Bachelor of Science in de pedagogische wetenschappen (pedagogiek en onderwijskunde)
Elke mens moet vaardigheden en inzichten ontwikkelen om adequaat om te gaan met de omgeving waarin men leeft, leert en werkt. Het studiedomein richt zich tot het onderzoeken van de manieren waarop je die verwerving en verdere ontwikkeling optimaal kan ondersteunen via opvoeding, onderwijzen, begeleiden, opleiden ...
Inhoud
Hoe kan je leerkrachten begeleiden die werken met ‘moeilijke’ jongeren? Hoe zit het met de kwaliteit van de kinderopvang? Hoe werk je een kindvriendelijk museum uit en hoe maak je dat een vakantiekamp méér is dan een babysitoplossing? Wat is multiculturaliteit en hoe zit het met de vluchtelingenstroom? ? Hoe krijgt inclusief onderwijs vorm in de praktijk? Welke begeleidingen zijn mogelijk voor diverse verslavingen? Hoe kan je ouders het beste ondersteunen in uitdagende opvoedingssituaties? Wat is de invloed van toenemende armoede op opvoeding en onderwijs?
Al die vragen illustreren het brede domein van de pedagogische wetenschappen. De traditionele omschrijving van pedagogiek is de wetenschappelijke studie van de opvoeding van kinderen. Pedagogiek beperkt zich echter niet tot kinderen en ook niet tot opvoeding. Mensen, zowel individuele kinderen en volwassenen als groepen, maken deel uit van een complexe omgeving en leren daarmee adequaat omgaan. Hiervoor hebben ze bepaalde vaardigheden, houdingen en inzichten nodig die ze moeten verwerven en verder ontwikkelen. Hierin ligt de taak van de pedagoog: het ondersteunen bij de verwerving en verdere ontwikkeling van die vaardigheden door opvoeden, onderwijzen, begeleiden, opleiden … Als pedagoog in spe bestudeer je ondersteuningsvraagstukken. Met behulp van wetenschappelijke methoden en aan de hand van onderzoeksresultaten zoek je naar antwoorden.
Voor wie
Voor de opleiding pedagogische wetenschappen heb je geen specifieke voorkennis nodig. Je hebt wel een uitgesproken maatschappelijke interesse en levendige belangstelling voor anderen: voor kinderen en ouderen, voor individuen en groepen en voor het gehele maatschappelijke gebeuren.
Als pedagoog bestudeer je de mens op een fundamentele manier en verzamel je zo mensenkennis. Daarbij staat de objectiviteit van de waarneming centraal om de eigen subjectieve indrukken te kunnen overstijgen. Dat veronderstelt een kritische houding tegenover de gebruikte onderzoeksmethodes én tegenover jezelf.
Tijdens de opleiding ga je allerlei attitudes en vaardigheden aanscherpen. Dat je geduldig en respectvol kan omgaan met anderen is een evidente basisvaardigheid. Daarnaast toon je een permanente bereidheid tot bijscholing. Als toekomstig pedagoog moet je diverse data juist kunnen interpreteren en analyseren. Daarom zet de opleiding sterk in op zowel kwantitatieve als kwalitatieve onderzoeksmethoden.
Met je voorkennis wiskunde uit het secundair onderwijs beschik je normaal gezien over voldoende basis voor de statistische opleidingsonderdelen.
Structuur
- Bachelor
De bachelor is opgebouwd rond algemene opleidingsonderdelen waarbinnen vijf lagen te onderscheiden zijn: een methodologische basis, een ondersteunende laag, een pedagogische kern, een praktijklaag en een deontologische laag. Je komt in contact met innoverende en activerende werkvormen die je uitdagen je leerproces in eigen handen te nemen. In het derde jaar is het programma gedifferentieerd in functie van de afstudeerrichtingen.
- Master
De masteropleiding leidt tot de zelfstandige beroepsuitoefening. De bachelor pedagogische wetenschappen biedt toegang tot twee onderscheiden masteropleidingen met elk een eigen opbouw en finaliteit. Met name de Master in de pedagogische wetenschappen (met twee afstudeerrichtingen) en de Master in het sociaal werk (mits je een voorbereidingsprogramma volgt).
Naast de hier beschreven (domein)master kun je ook kiezen voor de educatieve master (120 sp).
Arbeidsmarkt
De opleiding tot pedagoog biedt een ruime waaier van arbeidsmogelijkheden. Belangrijk hierbij is het feit dat de opleiding een evenwicht biedt tussen een algemene opleiding en een zekere specialisatie via de opties.
Pedagogiek en onderwijskunde
Voor onderwijskundigen bestaat het ruime werkveld uit diverse vormen van opleiding en vorming. Afhankelijk van de plaats waar je werkt, ligt het accent meer op het ontwerpen van programma’s, beleidsadvisering, begeleiding van leerkrachten, ondersteuning van scholen en instellingen of meer op het onderzoek.
Klinische Orthopedagogiek en Disability Studies
Orthopedagogen werken in de (geestelijke) gezondheidszorg, zowel in de ambulante als (semi)residentiële voorzieningen, in de zorg voor personen met een beperking, ze verrichten taken op het gebied van leerlingenbegeleiding, ondersteuning van leerkrachten, schoolteams en schoolorganisaties. De jeugdhulpverlening en jeugdbescherming is ook een mogelijke tewerkstellingssector.
