Educatieve Master of Science in de gezondheidswetenschappen (medische wetenschappen)
Een educatieve master bereidt je voor op een job als leraar in het onderwijs met focus op het secundair onderwijs (2de en 3de graad), het hoger onderwijs en het volwassenenonderwijs. Ook buiten het onderwijs is een diploma van de educatieve masteropleiding relevant. Na elke bacheloropleiding van de UGent kun je starten met een educatieve master.
Het traject correspondeert met de vooropleiding van de student.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Fritz Offner
|
8
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Michel De Pauw
|
8
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Ruth Piers
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Jan Victor
|
8
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Lutgart Braeckman
|
4
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Stefan Heytens
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Vanessa Dubois
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Sivaprakash Rajasekharan
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Jo Van Dorpe
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Stefan Vandeweghe
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Sivaprakash Rajasekharan
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Jan Cosyn
|
3
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Jeroen Moortgat
|
5
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Mieke De Bruyne
|
3
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Martijn Lambert
|
3
|
|
Op te nemen: 8 studiepunten te selecteren uit de opleidingsprogramma's van de Universiteit Gent. Na goedkeuring door de faculteit.
De student kan ook kiezen uit de Lijst van universiteitsbrede keuzevakken van de Universiteit Gent.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Katya De Groote
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Bart Vandekerckhove
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Sylvie Rottey
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Peter Van Eenoo
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Philip Meuleman
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Katleen De Preter
|
4
|
|
|
1
|
jaar
|
en
|
Kaat Durinck
|
6
|
|
1 major te kiezen uit de opleiding Master of Science in Biomedical Sciences voor 26 studiepunten
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Annelies Maenhout
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Karel Everaert
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Barbara Cagnie
|
5
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Marieke De Craemer
|
6
|
|
Op te nemen: 30 studiepunten uit de afstudeerrichtingsvakken van de Master Revalidatiewetenschappen en Kinesitherapie
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
|
Geert Villeirs
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Dominique Vandijck
|
5
|
|
|
1
|
jaar
|
|
Leen Maes
|
3
|
|
De student kiest voor de optie Logopedische Wetenschappen of Audiologische Wetenschappen, afhankelijk van de basisopleiding
Op te nemen: 2 majors uit onderstaande lijst.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Petra Warreyn
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Youri Maryn
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Kristiane Van Lierde
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Kristiane Van Lierde
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
|
Evelien D'haeseleer
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
|
Kristiane Van Lierde
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Patrick Santens
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
|
Miet De Letter
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
MARIJKE MIATTON
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
|
Bart Vinck
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Leen Maes
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Leen Maes
|
4
|
|
De student kiest voor de stage optie Logopedische Wetenschappen of Audiologische Wetenschappen, afhankelijk van de basisopleiding
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Kristiane Van Lierde
|
20
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Leen Maes
|
20
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl
|
Wim Beyers
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Melissa Tuytens
|
6
|
|
Jouw vooropleiding bepaalt tot welke vakdidactiek je rechtstreeks toegang hebt.
- Bachelors revalidatiewetenschappen en kinesitherapie: vakdidactiek biologie of gezondheidswetenschappen II
- Bachelors biomedische wetenschappen: vakdidactiek biologie, chemie of gezondheidswetenschappen II
- Bachelors logopedische en audiologische wetenschappen: vakdidactiek gezondheidswetenschappen II of Nederlands niet-thuistaal
- Bachelors geneeskunde en Bachelors tandheelkunde: vakdidactiek biologie of gezondheidswetenschappen II
Als je voldoende academische voorkennis verworven hebt in een ander specifiek domein (minstens 30 studiepunten, 60 studiepunten voor talen), kan je een aanvraag indienen via educatievemaster@ugent.be om de vakdidactiek in dat specifieke domein te mogen volgen. Als je toelating krijgt, moet je binnen de programmalijn stage ook de bijhorende stage opnemen.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
jaar
|
nl
|
Dominique Adriaens
|
9
|
|
|
|
jaar
|
nl
|
Katrien Strubbe
|
9
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Leen Haerens
|
9
|
|
|
|
jaar
|
nl
|
Bart Deygers
|
9
|
|
- 9 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie a,
- 9 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie b.
Het opleidingsonderdeel met referentie b stemt overeen met de gekozen vakdidactiek in de programmalijn vakdidactiek.
