Educatieve Master of Science in de talen (toegepaste taalkunde)
Een educatieve master bereidt je voor op een job als leraar in het onderwijs met focus op het secundair onderwijs (2de en 3de graad), het hoger onderwijs en het volwassenenonderwijs. Ook buiten het onderwijs is een diploma van de educatieve masteropleiding relevant. Na elke bacheloropleiding van de UGent kun je starten met een educatieve master.
Als er geen aanduiding van modeltrajectjaar naast een opleidingsonderdeel staat, beslist de student in functie van het curriculum/het programma welke gekozen opleidingsonderdelen in het eerste of tweede modeltrajectjaar worden opgenomen.
Om rekening te houden met mogelijke overlappingen in de uurroosters kunnen studenten gebruik maken van de simulator (zie website van de vakgroep).
Studenten kiezen tussen volgende keuzepakketten:
- Tolken (1.1.1)
- Vertalen (1.1.2)
- Meertalige communicatie (1.1.3)
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Bart Defrancq
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Katrijn Maryns
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Jelena Vranjes
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Gert De Sutter
|
5
|
|
Het keuzepakket Tolken kan enkel opgenomen worden in een combinatie van Duits, Engels, Frans of Spaans met Nederlands. Studenten die een opleiding tolken met twee vreemde talen willen combineren met het leraarschap moeten opteren voor een domeinmaster gevolgd door een verkort educatief traject.
Studenten kiezen:
- een module vreemde talen (11 studiepunten)
- de module Nederlands (20 studiepunten)
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl,en
|
Katrijn Maryns
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl,en
|
Katrijn Maryns
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl,fr
|
Bart Defrancq
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl,fr
|
Bart Defrancq
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
de,nl
|
Jelena Vranjes
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
de,nl
|
Jelena Vranjes
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl,es
|
July De Wilde
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl,es
|
July De Wilde
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl
|
Lars Bernaerts
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Lars Bernaerts
|
5
|
|
|
|
jaar
|
nl
|
Kornee van der Haven
|
5
|
|
|
|
|
|
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl
|
Evy Woumans
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Anneleen Spiessens
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Joke Daems
|
3
|
|
a
|
|
sem 1
|
nl
|
Sarah Van Hoof
|
3
|
|
b
|
|
sem 1
|
nl
|
Sarah Van Hoof
|
4
|
|
Studenten kiezen:
- ofwel twee modules van een vreemde taal (= 2 x 11 studiepunten)
- ofwel één module van een vreemde taal (13 studiepunten) en de module Nederlands (20 studiepunten)
Studenten die Nederlands studeren, nemen het vak met referentie a (3 studiepunten) op. Studenten die geen Nederlands studeren, nemen het vak met referentie b (4 studiepunten) op.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl,en
|
Joeri Van Liefferinge
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Joeri Van Liefferinge
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl,en
|
David Chan
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Francis Mus
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl,fr
|
Francis Mus
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl,fr
|
Brunehilde Ammann
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
de,nl
|
Petra Campe
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
de,nl
|
Petra Campe
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
de,nl
|
Jelena Vranjes
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
it
|
Irene Cenni
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Irene Cenni
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Piet Van Poucke
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
ru,nl
|
Johanna Hautekiet
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
ru
|
Bart Hendrickx
|
4
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl,es
|
Jeroen Vandaele
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Carine De Groote
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl,es
|
Patrick Goethals
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl,tr
|
A. Seza Doğruöz
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl,tr
|
Johan Vandewalle
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl,tr
|
Sevdag Kaya
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl
|
Lars Bernaerts
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Lars Bernaerts
|
5
|
|
|
|
jaar
|
nl
|
Kornee van der Haven
|
5
|
|
|
|
|
|
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl
|
Ellen Van Praet
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
An-Sofie Claeys
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Bram Lambrecht
|
4
|
|
Studenten kiezen:
- ofwel twee modules van een vreemde taal (= 2 x 10 studiepunten)
- ofwel één module van een vreemde taal (10 studiepunten) en de module Nederlands (20 studiepunten)
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl,en
|
Aurélie De Waele
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl,en
|
Bernard De Clerck
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl,fr
|
Catherine Bouko
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl,fr
|
Catherine Bouko
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
de,nl
|
Christophe Wybraeke
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
de,nl
|
Sofie Decock
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
it
|
Irene Cenni
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
it,nl
|
Irene Cenni
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Piet Van Poucke
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
ru,nl
|
Johanna Hautekiet
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
ru,nl
|
Elena Ivobotenko
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Nausica Marcos Miguel
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl,es
|
Nausica Marcos Miguel
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl,tr
|
A. Seza Doğruöz
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl,tr
|
Johan Vandewalle
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl,tr
|
Sevdag Kaya
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl
|
Lars Bernaerts
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Lars Bernaerts
|
5
|
|
|
|
jaar
|
nl
|
Kornee van der Haven
|
5
|
|
|
|
|
|
|
5
|
|
Studenten die in de bachelor de minor Onderwijs van 15 studiepunten niet volledig hebben opgenomen, kiezen hier de ontbrekende vakken.
