Bachelor of Science in de pedagogische wetenschappen (pedagogiek en onderwijskunde)
Elke mens moet vaardigheden en inzichten ontwikkelen om adequaat om te gaan met de omgeving waarin men leeft, leert en werkt. Het studiedomein richt zich tot het onderzoeken van de manieren waarop je die verwerving en verdere ontwikkeling optimaal kan ondersteunen via opvoeding, onderwijzen, begeleiden, opleiden ...
bacheloropleiding
3 jaar 180 studiepunten
Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen
Nederlands
Brochure
downloaden
Over de opleiding
Programma
Informeer je
Vlot van start
Verder studeren
Programma onder voorbehoud
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Lieselot De Wilde
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Jan De Neve
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Melissa Tuytens
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Sarah De Pauw
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Rudi Roose
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Ilse Derluyn
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Jochen Devlieghere
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Lieselot De Wilde
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Stijn Schelfhout
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Timo Van Canegem
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Kris Rutten
|
4
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Hilde Van Keer
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
|
|
|
6
|
|
|
2
|
|
|
Wouter Vanderplasschen
|
5
|
|
|
2
|
|
|
Elisabeth De Schauwer
|
5
|
|
|
2
|
|
|
|
5
|
|
|
2
|
|
|
|
5
|
|
|
2
|
|
|
|
5
|
|
|
2
|
|
|
Thierry Marchant
|
6
|
|
|
2
|
|
|
Ruben Vanderlinde
|
5
|
|
|
2
|
|
|
|
5
|
|
|
2
|
|
|
|
5
|
|
|
2
|
|
|
|
4
|
|
|
2
|
|
|
Wim Derave
|
4
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
|
|
|
5
|
|
|
3
|
|
|
|
5
|
|
|
3
|
|
|
|
5
|
|
|
3
|
|
|
|
5
|
|
|
3
|
|
|
|
5
|
|
|
3
|
|
|
Jochen Devlieghere
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
|
|
|
5
|
|
|
3
|
|
|
|
5
|
|
|
3
|
|
|
Lien Peters
|
4
|
|
|
3
|
|
|
|
5
|
|
|
3
|
|
|
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
|
|
Hilde Van Keer
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Lieselot De Wilde
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Jan De Neve
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Melissa Tuytens
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Sarah De Pauw
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Rudi Roose
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Ilse Derluyn
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Jochen Devlieghere
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Lieselot De Wilde
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Stijn Schelfhout
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Timo Van Canegem
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Kris Rutten
|
4
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Hilde Van Keer
|
3
|
|
|
2
|
|
|
|
6
|
|
|
2
|
|
|
Wouter Vanderplasschen
|
5
|
|
|
2
|
|
|
Elisabeth De Schauwer
|
5
|
|
|
2
|
|
|
|
5
|
|
|
2
|
|
|
|
5
|
|
|
2
|
|
|
|
5
|
|
|
2
|
|
|
Thierry Marchant
|
6
|
|
|
2
|
|
|
Ruben Vanderlinde
|
5
|
|
|
2
|
|
|
|
5
|
|
|
2
|
|
|
|
5
|
|
|
2
|
|
|
|
4
|
|
|
2
|
|
|
Wim Derave
|
4
|
|
|
3
|
|
|
|
5
|
|
|
3
|
|
|
|
5
|
|
|
3
|
|
|
|
5
|
|
|
3
|
|
|
|
5
|
|
|
3
|
|
|
|
5
|
|
|
3
|
|
|
Jochen Devlieghere
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
|
|
|
5
|
|
|
3
|
|
|
|
5
|
|
|
3
|
|
|
Lien Peters
|
4
|
|
|
3
|
|
|
|
5
|
|
|
3
|
|
|
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
|
|
Hilde Van Keer
|
6
|
|
Competentiegebied 1: Discipline-eigen kennis, vaardigheden, attitudes
- De Bachelor Pedagogische Wetenschappen heeft inzicht in concepten, theorieën en denkkaders uit de pedagogische wetenschappen en kan deze initiële kennis toepassen.
- De Bachelor Pedagogische Wetenschappen heeft inzicht in de ondersteunende wetenschappen en aanverwante disciplines en kan hun belang duiden voor de pedagogische wetenschappen.
