Bachelor of Arts in de taal- en letterkunde (Engels - Latijn)
Nu mensen mobieler worden en onze (virtuele) contacten steeds internationaler wordt het nog belangrijker om taalvaardig te zijn op hoog niveau en in meer dan één taal. Om doeltreffend te communiceren heb je niet alleen een uitmuntende taalbeheersing nodig, maar ook een brede, onbevangen blik op de cultureel-maatschappelijke context waarbinnen je communiceert. Die beide aspecten worden gecombineerd in de opleiding Taal- en Letterkunde.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Maarten Van Dyck
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Jan Dumolyn
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Bart Keunen
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Klaas Willems
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Koenraad Jonckheere
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Alexandra Simonenko
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
en
|
Miriam Taverniers
|
6
|
|
|
1
|
jaar
|
en
|
Gert Buelens
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Ellen Simon
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Brecht de Groote
|
4
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Kristoffel Demoen
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Giovanbattista Galdi
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Giovanbattista Galdi
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Wim Verbaal
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Klaas Willems
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Koen De Temmerman
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
en
|
Ellen Simon
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Elly McCausland
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Ellen Simon
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
en
|
Marco Caracciolo
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
en
|
Miriam Taverniers
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Marco Formisano
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Marco Formisano
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Marco Formisano
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Giovanbattista Galdi
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Wim Verbaal
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
en
|
Wibke Schniedermann
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
en
|
Stef Slembrouck
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
|
|
Stef Slembrouck
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
en
|
Alexander Vandewalle
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
en
|
Andrew Bricker
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Jeroen De Gussem
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Giovanbattista Galdi
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Marco Formisano
|
5
|
|
- 5 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie °,
- 4 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie k,
- 6 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie *.
Het ondersteunend theoretisch vak (Algemene literatuurwetenschap II: Leestheorieën of Algemene taalwetenschap II: Taalvariatie en taalverandering) en het seminarie worden gekozen binnen de discipline van de bachelorproef (het onderzoeksproject is één discipline-specifiek geheel).
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
°
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Jurgen Pieters
|
5
|
|
°
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Alexandra Simonenko
|
5
|
|
k
|
3
|
jaar
|
nl
|
Marco Formisano
|
4
|
|
k
|
3
|
jaar
|
nl
|
Maaheen Ahmed
|
4
|
|
k
|
3
|
jaar
|
nl
|
|
4
|
|
*
|
3
|
jaar
|
nl
|
|
6
|
|
Studenten die de educatieve masteropleiding willen volgen, wordt aangeraden om het traject 'Onderwijs' te kiezen.
Studenten die in de master de afstudeerrichting Iberoromaanse talen willen volgen, kiezen in het traject 'Taalkunde, letterkunde en taalvaardigheid' of in het traject 'Vrije keuze' voor het opleidingsonderdeel Portugees I (A000692). De eindcompetenties van dit vak moeten verworven zijn om in de master de vakken in de module 'Taalgroep: Portugees’ te kunnen opnemen.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Bram De Wever
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Melissa Tuytens
|
6
|
|
UKV
|
3
|
jaar
|
nl
|
Elisabeth De Schauwer
|
3
|
|
Het vak met referentie a, K001312 Taalbeheersing Nederlands, kan niet opgenomen worden door studenten met een talencombinatie Nederlands.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Jurgen Pieters
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Bart Keunen
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Kristoffel Demoen
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Nadia Sels
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Marco Formisano
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Peter Stevens
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Peter Stevens
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Klaas Willems
|
5
|
|
|
3
|
|
|
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Marieke Van Herreweghe
|
5
|
|
a
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Anne-Sophie Ghyselen
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
is
|
Johanna Barddal
|
5
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Katja De Herdt
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl,el
|
Katja De Herdt
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
pt
|
Renata Enghels
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
*
|
3
|
sem 1
|
nl,en
|
Koen De Temmerman
|
5
|
|
*
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Nadia Sels
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Kristoffel Demoen
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Benjamin De Vos
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Danny Praet
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Roald Docter
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
en
|
Lieve Van Hoof
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Thierry Oppeneer
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Marco Formisano
|
5
|
|
Keuzepakket De klassieke traditie
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Elisabeth De Schauwer
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
July De Wilde
|
6
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Gert Buelens