De opname van deze keuzevakken gebeurt zodanig dat de domeincomponent 60 studiepunten omvat.
De twee vakdidactieken moeten aansluiten bij de gevolgde talen in de bacheloropleiding.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Bram De Wever
|
6
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Maribel Montero Perez
|
3
|
|
*
|
1
|
sem 1
|
de,nl
|
Benjamin Biebuyck
|
3
|
|
*
|
1
|
sem 2
sem 1
|
nl,en
nl,en
|
June Eyckmans
|
3
|
|
*
|
1
|
jaar
|
nl,fr
|
Pascale Hadermann
|
3
|
|
*
|
1
|
sem 2
sem 1
|
nl
nl
|
Youri Desplenter
|
3
|
|
*
|
1
|
jaar
|
nl,es
|
Maribel Montero Perez
|
3
|
|
*
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Maribel Montero Perez
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 2
|
nl
|
Alexander Roose
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Stef Slembrouck
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Orphée De Clercq
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Maribel Montero Perez
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl
|
Chloé Lybaert
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Bart Deygers
|
3
|
|
|
|
jaar
|
nl
|
Chloé Lybaert
|
3
|
|
|
|
jaar
|
nl
|
Chloé Lybaert
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
*
|
|
sem 1
|
nl
|
Ulrike Vogl
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
June Eyckmans
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
fr
|
Pascale Hadermann
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
de
|
Gunther Martens
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Bart Deygers
|
3
|
|
Als er geen aanduiding van modeltrajectjaar naast een opleidingsonderdeel staat, beslist de student in functie van het curriculum/het programma welke gekozen opleidingsonderdelen in het eerste of tweede modeltrajectjaar worden opgenomen. Een stagevak kan enkel opgenomen worden als de corresponderende vakdidactiek al gevolgd is, of gelijktijdig gevolgd wordt.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl
|
Melissa Tuytens
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Tijs Rotsaert
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Wim Beyers
|
4
|
|
Op te nemen: 4 opleidingsonderdelen uit de onderstaande lijst, afhankelijk van de gekozen talen in de bacheloropleiding, na goedkeuring door de faculteit:
- Indien 2 talen: 6 studiepunten met referentie a en 6 studiepunten met referentie b. Wie de domeinmodule "1.1.3.8 Nederlands" volgt, kan ook Vakdidactiek A: Nederlands en Vakdidactiek B: Nederlands opnemen.
