Master of Science in de bio-ingenieurswetenschappen: land, water en klimaat
De opleiding Master of Science in de bio-ingenieurswetenschappen: land, water en klimaat beoogt de vorming van ingenieurs die een bijdrage kunnen leveren tot duurzaam, geïntegreerd en klimaatslim land- en waterbeheer in zowel natuurlijke als kunstmatige ecosystemen overal ter wereld.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Hans Verbeeck
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Diego Miralles
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Wim Cornelis
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Philippe De Smedt
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Hans Lievens
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Niko Verhoest
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Niko Verhoest
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Stefaan De Neve
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Peter Goethals
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Ann Verdoodt
|
4
|
|
Op te nemen: 27 studiepunten uit 1 tot 6 module(s) uit de onderstaande lijst, waarvan minstens 1 opleidingsonderdeel wordt opgenomen uit de lijst 2.1 Ingenieursvaardigheden voor klimaatsadaptief beheer van land en water. Na goedkeuring door de faculteit.
Voltijds modeltraject:
De student kiest zelf welke keuzeopleidingsonderdelen in het eerste en welke in het tweede modeltrajectjaar worden gevolgd (tenzij anders aangegeven); in combinatie met de algemene opleidingsonderdelen neemt de student in totaal 54 tot 66 studiepunten per modeltrajectjaar op. De som van het totaal aantal opgenomen studiepunten over de 2 modeltrajectjaren heen moet 120 studiepunten bedragen.
Op te nemen: minstens 1 opleidingsonderdeel te selecteren uit onderstaande lijst
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 2
|
nl
|
Niko Verhoest
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Wim Cornelis
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Peter Goethals
|
4
|
|
Op te nemen: hoogstens 23 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst.
Pijlers (zie referentie)
L = Land
W = Water
K = Klimaat
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
L, K
|
|
sem 2
|
en
|
Ann Verdoodt
|
5
|
|
L
|
|
sem 1
|
en
|
Stefaan De Neve
|
4
|
|
W
|
|
sem 2
|
en
|
Tom De Mulder
|
6
|
|
W
|
|
sem 1
|
en
|
Colin Janssen
|
3
|
|
W
|
|
sem 1
|
nl
|
Katrien Van Eerdenbrugh
|
4
|
|
K
|
|
sem 1
|
en
|
Dirk Verschuren
|
6
|
|
Op te nemen: hoogstens 23 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst.
Module (zie referentie):
T = Technologie
I = Landinrichting en -beheer
D = Data-analyse
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
T
|
|
sem 2
|
en
|
Jo De Vrieze
|
5
|
|
T, I
|
|
sem 1
|
en
|
Nico Van de Weghe
|
5
|
|
I
|
|
sem 2
|
nl
|
Sophie Huysveld
|
4
|
|
I, T
|
|
sem 1
|
nl
|
Hildegard Deweerdt
|
6
|
|
I
|
|
sem 2
|
en
|
Stijn Speelman
|
4
|
|
I
|
|
jaar
|
nl
|
Michiel Dehaene
|
6
|
|
D
|
|
sem 1
|
en
|
Willem Waegeman
|
5
|
|
D
|
|
sem 1
|
en
|
Paul Van Liedekerke
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 2
|
nl
|
Mario Vanhoucke
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Petra Andries
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Johan Verrue
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Frank Gielen
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Jeroen Buysse
|
4
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
a
|
|
jaar
|
nl,en
|
Paul Van der Meeren
|
5
|
|
a
|
|
jaar
|
nl,en
|
Paul Van der Meeren
|
5
|
|
a
|
|
jaar
|
nl,en
|
Paul Van der Meeren
|
10
|
|
a
|
|
jaar
|
nl,en
|
Paul Van der Meeren
|
10
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Michiel De Proost
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Geert Jacobs
|
5
|
|
|
|
|
|
Mieke Uyttendaele
|
3
|
|
Op te nemen: opleidingsonderdelen te selecteren uit het studieaanbod van UGent, waaronder de universiteitsbrede keuzevakken, en alliantiepartner VUB.
Maximum 2 keuzeopleidingsonderdelen uit dit aanbod zijn toegestaan.