Kreeg je op dossier toelating om een afwijkende vakdidactiek op te nemen in de programmalijn vakdidactiek, mail dan naar educatievemaster@ugent.be om de overeenkomstige stage toe te voegen.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
a
|
|
|
|
Leen Haerens
|
9
|
|
b
|
|
|
|
Dominique Adriaens
|
9
|
|
b
|
|
|
|
Katrien Strubbe
|
9
|
|
b
|
|
|
|
Leen Haerens
|
9
|
|
b
|
|
|
|
Chloé Lybaert
|
9
|
|
Het traject correspondeert met de vooropleiding van de student.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Paul Boon
|
7
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Ann Raes
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Lutgart Braeckman
|
4
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Patrick Van de Voorde
|
4
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Stefan Vandeweghe
|
4
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Tom Goffin
|
4
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Barbara Janssens
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Wouter Huvenne
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Jan Cosyn
|
3
|
|
Op te nemen: 8 studiepunten te selecteren uit de opleidingsprogramma's van de Universiteit Gent. Na goedkeuring door de faculteit.
De student kan ook kiezen uit de Lijst van universiteitsbrede keuzevakken van de Universiteit Gent.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
en
|
Tania Maes
|
3
|
|
1 major te kiezen uit de opleiding Master of Science in Biomedical Sciences voor 26 studiepunten
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Dirk Cambier
|
6
|
|
Op te nemen: 30 studiepunten uit de afstudeerrichtingsvakken van de Master Revalidatiewetenschappen en Kinesitherapie
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Tom Goffin
|
3
|
|
|
2
|
jaar
|
|
Leen Maes
|
3
|
|
De student kiest voor de optie Logopedische Wetenschappen of Audiologische Wetenschappen, afhankelijk van de basisopleiding
Op te nemen: 2 majors uit onderstaande lijst.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Evelien D'haeseleer
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
|
Kristiane Van Lierde
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Ingeborg Dhooge
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
|
Kurt Eggers
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
|
Kurt Eggers
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
en
|
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
|
Leen Maes
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Hannah Keppler
|
4
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl
|
Wim Beyers
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Melissa Tuytens
|
6
|
|
Jouw vooropleiding bepaalt tot welke vakdidactiek je rechtstreeks toegang hebt.
- Bachelors revalidatiewetenschappen en kinesitherapie: vakdidactiek biologie of gezondheidswetenschappen II
- Bachelors biomedische wetenschappen: vakdidactiek biologie, chemie of gezondheidswetenschappen II
- Bachelors logopedische en audiologische wetenschappen: vakdidactiek gezondheidswetenschappen II of Nederlands niet-thuistaal
- Bachelors geneeskunde en Bachelors tandheelkunde: vakdidactiek biologie of gezondheidswetenschappen II
Als je voldoende academische voorkennis verworven hebt in een ander specifiek domein (minstens 30 studiepunten, 60 studiepunten voor talen), kan je een aanvraag indienen via educatievemaster@ugent.be om de vakdidactiek in dat specifieke domein te mogen volgen. Als je toelating krijgt, moet je binnen de programmalijn stage ook de bijhorende stage opnemen.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
jaar
|
nl
|
Dominique Adriaens
|
9
|
|
|
|
jaar
|
nl
|
Katrien Strubbe
|
9
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Leen Haerens
|
9
|
|
|
|
jaar
|
nl
|
Bart Deygers
|
9
|
|
- 9 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie a,
- 9 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie b.
Het opleidingsonderdeel met referentie b stemt overeen met de gekozen vakdidactiek in de programmalijn vakdidactiek.
Kreeg je op dossier toelating om een afwijkende vakdidactiek op te nemen in de programmalijn vakdidactiek, mail dan naar educatievemaster@ugent.be om de overeenkomstige stage toe te voegen.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
a
|
|
|
|
Leen Haerens
|
9
|
|
b
|
|
|
|
Dominique Adriaens
|
9
|
|
b
|
|
|
|
Katrien Strubbe
|
9
|
|
b
|
|
|
|
Leen Haerens
|
9
|
|
b
|
|
|
|
Chloé Lybaert
|
9
|
|
Afhankelijk van het traject (gekozen op grond van de basisopleiding) opteert de student voor die masterproef met het juist aantal studiepunten (SP), dat wil zeggen dat als het totaal aantal studiepunten van de domeinvakken gelijk is aan:
- 60 SP, dan neemt de student de masterproef met een omvang van 24 SP op
- 59 SP, dan neemt de student de masterproef met een omvang van 25 SP op
- 58 SP, dan neemt de student de masterproef met een omvang van 26 SP op
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
|
24
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
|
25
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
|
26
|
|
Het traject correspondeert met de vooropleiding van de student.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Fritz Offner
|
8
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Michel De Pauw
|
8
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Ruth Piers
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Jan Victor
|
8
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Paul Boon
|
7
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Ann Raes
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Lutgart Braeckman
|
4
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Lutgart Braeckman
|
4
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Stefan Heytens
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Patrick Van de Voorde
|
4
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Vanessa Dubois
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Sivaprakash Rajasekharan
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Jo Van Dorpe
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Stefan Vandeweghe
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Sivaprakash Rajasekharan
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Jan Cosyn
|
3
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Jeroen Moortgat
|
5
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Mieke De Bruyne
|
3
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Martijn Lambert
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Stefan Vandeweghe
|
4
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Tom Goffin
|
4
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Barbara Janssens
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Wouter Huvenne
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Jan Cosyn
|
3
|
|
Op te nemen: 8 studiepunten te selecteren uit de opleidingsprogramma's van de Universiteit Gent. Na goedkeuring door de faculteit.