- Indien 1 taal + NT2: 3 studiepunten met referentie a, 3 studiepunten met referentie b, 6 studiepunten met referentie c (Vakdidactiek Nederlands - niet thuistaal)
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
a
|
1
|
jaar
|
de,nl
|
Benjamin Biebuyck
|
3
|
|
a
|
1
|
sem 1
|
en
|
Vanessa De Wilde
|
3
|
|
a
|
1
|
sem 1
|
nl,fr
|
Pascale Hadermann
|
3
|
|
a
|
|
sem 1
|
nl
|
Youri Desplenter
|
3
|
|
a
|
1
|
sem 1
|
es
|
Maribel Montero Perez
|
3
|
|
a
|
1
|
jaar
|
nl
|
Maribel Montero Perez
|
3
|
|
c
|
|
sem 1
|
nl
|
Chloé Lybaert
|
3
|
|
b
|
|
jaar
|
de,nl
|
Benjamin Biebuyck
|
3
|
|
b
|
|
sem 2
|
en
|
June Eyckmans
|
3
|
|
b
|
|
sem 2
|
nl,fr
|
Pascale Hadermann
|
3
|
|
b
|
|
sem 2
|
nl
|
Katja De Herdt
|
3
|
|
b
|
|
sem 2
|
nl
|
Katja De Herdt
|
3
|
|
b
|
|
sem 2
|
nl
|
Youri Desplenter
|
3
|
|
b
|
|
sem 2
|
es
|
Patrick Goethals
|
3
|
|
b
|
|
jaar
|
nl
|
Maribel Montero Perez
|
3
|
|
c
|
|
sem 2
|
nl
|
Bart Deygers
|
3
|
|
Op te nemen: 4 opleidingsonderdelen uit de onderstaande lijst, afhankelijk van de gekozen vakdidactieken in de "Programmalijn vakdidactiek", na goedkeuring door de faculteit
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
jaar
|
de
|
Benjamin Biebuyck
|
3
|
|
|
|
jaar
|
de
|
Benjamin Biebuyck
|
3
|
|
|
|
jaar
|
en
|
Vanessa De Wilde
|
3
|
|
|
|
jaar
|
en
|
June Eyckmans
|
3
|
|
|
|
jaar
|
fr
|
Pascale Hadermann
|
3
|
|
|
|
jaar
|
fr
|
Pascale Hadermann
|
3
|
|
|
|
jaar
|
nl
|
Youri Desplenter
|
3
|
|
|
|
jaar
|
nl
|
Youri Desplenter
|
3
|
|
|
|
jaar
|
nl
|
Chloé Lybaert
|
3
|
|
|
|
jaar
|
nl
|
Chloé Lybaert
|
3
|
|
|
|
jaar
|
es
|
Maribel Montero Perez
|
3
|
|
|
|
jaar
|
es
|
Patrick Goethals
|
3
|
|
|
|
jaar
|
nl
|
Maribel Montero Perez
|
3
|
|
|
|
jaar
|
nl
|
Maribel Montero Perez
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
June Eyckmans
|
5
|
|
Als er geen aanduiding van modeltrajectjaar naast een opleidingsonderdeel staat, beslist de student in functie van het curriculum/het programma welke gekozen opleidingsonderdelen in het eerste of tweede modeltrajectjaar worden opgenomen.
Om rekening te houden met mogelijke overlappingen in de uurroosters kunnen studenten gebruik maken van de simulator (zie website van de vakgroep).
Studenten kiezen tussen volgende keuzepakketten:
- Tolken (1.1.1)
- Vertalen (1.1.2)
- Meertalige communicatie (1.1.3)
Het keuzepakket Tolken kan enkel opgenomen worden in een combinatie van Duits, Engels, Frans of Spaans met Nederlands. Studenten die een opleiding tolken met twee vreemde talen willen combineren met het leraarschap moeten opteren voor een domeinmaster gevolgd door een verkort educatief traject.
