Master of Science in de bio-ingenieurswetenschappen: landbouwkunde
De opleiding MSc in de bio-ingenieurswetenschappen: landbouwkunde beoogt de vorming van ingenieurs die bijdragen aan het ontwikkelen van duurzame landbouwsystemen om de groeiende wereldbevolking van voedsel te voorzien, en voor de teelt van planten en gewassen voor niet-voedingstoepassingen
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Jan Pieters
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Veerle Fievez
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Luc Tirry
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Stefaan De Neve
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Benny De Cauwer
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Laurens Pauwels
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Wouter Maes
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Stijn Luca
|
3
|
|
Voltijds modeltraject:
De student kiest zelf welke keuzeopleidingsonderdelen in het eerste en welke in het tweede modeltrajectjaar worden gevolgd (tenzij anders aangegeven); in combinatie met de algemene opleidingsonderdelen neemt de student in totaal 54 tot 66 studiepunten per modeltrajectjaar op. De som van het totaal aantal opgenomen studiepunten over de 2 modeltrajectjaren heen moet 120 studiepunten bedragen.
Vakgebieden (zie referentie):
- G = Gewasbescherming
- P = Plantaardige Productie
- D = Dierlijke Productie
- E = Landbouweconomie
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
G
|
|
|
|
Wim Wesemael
|
5
|
|
G
|
|
sem 2
|
nl
|
Pieter Spanoghe
|
5
|
|
G
|
|
sem 1
|
en
|
Monica Höfte
|
5
|
|
G
|
|
sem 2
|
nl
|
Patrick De Clercq
|
5
|
|
P, G
|
|
sem 1
|
nl
|
Benny De Cauwer
|
5
|
|
P, G
|
|
sem 1
|
en
|
Steven Maenhout
|
5
|
|
P, G
|
|
sem 2
|
en
|
Abdul Mouazen
|
5
|
|
P
|
|
sem 1
|
en
|
Kathy Steppe
|
5
|
|
P
|
|
|
|
Emmy Dhooghe
|
4
|
|
P
|
|
sem 2
|
en
|
Eduardo de la Pena
|
4
|
|
P
|
|
sem 1
|
en
|
Stefaan De Neve
|
4
|
|
P,G,D,E
|
|
sem 1
|
nl
|
Patrick De Clercq
|
4
|
|
D
|
|
sem 2
|
nl
|
Frank Devlieghere
|
5
|
|
E
|
|
sem 2
|
nl
|
Wim Verbeke
|
5
|
|
E
|
|
sem 2
|
en
|
Stijn Speelman
|
4
|
|
E
|
|
sem 2
|
en
|
Joost Dessein
|
5
|
|
E
|
|
sem 2
|
en
|
Marijke D'Haese
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Ann Verdoodt
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
a
|
|
jaar
|
nl,en
|
Paul Van der Meeren
|
5
|
|
a
|
|
jaar
|
nl,en
|
Paul Van der Meeren
|
5
|
|
a
|
|
jaar
|
nl,en
|
Paul Van der Meeren
|
10
|
|
a
|
|
jaar
|
nl,en
|
Paul Van der Meeren
|
10
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Michiel De Proost
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Geert Jacobs
|
5
|
|
|
|
|
|
Mieke Uyttendaele
|
3
|
|
Op te nemen: opleidingsonderdelen te selecteren uit het studieaanbod van UGent, waaronder de universiteitsbrede keuzevakken, en alliantiepartner VUB.
Maximum 2 keuzeopleidingsonderdelen uit dit aanbod zijn toegestaan.
Maximum 8 studiepunten taalvakken in de volledige masteropleiding.
Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
John Van Camp
|
4
|
|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Jeroen Buysse
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
en
|
Liesbeth Jacxsens
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
|
Veerle Fievez
|
5
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Stefaan De Smet
|
5
|
|
Voltijds modeltraject:
De student kiest zelf welke keuzeopleidingsonderdelen in het eerste en welke in het tweede modeltrajectjaar worden gevolgd (tenzij anders aangegeven); in combinatie met de algemene opleidingsonderdelen neemt de student in totaal 54 tot 66 studiepunten per modeltrajectjaar op. De som van het totaal aantal opgenomen studiepunten over de 2 modeltrajectjaren heen moet 120 studiepunten bedragen.