De student kan ook kiezen uit de Lijst van universiteitsbrede keuzevakken van de Universiteit Gent.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Katya De Groote
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Bart Vandekerckhove
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Sylvie Rottey
|
3
|
|
|
2
|
jaar
|
en
|
Tania Maes
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Peter Van Eenoo
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Philip Meuleman
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Katleen De Preter
|
4
|
|
|
1
|
jaar
|
en
|
Kaat Durinck
|
6
|
|
1 major te kiezen uit de opleiding Master of Science in Biomedical Sciences voor 26 studiepunten
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Annelies Maenhout
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Karel Everaert
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Barbara Cagnie
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Dirk Cambier
|
6
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Marieke De Craemer
|
6
|
|
Op te nemen: 30 studiepunten uit de afstudeerrichtingsvakken van de Master Revalidatiewetenschappen en Kinesitherapie
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Tom Goffin
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
|
Geert Villeirs
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Dominique Vandijck
|
5
|
|
|
1
|
jaar
|
|
Leen Maes
|
3
|
|
|
2
|
jaar
|
|
Leen Maes
|
3
|
|
De student kiest voor de optie Logopedische Wetenschappen of Audiologische Wetenschappen, afhankelijk van de basisopleiding
Op te nemen: 2 majors uit onderstaande lijst.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Petra Warreyn
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Youri Maryn
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Kristiane Van Lierde
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Kristiane Van Lierde
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
|
Evelien D'haeseleer
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
|
Kristiane Van Lierde
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Patrick Santens
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
|
Miet De Letter
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
MARIJKE MIATTON
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Evelien D'haeseleer
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
|
Kristiane Van Lierde
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Ingeborg Dhooge
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
|
Kurt Eggers
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
|
Kurt Eggers
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
en
|
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
|
Bart Vinck
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
|
Leen Maes
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Leen Maes
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Leen Maes
|
4
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Hannah Keppler
|
4
|
|
De student kiest voor de stage optie Logopedische Wetenschappen of Audiologische Wetenschappen, afhankelijk van de basisopleiding
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Kristiane Van Lierde
|
20
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Leen Maes
|
20
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl
|
Wim Beyers
|
6
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Melissa Tuytens
|
6
|
|
Jouw vooropleiding bepaalt tot welke vakdidactiek je rechtstreeks toegang hebt.
- Bachelors revalidatiewetenschappen en kinesitherapie: vakdidactiek biologie of gezondheidswetenschappen II
- Bachelors biomedische wetenschappen: vakdidactiek biologie, chemie of gezondheidswetenschappen II
- Bachelors logopedische en audiologische wetenschappen: vakdidactiek gezondheidswetenschappen II of Nederlands niet-thuistaal
- Bachelors geneeskunde en Bachelors tandheelkunde: vakdidactiek biologie of gezondheidswetenschappen II
Als je voldoende academische voorkennis verworven hebt in een ander specifiek domein (minstens 30 studiepunten, 60 studiepunten voor talen), kan je een aanvraag indienen via educatievemaster@ugent.be om de vakdidactiek in dat specifieke domein te mogen volgen. Als je toelating krijgt, moet je binnen de programmalijn stage ook de bijhorende stage opnemen.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
jaar
|
nl
|
Dominique Adriaens
|
9
|
|
|
|
jaar
|
nl
|
Katrien Strubbe
|
9
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Leen Haerens
|
9
|
|
|
|
jaar
|
nl
|
Bart Deygers
|
9
|
|
- 9 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie a,
- 9 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie b.
Het opleidingsonderdeel met referentie b stemt overeen met de gekozen vakdidactiek in de programmalijn vakdidactiek.