Studenten kiezen:
- een module vreemde talen (11 studiepunten)
- de module Nederlands (20 studiepunten)
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl
|
Lars Bernaerts
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Lars Bernaerts
|
5
|
|
|
|
jaar
|
nl
|
Kornee van der Haven
|
5
|
|
|
|
|
|
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl
|
Evy Woumans
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Anneleen Spiessens
|
4
|
|
a
|
|
sem 1
|
nl
|
Sarah Van Hoof
|
3
|
|
b
|
|
sem 1
|
nl
|
Sarah Van Hoof
|
4
|
|
Studenten kiezen:
- ofwel twee modules van een vreemde taal (= 2 x 11 studiepunten)
- ofwel één module van een vreemde taal (13 studiepunten) en de module Nederlands (20 studiepunten)
Studenten die Nederlands studeren, nemen het vak met referentie a (3 studiepunten) op. Studenten die geen Nederlands studeren, nemen het vak met referentie b (4 studiepunten) op.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl,tr
|
A. Seza Doğruöz
|
4
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl
|
Lars Bernaerts
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Lars Bernaerts
|
5
|
|
|
|
jaar
|
nl
|
Kornee van der Haven
|
5
|
|
|
|
|
|
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl
|
Ellen Van Praet
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
An-Sofie Claeys
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Bram Lambrecht
|
4
|
|
Studenten kiezen:
- ofwel twee modules van een vreemde taal (= 2 x 10 studiepunten)
- ofwel één module van een vreemde taal (10 studiepunten) en de module Nederlands (20 studiepunten)
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl,tr
|
A. Seza Doğruöz
|
4
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl
|
Lars Bernaerts
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Lars Bernaerts
|
5
|
|
|
|
jaar
|
nl
|
Kornee van der Haven
|
5
|
|
|
|
|
|
|
5
|
|
Studenten die in de bachelor de minor Onderwijs van 15 studiepunten niet volledig hebben opgenomen, kiezen hier de ontbrekende vakken.
De opname van deze keuzevakken gebeurt zodanig dat de domeincomponent 60 studiepunten omvat.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 2
|
nl
|
Alexander Roose
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Stef Slembrouck
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Orphée De Clercq
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Maribel Montero Perez
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl
|
Chloé Lybaert
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Bart Deygers
|
3
|
|
|
|
jaar
|
nl
|
Chloé Lybaert
|
3
|
|
|
|
jaar
|
nl
|
Chloé Lybaert
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
*
|
|
sem 1
|
nl
|
Ulrike Vogl
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
June Eyckmans
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
fr
|
Pascale Hadermann
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
de
|
Gunther Martens
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Bart Deygers
|
3
|
|
Als er geen aanduiding van modeltrajectjaar naast een opleidingsonderdeel staat, beslist de student in functie van het curriculum/het programma welke gekozen opleidingsonderdelen in het eerste of tweede modeltrajectjaar worden opgenomen. Een stagevak kan enkel opgenomen worden als de corresponderende vakdidactiek al gevolgd is, of gelijktijdig gevolgd wordt.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl
|
Melissa Tuytens
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Wim Beyers
|
4
|
|
Op te nemen: 4 opleidingsonderdelen uit de onderstaande lijst, afhankelijk van de gekozen talen in de bacheloropleiding, na goedkeuring door de faculteit:
- Indien 2 talen: 6 studiepunten met referentie a en 6 studiepunten met referentie b. Wie de domeinmodule "1.1.3.8 Nederlands" volgt, kan ook Vakdidactiek A: Nederlands en Vakdidactiek B: Nederlands opnemen.
