Bachelor of Science in de pedagogische wetenschappen (sociale agogiek)
Elke mens moet vaardigheden en inzichten ontwikkelen om adequaat om te gaan met de omgeving waarin men leeft, leert en werkt. Het studiedomein richt zich tot het onderzoeken van de manieren waarop je die verwerving en verdere ontwikkeling optimaal kan ondersteunen via opvoeding, onderwijzen, begeleiden, opleiden ...
bacheloropleiding
3 jaar 180 studiepunten
Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen
Nederlands
Brochure
downloaden
Over de opleiding
Programma
Informeer je
Vlot van start
Verder studeren
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Melissa Tuytens
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Sarah De Pauw
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Rudi Roose
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Timo Van Canegem
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Marc Brysbaert
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Kris Rutten
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Jan De Neve
|
7
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Lieselot De Wilde
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Ruben Vanderlinde
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Wouter Vanderplasschen
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Rudi Roose
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Lieselot De Wilde
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Bénédicte Vanblaere
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Bart Soenens
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Ilse Derluyn
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Wim Derave
|
4
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Thierry Marchant
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Jochen Devlieghere
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Lieselot De Wilde
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Wouter Vanderplasschen
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Sarah De Pauw
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl,en
|
Elisabeth De Schauwer
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Herbert Roeyers
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Rudi Roose
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Beatrijs Moerkerke
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Kris Rutten
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Griet Roets
|
5
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Fien De Smedt
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Ine Lietaert
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Hans Grymonprez
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Evelyne Deceur
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Rudi Roose
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Floor Verhaeghe
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Melissa Tuytens
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Sarah De Pauw
|
6
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Rudi Roose
|
6
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Timo Van Canegem
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Marc Brysbaert
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Kris Rutten
|
5
|
|
|
1
|
sem 1
|
nl
|
Jan De Neve
|
7
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Lieselot De Wilde
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Ruben Vanderlinde
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Wouter Vanderplasschen
|
5
|
|
|
1
|
sem 2
|
nl
|
Rudi Roose
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Lieselot De Wilde
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Bénédicte Vanblaere
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Bart Soenens
|
6
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Ilse Derluyn
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Wim Derave
|
4
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Thierry Marchant
|
6
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Jochen Devlieghere
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Lieselot De Wilde
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl
|
Wouter Vanderplasschen
|
5
|
|
|
2
|
sem 2
|
nl
|
Sarah De Pauw
|
5
|
|
|
2
|
sem 1
|
nl,en
|
Elisabeth De Schauwer
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Herbert Roeyers
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Rudi Roose
|
5
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Beatrijs Moerkerke
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Kris Rutten
|
5
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Griet Roets
|
5
|
|
|
3
|
jaar
|
nl
|
Fien De Smedt
|
5
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Ine Lietaert
|
6
|
|
|
3
|
sem 1
|
nl
|
Hans Grymonprez
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Evelyne Deceur
|
6
|
|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Rudi Roose
|
6
|
|
Cursus | Ref | MT1 | Semester | Taal | Lesgever | SP |
---|---|---|---|---|---|---|
|
3
|
sem 2
|
nl
|
Floor Verhaeghe
|
6
|
|
Competentiegebied 1: Competentie in één of meerdere wetenschappen
- Inzicht hebben in pedagogische, onderwijskundige en orthopedagogische concepten uit de theorievorming.
- Initiële pedagogische, onderwijskundige en orthopedagogische kennis toepassen om pedagogische, onderwijskundige en orthopedagogische situaties en processen te analyseren.
- Inzicht hebben in de ondersteunende wetenschappen en hun belang duiden.
- Pedagogische, onderwijskundige en orthopedagogische vraagstukken in praktijk, onderzoek en beleid kunnen situeren en analyseren.
- Inzicht hebben in pedagogische, onderwijskundige en orthopedagogische processen en situaties.
- Wetenschappelijke literatuur identificeren, naar waarde schatten en benutten.
- Theorieën, beleid en praktijk van onderwijs en opvoeding wetenschappelijk kunnen duiden.
- Hedendaagse maatschappelijke situaties, probleemdefinities en ontwikkelingen kunnen situeren en duiden vanuit een wetenschappelijk kader.
- Een onderzoeksdesign kunnen kiezen, rechtvaardigen en op waarde schatten.
- Passende methoden van kwalitatief en kwantitatief onderzoek kennen en kunnen toepassen.
- Passende analysetechnieken kennen, kunnen toepassen en de resultaten kunnen interpreteren.
- Getuigen van een kritische, deontologische en ethische houding ten aanzien van onderzoek en praktijk.
- Kritisch reflecteren over het eigen denken en handelen en waar nodig bijsturen.
- De plaats van de methode in onderzoek, praktijk en theorievorming kunnen situeren en analyseren.
- Getuigen van een positieve ingesteldheid tegenover permanente kennisontwikkeling, probleemoplossend handelen en levenslang leren.
- Een standpunt innemen ten aanzien van een abstract of concreet pedagogisch, onderwijskundig of orthopedagogisch probleem.
- Een pedagogisch, onderwijskundig of orthopedagogisch probleem benaderen vanuit meerdere perspectieven (multiperspectivisme).
- Mondeling communiceren over pedagogisch, onderwijskundig of orthopedagogisch handelen met vakgenoten en niet-vakgenoten.
- Mondeling communiceren over wetenschappelijke praxis met professionelen en niet-deskundigen.
- Schriftelijk rapporteren over wetenschappelijke onderzoek.
- Afhankelijk van de situatie gepast, constructief en positief kunnen communiceren, samenwerken en handelen.
- In team kunnen werken in eenvoudige contexten.
- In het kader van teamwork eigen perspectieven en standpunten kunnen relativeren en confronteren met de perspectieven en competenties van ‘anderen’.
- Deelnemen aan het maatschappelijke en culturele debat en inzicht hebben in de wijze waarop pedagogische, onderwijskundige of orthopedagogische praktijken maatschappelijke en culturele gebeurtenissen mee bepalen.
- Maatschappelijke, historische, sociale en culturele aspecten in wetenschappelijk werk analyseren.
- Inzicht hebben in maatschappelijke debatten en tendensen in pedagogische, onderwijskundige en orthopedagogische contexten en deze volgen.
- Inzicht hebben in cultuurverschillen en respect voor diversiteit integreren in pedagogische, onderwijskundige en orthopedagogische contexten.
- Inzicht hebben in het belang van duurzaamheid in pedagogische, onderwijskundige en orthopedagogische contexten.
- In een verscheidenheid van multidisciplinaire gespecialiseerde beroepssituaties kunnen functioneren.
- Inzicht hebben in het diagnosticeren, plannen, analyseren en ondersteunen van pedagogische, onderwijskundige of orthopedagogische processen.
- Inzicht hebben in pedagogische, onderwijskundige of orthopedagogische interventies en behandelingswijzen.
- Getuigen van een creatieve houding in pedagogische, onderwijskundige en orthopedagogische processen.