Master of Science in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie (revalidatiewetenschappen en kinesitherapie bij inwendige aandoeningen)
Competentiegerichte aanpak is een centraal gegeven in deze opleiding. Zowel de beroepsspecifieke competenties als de bredere competenties om in aanverwante werksettings vlot aan de slag te kunnen, worden aangeleerd. Doel is het vormen van polyvalente kinesitherapeuten die in alle settings van de gezondheidszorg inzetbaar zijn.
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Marieke De Craemer
|
6
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
André Vyt
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Barbara Cagnie
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Karel Everaert
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Annelies Maenhout
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Gilbert Lemmens
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Jessica Van Oosterwijck
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Heleen Demeyer
|
3
|
|
De ondervermelde modules groeperen drie types van keuzevakken. Kies hieruit één keuzevak.
Er is keuze binnen de Educatieve master Gezondheidswetenschappen (medische wetenschappen) uit de opleidingsonderdelen onder volgende programmalijnen van de 'Component leraar':
- Programmalijn theoretische vorming
- Programmalijn vakdidactiek (enkel na goedkeuring verantwoordelijke lesgever)
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Lynn Bar-On
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Erik Witvrouw
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Leen Maes
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Lisa Mailleux
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Erik Witvrouw
|
15
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Barbara Cagnie
|
9
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Dirk Cambier
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Véronique Cornelissen
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Thierry Troosters
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
en
|
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Daniel Langer
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Dominique Hanssen
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Nele Adriaenssens
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Marieke De Craemer
|
3
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Erik Witvrouw
|
18
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Marieke De Craemer
|
15
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Marieke De Craemer
|
6
|
|
|
1
|
jaar
|
nl
|
André Vyt
|
3
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Barbara Cagnie
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Karel Everaert
|
4
|
|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Annelies Maenhout
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Gilbert Lemmens
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Jessica Van Oosterwijck
|
3
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Dirk Cambier
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Heleen Demeyer
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Véronique Cornelissen
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Thierry Troosters
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
en
|
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Daniel Langer
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Dominique Hanssen
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Nele Adriaenssens
|
3
|
|
|
2
|
sem 1
|
en
|
Marieke De Craemer
|
3
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Erik Witvrouw
|
18
|
|
De ondervermelde modules groeperen drie types van keuzevakken. Kies hieruit één keuzevak.
Er is keuze binnen de Educatieve master Gezondheidswetenschappen (medische wetenschappen) uit de opleidingsonderdelen onder volgende programmalijnen van de 'Component leraar':
- Programmalijn theoretische vorming
- Programmalijn vakdidactiek (enkel na goedkeuring verantwoordelijke lesgever)
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 2
|
en
|
Lynn Bar-On
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Erik Witvrouw
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Leen Maes
|
3
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Lisa Mailleux
|
3
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Erik Witvrouw
|
15
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
jaar
|
nl
|
Barbara Cagnie
|
9
|
|
|
2
|
jaar
|
nl
|
Marieke De Craemer
|
15
|
|
- Inzicht hebben in de oorzaken, klinische verschijnselen, preventie en behandelingsprincipes van gezondheidsproblemen, bij complexe en specifieke aandoeningen.*
- Zelfstandig uitvoeren en interpreteren van een screening, anamnese en relevant klinisch onderzoek bij patiënten met complexe en specifieke aandoeningen.
- Coachen en responsabiliseren van diverse doelgroepen met betrekking tot gezondheidsbevorderend gedrag en met aandacht voor preventie.*
- Op basis van klinisch redeneren zelfstandig een kinesitherapeutische diagnose stellen bij patiënten met complexe en specifieke aandoeningen.
- Zelfstandig kinesitherapeutische doelstellingen formuleren, een handelingsplan opstellen, uitvoeren en evalueren bij patiënten met complexe en specifieke aandoeningen.
- Schriftelijk en mondeling rapporteren over complexe klinische situaties met patiënten en hun significante betrokkenen, vakgenoten en niet-vakgenoten, binnen een (inter-)nationale context.
- Maatschappelijke, ethische en juridische consequenties van nieuwe ontwikkelingen integreren in een reële klinische, interculturele context en in wetenschappelijk onderzoek.
- Kritisch reflecteren over het eigen functioneren en dat van anderen vanuit een multi perspectivistisch & intercultureel oogpunt.
- Een kritische en integere houding hebben in een reële klinische context en in wetenschappelijk onderzoek.
- Inzicht hebben in het opstarten en beheren van een kinesitherapeutische praktijk.
- Basisvaardigheden bezitten om een leidinggevende en beleidsondersteunende functie uit te oefenen.
- Zelfstandig een systematische literatuurstudie uitwerken en op basis daarvan concrete onderzoeksvragen formuleren.
- Een onderzoeksprotocol uitwerken en uitvoeren.
- Geëigende methoden en technieken van wetenschappelijk onderzoek kritisch en verantwoord gebruiken.
- Eigen onderzoeksresultaten kritisch-wetenschappelijk interpreteren in een internationale context.
- Eigen onderzoeksresultaten op een wetenschappelijke wijze communiceren en rapporteren aan vakgenoten en niet-vakgenoten.
- Zelfstandig reflecteren over nieuwe complexe vraagstukken in het domein van de REVAKI.
- Het eigen professioneel denken en handelen continu optimaliseren op basis van nieuwe inzichten.
Afwijking van de academische kalender voor deze opleiding
1) 1e Master: ‘Masterstage in revalidatie en kinesitherapie’: - stage in zomerreces: week voor de start van het academiejaar - stage in intersemestriële week - stage in krokusreces
2) 2e Master: alle afstudeerrichtingen: ‘Masterstage in revalidatie en kinesitherapie bij musculoskeletale aandoeningen’, ‘Masterstage in revalidatie en kinesitherapie bij kinderen, ‘Masterstage in revalidatie en kinesitherapie bij ouderen, ‘Masterstage in revalidatie en kinesitherapie bij inwendige aandoeningen’, ‘Masterstage in revalidatie en kinesitherapie deel 2’: - stage in paasreces
+ een afwijking op de academische kalender voor volgende sluitingsdagen omwille van stage: Koningsdag, dies natalis, krokusreces en de brugdag na Hemelvaart.
Voor de studenten die hun stage in de tweede examenperiode moeten afleggen (wegens medische of familiale redenen, wegens niet slagen tijdens de eerste examenperiode), wordt de stage in het zomerreces georganiseerd. Op die manier wordt de studievoortgang van deze studenten niet belemmerd. Dit werd goedgekeurd door de Faculteitsraad.
Stages en klinieken georganiseerd in het zomerreces voorafgaand aan start academiejaar
studenten die deze stage in het daaropvolgende academiejaar (AJ) zullen opnemen in hun curriculum, op voorwaarde
dat deze studenten ingeschreven zijn in het academiejaar AJ-1.
Wet, decreet of Europese richtlijn waaraan de opleiding voldoet
Bij de vaststelling van het opleidingsprogramma zijn de vereisten nageleefd bepaald in het Koninklijk Besluit van 15/04/2002 betreffende de erkenning als kinesitherapeut en de erkenning van bijzondere beroepstitels en bijzondere bekwaamheden, verschenen in het Belgisch Staatsblad van 28 juni 2002.