- Indien 1 taal + NT2: 3 studiepunten met referentie a, 3 studiepunten met referentie b, 6 studiepunten met referentie c (Vakdidactiek Nederlands - niet thuistaal)
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
a
|
|
sem 1
|
nl
|
Youri Desplenter
|
3
|
|
c
|
|
sem 1
|
nl
|
Chloé Lybaert
|
3
|
|
b
|
|
jaar
|
de,nl
|
Benjamin Biebuyck
|
3
|
|
b
|
|
sem 2
|
en
|
June Eyckmans
|
3
|
|
b
|
|
sem 2
|
nl,fr
|
Pascale Hadermann
|
3
|
|
b
|
|
sem 2
|
nl
|
Katja De Herdt
|
3
|
|
b
|
|
sem 2
|
nl
|
Katja De Herdt
|
3
|
|
b
|
|
sem 2
|
nl
|
Youri Desplenter
|
3
|
|
b
|
|
sem 2
|
es
|
Patrick Goethals
|
3
|
|
b
|
|
jaar
|
nl
|
Maribel Montero Perez
|
3
|
|
c
|
|
sem 2
|
nl
|
Bart Deygers
|
3
|
|
Op te nemen: 4 opleidingsonderdelen uit de onderstaande lijst, afhankelijk van de gekozen vakdidactieken in de "Programmalijn vakdidactiek", na goedkeuring door de faculteit
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
jaar
|
de
|
Benjamin Biebuyck
|
3
|
|
|
|
jaar
|
de
|
Benjamin Biebuyck
|
3
|
|
|
|
jaar
|
en
|
Vanessa De Wilde
|
3
|
|
|
|
jaar
|
en
|
June Eyckmans
|
3
|
|
|
|
jaar
|
fr
|
Pascale Hadermann
|
3
|
|
|
|
jaar
|
fr
|
Pascale Hadermann
|
3
|
|
|
|
jaar
|
nl
|
Youri Desplenter
|
3
|
|
|
|
jaar
|
nl
|
Youri Desplenter
|
3
|
|
|
|
jaar
|
nl
|
Chloé Lybaert
|
3
|
|
|
|
jaar
|
nl
|
Chloé Lybaert
|
3
|
|
|
|
jaar
|
es
|
Maribel Montero Perez
|
3
|
|
|
|
jaar
|
es
|
Patrick Goethals
|
3
|
|
|
|
jaar
|
nl
|
Maribel Montero Perez
|
3
|
|
|
|
jaar
|
nl
|
Maribel Montero Perez
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
June Eyckmans
|
19
|
|
Als er geen aanduiding van modeltrajectjaar naast een opleidingsonderdeel staat, beslist de student in functie van het curriculum/het programma welke gekozen opleidingsonderdelen in het eerste of tweede modeltrajectjaar worden opgenomen.
Om rekening te houden met mogelijke overlappingen in de uurroosters kunnen studenten gebruik maken van de simulator (zie website van de vakgroep).
Studenten kiezen tussen volgende keuzepakketten:
- Tolken (1.1.1)
- Vertalen (1.1.2)
- Meertalige communicatie (1.1.3)
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Bart Defrancq
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Katrijn Maryns
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Jelena Vranjes
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Gert De Sutter
|
5
|
|
Het keuzepakket Tolken kan enkel opgenomen worden in een combinatie van Duits, Engels, Frans of Spaans met Nederlands. Studenten die een opleiding tolken met twee vreemde talen willen combineren met het leraarschap moeten opteren voor een domeinmaster gevolgd door een verkort educatief traject.