- De Bachelor Pedagogische Wetenschappen heeft inzicht in de historische, socio-economische, culturele, maatschappelijke en beleidsontwikkelingen die een impact hebben op pedagogische processen.
- De Bachelor Pedagogische Wetenschappen kan pedagogische vraagstukken in praktijk, onderzoek en beleid situeren en vanuit meerdere perspectieven analyseren.
- De Bachelor Pedagogische wetenschappen kan in een verscheidenheid van multidisciplinaire beroepssituaties functioneren en constructief bijdragen.
- De Bachelor Pedagogische Wetenschappen kan pedagogische processen en systemen in beeld brengen, diagnosticeren, analyseren, doelgericht ondersteunen en kritisch evalueren.
- De Bachelor Pedagogische Wetenschappen kan aan de hand van gangbare pedagogische denkkaders interventies en praktijken in een pedagogische context ontwerpen, verantwoorden en kritisch evalueren.
- De Bachelor Pedagogische Wetenschappen kan passende relationele en communicatieve vaardigheden inzetten die in pedagogische en aanverwante contexten nodig zijn om onderlinge afstemming en samenwerking te bevorderen.
- De Bachelor Pedagogische Wetenschappen heeft inzicht in de deontologische en ethische kaders en richtlijnen die in pedagogische en aanverwante contexten belangrijk zijn en kan het handelen daarop afstemmen.
- De Bachelor Pedagogische Wetenschappen getuigt van een creatieve en wetenschappelijk-onderbouwde houding in pedagogische processen.
- De Bachelor Pedagogische Wetenschappen heeft inzicht in de evolutie van wetenschappelijk onderzoek en kan (de resultaten van) wetenschappelijk onderzoek interpreteren, kaderen, hanteren en evalueren.
- De Bachelor Pedagogische Wetenschappen heeft inzicht in diverse onderzoeksmethoden en analysetechnieken en kan deze adequaat en kritisch toepassen.
- De Bachelor Pedagogische Wetenschappen kan onder begeleiding een onderzoekcyclus doorlopen, gaande van het formuleren van een probleemstelling tot de analyse en kritische interpretatie ervan en kan hierover op wetenschappelijk correcte wijze schriftelijk en mondeling rapporteren.
- DeBbachelor Pedagogische Wetenschappen getuigt van wetenschappelijke integriteit en heeft aandacht voor zowel procedurele als relationele ethiek in de onderzoekscyclus.
- De Bachelor Pedagogische Wetenschappen kan vraagstukken uit wetenschappelijk onderzoek en uit de praktijk kritisch-analytisch en vanuit diverse perspectieven bekijken en beoordelen.
- De Bachelor Pedagogische Wetenschappen getuigt van een diversiteits- en context-sensitieve grondhouding bij wetenschappelijk onderzoek en in praktijk(contexten).
- De Bachelor Pedagogische Wetenschappen kan onbevooroordeeld actief luisteren en observeren zowel bij wetenschappelijk onderzoek als in praktijk(contexten).
- De Bachelor Pedagogische Wetenschappen heeft kritisch inzicht in maatschappelijke ontwikkelingen en kan vraagstukken uit de eigen discipline in een maatschappelijke context plaatsen.
- De Bachelor Pedagogische Wetenschappen kan het eigen handelen evalueren en (bij)sturen; en kan wendbaar en oplossingsgericht omgaan met uitdagingen en contexten.
- De Bachelor Pedagogische Wetenschappen kan helder en efficiënt communiceren, zowel mondeling, schriftelijk en visueel over de discipline, bij het handelen en bij het samenwerken aan (onderzoeks)projecten
- De Bachelor Pedagogische Wetenschappen kan in een groep of (multidisciplinair) team samenwerken, bijdragen en verantwoordelijkheid opnemen om een gezamenlijk (onderzoeks- of praktijkgericht) doel te bereiken.
- De Bachelor Pedagogische Wetenschappen kan, bij het uitwerken van een (onderzoeks)project, een sturende rol vervullen in een groep en daarbij aspecten als doelen uitzetten, plannen en bewaken van de voortgang opnemen.