Bachelor of Science in de ingenieurswetenschappen (chemische technologie en materiaalkunde)
Een burgerlijk ingenieur is de persoon bij uitstek die wetenschappelijke kennis vertaalt naar concreet technische toepassingen. De opleiding bereidt mensen voor op vernieuwend, probleemvoorkomend en probleemoplossend denken.
Het eerste jaar is volledig gemeenschappelijk voor alle bachelors in de ingenieurswetenschappen van de faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur (behalve de opleiding burgelijk ingenieur-architect).
bacheloropleiding
3 jaar 180 studiepunten
Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur
Nederlands
Brochure
downloaden
Over de opleiding
Programma
Informeer je
Vlot van start
Verder studeren
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Hennie De Schepper
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Christophe Leys
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Hennie De Schepper
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Mario Pickavet
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Joris Thybaut
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Filip Beunis
|
4
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Bart Dhoedt
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Hendrik De Bie
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Hennie De Schepper
|
7
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Maarten Sabbe
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Jasper De Bock
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Kim Verbeken
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Filip Beunis
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Hendrik De Bie
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Christophe Leys
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Wim Van Paepegem
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Birger Raa
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Tom De Mulder
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Kim Verbeken
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Iwan Moreels
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Karel Van Acoleyen
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Kevin Van Geem
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Veronique Van Speybroeck
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Filip Du Prez
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Frank Vanhaecke
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Lode Daelemans
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Gert De Cooman
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Mia Loccufier
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Geraldine Heynderickx
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Antoon Beyne
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Filip Du Prez
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Mark Saeys
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Marcel Sluiter
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Lode Daelemans
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Joris Thybaut
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Joris Thybaut
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Hennie De Schepper
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Christophe Leys
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Hennie De Schepper
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Mario Pickavet
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Joris Thybaut
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Filip Beunis
|
4
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Bart Dhoedt
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Hendrik De Bie
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Hennie De Schepper
|
7
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Maarten Sabbe
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Jasper De Bock
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Kim Verbeken
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Filip Beunis
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Hendrik De Bie
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Christophe Leys
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Wim Van Paepegem
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Birger Raa
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Tom De Mulder
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Gert De Cooman
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Mia Loccufier
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Kim Verbeken
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Iwan Moreels
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Karel Van Acoleyen
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Kevin Van Geem
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Veronique Van Speybroeck
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Filip Du Prez
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Frank Vanhaecke
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Lode Daelemans
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Geraldine Heynderickx
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Antoon Beyne
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Filip Du Prez
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Mark Saeys
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Marcel Sluiter
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Lode Daelemans
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Joris Thybaut
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Joris Thybaut
|
6
|
|
Competentiegebied 1: Competentiemodel FEA
- Diepgaande kennis hebben van wiskunde, basiswetenschappen en basisingenieurswetenschappen en deze creatief, kritisch en doelgericht toepassen, ook in een abstracte context.
- Processen en systemen kunnen modelleren, schematiseren en abstraheren.
- Blijk geven van wetenschappelijke nieuwsgierigheid, nauwkeurigheid, zelfstandigheid en conceptueel en analytisch probleemoplossend denken.
- Efficiënt en kritisch digitale technologieën kunnen kiezen en hanteren voor het opzoeken, verwerken en visualiseren van informatie en het modelleren en oplossen van problemen.
- Correct mondeling, schriftelijk en grafisch communiceren met gebruik van de juiste wetenschappelijke, Nederlandstalige en Engelstalige, terminologie.
- Vlot kunnen samenwerken in een team om projecten planmatig uit te werken, met aandacht voor wetenschappelijke onderbouwdheid en multiperspectivisme.
- Inzicht hebben in lokale en globale actuele maatschappelijke vraagstukken vanuit diverse invalshoeken, in het bijzonder duurzaamheidstransities, en kunnen reflecteren over de rol van wetenschap, technologie en ingenieurs daarin.
- Inzicht hebben in het belang van wetenschappelijke integriteit en dit vertalen naar het eigen handelen.
- Kennis hebben van bedrijfsvoering en economie, ook in een internationale context, met inbegrip van aspecten van kwaliteit, veiligheid, duurzaamheid en ethiek.
- Kunnen omgaan met én reflecteren over feedback en deze vertalen in een bijsturing van het eigen leerproces en handelen.
- Toepassen van de opgedane kennis omtrent chemische technologie en materiaalkunde in diverse contexten, waaronder gevallenstudies, het opzetten van experimenten en projecten.
- Inzicht hebben in de complexiteit van procestechnieken eigen aan de chemische technologie en materiaalkunde, met inbegrip van duurzaamheid, transportfenomenen en teruggekoppelde systemen.
- Begrijpen en verklaren van de voortdurende vooruitgang en innovaties binnen de brede context van materialen, inclusief, maar niet beperkt tot, de duurzame ontwikkeling van polymeren, vezels, metaallegeringen, composietmaterialen en keramieken.
- Benaderen van probleemstellingen binnen de chemische technologie en materiaalkunde met aandacht voor veiligheids-, duurzaamheids- en maatschappelijke aspecten, naast de technische aspecten.
- Kritisch analyseren van probleemstellingen binnen het domein van de chemische technologie en materiaalkunde, en het evalueren van eigen oplossingen, gecombineerd met een voortdurende bereidheid tot bijleren en aanpassen aan nieuwe ontwikkelingen in het vakgebied.