Master of Medicine in de specialistische geneeskunde (neurochirurgie)
In deze opleiding word je opgeleid tot arts-specialist die over een adequate kennis en vaardigheid beschikt om hoogwaardige patiëntenzorg te verlenen in je specifieke vakgebied. Het is een master-na-master die wordt gevolgd samen met de beroepsopleiding tot arts-specialist. De duur van de totale opleiding is afhankelijk van de specialisatie.
- 7 studiepunten in jaar 2,
- 23 studiepunten in jaar 6.
- 63 studiepunten in jaar 2,
- 57 studiepunten in jaar 6.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Edward Baert
|
10
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Edward Baert
|
25
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Edward Baert
|
10
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Wim Ceelen
|
6
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Edward Baert
|
6
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Edward Baert
|
6
|
|
- 10 studiepunten in jaar 2,
- 20 studiepunten in jaar 6.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Patrick Wouters
|
10
|
|
- 7 studiepunten in jaar 2,
- 23 studiepunten in jaar 6.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Dirk De Bacquer
|
3
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Renaat Peleman
|
4
|
|
- 7 studiepunten in jaar 2,
- 23 studiepunten in jaar 6.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
6
|
jaar
|
nl
|
Anneliese Moerman
|
18
|
|
|
6
|
jaar
|
nl
|
Renaat Peleman
|
5
|
|
- 63 studiepunten in jaar 2,
- 57 studiepunten in jaar 6.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
6
|
jaar
|
nl
|
Edward Baert
|
10
|
|
|
6
|
jaar
|
nl
|
Edward Baert
|
25
|
|
|
6
|
jaar
|
nl
|
Edward Baert
|
10
|
|
|
6
|
jaar
|
nl
|
Edward Baert
|
3
|
|
|
6
|
jaar
|
nl
|
Edward Baert
|
3
|
|
|
6
|
jaar
|
nl
|
Edward Baert
|
6
|
|
- 10 studiepunten in jaar 2,
- 20 studiepunten in jaar 6.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
6
|
jaar
|
nl
|
Patrick Wouters
|
20
|
|
- 7 studiepunten in jaar 2,
- 23 studiepunten in jaar 6.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Dirk De Bacquer
|
3
|
|
|
6
|
jaar
|
nl
|
Anneliese Moerman
|
18
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Renaat Peleman
|
4
|
|
|
6
|
jaar
|
nl
|
Renaat Peleman
|
5
|
|
- 63 studiepunten in jaar 2,
- 57 studiepunten in jaar 6.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Edward Baert
|
10
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Edward Baert
|
25
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Edward Baert
|
10
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Wim Ceelen
|
6
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Edward Baert
|
6
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Edward Baert
|
6
|
|
|
6
|
jaar
|
nl
|
Edward Baert
|
10
|
|
|
6
|
jaar
|
nl
|
Edward Baert
|
25
|
|
|
6
|
jaar
|
nl
|
Edward Baert
|
10
|
|
|
6
|
jaar
|
nl
|
Edward Baert
|
3
|
|
|
6
|
jaar
|
nl
|
Edward Baert
|
3
|
|
|
6
|
jaar
|
nl
|
Edward Baert
|
6
|
|
- 10 studiepunten in jaar 2,
- 20 studiepunten in jaar 6.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Patrick Wouters
|
10
|
|
|
6
|
jaar
|
nl
|
Patrick Wouters
|
20
|
|
- Vakspecifieke kennis, inzicht en vaardigheden eigen aan het specialisme integreren in de complexe praktijk van de gezondheidszorg.
- De principes van medische informatica toepassen om het probleemoplossend vermogen blijvend te ontwikkelen en te reflecteren over de eigen vakspecifieke kennis en vaardigheden.
- Effectieve en ethisch verantwoorde patiëntenzorg op een integere en betrokken wijze leveren.
- Aandacht hebben voor patiëntveiligheid en kwaliteit van zorg binnen een multiculturele samenleving.
- Deskundigheid van studenten, collega’s, patiënten en andere betrokkenen in de gezondheidszorg op een duurzame manier bevorderen.
- De kwaliteitseisen m.b.t. de verschillende aspecten van het vakgebied en management van de gezondheidszorg adequaat toepassen
- Met een multi-perspectivistische blik wetenschappelijk onderbouwde kennis integreren bij het uitoefenen van de beroepshandelingen.
- Participeren in wetenschappelijk onderzoek om op die manier bij te dragen aan de verdere (inter)nationale ontwikkeling van het vakgebied.
- Een kritisch wetenschappelijke houding op integere wijze bestendigen.
- Door adequaat persoonlijk en interprofessioneel gedrag te vertonen bijdragen aan een effectieve interdisciplinaire samenwerking.
- Correct, efficiënt en op humaan-empathische wijze met patiënten en hun omgeving communiceren met aandacht voor diversiteit.
- Op adequate wijze feedback geven en feedback ontvangen.
- Correct en doelmatig overleggen met collega’s en andere zorgverleners conform de geldende normen en regels.
- Rekening houden met gezondheids-economische aspecten en relevante wettelijke bepalingen in handelen met het oog op maatschappelijke verantwoorde gespecialiseerde zorg
- Op een deontologische correcte manier functioneren in leidinggevende functies binnen de organisatie van de gezondheidszorg.
- De grenzen van de eigen competentie kennen, daarbinnen handelen en waar aangewezen doorverwijzen.
Afwijking van de academische kalender voor deze opleiding
De onderwijsactiviteiten van alle opleidingsonderdelen (allen jaaropleidingsonderdelen) kunnen doorlopen tijdens de inhaalweek van het eerste semester en tijdens de eerste examenperiode van het eerste semester (uitgezonderd in de periodes vermeld in het OER art. 2, §4).
De onderwijsactiviteiten van alle opleidingsonderdelen van de master in de specialistische geneeskunde (allen jaaropleidingsonderdelen) kunnen doorlopen tijdens de inhaalweek van het eerste semester en tijdens de eerste examenperiode van het eerste semester (uitgezonderd in de periodes vermeld in het onderwijs- en examenreglement art. 2 §4).
Periodegebonden evaluaties eerste examenperiode gaan door van begin maart tot het einde van de eerste examenperiode tweede semester, uitgezonderd in de periodes vermeld in het onderwijs- en examenreglement art. 2 §4. Tijdens deze periode kunnen nog altijd lessen plaats vinden, doch dient de opleidingscommissie er over te waken dat er een voldoende en billijke spreiding/verdeling is tussen deze lessen en de periodegebonden evaluaties; deze lessen vinden hoe dan ook plaats in de reguliere periodes, zoals bepaald door het onderwijs- en examenreglement behoudens afwijkingen toegestaan door het Bestuurscollege.
Periodegebonden evaluaties tweede examenperiode gaan door van het begin van de tweedekansexamenperiode tot het einde van het academiejaar.
Wet, decreet of Europese richtlijn waaraan de opleiding voldoet
De opleiding voldoet aan de EU-richtlijn 2005/36/EG, en in het bijzonder aan Titel III, Hoofdstuk III, sectie 2, artikel 25. Bovendien is ook het MB van 23/04/2014 tot vaststelling van de algemene criteria voor de erkenning van arts-specialisten, stagemeesters en stagediensten zoals gewijzigd van toepassing.