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Maarten Van Dyck
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Jan Dumolyn
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Bart Keunen
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Klaas Willems
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Koenraad Jonckheere
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Alexandra Simonenko
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Klaas Willems
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Koen De Temmerman
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
en
|
Miriam Taverniers
|
6
|
|
|
1
|
jaar
|
en
|
Gert Buelens
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
en
|
Ellen Simon
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Brecht de Groote
|
4
|
|
|
2
|
jaar
|
en
|
Ellen Simon
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Elly McCausland
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Ellen Simon
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
en
|
Marco Caracciolo
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
en
|
Miriam Taverniers
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
en
|
Wibke Schniedermann
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
en
|
Stef Slembrouck
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
|
|
Stef Slembrouck
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
en
|
Alexander Vandewalle
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
en
|
Andrew Bricker
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Kristoffel Demoen
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Giovanbattista Galdi
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Giovanbattista Galdi
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Wim Verbaal
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Marco Formisano
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Marco Formisano
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Marco Formisano
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Giovanbattista Galdi
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Wim Verbaal
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Jeroen De Gussem
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Giovanbattista Galdi
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Marco Formisano
|
5
|
|
- 5 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie °,
- 4 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie k,
- 6 studiepunten uit de opleidingsonderdelen met referentie *.
Het ondersteunend theoretisch vak (Algemene literatuurwetenschap II: Leestheorieën of Algemene taalwetenschap II: Taalvariatie en taalverandering) en het seminarie worden gekozen binnen de discipline van de bachelorproef (het onderzoeksproject is één discipline-specifiek geheel).
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
°
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Jurgen Pieters
|
5
|
|
°
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Alexandra Simonenko
|
5
|
|
k
|
3
|
jaar
|
nl
|
Marco Formisano
|
4
|
|
k
|
3
|
jaar
|
nl
|
Maaheen Ahmed
|
4
|
|
k
|
3
|
jaar
|
nl
|
|
4
|
|
*
|
3
|
jaar
|
nl
|
|
6
|
|
Studenten die de educatieve masteropleiding willen volgen, wordt aangeraden om het traject 'Onderwijs' te kiezen.
Studenten die in de master de afstudeerrichting Iberoromaanse talen willen volgen, kiezen in het traject 'Taalkunde, letterkunde en taalvaardigheid' of in het traject 'Vrije keuze' voor het opleidingsonderdeel Portugees I (A000692). De eindcompetenties van dit vak moeten verworven zijn om in de master de vakken in de module 'Taalgroep: Portugees’ te kunnen opnemen.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Bram De Wever
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Melissa Tuytens
|
6
|
|
UKV
|
3
|
jaar
|
nl
|
Elisabeth De Schauwer
|
3
|
|
Het vak met referentie a, K001312 Taalbeheersing Nederlands, kan niet opgenomen worden door studenten met een talencombinatie Nederlands.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Jurgen Pieters
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Bart Keunen
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Kristoffel Demoen
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Nadia Sels
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Marco Formisano
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Peter Stevens
|
3
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Peter Stevens
|
3
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Klaas Willems
|
5
|
|
|
3
|
|
|
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Marieke Van Herreweghe
|
5
|
|
a
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Anne-Sophie Ghyselen
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
is
|
Johanna Barddal
|
5
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Katja De Herdt
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl,el
|
Katja De Herdt
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
pt
|
Renata Enghels
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
*
|
3
|
sem 1
|
nl,en
|
Koen De Temmerman
|
5
|
|
*
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Nadia Sels
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Kristoffel Demoen
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Benjamin De Vos
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Danny Praet
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Roald Docter
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
en
|
Lieve Van Hoof
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Thierry Oppeneer
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Marco Formisano
|
5
|
|
Keuzepakket De klassieke traditie
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Elisabeth De Schauwer
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
July De Wilde
|
6
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Gert Buelens
|
5
|
|
- De twee gekozen talen grondig beheersen: - voor het Nederlands op het niveau van de professionele moedertaalgebruiker; - voor Duits, Engels en Frans op het niveau C1 van het ERK - rekening houdend met de aanwezige voorkennis; - voor Italiaans, Spaans en Zweeds op het niveau B2 van het ERK - rekening houdend met de aanwezige voorkennis; - voor Latijn en Oudgrieks: deze talen beheersen op een niveau vergelijkbaar met het niveau C1/B2 van het ERK voor de relevante dimensies lezen en begrijpen, en op het niveau A2 wat schrijven aangaat.