Sociale Agogiek/Sociaal Werk
Voor de sociale agogiek bestaat het ruime werkveld uit diverse vormen van maatschappelijke dienstverlening. Sociaal agogen vind je bv. bij de gemeentelijke, provinciale of centrale besturen of bij semiofficiële diensten (VDAB, OCMW, Bijzondere Jeugdzorg). Agogen komen ook in het onderwijs terecht. Je kan betrokken zijn bij her- en bijscholingsinitiatieven of je bent actief in het vormingwerk. Er zijn ook mogelijkheden in gesubsidieerde organisaties of privébedrijven.
Voor alle pedagogen vormt het onderzoek een belangrijke afzetmarkt. Dat onderzoek kan kaderen binnen een academische context, maar ook voor o.a. de overheid in het kader van beleidsvoorbereiding.
Op de website van de faculteit vind je getuigenissen over de beroepsmogelijkheden.
Kwaliteitszorg
Mensen die durven denken over de uitdagingen van morgen, daar streven we naar. Daarom is het onderwijs aan onze universiteit stevig verankerd in zes grote onderwijsdoelstellingen: denk breed, blijf onderzoeken, steun talent, bouw mee, verleg grenzen en kies kwaliteit.
De UGent heeft continu aandacht voor kwaliteitszorg en kwaliteitscultuur. Het UGent-kwaliteitszorgsysteem geeft voor elke opleiding informatie over de troeven van de opleiding, de sterke punten én de werkpunten.
Meer info:
Troeven
- Multiperspectivisme: Als discipline is het de pedagogische wetenschappen eigen om het menselijke handelen in domeinen als opvoeding, onderwijs, vorming en hulpverlening vanuit verschillende wetenschappelijke invalshoeken te benaderen en te bestuderen.
- Talentontwikkeling: Alumni en studenten spreken zich tevreden uit over de opleiding. Ze vermelden de ontwikkeling van een open blik en kritische ingesteldheid, het statuut van werkstudent en de bijhorende faciliteiten, en de uitstekende voorbereiding op de arbeidsmarkt.
- Kenniscreatie: De opleiding houdt steeds de vinger aan de pols om maatschappelijke en onderzoeksmatige ontwikkelingen in het vakgebied van nabij op te volgen. Getuige hiervan is de programmahervorming van de afstudeerrichting Orthopedagogiek naar Klinische Orthopedagogiek en Disability Studies en het faciliteren van stagemogelijkheden in binnen- en buitenland.
- Programma: Het opleidingsprogramma van de opleiding Pedagogische Wetenschappen is een adequate vertaling van haar visie: een brede benadering met geleidelijke specialisatie in een programma dat een sterke verticale en horizontale samenhang vertoont. De realisatie van deze visie gebeurt a.d.h.v. competentiegericht onderwijs met aandacht voor leren in context, aandacht voor coaching en feedback enctiverende werkvormen die aanzetten tot (zelf-)reflectie en samenwerking.
- Integratie theorie en praktijk: Kennisontwikkeling in relatie tot praktijkverbetering staat centraal, waarbij toegepast onderzoek wordt uitgevoerd om bij te dragen tot actieve veranderingen in het werkveld en de maatschappij. Studenten worden met andere woorden opgeleid tot reflectieve praktijkwerker én onderzoeker.
Sterke punten
- Geleidelijke specialisatie: De verschillende werkvelden binnen de pedagogische wetenschappen worden initieel breed benaderd, met gaandeweg meer mogelijkheden tot specialisatie.
- Kwaliteitscultuur: In de opleiding heerst een kwaliteitscultuur: er is continu aandacht voor onderwijs en onderwijsinnovatie en de opleiding onderneemt actie waar nodig.
- Gemotiveerd lesgeversteam: De opleiding wordt gedragen door enthousiaste en geëngageerde lesgevers uit verschillende vakgroepen en disciplines. Uit de opleidings- en onderwijsevaluaties blijkt steeds weer de tevredenheid van de studenten over de aanspreekbaarheid, motivatie, inzet en kwaliteit van de lesgevers betrokken bij de opleiding.
- Vertrouwen: De opleiding hecht veel waarde aan het vertrouwen in de professionaliteit van de lesgevers en in de groeimogelijkheden van de studenten.
- Professionele ontwikkeling: Vanuit de faculteit worden verschillende initiatieven genomen om professionele ontwikkeling van de lesgevers te ondersteunen, zoals de recent ingevoerde onderwijsdagen en het stimuleren van het delen van good practices over de opleidingen heen.
Werkpunten
- Het ruime gebied van de pedagogische wetenschappen is voor veel studiekiezers onbekend bij het verlaten van het secundair onderwijs. De OC zoekt actief naar scenario’s om de belangstelling voor de opleiding pedagogische wetenschappen bij studiekiezers aan te wakkeren.
- De infrastructuur: Studenten zijn algemeen tevreden over de infrastructuur, maar stippen daarbij wel aan dat er op de campus niet voldoende lokalen zijn om in groep samen te werken en dat de lokalen zich qua opstelling en inrichting vaak (nog) niet lenen voor het gebruik van alternatieve werkvormen.
- Samenwerking met andere faculteiten: Samenwerking met andere opleidingen buiten de eigen faculteit blijft een uitdaging. De opleiding zoekt actief naar een samenwerkingsmodel.
Deze opleiding is geaccrediteerd door de NVAO, de accreditatie werd verlengd onder het positief besluit instellingsreview in 2022. De kwaliteit van deze opleiding werd gevalideerd door een kwaliteitstoets in de vorm van een screening door het Onderwijskwaliteitsbureau. Het borgingsbesluit vindt u hier.
Deze informatie werd laatst bijgewerkt op 01/02/2023.
Heb je vragen of suggesties over deze publieke info, neem dan contact op met de opleiding.