Studenten kiezen:
- een module vreemde talen (11 studiepunten)
- de module Nederlands (20 studiepunten)
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl,en
|
Katrijn Maryns
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl,en
|
Katrijn Maryns
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl,fr
|
Bart Defrancq
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl,fr
|
Bart Defrancq
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
de,nl
|
Jelena Vranjes
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
de,nl
|
Jelena Vranjes
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl,es
|
July De Wilde
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl,es
|
July De Wilde
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl
|
Lars Bernaerts
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Lars Bernaerts
|
5
|
|
|
|
jaar
|
nl
|
Kornee van der Haven
|
5
|
|
|
|
|
|
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl
|
Evy Woumans
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Anneleen Spiessens
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Joke Daems
|
3
|
|
a
|
|
sem 1
|
nl
|
Sarah Van Hoof
|
3
|
|
b
|
|
sem 1
|
nl
|
Sarah Van Hoof
|
4
|
|
Studenten kiezen:
- ofwel twee modules van een vreemde taal (= 2 x 11 studiepunten)
- ofwel één module van een vreemde taal (13 studiepunten) en de module Nederlands (20 studiepunten)
Studenten die Nederlands studeren, nemen het vak met referentie a (3 studiepunten) op. Studenten die geen Nederlands studeren, nemen het vak met referentie b (4 studiepunten) op.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl,en
|
Joeri Van Liefferinge
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Joeri Van Liefferinge
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl,en
|
David Chan
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Francis Mus
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl,fr
|
Francis Mus
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl,fr
|
Brunehilde Ammann
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
de,nl
|
Petra Campe
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
de,nl
|
Petra Campe
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
de,nl
|
Jelena Vranjes
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
it
|
Irene Cenni
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Irene Cenni
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Piet Van Poucke
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
ru,nl
|
Johanna Hautekiet
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
ru
|
Bart Hendrickx
|
4
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl,es
|
Jeroen Vandaele
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Carine De Groote
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl,es
|
Patrick Goethals
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl,tr
|
A. Seza Doğruöz
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl,tr
|
Johan Vandewalle
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl,tr
|
Sevdag Kaya
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl
|
Lars Bernaerts
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Lars Bernaerts
|
5
|
|
|
|
jaar
|
nl
|
Kornee van der Haven
|
5
|
|
|
|
|
|
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl
|
Ellen Van Praet
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
An-Sofie Claeys
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Bram Lambrecht
|
4
|
|
Studenten kiezen:
- ofwel twee modules van een vreemde taal (= 2 x 10 studiepunten)
- ofwel één module van een vreemde taal (10 studiepunten) en de module Nederlands (20 studiepunten)
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl,en
|
Aurélie De Waele
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl,en
|
Bernard De Clerck
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl,fr
|
Catherine Bouko
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl,fr
|
Catherine Bouko
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
de,nl
|
Christophe Wybraeke
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
de,nl
|
Sofie Decock
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
it
|
Irene Cenni
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
it,nl
|
Irene Cenni
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Piet Van Poucke
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
ru,nl
|
Johanna Hautekiet
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
ru,nl
|
Elena Ivobotenko
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Nausica Marcos Miguel
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl,es
|
Nausica Marcos Miguel
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl,tr
|
A. Seza Doğruöz
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl,tr
|
Johan Vandewalle
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl,tr
|
Sevdag Kaya
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl
|
Lars Bernaerts
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Lars Bernaerts
|
5
|
|
|
|
jaar
|
nl
|
Kornee van der Haven
|
5
|
|
|
|
|
|
|
5
|
|
Studenten die in de bachelor de minor Onderwijs van 15 studiepunten niet volledig hebben opgenomen, kiezen hier de ontbrekende vakken.
De opname van deze keuzevakken gebeurt zodanig dat de domeincomponent 60 studiepunten omvat.
De twee vakdidactieken moeten aansluiten bij de gevolgde talen in de bacheloropleiding.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Bram De Wever
|
6
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Maribel Montero Perez
|
3
|
|
*
|
1
|
sem 1
|
de,nl
|
Benjamin Biebuyck
|
3
|
|
*
|
1
|
sem 2
sem 1
|
nl,en
nl,en
|
June Eyckmans
|
3
|
|
*
|
1
|
jaar
|
nl,fr
|
Pascale Hadermann
|
3
|
|
*
|
1
|
sem 2
sem 1
|
nl
nl
|
Youri Desplenter
|
3
|
|
*
|
1
|
jaar
|
nl,es
|
Maribel Montero Perez
|
3
|
|
*
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Maribel Montero Perez
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 2
|
nl
|
Alexander Roose
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Stef Slembrouck
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Orphée De Clercq
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Maribel Montero Perez
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl
|
Chloé Lybaert
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Bart Deygers
|
3
|
|
|
|
jaar
|
nl
|
Chloé Lybaert
|
3
|
|
|
|
jaar
|
nl
|
Chloé Lybaert
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
*
|
|
sem 1
|
nl
|
Ulrike Vogl
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
June Eyckmans
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
fr
|
Pascale Hadermann
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
de
|
Gunther Martens
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Bart Deygers
|
3
|
|
Als er geen aanduiding van modeltrajectjaar naast een opleidingsonderdeel staat, beslist de student in functie van het curriculum/het programma welke gekozen opleidingsonderdelen in het eerste of tweede modeltrajectjaar worden opgenomen. Een stagevak kan enkel opgenomen worden als de corresponderende vakdidactiek al gevolgd is, of gelijktijdig gevolgd wordt.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 1
|
nl
|
Melissa Tuytens
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Tijs Rotsaert
|
4
|
|
|
|
sem 1
|
nl
|
Wim Beyers
|
4
|
|
Op te nemen: 4 opleidingsonderdelen uit de onderstaande lijst, afhankelijk van de gekozen talen in de bacheloropleiding, na goedkeuring door de faculteit:
- Indien 2 talen: 6 studiepunten met referentie a en 6 studiepunten met referentie b. Wie de domeinmodule "1.1.3.8 Nederlands" volgt, kan ook Vakdidactiek A: Nederlands en Vakdidactiek B: Nederlands opnemen.