Vakgebieden (zie referentie):
- G = Gewasbescherming
- P = Plantaardige Productie
- D = Dierlijke Productie
- E = Landbouweconomie
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
G
|
|
|
|
Wim Wesemael
|
5
|
|
G
|
|
sem 2
|
nl
|
Pieter Spanoghe
|
5
|
|
G
|
|
sem 1
|
en
|
Monica Höfte
|
5
|
|
G
|
|
sem 2
|
nl
|
Patrick De Clercq
|
5
|
|
P, G
|
|
sem 1
|
nl
|
Benny De Cauwer
|
5
|
|
P, G
|
|
sem 1
|
en
|
Steven Maenhout
|
5
|
|
P, G
|
|
sem 2
|
en
|
Abdul Mouazen
|
5
|
|
P
|
|
sem 1
|
en
|
Kathy Steppe
|
5
|
|
P
|
|
|
|
Emmy Dhooghe
|
4
|
|
P
|
|
sem 2
|
en
|
Eduardo de la Pena
|
4
|
|
P
|
|
sem 1
|
en
|
Stefaan De Neve
|
4
|
|
P,G,D,E
|
|
sem 1
|
nl
|
Patrick De Clercq
|
4
|
|
D
|
|
sem 2
|
nl
|
Frank Devlieghere
|
5
|
|
E
|
|
sem 2
|
nl
|
Wim Verbeke
|
5
|
|
E
|
|
sem 2
|
en
|
Stijn Speelman
|
4
|
|
E
|
|
sem 2
|
en
|
Joost Dessein
|
5
|
|
E
|
|
sem 2
|
en
|
Marijke D'Haese
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Ann Verdoodt
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
a
|
|
jaar
|
nl,en
|
Paul Van der Meeren
|
5
|
|
a
|
|
jaar
|
nl,en
|
Paul Van der Meeren
|
5
|
|
a
|
|
jaar
|
nl,en
|
Paul Van der Meeren
|
10
|
|
a
|
|
jaar
|
nl,en
|
Paul Van der Meeren
|
10
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Michiel De Proost
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Geert Jacobs
|
5
|
|
|
|
|
|
Mieke Uyttendaele
|
3
|
|
Op te nemen: opleidingsonderdelen te selecteren uit het studieaanbod van UGent, waaronder de universiteitsbrede keuzevakken, en alliantiepartner VUB.
Maximum 2 keuzeopleidingsonderdelen uit dit aanbod zijn toegestaan.
Maximum 8 studiepunten taalvakken in de volledige masteropleiding.
Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Stefaan De Smet
|
30
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Jan Pieters
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Veerle Fievez
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Luc Tirry
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Stefaan De Neve
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Benny De Cauwer
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
John Van Camp
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Laurens Pauwels
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Jeroen Buysse
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Wouter Maes
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Stijn Luca
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
en
|
Liesbeth Jacxsens
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
|
Veerle Fievez
|
5
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Stefaan De Smet
|
5
|
|
Voltijds modeltraject:
De student kiest zelf welke keuzeopleidingsonderdelen in het eerste en welke in het tweede modeltrajectjaar worden gevolgd (tenzij anders aangegeven); in combinatie met de algemene opleidingsonderdelen neemt de student in totaal 54 tot 66 studiepunten per modeltrajectjaar op. De som van het totaal aantal opgenomen studiepunten over de 2 modeltrajectjaren heen moet 120 studiepunten bedragen.
Vakgebieden (zie referentie):
- G = Gewasbescherming
- P = Plantaardige Productie
- D = Dierlijke Productie
- E = Landbouweconomie
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
G
|
|
|
|
Wim Wesemael
|
5
|
|
G
|
|
sem 2
|
nl
|
Pieter Spanoghe
|
5
|
|
G
|
|
sem 1
|
en
|
Monica Höfte
|
5
|
|
G
|
|
sem 2
|
nl
|
Patrick De Clercq
|
5
|
|
P, G
|
|
sem 1
|
nl
|
Benny De Cauwer
|
5
|
|
P, G
|
|
sem 1
|
en
|
Steven Maenhout
|
5
|
|
P, G
|
|
sem 2
|
en
|
Abdul Mouazen
|
5
|
|
P
|
|
sem 1
|
en
|
Kathy Steppe
|
5
|
|
P
|
|
|
|
Emmy Dhooghe
|
4
|
|
P
|
|
sem 2
|
en
|
Eduardo de la Pena
|
4
|
|
P
|
|
sem 1
|
en
|
Stefaan De Neve
|
4
|
|
P,G,D,E
|
|
sem 1
|
nl
|
Patrick De Clercq
|
4
|
|
D
|
|
sem 2
|
nl
|
Frank Devlieghere
|
5
|
|
E
|
|
sem 2
|
nl
|
Wim Verbeke
|
5
|
|
E
|
|
sem 2
|
en
|
Stijn Speelman
|
4
|
|
E
|
|
sem 2
|
en
|
Joost Dessein
|
5
|
|
E
|
|
sem 2
|
en
|
Marijke D'Haese
|
5
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Ann Verdoodt
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
a
|
|
jaar
|
nl,en
|
Paul Van der Meeren
|
5
|
|
a
|
|
jaar
|
nl,en
|
Paul Van der Meeren
|
5
|
|
a
|
|
jaar
|
nl,en
|
Paul Van der Meeren
|
10
|
|
a
|
|
jaar
|
nl,en
|
Paul Van der Meeren
|
10
|
|
|
|
sem 1
|
en
|
Michiel De Proost
|
3
|
|
|
|
sem 2
|
en
|
Geert Jacobs
|
5
|
|
|
|
|
|
Mieke Uyttendaele
|
3
|
|
Op te nemen: opleidingsonderdelen te selecteren uit het studieaanbod van UGent, waaronder de universiteitsbrede keuzevakken, en alliantiepartner VUB.
