Postgraduaatsopleiding Praktisch Humanisme
Dit postgraduaat richt zich hoofdzakelijk op professionals, vrijwillige consulenten, leerkrachten niet-confessionele zedenleer en iedereen die actief of geïnteresseerd is in het vrijzinnig humanisme. De opleiding maakt professionals en vrijwilligers wegwijs in het gedachtegoed van de Belgische seculiere beweging en de vrijzinnig humanistische morele dienstverlening en leidt op tot onderlegde actoren in het werkveld.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 2
|
nl
|
Jeffrey Tyssens
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Gily Coene
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Adelheid Rigo
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Jeffrey Tyssens
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Adelheid Rigo
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 2
|
nl
|
Jachin Van Doninck
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Adelheid Rigo
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Adelheid Rigo
|
4
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 2
|
nl
|
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Niels De Nutte
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Johan Braeckman
|
4
|
|
Opleidingscompetenties
Competentiegebied 1: Competentie in één of meerdere wetenschappen
- Relevante wetenschappen kritisch, zelfstandig en met zicht op eigen beperkingen aanwenden bij de behandeling van complexe problemen.
- Basisinzicht in de agogische, ethische, historische, sociologische en juridische wetenschappen voor zover die relevant zijn voor het eigen handelen en denken
Competentiegebied 2: Wetenschappelijke competentie
- De resultaten van eigen onderzoek genuanceerd interpreteren en correct weergeven in een wetenschappelijk verantwoord verslag, scriptie of artikel.
- Vertrouwd zijn met de belangrijkste (inter)nationale vakliteratuur en de nieuwste ontwikkelingen binnen minstens één van de aspecten van vrijzinnig humanisme en dienstverlening opvolgen en integreren in eigen reflectie en onderzoek.
- Op basis van een interpretatie van bestaand onderzoek een genuanceerd standpunt kunnen innemen over maatschappelijke problematieken gerelateerd aan vrijzinnig humanisme.
Competentiegebied 3: Intellectuele competentie
- Kritisch reflecteren op het eigen denken, leren, beslissen en handelen en dit daarmee bijsturen en zo tot een houding en een ingesteldheid tot levenslang leren komen
- De resultaten van eigen onderzoek genuanceerd interpreteren en correct weergeven in een wetenschappelijk verantwoord verslag, scriptie of artikel.
- Waardebewust, genuanceerd en doordacht oordelen over complexe problemen op basis van gezaghebbende publicaties of bijdragen in andere vorm van experten ter zake.
Competentiegebied 4: Competentie in samenwerken en communiceren
- Mondeling en schriftelijk communiceren over eigen projecten, acties en onderzoek binnen het vrijzinnig humanisme met deskundigen en leken.
- Actoren binnen het veld van vrijzinnig humanistische morele dienstverlening en georganiseerd vrijzinnig humanisme duurzaam betrekken in het eigen handelen en ten aanzien van cliënten, vrijwilligers en anderen.
Competentiegebied 5: Maatschappelijke competentie
- Principes en waarden van het vrijzinnig humanisme kunnen duiden aan leken en vertalen naar een praktisch-agogisch handelen.
- Het levensbeschouwelijke landschap in België op een onderbouwde manier beschouwen en de realiteit en uitdagingen overbrengen aan leken.
Competentiegebied 6: Beroepsspecifieke competentie
- Verstrekken van vrijzinnig humanistische morele dienstverlening in al haar vormen, met specialisme in twee specifieke domeinen
- Adviezen verlenen voor de versterking en verspreiding van het vrijzinnig humanisme als collectief van organisaties, als sector en in beleid.