- Kennis van de structuur van de twee gekozen talen toepassen bij de analyse van taalkundige fenomenen.
- Kennis van de literaire tradities van de twee gekozen talen toepassen bij de analyse van teksten en bij het situeren ervan in een literair-historische en stilistische context.
- Inzicht hebben in de stand van zaken van de belangrijkste stromingen binnen het taalkundig en letterkundig onderzoek.
- Inzicht in de historische aspecten van de bestudeerde talen inzetten voor een goed begrip van teksten en de (hedendaagse) taalstructuren.
- Oog hebben voor de relaties tussen talen, literaturen en culturen, i.h.b. de twee intensief bestudeerde.
- Kennis verwerken van de geschiedenis en cultuur van de gebieden waarin de gekozen talen werden of worden gesproken en die in diverse contexten actief inzetten.
- Inzicht hebben in verwante en ondersteunende wetenschappen, hun belang kunnen duiden in taal- en letterkundig onderzoek en met onderzoekers uit die wetenschappen in gesprek kunnen gaan.
- Bronnen en studies over de gekozen talen, literaturen en culturen situeren in hun context en kritisch verwerken.
- Taal-en letterkundige paradigma's, analysemethoden (waar zinvol met gebruikmaking van digitale hulpmiddelen) en interpretatietechnieken reproduceren en toepassen.
- Een taalkundig, literair of cultureel onderwerp kritisch belichten in een wetenschappelijk verantwoorde vorm.
- Besef hebben van de historische en ideologische bepaaldheid van onderzoeksvragen en de noodzaak het onderzoeksproces te bevragen
- Over een sterk taalbewustzijn beschikken: de cruciale rol van taal in de menselijke interactie en cultuurproductie begrijpen en taal in overeenstemming hiermee hanteren.
- Analytisch denken over (cultuur)historische, literatuurwetenschappelijke en taalkundige problemen.
- Een kritische houding hebben ten aanzien van bronnen, wetenschappelijke analyses en theorieën.
- Synthetisch verwerken van de resultaten van onderzoek.
- Getuigen van een ingesteldheid van intellectuele nieuwsgierigheid en levenslang leren.
- Mondeling en schriftelijk rapporteren in de twee gekozen (moderne) talen en/of in het Nederlands, zowel aan vakgenoten als aan niet-vakgenoten.
- Samenwerken en discussiëren met anderen in de twee gekozen (moderne) talen en/of in het Nederlands.
- Zich bewust zijn van de waarden en normen waarop wetenschappers hun werk baseren.
- Op een verantwoorde en doordachte manier omgaan met wetenschappelijke en andere bronnen, met respect voor intellectueel eigendom en de privacy van anderen.
- Oog hebben voor maatschappelijke vragen, en zich bewijst zijn van het nut van het vakgebied daarin.
- Getuigen van maatschappelijk verantwoordelijkheidsgevoel, cultuurgevoeligheid en inzicht in interculturele dynamieken.