Maximum 2 keuzeopleidingsonderdelen uit dit aanbod zijn toegestaan.
Maximum 8 studiepunten taalvakken in de volledige masteropleiding.
Na goedkeuring door de faculteit.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Stefaan De Smet
|
30
|
|
- Kwalitatief en kwantitatief inzicht hebben in plantaardige en dierlijke productie- en reproductieprocessen, hun onderlinge interactie en de interacties met de biotische en abiotische omgeving
- De organismen die opbrengstverlies veroorzaken in gewassen identificeren en de methoden voor een geïntegreerde beheersing ervan toepassen
- Inzicht hebben in het ontwerp van agrarische constructies, met nadruk op de interactie met plant en dier (o.a. via klimaatbeheersing)
- Inzicht hebben in sensoren en monitoringsystemen met toepassing in plantaardige productie en veehouderij, inbegrepen verwerking en interpretatie van data
- Inzicht hebben in nutriëntenkringlopen en –beheer en deze toepassen op landbouw en milieu, zowel in door de mens beheerde als in natuurlijke ecosystemen
- Kennis hebben van voedingsmiddelen, de inname en omzetting ervan door de mens; systemen van kwaliteitsbeheer bij de productie van voedingsmiddelen kennen en toepassen
- Kennis hebben en toepassen van moleculaire technieken voor het bestuderen en identificeren van levende organismen, en het genetisch wijzigen van planten
- Inzicht hebben in beleidsmechanismen op nationaal en internationaal vlak met betrekking tot de landbouw, de voedingssector en het rurale milieu
- Proefopzet en methoden uitwerken om landbouwkundige processen en systemen te onderzoeken, te evalueren en te sturen
- Problemen over landbouwkunde vaststellen en analyseren en heldere onderzoeksvragen formuleren met het oog op het bereiken van effectieve en potentieel toepasbare oplossingen
- Vakliteratuur raadplegen en kritisch interpreteren volgens wetenschappelijke standaarden
- De geschikte analysemethoden en procestechnieken selecteren, aanpassen of desgevallend ontwikkelen
- Bruikbare informatie extraheren uit overvloedige, onvolledige of tegenstrijdige gegevens
- Wetenschappelijk onderzoek plannen, opvolgen en bijsturen
- Gegevens nauwgezet verzamelen, wetenschappelijk verwerken, kritisch analyseren en interpreteren in overeenstemming met de principes van wetenschappelijke integriteit
- Op basis van kennis, inzicht en ervaring nieuwe of resterende knelpunten en onderzoeksvragen identificeren
- De eigen kennis creatief, doelgericht en innovatief inzetten bij onderzoek, ontwerp en productie
- Wetenschappelijk gefundeerd argumenteren in een multidisciplinaire context
- Getuigen van openheid voor nieuwe wetenschappelijke ontwikkelingen en hun toepassingen in een brede wetenschappelijke, economische en maatschappelijke context
- Een actieve en integere houding aannemen tegenover permanente kennisontwikkeling, levenslang leren en zelfstandig het eigen leerproces sturen
- Beschikken over de vereiste sociale en communicatieve vaardigheden om in een team te werken
- Samenwerken en beginnend leiding geven in een multidisciplinaire omgeving
- Schriftelijk en mondeling helder communiceren over het eigen vakgebied in het Nederlands en het Engels
- Ethisch, professioneel en maatschappelijk verantwoord handelen, ook in een internationale of interculturele omgeving
- Binnen korte tijd autonoom functioneren in wetenschappelijk onderzoek, in industriële functies, bij studiebureaus, ngo’s en overheidsinstellingen
- Duurzaamheidsaspecten en maatschappelijke randvoorwaarden afwegen bij de ontwikkeling van in een kwaliteitsvol systeem, product, dienst of proces
- In het professioneel handelen de maatschappelijke, ecologische en socio-economische rol van de landbouw en de ethische aspecten situeren in de internationale context
- Zelfstandig en resultaatgericht een ingenieursproject concipiëren, plannen en uitvoeren op het niveau van een beginnende professional
- De complexiteit van een probleem/systeem doorgronden met behulp van kwantitatieve methoden
- Risico’s en technische haalbaarheid van een project inschatten
- Biologische, fysisch-chemische, technologische, economische en ecologische aspecten integreren in onderzoek, productie, kwaliteitsbeheer, management of beleid