan zelfstandig theorieën en modellen kritisch selecteren en integreren in eigen onderzoek.
- De Master in de Pedagogische Wetenschappen kan zelfstandig passende onderzoeksmethoden selecteren, verantwoord gebruiken, en kritisch evalueren.
- De Master in de Pedagogische Wetenschappen is in staat om zelfstandig en goed onderbouwd de volledige onderzoekcyclus te doorlopen, gaande van het formuleren van een probleemstelling tot het rapporteren, zowel schriftelijk als mondeling, en kan op deze manier een innovatieve bijdrage leveren aan het wetenschappelijk onderzoek in de discipline.
- De Master in de Pedagogische Wetenschappen is in staat om zelfstandig de inzichten en resultaten van (eigen) wetenschappelijk onderzoek te vertalen naar de professionele en maatschappelijke context.
- De Master in de Pedagogische Wetenschappen getuigt van wetenschappelijke integriteit en van procedurele en relationele ethiek bij het opzetten, uitvoeren en interpreteren van onderzoek.
- De Master in de Pedagogische Wetenschappen kan complexe vraagstukken uit wetenschappelijk onderzoek en in de praktijk systematisch kritisch-analytisch en vanuit diverse perspectieven bekijken en beoordelen.
- De Master in de Pedagogische Wetenschappen geeft systematisch blijk van een diversiteits- en context-sensitieve grondhouding bij wetenschappelijk onderzoek en in praktijk(contexten).
- De Master in de Pedagogische Wetenschappen luistert actief en observeert steeds vanuit een onbevooroordeelde open houding bij wetenschappelijk onderzoek en in praktijk(contexten).
- De Master in de Pedagogische Wetenschappen kan kritische inzichten in maatschappelijke ontwikkelingen integreren in (eigen) wetenschappelijk onderzoek en in de praktijk en streeft ernaar om als een maatschappelijke change agent op te treden om (op micro-, meso- of macroniveau) een positieve impact te hebben of verandering te realiseren.
- De Master in de Pedagogische Wetenschappen kan het eigen handelen systematisch evalueren en bijsturen; en kan wendbaar en oplossingsgericht omgaan met complexe uitdagingen in wetenschappelijk onderzoek en in praktijk(contexten).
- De Master in de Pedagogische Wetenschappen kan helder, efficiënt en met oog voor het doelpubliek zowel mondeling, schriftelijk als visueel communiceren over complexe vraagstukken uit de discipline, in wetenschappelijk onderzoek of uit de praktijk.
- De Master in de Pedagogische Wetenschappen kan in diverse contexten in een multidisciplinair team (of met externe partners) samenwerken, bijdragen en verantwoordelijkheid opnemen om een gezamenlijk onderzoeks- of praktijkgericht doel te bereiken.
- De Master in de Pedagogische Wetenschappen heeft de vaardigheden en inzichten om richting of sturing te geven aan het beleid en/of aan de operationele werking van groepen, teams of organisaties.