Maximum 8 studiepunten taalvakken in de volledige masteropleiding.
Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Ellen Van De Vijver
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
en
|
Stijn Speelman
|
4
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Stefaan De Neve
|
3
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Ann Verdoodt
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
en
|
Ann Verdoodt
|
5
|
|
Op te nemen: 27 studiepunten uit 1 tot 6 module(s) uit de onderstaande lijst, waarvan minstens 1 opleidingsonderdeel wordt opgenomen uit de lijst 2.1 Ingenieursvaardigheden voor klimaatsadaptief beheer van land en water. Na goedkeuring door de faculteit.
Voltijds modeltraject:
De student kiest zelf welke keuzeopleidingsonderdelen in het eerste en welke in het tweede modeltrajectjaar worden gevolgd (tenzij anders aangegeven); in combinatie met de algemene opleidingsonderdelen neemt de student in totaal 54 tot 66 studiepunten per modeltrajectjaar op. De som van het totaal aantal opgenomen studiepunten over de 2 modeltrajectjaren heen moet 120 studiepunten bedragen.
Op te nemen: minstens 1 opleidingsonderdeel te selecteren uit onderstaande lijst
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 2
|
nl
|
Niko Verhoest
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Wim Cornelis
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Peter Goethals
|
4
|
|
Op te nemen: hoogstens 23 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst.
Pijlers (zie referentie)
L = Land
W = Water
K = Klimaat
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
L, K
|
|
sem 2
|
en
|
Ann Verdoodt
|
5
|
|
L
|
|
sem 1
|
en
|
Stefaan De Neve
|
4
|
|
W
|
|
sem 2
|
en
|
Tom De Mulder
|
6
|
|
W
|
|
sem 1
|
en
|
Colin Janssen
|
3
|
|
W
|
|
sem 1
|
nl
|
Katrien Van Eerdenbrugh
|
4
|
|
K
|
|
sem 1
|
en
|
Dirk Verschuren
|
6
|
|
Op te nemen: hoogstens 23 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst.
Module (zie referentie):
T = Technologie
I = Landinrichting en -beheer
D = Data-analyse
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
T
|
|
sem 2
|
en
|
Jo De Vrieze
|
5
|
|
T, I
|
|
sem 1
|
en
|
Nico Van de Weghe
|
5
|
|
I
|
|
sem 2
|
nl
|
Sophie Huysveld
|
4
|
|
I, T
|
|
sem 1
|
nl
|
Hildegard Deweerdt
|
6
|
|
I
|
|
sem 2
|
en
|
Stijn Speelman
|
4
|
|
I
|
|
jaar
|
nl
|
Michiel Dehaene
|
6
|
|
D
|
|
sem 1
|
en
|
Willem Waegeman
|
5
|
|
D
|
|
sem 1
|
en
|
Paul Van Liedekerke
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 2
|
nl
|
Mario Vanhoucke
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Petra Andries
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Johan Verrue
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Frank Gielen
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Jeroen Buysse
|
4
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
a
|
|
jaar
|
nl,en
|
Paul Van der Meeren
|
5
|
|
a
|
|
jaar
|
nl,en
|
Paul Van der Meeren
|
5
|
|
a
|
|
jaar
|
nl,en
|
Paul Van der Meeren
|
10
|
|
a
|
|
jaar
|
nl,en
|
Paul Van der Meeren
|
10
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Michiel De Proost
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Geert Jacobs
|
5
|
|
|
|
|
|
Mieke Uyttendaele
|
3
|
|
Op te nemen: opleidingsonderdelen te selecteren uit het studieaanbod van UGent, waaronder de universiteitsbrede keuzevakken, en alliantiepartner VUB.
Maximum 2 keuzeopleidingsonderdelen uit dit aanbod zijn toegestaan.
Maximum 8 studiepunten taalvakken in de volledige masteropleiding.
Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Ann Verdoodt
|
30
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Hans Verbeeck
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Diego Miralles
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Wim Cornelis
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Philippe De Smedt
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Hans Lievens
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Niko Verhoest
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Niko Verhoest
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Stefaan De Neve
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Peter Goethals
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Ann Verdoodt
|
4
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Ellen Van De Vijver
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
en
|
Stijn Speelman
|
4
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Stefaan De Neve
|
3
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Ann Verdoodt
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
en
|
Ann Verdoodt
|
5
|
|
Op te nemen: 27 studiepunten uit 1 tot 6 module(s) uit de onderstaande lijst, waarvan minstens 1 opleidingsonderdeel wordt opgenomen uit de lijst 2.1 Ingenieursvaardigheden voor klimaatsadaptief beheer van land en water. Na goedkeuring door de faculteit.
Voltijds modeltraject:
De student kiest zelf welke keuzeopleidingsonderdelen in het eerste en welke in het tweede modeltrajectjaar worden gevolgd (tenzij anders aangegeven); in combinatie met de algemene opleidingsonderdelen neemt de student in totaal 54 tot 66 studiepunten per modeltrajectjaar op. De som van het totaal aantal opgenomen studiepunten over de 2 modeltrajectjaren heen moet 120 studiepunten bedragen.
Op te nemen: minstens 1 opleidingsonderdeel te selecteren uit onderstaande lijst
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 2
|
nl
|
Niko Verhoest
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Wim Cornelis
|
5
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Peter Goethals
|
4
|
|
Op te nemen: hoogstens 23 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst.
Pijlers (zie referentie)
L = Land
W = Water
K = Klimaat
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
L, K
|
|
sem 2
|
en
|
Ann Verdoodt
|
5
|
|
L
|
|
sem 1
|
en
|
Stefaan De Neve
|
4
|
|
W
|
|
sem 2
|
en
|
Tom De Mulder
|
6
|
|
W
|
|
sem 1
|
en
|
Colin Janssen
|
3
|
|
W
|
|
sem 1
|
nl
|
Katrien Van Eerdenbrugh
|
4
|
|
K
|
|
sem 1
|
en
|
Dirk Verschuren
|
6
|
|
Op te nemen: hoogstens 23 studiepunten te selecteren uit de onderstaande lijst.
Module (zie referentie):
T = Technologie
I = Landinrichting en -beheer
D = Data-analyse
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
T
|
|
sem 2
|
en
|
Jo De Vrieze
|
5
|
|
T, I
|
|
sem 1
|
en
|
Nico Van de Weghe
|
5
|
|
I
|
|
sem 2
|
nl
|
Sophie Huysveld
|
4
|
|
I, T
|
|
sem 1
|
nl
|
Hildegard Deweerdt
|
6
|
|
I
|
|
sem 2
|
en
|
Stijn Speelman
|
4
|
|
I
|
|
jaar
|
nl
|
Michiel Dehaene
|
6
|
|
D
|
|
sem 1
|
en
|
Willem Waegeman
|
5
|
|
D
|
|
sem 1
|
en
|
Paul Van Liedekerke
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
|
sem 2
|
nl
|
Mario Vanhoucke
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
nl
|
Petra Andries
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Johan Verrue
|
4
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Frank Gielen
|
3
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Jeroen Buysse
|
4
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
a
|
|
jaar
|
nl,en
|
Paul Van der Meeren
|
5
|
|
a
|
|
jaar
|
nl,en
|
Paul Van der Meeren
|
5
|
|
a
|
|
jaar
|
nl,en
|
Paul Van der Meeren
|
10
|
|
a
|
|
jaar
|
nl,en
|
Paul Van der Meeren
|
10
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Michiel De Proost
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Geert Jacobs
|
5
|
|
|
|
|
|
Mieke Uyttendaele
|
3
|
|
Op te nemen: opleidingsonderdelen te selecteren uit het studieaanbod van UGent, waaronder de universiteitsbrede keuzevakken, en alliantiepartner VUB.
Maximum 2 keuzeopleidingsonderdelen uit dit aanbod zijn toegestaan.
Maximum 8 studiepunten taalvakken in de volledige masteropleiding.
Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Ann Verdoodt
|
30
|
|
- Gevorderd inzicht hebben in het klimaatsysteem en in klimaatmodellen om de impact van klimaatverandering op atmosfeer, hydrosfeer, pedosfeer en biosfeer in te schatten ten behoeve van klimaatrisicobeheer
- Hydrologische processen geïntegreerd modelleren op stroomgebiedsschaal, het transportproces van oppervlakte- en grondwater en hierin aanwezige stoffen kwantitatief beschrijven, en de waterkwaliteit beoordelen ten behoeve van (integraal) waterbeheer
- De bodemkwaliteit beoordelen en het gedrag en transport van bodemwater en hierin aanwezige stoffen beschrijven en modelleren ten behoeve van duurzaam beheer en sanering van bodem in natuurlijke en kunstmatige ecosystemen
- State-of-the-art en geavanceerde veld-, labo-, en computationele technieken en analysemethodes toepassen voor het meten, monitoren, en geïntegreerd verwerken van ruimtelijke en temporele bodem-, water- en klimaatgegevens en beschrijven van de overeenkomstige processen ten behoeve van milieukundig onderzoek
- Gevorderd multidisciplinair inzicht hebben in het land-water-atmosfeer continuüm en een interdisciplinaire aanpak nastreven om de impact van land- en waterbeheer en “Global Change” op het functioneren van ecosystemen te herkennen, kwantificeren en modelleren, en duurzame oplossingen te ontwerpen
- Kritisch reflecteren over het nationale en internationale land-, water- en klimaatbeleid, en multiperspectief analyseren van politieke, sociale, en economische systemen die het land- en waterbeheer beïnvloeden
- Performantie, milieu-impact, en socio-economische haalbaarheid van beheersstrategieën en gebruiksalternatieven inschatten en combineren ten behoeve van land(her)inrichting, rekening houdend met de beschikbare expertise en de praktisch-technische en conceptuele beperkingen uniek voor de casus
- Problemen over land- en waterbeheer en klimaatverandering vaststellen en analyseren en heldere onderzoeksvragen formuleren met het oog op het bereiken van effectieve en potentieel toepasbare oplossingen
- Vakliteratuur raadplegen en kritisch interpreteren volgens wetenschappelijke standaarden
- De geschikte analysemethoden en procestechnieken selecteren, aanpassen of desgevallend ontwikkelen
- Bruikbare informatie extraheren uit overvloedige, onvolledige of tegenstrijdige gegevens
- Wetenschappelijk onderzoek plannen, opvolgen en bijsturen
- Gegevens nauwgezet verzamelen, wetenschappelijk verwerken, kritisch analyseren en interpreteren in overeenstemming met de principes van wetenschappelijke integriteit
- Op basis van kennis, inzicht en ervaring nieuwe of resterende knelpunten en onderzoeksvragen identificeren
- De eigen kennis creatief, doelgericht en innovatief inzetten bij onderzoek, ontwerp en productie
- Wetenschappelijk gefundeerd argumenteren in een multidisciplinaire context
- Getuigen van openheid voor nieuwe wetenschappelijke ontwikkelingen en hun toepassingen in een brede wetenschappelijke, economische en maatschappelijke context
- Een actieve en integere houding aannemen tegenover permanente kennisontwikkeling, levenslang leren en zelfstandig het eigen leerproces sturen
- Beschikken over de vereiste sociale en communicatieve vaardigheden om in een team te werken
- Samenwerken en beginnend leiding geven in een multidisciplinaire omgeving
- Schriftelijk en mondeling helder communiceren over het eigen vakgebied in het Nederlands en het Engels
- Ethisch, professioneel en maatschappelijk verantwoord handelen, ook in een internationale of interculturele omgeving
- Binnen korte tijd autonoom functioneren in wetenschappelijk onderzoek, in industriële functies, bij studiebureaus, ngo’s en overheidsinstellingen
- Duurzaamheidsaspecten en maatschappelijke randvoorwaarden afwegen bij de ontwikkeling van in een kwaliteitsvol systeem, product, dienst of proces
- Zelfstandig en resultaatgericht een ingenieursproject concipiëren, plannen en uitvoeren op het niveau van een beginnende professional
- De complexiteit van een probleem/systeem doorgronden met behulp van kwantitatieve methoden
- Risico’s en technische haalbaarheid van een project inschatten
- Biologische, fysisch-chemische, technologische, economische en ecologische aspecten integreren in onderzoek, productie, kwaliteitsbeheer, management of beleid