Kreeg je op dossier toelating om een afwijkende vakdidactiek op te nemen in de programmalijn vakdidactiek, mail dan naar educatievemaster@ugent.be om de overeenkomstige stage toe te voegen.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
a
|
|
|
|
Leen Haerens
|
9
|
|
b
|
|
|
|
Dominique Adriaens
|
9
|
|
b
|
|
|
|
Katrien Strubbe
|
9
|
|
b
|
|
|
|
Leen Haerens
|
9
|
|
b
|
|
|
|
Chloé Lybaert
|
9
|
|
Afhankelijk van het traject (gekozen op grond van de basisopleiding) opteert de student voor die masterproef met het juist aantal studiepunten (SP), dat wil zeggen dat als het totaal aantal studiepunten van de domeinvakken gelijk is aan:
- 60 SP, dan neemt de student de masterproef met een omvang van 24 SP op
- 59 SP, dan neemt de student de masterproef met een omvang van 25 SP op
- 58 SP, dan neemt de student de masterproef met een omvang van 26 SP op
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
|
24
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
|
25
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
|
26
|
|
Opleidingscompetenties
Competentiegebied 1: competentie in één of meerdere wetenschappen
1. Gespecialiseerde theoretische en praktische domeinspecifieke kennis beheersen, uitbreiden, actualiseren, verbreden, verdiepen.
2. Gespecialiseerde theoretische en praktische (vak)didactische kennis beheersen, uitbreiden, actualiseren, verbreden, verdiepen.
3. Zelfstandig (inter)nationaal wetenschappelijk onderzoek omtrent het leraarschap in het algemeen en de discipline in het bijzonder ontsluiten en de inzichten toepassen in de eigen klas- en schoolcontext.
Competentiegebied 2: wetenschappelijke competentie
4. De mogelijkheden en grenzen van verschillende theoretische paradigma’s in onderwijskundig en (vak)didactisch onderzoek kennen, kritisch bevragen en vanuit een veelheid aan perspectieven benaderen.
5. Een volledige onderzoekscyclus over een onderwijsrelevant onderwerp doorlopen en hierover rapporteren conform wetenschappelijke criteria.
Competentiegebied 3: intellectuele competentie
6. Kritisch-reflectief omgaan met (dissonante) informatie, onderwijspraktijken, methodieken en leermiddelen op basis van wetenschappelijke evidentie.
7. Op basis van een actieve en onderzoekende houding t.o.v. de onderwijsrealiteit bijdragen aan beroepsvernieuwing, schoolbeleid en schoolontwikkeling.
8. Door onderzoekend leren en kritische zelfevaluatie het eigen functioneren als leraar bijsturen en zodoende richting en innovatie geven aan zijn of haar professionele praktijk en ontwikkeling.
Competentiegebied 4: competentie in samenwerken en communiceren
9. Vanuit een pluralistische basishouding communiceren met leerlingen, ouders of verzorgers met diverse taalachtergronden in diverse talige situaties met het oog op informatie-uitwisseling, het stimuleren van betrokkenheid en participatie en het samen ontwikkelen van constructieve oplossingen om het leren te ondersteunen en te stimuleren.
10. Constructief samenwerken met externe partners met het oog op de verrijking van het onderwijs- en vormingsaanbod en de facilitering van de doorstroming tussen onderwijsniveaus en naar de arbeidsmarkt.
11. In een schoolteam constructief samenwerken en initiatief nemen voor, deelnemen aan en leidinggeven aan (inter)disciplinair teamoverleg tussen leraren.
12. Communiceren over onderwijskundige thema’s, het lerarenberoep en zelfontwikkelde oplossingen voor de onderwijspraktijk met collega’s en andere stakeholders in het onderwijsveld.
Competentiegebied 5: maatschappelijke competentie
13. Kennis verbinden met actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen waarbij de confrontatie met andere perspectieven de eigen onderwijspraktijk verrijkt.
14. Deelnemen aan het maatschappelijke debat vanuit een persoonlijk maatschappelijk engagement en met het oog op perspectiefverbreding.
Competentiegebied 6: specifieke aanvullende competenties voor het lerarenberoep
15. Creëren van een positieve, veilige en krachtige evidence-informed leeromgeving die aansluit bij de beginsituatie van de lerenden en responsief is ten aanzien van de diversiteit in de leergroep.
16. Kennis, vaardigheden en attitudes inzetten om voor lerenden uitdagende leeromgevingen te creëren en nieuwe ideeën voor de onderwijspraktijk ontwikkelen en aan de realiteit toetsen.
17. Een positief leefklimaat creëren en door doelgerichte activiteiten en formele en informele interacties de brede persoonlijke, intellectuele en maatschappelijke ontplooiing van leerlingen ondersteunen, met respect voor hun sociale, culturele en levensbeschouwelijke achtergrond.