Schakelprogramma tot Master of Science in het management en het beleid van de gezondheidszorg
Een schakelprogramma is een overgangsprogramma tussen bepaalde professionele bachelors (3-jarige hogeschoolopleiding) en een specifieke master. Via het schakelprogramma krijg je dus toegang tot een aansluitende master.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Alexander De Becker
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Johan Christiaens
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Kaat De Pourcq
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Saskia Crucke
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Nick Verhaeghe
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Sara Willems
|
7
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Dimitri Beeckman
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Els Clays
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Marieke De Craemer
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Tom Goffin
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Melissa De Regge
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Ignaas Devisch
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Bruno Merlevede
|
6
|
|
Onderstaande vakken worden enkel gevolgd door studenten met een vooropleiding die niet ressorteren onder de Wet van 10 mei 2015 betreffende de uitoefening van de gezondheidszorgberoepen.
De curriculumcommissie beslist op basis van de vooropleiding welke opleidingsonderdelen een student volgt met een maximum van 14 studiepunten.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Bart Defloor
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Alain Van Hiel
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Katrijn Delaruelle
|
4
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Alain Labro
|
8
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Bram Verschuere
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Gwendolyn Portzky
|
4
|
|
Opleidingscompetenties
Rol van wetenschapper
Onderkennen van en inzicht hebben in verschillende kwantitatieve en kwalitatieve onderzoeksmethoden die relevant zijn voor het management en het beleid van de gezondheidszorg
De verschillende stappen en methoden van wetenschappelijk onderzoek beoordelen op doelmatigheid en toepassen in het domein van management- en beleidswetenschappen
Wetenschappelijk artikels en onderzoeksrapporten over management- en beleidsproblemen kritisch lezen, interpreteren en samenvatten
Blijk geven van een kritisch-reflecterende onderzoeksingesteldheid en van een zelfstandig probleemoplossend vermogen bij de analyse van specifieke vraagstellingen in het management en het beleid van de gezondheidszorg
Op ethisch verantwoorde wijze een onderzoeksnood in het domein van het management en het beleid vertalen en uitwerken in een concreet onderzoeksvoorstel
Univariate en multivariate kwantitatieve statistische methoden toepassen op complexe data
Rol van manager
Kernbegrippen, basisconcepten en verklaringsmodellen van het management, het beleid en ondernemerschap gebruiken op strategisch en op operationeel niveau
Inzicht hebben in de evolutie van de management- en beleidswetenschappen en in verwante wetenschappen en hun bijdrage tot een beter begrip van de organisatie
Juridische, financiële en organisatorische aspecten van de gezondheidszorg in België hanteren bij de analyse van eenvoudige management- en beleidsproblemen
Inzicht hebben in de rol en de bijdrage van de belangrijkste actoren binnen de gezondheidszorg
De concepten van gezondheid en welzijn en de beïnvloedende sociale, culturele en materiële omgevingsfactoren kaderen in een bredere maatschappelijke context
Rol van professional
Schriftelijk rapporteren over ideeën, problemen, oplossingen en onderzoek in het vakgebied van de management- en beleidswetenschappen aan vakgenoten
Een heldere mondelinge uiteenzetting geven over een onderzoeksopzet in de management- en beleidswetenschappen aan vakgenoten
In team samenwerken om te komen tot een creatieve groeps- of individuele oplossing voor een management- en beleidsvraagstuk
Zelfstandig werkopdrachten organiseren en plannen in functie van deadlines
Een standpunt innemen ten aanzien van een abstract of concreet management- en beleidsprobleem
Deontologisch correct handelen en verantwoordelijkheid dragen voor de consequenties van het eigen handelen bij het management en het beleid