- Indien 1 taal + NT2: 3 studiepunten met referentie a, 3 studiepunten met referentie b, 6 studiepunten met referentie c (Vakdidactiek Nederlands - niet thuistaal)
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
a
|
1
|
jaar
|
de,nl
|
Benjamin Biebuyck
|
3
|
|
a
|
1
|
sem 1
|
en
|
Vanessa De Wilde
|
3
|
|
a
|
1
|
sem 1
|
nl,fr
|
Pascale Hadermann
|
3
|
|
a
|
|
sem 1
|
nl
|
Youri Desplenter
|
3
|
|
a
|
1
|
sem 1
|
es
|
Maribel Montero Perez
|
3
|
|
a
|
1
|
jaar
|
nl
|
Maribel Montero Perez
|
3
|
|
c
|
|
sem 1
|
nl
|
Chloé Lybaert
|
3
|
|
b
|
|
jaar
|
de,nl
|
Benjamin Biebuyck
|
3
|
|
b
|
|
sem 2
|
en
|
June Eyckmans
|
3
|
|
b
|
|
sem 2
|
nl,fr
|
Pascale Hadermann
|
3
|
|
b
|
|
sem 2
|
nl
|
Katja De Herdt
|
3
|
|
b
|
|
sem 2
|
nl
|
Katja De Herdt
|
3
|
|
b
|
|
sem 2
|
nl
|
Youri Desplenter
|
3
|
|
b
|
|
sem 2
|
es
|
Patrick Goethals
|
3
|
|
b
|
|
jaar
|
nl
|
Maribel Montero Perez
|
3
|
|
c
|
|
sem 2
|
nl
|
Bart Deygers
|
3
|
|
Op te nemen: 4 opleidingsonderdelen uit de onderstaande lijst, afhankelijk van de gekozen vakdidactieken in de "Programmalijn vakdidactiek", na goedkeuring door de faculteit
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
jaar
|
de
|
Benjamin Biebuyck
|
3
|
|
|
|
jaar
|
de
|
Benjamin Biebuyck
|
3
|
|
|
|
jaar
|
en
|
Vanessa De Wilde
|
3
|
|
|
|
jaar
|
en
|
June Eyckmans
|
3
|
|
|
|
jaar
|
fr
|
Pascale Hadermann
|
3
|
|
|
|
jaar
|
fr
|
Pascale Hadermann
|
3
|
|
|
|
jaar
|
nl
|
Youri Desplenter
|
3
|
|
|
|
jaar
|
nl
|
Youri Desplenter
|
3
|
|
|
|
jaar
|
nl
|
Chloé Lybaert
|
3
|
|
|
|
jaar
|
nl
|
Chloé Lybaert
|
3
|
|
|
|
jaar
|
es
|
Maribel Montero Perez
|
3
|
|
|
|
jaar
|
es
|
Patrick Goethals
|
3
|
|
|
|
jaar
|
nl
|
Maribel Montero Perez
|
3
|
|
|
|
jaar
|
nl
|
Maribel Montero Perez
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
June Eyckmans
|
5
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
June Eyckmans
|
19
|
|
Opleidingscompetenties
Competentiegebied 1: competentie in één of meerdere wetenschappen
1. Gespecialiseerde theoretische en praktische domeinspecifieke kennis beheersen, uitbreiden, actualiseren, verbreden, verdiepen.
