Bachelor of Science in de pedagogische wetenschappen (klinische orthopedagogiek en Disability Studies)

Elke mens moet vaardigheden en inzichten ontwikkelen om adequaat om te gaan met de omgeving waarin men leeft, leert en werkt. Het studiedomein richt zich tot het onderzoeken van de manieren waarop je die verwerving en verdere ontwikkeling optimaal kan ondersteunen via opvoeding, onderwijzen, begeleiden, opleiden ...

bacheloropleiding
3 jaar 180 studiepunten
Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen
Nederlands
Brochure downloaden  
Over de opleiding
Programma
Informeer je
Vlot van start
Verder studeren

Inhoud

Hoe kan je het verschil maken in het leven van kwetsbare kinderen en jongeren? Hoe krijgt een inclusieve samenleving vorm in de praktijk? Hoe begeleid je minderjarige vluchtelingen? Hoe werk je een kindvriendelijk aanbod in een museum uit en hoe maak je dat een vakantiekamp méér is dan een babysitoplossing? Hoe kan je leraren en zorgondersteuners professionaliseren? Hoe begeleid en evalueer je vernieuwingstrajecten in organisaties, verenigingen, bedrijven of (hoge)scholen? Welke begeleidingsmogelijkheden zijn er voor diverse verslavingen? Hoe kan je ouders het beste ondersteunen in uitdagende opvoedingssituaties?

Al die vragen illustreren het brede domein van de pedagogische wetenschappen. Telkens staat de optimale ontplooiing van mensen centraal, zowel in opvoedings-, onderwijs- als zorgcontexten. Helpen groeien, daar draait het om. Als pedagoog in opleiding bestudeer je ondersteuningsvraagstukken, onderwijsvernieuwingen, en maatschappelijke ontwikkelingen zoals migratie en digitalisering. Je baseert je hiervoor op internationaal wetenschappelijke inzichten.

Je leert ook gepaste onderzoeksmethoden om zelf onderzoek binnen het brede domein van de pedagogische wetenschappen op te zetten en daarover breed te rapporteren.

Voor wie

Je hebt een levendige interesse voor zowel de mens-in-ontwikkeling als de mens-in-context. Je wil weten hoe systemen (bv. gezin, scholen, buurten, maatschappij, cultuur, beleid, ambulante en residentiële hulpverlening) de ontwikkeling van een mens mee sturen en hoe pedagogisch handelen hierbij het verschil kan maken. Je zoekt een opleiding die je de theoretische én praktische handvatten biedt om opvoedings-, onderwijs- en ondersteuningsprocessen te ontwerpen, te innoveren en te evalueren.

Je belangstelling is breed: voor kinderen en ouderen, voor individuen en groepen en voor het hele maatschappelijk gebeuren. Je wil veelzijdige praktijken leren om ontwikkelingskansen van mensen te maximaliseren: via één-op-één begeleiding, netwerkondersteuning en teamcoaching, maar ook via het adviseren en vormgeven van maatschappelijk beleid.

Als toekomstig pedagoog moet je diverse data juist kunnen interpreteren en analyseren. Daarom zet de opleiding sterk in op zowel kwantitatieve als kwalitatieve onderzoeksmethoden. Met je voorkennis wiskunde uit het secundair onderwijs beschik je normaal gezien over voldoende basis voor de statistische opleidingsonderdelen.

Structuur

  • Bachelor

De bachelor is opgebouwd rond algemene opleidingsonderdelen waarbinnen vijf lagen te onderscheiden zijn: een methodologische basis, een ondersteunende laag, een pedagogische kern, een praktijklaag en een deontologische laag. Je komt in contact met innoverende en activerende werkvormen die je uitdagen je leerproces in eigen handen te nemen. In het derde jaar is het programma gedifferentieerd in functie van de afstudeerrichtingen.

  • Master

De masteropleiding leidt tot de zelfstandige beroepsuitoefening. De bachelor pedagogische wetenschappen biedt toegang tot twee onderscheiden masteropleidingen met elk een eigen opbouw en finaliteit. Met name de Master in de pedagogische wetenschappen (met twee afstudeerrichtingen) en de Master in het sociaal werk (mits je een voorbereidingsprogramma volgt).

Naast de hier beschreven (domein)master kun je ook kiezen voor de educatieve master (120 sp). 

Arbeidsmarkt

De opleiding tot pedagoog biedt een ruime waaier van arbeidsmogelijkheden. Belangrijk hierbij is het feit dat de opleiding een evenwicht biedt tussen een algemene opleiding en een zekere specialisatie via de opties.

Pedagogiek en onderwijskunde
Voor onderwijskundigen bestaat het ruime werkveld uit diverse vormen van opleiding en vorming. Afhankelijk van de plaats waar je werkt, ligt het accent meer op het ontwerpen van programma’s, beleidsadvisering, begeleiding van leerkrachten, ondersteuning van scholen en instellingen of meer op het onderzoek.

Klinische Orthopedagogiek en Disability Studies
Orthopedagogen werken in de (geestelijke) gezondheidszorg, zowel in de ambulante als (semi)residentiële voorzieningen, in de zorg voor personen met een beperking, ze verrichten taken op het gebied van leerlingenbegeleiding, ondersteuning van leerkrachten, schoolteams en schoolorganisaties. De jeugdhulpverlening en jeugdbescherming is ook een mogelijke tewerkstellingssector.

Sociale Agogiek/Sociaal Werk
Voor de sociale agogiek bestaat het ruime werkveld uit diverse vormen van maatschappelijke dienstverlening. Sociaal agogen vind je bv. bij de gemeentelijke, provinciale of centrale besturen of bij semiofficiële diensten (VDAB, OCMW, Bijzondere Jeugdzorg). Agogen komen ook in het onderwijs terecht. Je kan betrokken zijn bij her- en bijscholingsinitiatieven of je bent actief in het vormingwerk. Er zijn ook mogelijkheden in gesubsidieerde organisaties of privébedrijven.

Voor alle pedagogen vormt het onderzoek een belangrijke afzetmarkt. Dat onderzoek kan kaderen binnen een academische context, maar ook voor o.a. de overheid in het kader van beleidsvoorbereiding.

Op de website van de faculteit vind je getuigenissen over de beroepsmogelijkheden.


 


Je moet akkoord gaan met onze cookie policy alvorens je filmpjes kan bekijken.

Ik ga akkoord