Bachelor of Science in de informatica
Informatica is meer dan het handig gebruik maken van bestaande programma's en meer dan het neerschrijven of aanpassen van die programma's. Het is een wetenschap die zich bezighoudt met de praktische en theoretische aspecten van de verwerking van gegevens tot informatie met behulp van computers.
Over de opleiding
Programma
Informeer je
Vlot van start
Verder studeren
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Kris Coolsaet
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Guy De Tré
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Peter Dawyndt
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Eric Laermans
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Bart De Bruyn
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Kris Coolsaet
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Veerle Fack
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Peter Dawyndt
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Sara Rottey
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Tom De Medts
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Christophe Scholliers
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Filip De Turck
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Gunnar Brinkmann
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Wouter Tavernier
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Christophe Ley
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Ruben Verborgh
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Bart Dhoedt
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Peter Lambert
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Koen De Bosschere
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Marnix Van Daele
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Yvan Saeys
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Gunnar Brinkmann
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Koen De Bosschere
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Christophe Scholliers
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Jan Goedgebeur
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Peter Dawyndt
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Leo Storme
|
6
|
|
Op te nemen: 1 minor uit de onderstaande lijst.
Na goedkeuring door de faculteit.
Studenten die de minor onderwijs gevolgd hebben, kunnen rechtstreeks instromen in de educatieve masteropleiding.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
en
|
Lieven Eeckhout
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
en
|
Eric Laermans
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Marnix Van Daele
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Lieven Eeckhout
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Bjorn De Sutter
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Sigiswald Barbier
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Bram De Wever
|
6
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Katrien Strubbe
|
6
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Katrien Strubbe
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Hendrik Van Maldeghem
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Kris Coolsaet
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Guy De Tré
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Peter Dawyndt
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Eric Laermans
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Bart De Bruyn
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Kris Coolsaet
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Veerle Fack
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Peter Dawyndt
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Sara Rottey
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Tom De Medts
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Christophe Scholliers
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Filip De Turck
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Gunnar Brinkmann
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Wouter Tavernier
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Christophe Ley
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Ruben Verborgh
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Bart Dhoedt
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Peter Lambert
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Koen De Bosschere
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Marnix Van Daele
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Yvan Saeys
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Gunnar Brinkmann
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Koen De Bosschere
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Christophe Scholliers
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Jan Goedgebeur
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Peter Dawyndt
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Leo Storme
|
6
|
|
Op te nemen: 1 minor uit de onderstaande lijst.
Na goedkeuring door de faculteit.
Studenten die de minor onderwijs gevolgd hebben, kunnen rechtstreeks instromen in de educatieve masteropleiding.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
en
|
Lieven Eeckhout
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
en
|
Eric Laermans
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Marnix Van Daele
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Lieven Eeckhout
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Bjorn De Sutter
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Sigiswald Barbier
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Bram De Wever
|
6
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Katrien Strubbe
|
6
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Katrien Strubbe
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Hendrik Van Maldeghem
|
3
|
|
Competentiegebied 1: Competentie in één of meerdere wetenschappen
- De kernbegrippen, basismethoden en basistechnieken van de informaticapraktijk toepassen (van gebruik en beheer van computers en netwerken tot programmeren van softwaretoepassingen).
- Moderne softwareontwikkelingstechnieken toepassen voor ontwerp en implementatie van zowel kleine als grote softwareprojecten.
- Algoritmen toepassen, gegevensstructuren gebruiken en correct omgaan met het begrip ‘algoritmische complexiteit’.
- Basiskennis hebben van computer- en netwerkarchitectuur, de onderliggende hardware-infrastructuur en de ermee verband houdende elektrotechnische principes.
- Wiskundige technieken en methoden gebruiken in de informatica.
- De theoretische basisprincipes kennen van de informatica.
- Inzien hoe de verschillende deeldomeinen van de informatica tot elkaar in verhouding staan en elkaar beïnvloeden.
- Problemen modelleren en er (informatica)oplossingen voor ontwikkelen.
- Technische en wetenschappelijke informaticaliteratuur doelgericht raadplegen en beoordelen.
- Correcte logische en wiskundige redeneringen voeren in de context van de informatica.
- Het juiste werktuig kiezen voor een informaticataak.
- Keuzes en beslissingen in de context van de informatica op een correcte manier verantwoorden.
- Oplossingen voor informaticaproblemen kritisch analyseren en naar waarde schatten.
- Competenties inzetten buiten de context waarin ze oorspronkelijk zijn aangeleerd.
- Zich zelfstandig nieuwe technieken eigen maken.
- Correct omgaan met het verschil tussen theorie en praktijk, en tussen formele en informele specificaties of probleemstellingen.
- Blijk geven van nauwgezetheid, zin voor detail, zin voor orde en zorgvuldigheid.
- Blijk geven van doorzettingsvermogen.
- Op verschillende abstractieniveaus redeneren.
- Mondeling en schriftelijk communiceren binnen het vakgebied en daarbij de gangbare terminologie en (grafische) conventies correct hanteren.
- Communiceren met niet-vakgenoten.
- Samenwerken aan opdrachten en projecten.
- Aandacht besteden aan ethische en maatschappelijke aspecten van de informatica.