2. Gespecialiseerde theoretische en praktische (vak)didactische kennis beheersen, uitbreiden, actualiseren, verbreden, verdiepen.
3. Zelfstandig (inter)nationaal wetenschappelijk onderzoek omtrent het leraarschap in het algemeen en de discipline in het bijzonder ontsluiten en de inzichten toepassen in de eigen klas- en schoolcontext.
Competentiegebied 2: wetenschappelijke competentie
4. De mogelijkheden en grenzen van verschillende theoretische paradigma’s in onderwijskundig en (vak)didactisch onderzoek kennen, kritisch bevragen en vanuit een veelheid aan perspectieven benaderen.
5. Een volledige onderzoekscyclus over een onderwijsrelevant onderwerp doorlopen en hierover rapporteren conform wetenschappelijke criteria.
Competentiegebied 3: intellectuele competentie
6. Kritisch-reflectief omgaan met (dissonante) informatie, onderwijspraktijken, methodieken en leermiddelen op basis van wetenschappelijke evidentie.
7. Op basis van een actieve en onderzoekende houding t.o.v. de onderwijsrealiteit bijdragen aan beroepsvernieuwing, schoolbeleid en schoolontwikkeling.
8. Door onderzoekend leren en kritische zelfevaluatie het eigen functioneren als leraar bijsturen en zodoende richting en innovatie geven aan zijn of haar professionele praktijk en ontwikkeling.
Competentiegebied 4: competentie in samenwerken en communiceren
9. Vanuit een pluralistische basishouding communiceren met leerlingen, ouders of verzorgers met diverse taalachtergronden in diverse talige situaties met het oog op informatie-uitwisseling, het stimuleren van betrokkenheid en participatie en het samen ontwikkelen van constructieve oplossingen om het leren te ondersteunen en te stimuleren.
10. Constructief samenwerken met externe partners met het oog op de verrijking van het onderwijs- en vormingsaanbod en de facilitering van de doorstroming tussen onderwijsniveaus en naar de arbeidsmarkt.
11. In een schoolteam constructief samenwerken en initiatief nemen voor, deelnemen aan en leidinggeven aan (inter)disciplinair teamoverleg tussen leraren.
12. Communiceren over onderwijskundige thema’s, het lerarenberoep en zelfontwikkelde oplossingen voor de onderwijspraktijk met collega’s en andere stakeholders in het onderwijsveld.
Competentiegebied 5: maatschappelijke competentie
13. Kennis verbinden met actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen waarbij de confrontatie met andere perspectieven de eigen onderwijspraktijk verrijkt.
14. Deelnemen aan het maatschappelijke debat vanuit een persoonlijk maatschappelijk engagement en met het oog op perspectiefverbreding.
Competentiegebied 6: specifieke aanvullende competenties voor het lerarenberoep
15. Creëren van een positieve, veilige en krachtige evidence-informed leeromgeving die aansluit bij de beginsituatie van de lerenden en responsief is ten aanzien van de diversiteit in de leergroep.
16. Kennis, vaardigheden en attitudes inzetten om voor lerenden uitdagende leeromgevingen te creëren en nieuwe ideeën voor de onderwijspraktijk ontwikkelen en aan de realiteit toetsen.
17. Een positief leefklimaat creëren en door doelgerichte activiteiten en formele en informele interacties de brede persoonlijke, intellectuele en maatschappelijke ontplooiing van leerlingen ondersteunen, met respect voor hun sociale, culturele en levensbeschouwelijke achtergrond.